"Norrbottninabanan får nobben"

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: "Norrbottninabanan får nobben"

Inlägg av gbd »

LÅ1 skrev:Priserna beror väl på många parametrar. Men att flytta stor del av inlandsbefolkningen till kusten gör det ju ännu svårare att bo kvar i inlandet. Goda kommunikationer gör det lättare.
Flytta gör ju inlandsbefolkningen ändå, anledningen till att många flyttade dit ursprungligen var välför att jordbruka/råvaruuttag, två näringar som kräver mycket mindre arbetskraft än förr.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: "Norrbottninabanan får nobben"

Inlägg av Verspieder »

gbd skrev:
LÅ1 skrev:Priserna beror väl på många parametrar. Men att flytta stor del av inlandsbefolkningen till kusten gör det ju ännu svårare att bo kvar i inlandet. Goda kommunikationer gör det lättare.
Flytta gör ju inlandsbefolkningen ändå, anledningen till att många flyttade dit ursprungligen var välför att jordbruka/råvaruuttag, två näringar som kräver mycket mindre arbetskraft än förr.
Staten genomförde även en hel del skattelättnader till dem som skulle kolonisera och bedriva självförsörjande småbruk i inlandet.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: "Norrbottninabanan får nobben"

Inlägg av M_M »

Verspieder skrev:
gbd skrev:
LÅ1 skrev:Priserna beror väl på många parametrar. Men att flytta stor del av inlandsbefolkningen till kusten gör det ju ännu svårare att bo kvar i inlandet. Goda kommunikationer gör det lättare.
Flytta gör ju inlandsbefolkningen ändå, anledningen till att många flyttade dit ursprungligen var välför att jordbruka/råvaruuttag, två näringar som kräver mycket mindre arbetskraft än förr.
Staten genomförde även en hel del skattelättnader till dem som skulle kolonisera och bedriva självförsörjande småbruk i inlandet.
... och därmed är det också rimligt att offentliga sektorn drar sitt strå till stacken för att flytta tillbaka folk från inlandet när det inte behövs så mycket arbetskraft där.
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: "Norrbottninabanan får nobben"

Inlägg av gbd »

M_M skrev:
... och därmed är det också rimligt att offentliga sektorn drar sitt strå till stacken för att flytta tillbaka folk från inlandet när det inte behövs så mycket arbetskraft där.
Det är redan på gång, det kallasgratis universitetsutbildning :D
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: "Norrbottninabanan får nobben"

Inlägg av Breitspurbahn »

Det börjar röra sig lite kring Norrbotniabanan och nu utreder man hur tågen ska komma in i Luleå; antingen västerifrån och göra säckstation av Luleå eller österifrån via Kallax och hamnen.

Det är ju lite dumt att en bro hindrar större båtar ifrån att komma in i Luleå med det östra alternativet, men att koppla ihop flygplatsen och yttre hamnen låter helt klart som det bästa alternativet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... -sig-lulea

https://vartlulea.se/arkiv/tillvaxt/var ... 27e66.html
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: "Norrbottninabanan får nobben"

Inlägg av C12C3C3C12 »

Ett stickspår på detta är att persontrafiken på banan Boden - Haparanda uppstod den första april (inget skämt) efter lång tids saknad. Tågen utgår från Luleå över Boden till Haparanda samt körs av Norrtåg. Körtid under 2 timmar. Banan är numera elektrisk med ny sträcka från Kalix till Haparanda.
thorwald
Inlägg: 207
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: "Norrbottninabanan får nobben"

Inlägg av thorwald »

C12C3C3C12 skrev:Ett stickspår på detta är att persontrafiken på banan Boden - Haparanda uppstod den första april (inget skämt) efter lång tids saknad. Tågen utgår från Luleå över Boden till Haparanda samt körs av Norrtåg. Körtid under 2 timmar. Banan är numera elektrisk med ny sträcka från Kalix till Haparanda.
Nu gäller det att fortsätta från Haparanda till Bottnets största stad, alltså Uleåborg :P Problemet är alla dessa förutfattade meningar och annat ... Planerna finns och har funnits redan länge men här från huvudstaden tycks det vara svårt att se behovet. Att efter 200 år se Bottnet igen som en enhetlig region är för politiker här i huvudstaden nästan en omöjlighet, men vi ger ej upp :mrgreen:
Skriv svar