"Norrbottninabanan får nobben"
Postat: tisdag 04 mars 2014 16:36
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
FLJ skrev:Länkar till (en förvisso transportslags-partisk) debattartikel;
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?ID=1556
"...skulle man kunna flyga alla norrlänningar gratis till och från Arlanda i all framtid..."
Med tanke på att det säkerligen inte är billagare att bygga tågsystem, i dagens fiasko-
liknande signalsystems-/Transportsstyrelse-soppa, så lär det ju inte vara mer prisvärt
att bygga någon Norrbotnia-bana så här 10 år senare heller! ?
Dessutom bor det väl ännu färre människor kvar i Norrland (norr om Medelpad /Sundsvall)
när eventuell spårbunden kollektivtrafik är redo för persontransport. Reservation från min
sida: jag känner väldigt lite till om godstrafikens behov. Men, har för mig att mycket är
nedlagt i modern tid, p g a inflexibilitet och lönsamhetsproblem. T.ex. Combi-trafik lär
väl inte längre finnas i Sverige, så hur många gruvor eller industrier behöver tung transport-
logistik?
Visst är det så. Inlandet avfolkas till förmån för kusten som alltid mått bra. Flyttningen sker främst längs älvdalarna som alltid, från väst till öst. Bostadspriserna några mil inåt landet, t.ex Fredrika och Bjurholm, är i fritt fall neråt, medan en liten pluttstuga i t.ex Holmsund kan vara svindyr.gbd skrev:Ang. avfolkning som du nämner, så har den skett främst i Norrlands inland, medan kustkomunerna har i de flesta fall haft en modest ökning/stått still och Umeå som växt kraftigt. Sen så som Gyllis nämner så byggs den ju i första hand för gods, passagerartrafiken kommer med som en bonus.
Verspieder skrev:Visst är det så. Inlandet avfolkas till förmån för kusten som alltid mått bra. Flyttningen sker främst längs älvdalarna som alltid, från väst till öst. Bostadspriserna några mil inåt landet, t.ex Fredrika och Bjurholm, är i fritt fall neråt, medan en liten pluttstuga i t.ex Holmsund kan vara svindyr.gbd skrev:Ang. avfolkning som du nämner, så har den skett främst i Norrlands inland, medan kustkomunerna har i de flesta fall haft en modest ökning/stått still och Umeå som växt kraftigt. Sen så som Gyllis nämner så byggs den ju i första hand för gods, passagerartrafiken kommer med som en bonus.
Här borde man istället satsa på snabba pendeltåg inåt landet på de redan befintliga järnvägarna. T.ex vore Vännäs-Umeå-Holmsund ett intressant experiment för pendeltåg, med matarbussar från Fredrika/Bjurholm tajmade till/från tåget i Vännäs
Finns ingen plats i Holmsund för pendeltåg. Godstågen få knappt plats. Sen är det få spår med kontaktledning.gbd skrev:Verspieder skrev:Visst är det så. Inlandet avfolkas till förmån för kusten som alltid mått bra. Flyttningen sker främst längs älvdalarna som alltid, från väst till öst. Bostadspriserna några mil inåt landet, t.ex Fredrika och Bjurholm, är i fritt fall neråt, medan en liten pluttstuga i t.ex Holmsund kan vara svindyr.gbd skrev:Ang. avfolkning som du nämner, så har den skett främst i Norrlands inland, medan kustkomunerna har i de flesta fall haft en modest ökning/stått still och Umeå som växt kraftigt. Sen så som Gyllis nämner så byggs den ju i första hand för gods, passagerartrafiken kommer med som en bonus.
Här borde man istället satsa på snabba pendeltåg inåt landet på de redan befintliga järnvägarna. T.ex vore Vännäs-Umeå-Holmsund ett intressant experiment för pendeltåg, med matarbussar från Fredrika/Bjurholm tajmade till/från tåget i Vännäs
Norrtåg har ju viss trafik upp till vännäs (och vidare till Lycksele fr vissa tåg) och jag har liksom du funderat på varför man fortsätter ned mot holmsund, järnvägen finns ju. (Station saknas väl?)
Men är det bostadsbrist vid kusten som gör att människor bor i Fredrika och Bjurholm?M_M skrev:Men annars, eftersom det ändå är relativt korta avstånd, så borde man väl snarast hyvla av nån skog eller så strax invid de större orterna och helt enkelt flytta stugorna från Fredrika och Bjurholm österut mot kusten?
Finns helt klart plats för pendeltåg på linjen mellan Gimonäs och Holmsund. Sträckan Gimonäs - Umeå C har idag kapacitetsproblem och ska om något år byggas ut till dubbelspår (Gimonäs är grenstation till Botniabanan). Och jag som trodde att botniabanan bygget var klart i Umeå . Man kan ju fråga sig varför det inte byggdes dubbelspår när hela banan bygges om för några år sedan.M_M skrev: Vad gäller Holmsund så är det väl visserligen fullt på stationen, men är det också fullt på linjen? Om det "bara" är fullt på stationen så kan man väl i värsta fall bygga ett till spår på stationen? Givetvis måste man först utreda hur den verkligen används. Det är väl mycket möjligt att alla spår idag nyttjas helt enkelt för att de finns där och är praktiska, men att man vissa tider kunde undvara något spår?
Det går väl alltid att diskutera varför folk bor på ett eller annat ställe, men priserna på bostäder säger en hel del.LÅ1 skrev:Men är det bostadsbrist vid kusten som gör att människor bor i Fredrika och Bjurholm?M_M skrev:Men annars, eftersom det ändå är relativt korta avstånd, så borde man väl snarast hyvla av nån skog eller så strax invid de större orterna och helt enkelt flytta stugorna från Fredrika och Bjurholm österut mot kusten?
Nej, knappast om det är frivilligt att delta. Jämför för övrigt Kiruna, inte riktigt samma grej men exempel på att man kan flytta en ort (obs ordvits). Jag har dålig lokalkännedom om dessa platser men en enkel titt på flygfoto visar att det ser ut att vara stadsplanerat och bebyggt under efterkrigstiden. Det betyder att husen troligtvis inte har en gigantisk murstock i mitten som måste kasseras och ersättas vid flytt, utan husen kan flyttas i princip som de är rakt av. Om man har tur så har de dessutom inte källaren utan är byggda på gjuten platta, som "miljonprogramvillorna" väl brukar vara.LÅ1 skrev:Social ingenjörskonst av det snittet är väl något som förknippas med diktaturer!
Intressant! Blir det en persontågstation i Gimonäs också?Jeff skrev:Finns helt klart plats för pendeltåg på linjen mellan Gimonäs och Holmsund. Sträckan Gimonäs - Umeå C har idag kapacitetsproblem och ska om något år byggas ut till dubbelspår (Gimonäs är grenstation till Botniabanan). Och jag som trodde att botniabanan bygget var klart i Umeå . Man kan ju fråga sig varför det inte byggdes dubbelspår när hela banan bygges om för några år sedan.M_M skrev:Vad gäller Holmsund så är det väl visserligen fullt på stationen, men är det också fullt på linjen? Om det "bara" är fullt på stationen så kan man väl i värsta fall bygga ett till spår på stationen? Givetvis måste man först utreda hur den verkligen används. Det är väl mycket möjligt att alla spår idag nyttjas helt enkelt för att de finns där och är praktiska, men att man vissa tider kunde undvara något spår?
Hur funkar det signal- och trafikeringstekniskt? Är det ERTMS på banan fram till stationen, och är det signaltekniskt någon lösning så att rörelseformen tåg kan avslutas före infart på stationen? Eller är det spärrfärd mellan Holmsund och Gimonäs?Jeff skrev:Växlingen för godstågen ska flyttas från stationen i Holmsund till hamnen och stationen byggas om till mötesstation. Men det har dåligt prioritet typ 2025. Innan det kan man nog tyvärr glömma att köra pendeltåg till Holmsund. Stationen har idag inga signaler och S-märke vid infarten. Samt klotväxlar.
Priserna beror väl på många parametrar. Men att flytta stor del av inlandsbefolkningen till kusten gör det ju ännu svårare att bo kvar i inlandet. Goda kommunikationer gör det lättare.M_M skrev:Det går väl alltid att diskutera varför folk bor på ett eller annat ställe, men priserna på bostäder säger en hel del.LÅ1 skrev:Men är det bostadsbrist vid kusten som gör att människor bor i Fredrika och Bjurholm?M_M skrev:Men annars, eftersom det ändå är relativt korta avstånd, så borde man väl snarast hyvla av nån skog eller så strax invid de större orterna och helt enkelt flytta stugorna från Fredrika och Bjurholm österut mot kusten?
Nej ingen ERTMS på den gamla järnvägen Holmsund - Gimonäs - Umeå - Vännäs. Är ATC med signaler. På den nya Botniabanan som grenar ut från Gimonäs är det ERTMS. I Holmsund kör Godstågen som tåg fram till S-märket vid infarten. Sen är det växling inne på stationen och ner till Hamnen.M_M skrev:Det går väl alltid att diskutera varför folk bor på ett eller annat ställe, men priserna på bostäder säger en hel del.LÅ1 skrev:Men är det bostadsbrist vid kusten som gör att människor bor i Fredrika och Bjurholm?M_M skrev:Men annars, eftersom det ändå är relativt korta avstånd, så borde man väl snarast hyvla av nån skog eller så strax invid de större orterna och helt enkelt flytta stugorna från Fredrika och Bjurholm österut mot kusten?Nej, knappast om det är frivilligt att delta. Jämför för övrigt Kiruna, inte riktigt samma grej men exempel på att man kan flytta en ort (obs ordvits). Jag har dålig lokalkännedom om dessa platser men en enkel titt på flygfoto visar att det ser ut att vara stadsplanerat och bebyggt under efterkrigstiden. Det betyder att husen troligtvis inte har en gigantisk murstock i mitten som måste kasseras och ersättas vid flytt, utan husen kan flyttas i princip som de är rakt av. Om man har tur så har de dessutom inte källaren utan är byggda på gjuten platta, som "miljonprogramvillorna" väl brukar vara.LÅ1 skrev:Social ingenjörskonst av det snittet är väl något som förknippas med diktaturer!
Intressant! Blir det en persontågstation i Gimonäs också?Jeff skrev:Finns helt klart plats för pendeltåg på linjen mellan Gimonäs och Holmsund. Sträckan Gimonäs - Umeå C har idag kapacitetsproblem och ska om något år byggas ut till dubbelspår (Gimonäs är grenstation till Botniabanan). Och jag som trodde att botniabanan bygget var klart i Umeå . Man kan ju fråga sig varför det inte byggdes dubbelspår när hela banan bygges om för några år sedan.M_M skrev:Vad gäller Holmsund så är det väl visserligen fullt på stationen, men är det också fullt på linjen? Om det "bara" är fullt på stationen så kan man väl i värsta fall bygga ett till spår på stationen? Givetvis måste man först utreda hur den verkligen används. Det är väl mycket möjligt att alla spår idag nyttjas helt enkelt för att de finns där och är praktiska, men att man vissa tider kunde undvara något spår?
Hur funkar det signal- och trafikeringstekniskt? Är det ERTMS på banan fram till stationen, och är det signaltekniskt någon lösning så att rörelseformen tåg kan avslutas före infart på stationen? Eller är det spärrfärd mellan Holmsund och Gimonäs?Jeff skrev:Växlingen för godstågen ska flyttas från stationen i Holmsund till hamnen och stationen byggas om till mötesstation. Men det har dåligt prioritet typ 2025. Innan det kan man nog tyvärr glömma att köra pendeltåg till Holmsund. Stationen har idag inga signaler och S-märke vid infarten. Samt klotväxlar.