Tänkte inte på det!

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Tänkte inte på det!

Inlägg av Olle »

Det var mycket grävande och avspärrande när man gjorde i ordning hållplatserna utefter linje 114, och efter ett tag så börjar man köra långa bussar, vilket innebär att bussen hamnar på halva övergångsstället fast den kör fram framför stolpen. Tur att alla bilister kör så sakta och omdömesgillt här nere i Minneberg.

Bild

:Dlle.
:-)lle
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Tänkte inte på det!

Inlägg av Verspieder »

Stockholm - en av få städer som inte är anpassad till 13-15 meter långa boogibussar.
Se bara på den underdimensionerade Cityterminalen som var för liten och trång (på höjden) redan när den invigdes.
daniel_s
Inlägg: 14180
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tänkte inte på det!

Inlägg av daniel_s »

Det är sant att Cityterminalen är lite för låg, men det är helt irrelevant när vi diskuterar stadsbussar. De ska hur som helst inte in där, och om man ändå vill så går det utmärkt att köra in en normalhög stadsbuss där. Samtliga övriga hållplatser och terminaler i Stockholm är betydligt mer relevanta! :D

Inte förstår jag egentligen varför det går boggivagnar på 114 som till karaktären är en sömnig pensionärslinje, men det har väl med den övergripande optimeringen att göra kan jag tänka. Jag är nog av den uppfattningen att en stadsbuss är 12 m lång om det inte finns särskilda skäl för något annat!
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Tänkte inte på det!

Inlägg av Verspieder »

Det blir väl vad jag förstått en återgång till den gamla "SL-normen" efter att Keolis kör igång nya innerstadskontraktet. Då fasar man ut sina boggivagnar i innerstan och ersätter dem med 12-meters kortvagnar och 18-meters ledvagnar. Det är nog lika bra det, då ju 12-metersvagnar oftast är helt optimala i tätortstrafik.
Förhoppningsvis kanske det blir samma ändring även på linjerna 114, 118 etc, när deras kontrakt förnyats?

Idag är det en hel del huvudbry när uppföljare av kundklagomålen försöker reda ut de tillfällen när resenärer haft synpunkter på att det gått "korta bussar" på vissa linjer, och att de hellre önskar "långa bussar" så alla får sittplats.
Dock visar uppföljningen att det resenären menat med "korta bussar" oftast är 15-meters boggivagnar med 47-50 sittplatser, och att de "långa bussarna" de önskar är Volvo B9S, dvs 18,75 meter långa ledvagnar med 53 st sittplatser... :roll:
daniel_s
Inlägg: 14180
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tänkte inte på det!

Inlägg av daniel_s »

Jo, värderingsförmågan brukar ju inte alltid vara den bästa hos dem som kommer med synpunkter på driften. (Inte slutledningsförmågan heller för den delen; det är många som tycker att man borde köra med längre tåg när det är avgångar inställda pga vagnbrist!)

Och att folk får stå upp är ju dessutom ofta i onödan, för att folk bildar en propp i mitten av bussen vilket beror en hel del på förekomsten av podestrar, trappsteg och andra buggar i låggolvskonceptet...
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Tänkte inte på det!

Inlägg av 2763 »

Daniel S skrev:Jag är nog av den uppfattningen att en stadsbuss är 12 m lång om det inte finns särskilda skäl för något annat!
Jag är av uppfattningen att en stadsbuss är minst 18m lång om det inte finns särskilda skäl för något annat. Varför ska man köra med småbussar i en storstad egentligen?

//T
Med reservation för tyckfel.
daniel_s
Inlägg: 14180
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tänkte inte på det!

Inlägg av daniel_s »

2763 skrev:
daniel_s skrev:Jag är nog av den uppfattningen att en stadsbuss är 12 m lång om det inte finns särskilda skäl för något annat!
Jag är av uppfattningen att en stadsbuss är minst 18m lång om det inte finns särskilda skäl för något annat. Varför ska man köra med småbussar i en storstad egentligen?

//T
För att bussarna i storstäder går så långsamt att det inte är så många som åker med dem. Vet inte hur det funkar i Göteborg, men ledbussarna i Stockholms innerstad är mest ett utslag av suboptimering där man låtsas spara förare på bekostnad av körtiderna så att slutresultatet blir ungefär detsamma. Ledbussar i stadstrafik passar nog bäst i lugna småstäder, typ Linköping.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Tänkte inte på det!

Inlägg av Verspieder »

2763 skrev:Jag är av uppfattningen att en stadsbuss är minst 18m lång om det inte finns särskilda skäl för något annat. Varför ska man köra med småbussar i en storstad egentligen?
En tätortsbuss är 12 eller 18 meter lång. Inte 13-15 meter.
12 meter går under benämningen "normallängd". Inte ordet "småbussar".
Man får några fler sittplatser i en 13,7 meter lång boogivagn jämfört med en 12 meter lång tvåaxlig normalbuss, men antalet skador på boogivagnen överstiger i regel alltid den nyttan.

Förorts- och landsbygdsbussar kan med fördel vara 13,5-15 meter långa om de går på raka riksvägar och länsvägar. På de landsbygdslinjer som framförs runt på skogslinjer med 10 st snittresenärer, på grusvägar med 4-10 tons bärighet, har jag dock noll förståelse för SL-operatörernas besatthet av 17-19 ton tunga boggibussar på 15 meter.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Tänkte inte på det!

Inlägg av 2763 »

daniel_s skrev:
2763 skrev:
daniel_s skrev:Jag är nog av den uppfattningen att en stadsbuss är 12 m lång om det inte finns särskilda skäl för något annat!
Jag är av uppfattningen att en stadsbuss är minst 18m lång om det inte finns särskilda skäl för något annat. Varför ska man köra med småbussar i en storstad egentligen?

//T
För att bussarna i storstäder går så långsamt att det inte är så många som åker med dem. Vet inte hur det funkar i Göteborg, men ledbussarna i Stockholms innerstad är mest ett utslag av suboptimering där man låtsas spara förare på bekostnad av körtiderna så att slutresultatet blir ungefär detsamma. Ledbussar i stadstrafik passar nog bäst i lugna småstäder, typ Linköping.
Om man prioriterar kollektivtrafiken på riktigt så blir ledbussar bara hinder när det kommer lappmögel. Har man dessutom storstadsmässig påstigning i alla dörrar så minskar körtiderna också. Det handlar helt enkelt om att se till att trafiken flyter så att folk kommer fram.

/T
Med reservation för tyckfel.
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Tänkte inte på det!

Inlägg av Harald »

Linje 16 i Göteborg går var femte minut med dubbelledbussar och det räcker inte till Hisingen utan man måste dessutom köra enkelledbussar som 16X. Med 12-metersbussar körs en del linjer i ytterområdena som har lite resande samt den kurviga och backiga linje 60. Den går också var femte minut plus extravagnar en del av sträckan, så vore det inte för topografin så skulle nog den också gå med ledbussar. I Stockholm täcker ju tunnelbanan numera så stor del av innerstaden att de flesta resor kan göras med den, så där kanske färre åker buss.
daniel_s
Inlägg: 14180
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tänkte inte på det!

Inlägg av daniel_s »

Tunnelbanan täcker stora delar av London, Paris och New York också men de har ändå en massa busslinjer som går i mycket tät trafik med tvåaxliga bussar. I en allomfattande och djupgående jämförelse förklarar jag härmed att ledbussar är ett småstadsfenomen, även om det finns anomalier i form av världsmetropoler som Stockholm och Göteborg :wink:
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Tänkte inte på det!

Inlägg av Verspieder »

Harald skrev:Linje 16 i Göteborg går var femte minut med dubbelledbussar och det räcker inte till Hisingen utan man måste dessutom köra enkelledbussar som 16X. Med 12-metersbussar körs en del linjer i ytterområdena som har lite resande samt den kurviga och backiga linje 60. Den går också var femte minut plus extravagnar en del av sträckan, så vore det inte för topografin så skulle nog den också gå med ledbussar. I Stockholm täcker ju tunnelbanan numera så stor del av innerstaden att de flesta resor kan göras med den, så där kanske färre åker buss.
De blåvita dubbelledvagnarna i Göteborg och de blå bussarna i Göteborgs innerstad är väl egentligen tänkta att vara någorlunda tidsbegränsade inhopp på sträckor där spårväg ska byggas i framtiden.
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Tänkte inte på det!

Inlägg av Harald »

Framtiden har ju den förträffliga egenskapen att den varar i evighet så något som ska ske i framtiden behöver aldrig inträffa.
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Tänkte inte på det!

Inlägg av darthjpp »

Harald skrev:Framtiden har ju den förträffliga egenskapen att den varar i evighet så något som ska ske i framtiden behöver aldrig inträffa.

:cheesygrin: :cheesygrin: :cheesygrin:

Bästa kommentaren på länge!
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7481
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Tänkte inte på det!

Inlägg av Kantorn »

Verspieder skrev:Idag är det en hel del huvudbry när uppföljare av kundklagomålen försöker reda ut de tillfällen när resenärer haft synpunkter på att det gått "korta bussar" på vissa linjer, och att de hellre önskar "långa bussar" så alla får sittplats.
Två saker:
1: Hade inte ledbussar rätt mycket fler sittplatser förr?
2: Folk som klagar på att det finns för lite sittplatser vill väl helst inte sitta bredvid någon annan, utan står hellre. De vill alltså ha fler "hellediga säten". Eller?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Tänkte inte på det!

Inlägg av roggek »

Verspieder skrev: På de landsbygdslinjer som framförs runt på skogslinjer med 10 st snittresenärer, på grusvägar med 4-10 tons bärighet, har jag dock noll förståelse för SL-operatörernas besatthet av 17-19 ton tunga boggibussar på 15 meter.
Nä, där skulle anropsstyrd trafik med taxi/minibuss vara det bästa alternativet.
Men det har inte SL kommit på ännu...man har inte uppfunnit det hjulet ännu... :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
daniel_s
Inlägg: 14180
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tänkte inte på det!

Inlägg av daniel_s »

roggek skrev:
Verspieder skrev: På de landsbygdslinjer som framförs runt på skogslinjer med 10 st snittresenärer, på grusvägar med 4-10 tons bärighet, har jag dock noll förståelse för SL-operatörernas besatthet av 17-19 ton tunga boggibussar på 15 meter.
Nä, där skulle anropsstyrd trafik med taxi/minibuss vara det bästa alternativet.
Men det har inte SL kommit på ännu...man har inte uppfunnit det hjulet ännu... :cheesygrin:
Jodå, och det uppfanns ur SL-synpunkt - om jag inte minns helt galet - just i Norrtäljeområdet. Men anropsstyrd trafik är en styggelse ur allmän tillgänglighetssynpunkt (alltså inte bara för dem med speciella behov utan för alla), och besparingen är mycket begränsad om ens någon.

Det där som Verspieder skriver om boggibussar är precis likadant i Södermanland eller Dalarna, som också tillämpar anropsstyrd trafik i viss utsträckning, helt enkelt för att man har ändå bussen, och man behöver ändå en förare, så det finns inte så mycket att vinna på att köpa in ännu en bil för att använda i stället (och vid obefintlig efterfrågan inte använda alls).

De fall där anropsstyrd trafik förekommer ute i riket skulle jag tro oftast är där det är befogat för att det med hänsyn till omloppsplaner och sådant annars skulle bli fråga om en dimensionerande buss på en tur som ofta går tom. Sannolikt betalar man väl också ett visst överpris för att taxibolaget ska garantera att bilen kommer de gånger den avropas. Men det kan det ju vara värt för att slippa köpa in en till buss. Däremot vete tusan om den situationen är så vanlig i SL-området, ens på landet...
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Tänkte inte på det!

Inlägg av Verspieder »

Två saker:
1: Hade inte ledbussar rätt mycket fler sittplatser förr?
2: Folk som klagar på att det finns för lite sittplatser vill väl helst inte sitta bredvid någon annan, utan står hellre. De vill alltså ha fler "hellediga säten". Eller?
Kan bara svara på fråga 1, och där är svaret enkelt:
En Volvo ledvagn med normalgolv hade cirka 70 stolar på sina 18,00 meter.
En Volvo B9S ledvagn med lågentré har idag 53 stolar på sina 18,75 meter. Om samma bussmodell är i låggolvsuttförande med lågt golv ända bak är antalet stolar 42 st.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Tänkte inte på det!

Inlägg av Verspieder »

roggek skrev:
Verspieder skrev: På de landsbygdslinjer som framförs runt på skogslinjer med 10 st snittresenärer, på grusvägar med 4-10 tons bärighet, har jag dock noll förståelse för SL-operatörernas besatthet av 17-19 ton tunga boggibussar på 15 meter.
Nä, där skulle anropsstyrd trafik med taxi/minibuss vara det bästa alternativet.
Men det har inte SL kommit på ännu...man har inte uppfunnit det hjulet ännu... :cheesygrin:
Tja, om man ska tro SL är det ju antingen 15 meter boggibuss eller taxi som gäller. Inget däremellan verkar existera för småvägar. Inte ens tvåaxliga 12-metersbussar.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Tänkte inte på det!

Inlägg av Verspieder »

daniel_s skrev: Jodå, och det uppfanns ur SL-synpunkt - om jag inte minns helt galet - just i Norrtäljeområdet. Men anropsstyrd trafik är en styggelse ur allmän tillgänglighetssynpunkt (alltså inte bara för dem med speciella behov utan för alla), och besparingen är mycket begränsad om ens någon.
Vad är "tillgängligt"?
I Stockholms län är ordet en gåta, då fordon som är godkända för landstingets färdtjänst och sjukresor inte räknas som tillgängliga för landstingets linjetrafik.

Därutöver kan jag räkna upp minst en linje som sparar flera hundra tusen kr/år efter att den gjordes anropsstyrd. Men mera detaljer än så vill man inte att jag skriver öppet.
Skriv svar