Sida 1 av 2
Helsingfors: nya vagnsnummer
Postat: fredag 14 februari 2014 13:51
av Albert
MLNRV1 -vagnar (ex NRV1) HKL 34, 37, 38, 49, 50, 60, 61, 62, 63, 68 heter fr.o.m. 18.2. HKL 113 - 122 i samma ordning.
Re: Helsingfors: nya vagnsnummer
Postat: söndag 16 februari 2014 12:00
av Bussmicke
Varför byta nummer? Duger inte numret de en gång fått?
Re: Helsingfors: nya vagnsnummer
Postat: söndag 16 februari 2014 12:01
av daniel_s
Bussmicke skrev:Varför byta nummer? Duger inte numret de en gång fått?
I vissa städer byter man nummer på vagnarna varje gång man byter radioapparat

Re: Helsingfors: nya vagnsnummer
Postat: söndag 16 februari 2014 12:50
av Albert
Bussmicke skrev:Varför byta nummer? Duger inte numret de en gång fått?
Nåja, nu har HKL alla ledvagnar med låg mellandel i samma nummerserie (71 - 122).
På något vis är det lättare för HKL (?).
Re: Helsingfors: nya vagnsnummer
Postat: söndag 16 februari 2014 14:25
av Bussmicke
De som inte har låggolvsmellandelen, ska de bytas ut mot nya spårvagnar eller byggas om senare?
Re: Helsingfors: nya vagnsnummer
Postat: fredag 21 februari 2014 18:50
av Albert
Bussmicke skrev:De som inte har låggolvsmellandelen, ska de bytas ut mot nya spårvagnar eller byggas om senare?
De första NRV1 -vagnar, som skall slopas (och bytas ut med nya vagnar), är säkerligen de tio vagnar (HKL 31,35,36,39,43,45,47,48,51,53), som inte har haft "den andra stora revisionen" (2005...2010).
Nå HKL 31 är redan nästan en museumsvagn. Och det kommer inte mera "mellandelsvangnar".
Och sedan? Vad vet jag. Det finns 20 NRV1 -vagnar med två stora revisionen utan låggolvsmellandel. Men variovagnar då; vem tröttnar först, Bombardier eller HST? De är kanske faktiskt inte HST -vagnar, utan ägs av Bombardier (leasing) (Vi, SRS vet ännu inte:)).
Bombardier har i Helsingfors en egen verkstad i Traversgränden bredvid linje 9 i Böle.
HST betalar om vagnskilometer. Och 93% av vagnar skulle vara att användas. Om inte, så betalar Bombardier.
Re: Helsingfors: nya vagnsnummer
Postat: söndag 23 februari 2014 14:11
av Nils Carl Aspenberg
Avtalen med Bombardier er slutt i 2017 og da er det trolig slutt på 1. generasjon lavgulvvogner i Helsingfors. Kanskje Iasi eller Arad vil kjøpe dem?
Re: Helsingfors: nya vagnsnummer
Postat: söndag 23 februari 2014 20:15
av indigirka
Nils Carl Aspenberg skrev:Avtalen med Bombardier er slutt i 2017 og da er det trolig slutt på 1. generasjon lavgulvvogner i Helsingfors. Kanskje Iasi eller Arad vil kjøpe dem?
Vad jag förstått så är det inskrivet i avtalet med Bombardier att HST kan ensidigt välja att förlänga det hur många gånger man bara önskar.
Skulle avtalet trots allt ta slut då så torde man behöva förbereda sig för det redan flera år innan för att se till att NRVI-vagnarna (oförlångda Valmetvagnar) är fortsättningsvis i driftsdugligt skick efter 2017 (då åtminstone i några års tid, innan man hinner leverera en andra serie Transtechvagnar för att ersätta dem).
Re: Helsingfors: nya vagnsnummer
Postat: söndag 23 februari 2014 21:16
av Nils Carl Aspenberg
Man kan sikkert forlenge servicekontrakten med Bombardier, men da vil jo Bombardier sikkert sette en høy pris, for vognene går sønder hele tiden. Om dette er økonomisk er en fråge. Valmetvognene med lavgulvdel er tenkt å gå i rundt 20 år fremover, så de bestilte Transtech-vognene kan erstatte vognene av typen Variobahn. Hvis Transtechvognene virker, så kan man bestillte flere av dem.
Re: Helsingfors: nya vagnsnummer
Postat: fredag 28 februari 2014 16:07
av Albert
2007: Helsingfors stads trafikverk och Bombardier har enats om att arrangemanget, i vilken Bombardier Transportation att ta det övergripande ansvaret för Helsingfors stads trafikverk (HST)-Variotram spårvagnar. Bombardier ansvarar också för förvaltning och underhåll av spårvagnar och garanterar en hög utnyttjandegrad.
I praktiken innebär arrangemanget att Bombardier garanterar Variotram-graden av minst 92% av vagnarna och svarar på ett överenskommet fast pris underhåll av spårvagnar för de kommande tio åren. HST har möjlighet (option) att fortsätta arrangemanget i spårvagnarnas livstid. HST betalar ersättning endast beroende på användning och får ersättning om användningen bli kritiskt låg.
(TranslateClient översättning)
Vagnarna ägs av HST och Helsingfors har också betalat dem.
Re: Helsingfors: nya vagnsnummer
Postat: fredag 28 februari 2014 17:33
av Nils Carl Aspenberg
Jeg var i Helsingfors i 2013, og de vi snakket i administrasjonen regnet det som lite trolig at avtalen ble forlenget etter 2017. For selv om Bombardier har ansvaret er ikke vogntilgjengeligheten bra nok.
Re: Helsingfors: nya vagnsnummer
Postat: onsdag 30 juli 2014 13:39
av Bussmicke
Albert skrev:MLNRV1 -vagnar (ex NRV1) HKL 34, 37, 38, 49, 50, 60, 61, 62, 63, 68 heter fr.o.m. 18.2. HKL 113 - 122 i samma ordning.
De hette väl ändå Nr1 eller Nr1+. Då borde väl de heta MLNr1 ?
Vilka vagnar har den nyta fronten idag? En del hade en smalare frontruta än de andra.
Jag har inte varit i Helsingfors sedan 2007, därav undran.
Re: Helsingfors: nya vagnsnummer
Postat: onsdag 30 juli 2014 15:39
av Albert
1. Officiellt är de MLNRV1 -vagnar.
2. MLNRV2 72 och 109.
Re: Helsingfors: nya vagnsnummer
Postat: torsdag 31 juli 2014 1:40
av Bussmicke
Albert skrev:1. Officiellt är de MLNRV1 -vagnar.
2. MLNRV2 72 och 109.
Så står det inte här:
https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... ion=search
Vad jag vet har de alltid hetat Nr1/Nr1+ osv. När har detta ändrats i så fall?
Är denna faktasida felaktig?
Vilken typ/littera har då Variotram 2xx och de nya vagnarna 4xx i så fall?
Re: Helsingfors: nya vagnsnummer
Postat: torsdag 31 juli 2014 16:26
av Albert
bussmicke skrev:Så står det inte här:
https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... ion=search
Vad jag vet har de alltid hetat Nr1/Nr1+ osv. När har detta ändrats i så fall?
Är denna faktasida felaktig?
Vilken typ/littera har då Variotram 2xx och de nya vagnarna 4xx i så fall?
1. Jag vet inte säkert, kanske 2013 eller tidigare

.
2. Data är föråldrad.
3. MLRV, MLNRV3
Titta här och sök (finska, "engelska")
Re: Helsingfors: nya vagnsnummer
Postat: lördag 02 augusti 2014 14:16
av Bussmicke
Men då hette de som jag sa år 2007?
Re: Helsingfors: nya vagnsnummer
Postat: torsdag 14 augusti 2014 13:20
av Bussmicke
Mycket bra sida, använder Google översätt så blir det lättare att läsa.
Det står När de blev ombyggda och fick nya litteran MLNRV osv.
Jag får döpa om mina bilder från 2007 och lägga till ett + på dessa Nr1/2.
Då hette de alltså Nr1+ och Nr2+ vid mitt besök 2007. Men vad skiljde Nr1+/2+ från Nr 1/2 ? Ombyggda skyltskåpet fram till automatisk skyltning? Är det det man tydligast ser skillnaden?
Skannade precis 3 diabilder från 1997 där vagnarna hade vita siffror man fick veva fram själv.
Re: Helsingfors: nya vagnsnummer
Postat: torsdag 14 augusti 2014 15:52
av Albert
Bussmicke skrev:Mycket bra sida, använder Google översätt så blir det lättare att läsa.
Det står När de blev ombyggda och fick nya litteran MLNRV osv.
Jag får döpa om mina bilder från 2007 och lägga till ett + på dessa Nr1/2.
Då hette de alltså Nr1+ och Nr2+ vid mitt besök 2007. Men vad skiljde Nr1+/2+ från Nr 1/2 ? Ombyggda skyltskåpet fram till automatisk skyltning? Är det det man tydligast ser skillnaden?
Skannade precis 3 diabilder från 1997 där vagnarna hade vita siffror man fick veva fram själv.
NrI 31 - 70 första STOR huvudreparation och revision 1993 - 2003 = NrI+
NrII 71-112 första STOR huvudreparation och revision 1996 - 2005 = NrII+
Ny skyltskåp är annan sak.
Re: Helsingfors: nya vagnsnummer
Postat: torsdag 14 augusti 2014 23:38
av Bussmicke
Fick de inte nytt skyltskåp i samband med detta?
Re: Helsingfors: nya vagnsnummer
Postat: lördag 16 augusti 2014 14:49
av Albert
Bussmicke skrev:Fick de inte nytt skyltskåp i samband med detta?
Inte ändå från början.