Sida 2 av 2

Re: Bil på spårvägsbro. Igen!

Postat: söndag 09 februari 2014 20:43
av daniel_s
C12C3C3C12 skrev:-Hoppas att jag fick det rätt med citeringen :mrgreen:
Men det fick du såklart inte, undrar hur du bär dig åt :cheesygrin:

Ett tips: Räkna att det är lika många [quote] som [/quote] och använd förhandsgranskning!

Re: Bil på spårvägsbro. Igen!

Postat: söndag 09 februari 2014 21:45
av C12C3C3C12
daniel_s skrev:
C12C3C3C12 skrev:-Hoppas att jag fick det rätt med citeringen :mrgreen:
Men det fick du såklart inte, undrar hur du bär dig åt :cheesygrin:

Ett tips: Räkna att det är lika många [quote] som [/quote] och använd förhandsgranskning!
Yupp gjorde det, kollade och kollade med förhandsgranskningen, kan det vara ett föjdfel, kolla Lennart Petterssons citat ovanför.

För att återgå till den lilla urspårningen med A29, eftersom den hade motorer med mera från A11/A12 så medföljde det klassiska motorljudet när man bromsade A29:an.

Re: Bil på spårvägsbro. Igen!

Postat: måndag 04 mars 2024 19:33
av Enceladus
Bilen körde 2 kilometer på räls – mysteriet blir kanske aldrig löst
DN skrev:Om det är som SL misstänker innebär det att bilen färdades drygt två kilometer på järnvägsspåret – från Gröndal, över till Stora Essingen och vidare mot Alvik. Där, precis innan stationen vid Alviks strand kraschade den in i en stolpe och dess front blev ordentligt tilltryckt.

[...]

På söndagseftermiddagen bad Etiopiens ambassad i ett mejl till TV4 om ursäkt ”för olyckan och de problem den skapat. Vi gör nu en utredning internt kring hur detta har kunnat ske”, skriver ambassaden i mejlet. Det framgår inte riktigt till vem ursäkten riktas. DN har frågat UD om man fått ett liknande mejl, men ännu inte fått något svar.

[...]

Även vid ”avfarten” vid Gröndal har man nyligen haft två incidenter då personbilar hamnat fel. Det inträffade den 14 och den 19 februari.
Då var det dags igen. Denna gång har bilen - förvisso diplomatskyltad - kört upp på två spårvägsbroar. Kan inte mer göras för att förhindra dessa incidenter?

Re: Bil på spårvägsbro. Igen!

Postat: måndag 04 mars 2024 20:14
av Fyrgeit
Som en som har åkt bil i Etiopien kan jag intyga att vissa vägar där är ungefär lika skumpiga som en banvall med slipers. Att föraren dock inte uppfattat allt annat som hintar om att det inte är en väg för bilar kan väl bara förklaras med alkohol?

Re: Bil på spårvägsbro. Igen!

Postat: tisdag 05 mars 2024 6:31
av Odd
Enceladus skrev: måndag 04 mars 2024 19:33 Bilen körde 2 kilometer på räls – mysteriet blir kanske aldrig löst
DN skrev:Om det är som SL misstänker innebär det att bilen färdades drygt två kilometer på järnvägsspåret – från Gröndal, över till Stora Essingen och vidare mot Alvik. Där, precis innan stationen vid Alviks strand kraschade den in i en stolpe och dess front blev ordentligt tilltryckt.

[...]

På söndagseftermiddagen bad Etiopiens ambassad i ett mejl till TV4 om ursäkt ”för olyckan och de problem den skapat. Vi gör nu en utredning internt kring hur detta har kunnat ske”, skriver ambassaden i mejlet. Det framgår inte riktigt till vem ursäkten riktas. DN har frågat UD om man fått ett liknande mejl, men ännu inte fått något svar.

[...]

Även vid ”avfarten” vid Gröndal har man nyligen haft två incidenter då personbilar hamnat fel. Det inträffade den 14 och den 19 februari.
Då var det dags igen. Denna gång har bilen - förvisso diplomatskyltad - kört upp på två spårvägsbroar. Kan inte mer göras för att förhindra dessa incidenter?
Det handlar väl också om vilket samhälle vi vill ha. Skall vi behöva linda in allt i bomull eller skall vi lägga oss på en nivå där det visserligen inte är omöjligt att göra fel ibland men att det fortfarande kommer att hända saker då och då. För mycket åtgärder skapar i sig nya risker.

Jag tänker att det är svårt att skydda ett samhälle från a) individer som medvetet saboterar, b) idioter. Många som gör fel, medvetet eller omedvetet, skapar oftast inte större problem än att det går att hantera av de flesta. De övriga kanske 0,00043 promille med incidenter skulle bli oerhört dyrt att skydda sig emot och det är väl så att skydden mot det skulle vara otänkbara för oss i ett fritt och demokratiskt samhälle.

Därmed inte sagt att man inte skall vidta åtgärder som är enkla och effektiva när man väl funnit dem. Den utökade skyltningen och ändrade utformningen på de av Tvärbanans platser där gatuspår går till egen banvall har väl troligen förhindrat ett otal med incidenter, men de lägger vi ju aldrig märke till eftersom de inte hamnar i media. Det är ju bara de som slinker igenom som ju uppmärksammas.

Re: Bil på spårvägsbro. Igen!

Postat: tisdag 05 mars 2024 17:43
av roggek
Kanske dags att investera i bomanläggningar som styrs av spårvagnarna själva, fungerar bra både i Oslo (https://maps.app.goo.gl/aGQohGY2iHaaxz9u7) och Göteborg, vad jag har hört. Nåt måpste väl man få för priset av ett månadskort....

Re: Bil på spårvägsbro. Igen!

Postat: torsdag 04 april 2024 17:54
av Christer J
roggek skrev: tisdag 05 mars 2024 17:43 Kanske dags att investera i bomanläggningar som styrs av spårvagnarna själva, fungerar bra både i Oslo (https://maps.app.goo.gl/aGQohGY2iHaaxz9u7) och Göteborg, vad jag har hört. Nåt måpste väl man få för priset av ett månadskort....
Jag vet inte det ja'

Fick hem senaste Lokaltrafikk i dagarna. Där finns en fin bild på just den bommen på Curt Adelers Gate 'helt knust' med bildtexten om att den 'blir stadig ödelagt'.

Skall det vara bom så skall den vara hindtande eller i alla fall avledande ut i en grop med lös sand om man inte får använda kvicksand.

Re: Bil på spårvägsbro. Igen!

Postat: torsdag 04 april 2024 21:03
av daniel_s
När folk på internet påstår att något ”fungerar bra” i en annan stad så måste man komma ihåg att det det betyder är att de har varit där ungefär en gång och sett att det fungerade då.

Det har ju egentligen betydligt mer vikt om jag säger att vår stockholmslösning fungerar bra eftersom jag vet allt om den, men det bryr sig ju ingen om. I stället skulle då fokus vändas mot de ytterst fåtaliga tillfällen då den inte hjälpt (och som jag givetvis redan vet om).

Re: Bil på spårvägsbro. Igen!

Postat: torsdag 04 april 2024 22:57
av leifd
daniel_s skrev: torsdag 04 april 2024 21:03 När folk på internet påstår att något ”fungerar bra” i en annan stad så måste man komma ihåg att det det betyder är att de har varit där ungefär en gång och sett att det fungerade då.

Det har ju egentligen betydligt mer vikt om jag säger att vår stockholmslösning fungerar bra eftersom jag vet allt om den, men det bryr sig ju ingen om. I stället skulle då fokus vändas mot de ytterst fåtaliga tillfällen då den inte hjälpt (och som jag givetvis redan vet om).
Enig där... För även här i Norrköping, där det funnits spårväg 120 år nu, så händer det ju "rattvridare" kör fel och hamnar på ställen där det inte borde vara med sitt fordon. Troligen ligger problemet på en annan nivå än utformningen av gatumiljön och dess anslutning till banvallar. Gissningsvis handlar det i många fall om "rattvridare" som fått sina körkort via utbyte mot körkort från andra länder, eller varför inte körkortsturism till Rumänien.

Dock händer ju inte sånt så ofta här i stan och får sällan någon uppmärksamhet,

Re: Bil på spårvägsbro. Igen!

Postat: fredag 05 april 2024 7:50
av Odd
leifd skrev: torsdag 04 april 2024 22:57 ...
Gissningsvis handlar det i många fall om "rattvridare" som fått sina körkort via utbyte mot körkort från andra länder, eller varför inte körkortsturism till Rumänien.

...
Under åren jag var trafikledare på spårvägen i Stockholm så kan jag inte minnas att det var en viss karaktär på personerna som hade råkat komma upp på spåret utan att ta sig bort igen. Den jag minns bäst är den åländska familjefadern som lyckades köra ända upp till Gullmarsplan från Mårtensdal. Visserligen hade han troligen ett utländskt körkort men det berodde på att han var ålänning.

Utifrån min erfarenhet så ser jag ingen koppling av det slag som du gör när det gäller folk som kommer ut på spårområdet. Antal fall är nog väldigt få.