Bil på spårvägsbro. Igen!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Bil på spårvägsbro. Igen!

Inlägg av LÅ1 »

"Berusad man fastnade med bil på tvärbanan"
Inte första gången, men kanske första gången norr om Alvik?

Ett par reflektioner:
Formellt sett så hände det hela inte i Sundbyberg, utan i Solna.
Man skriver Tvärbanan med litet T, men det är väl ett egennamn och bör väl då ha stor bokstav. Eller?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Bil på spårvägsbro. Igen!

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Formellt sett så hände det hela inte i Sundbyberg, utan i Solna.
Nja... Kommungränsen går på just det här stället vinkelrätt mot spåret ungefär vid viaduktens sydvästra landfäste. Så du får nog ha bra ögonmått om du ska vara säker på det där!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Bil på spårvägsbro. Igen!

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Formellt sett så hände det hela inte i Sundbyberg, utan i Solna.
Nja... Kommungränsen går på just det här stället vinkelrätt mot spåret ungefär vid viaduktens sydvästra landfäste. Så du får nog ha bra ögonmått om du ska vara säker på det där!
Lurade mig på att bron inte bara överbryggar spårområdet, utan även annan låg terräng på sydvästra sidan, och den marken tycks ligga i Sundbyberg. (Se enirokartan.) Så jag får medge att jag hade fel. (Lägger mig på golvet och pudlar!)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
haba
Inlägg: 75
Blev medlem: fredag 05 januari 2007 1:50

Re: Bil på spårvägsbro. Igen!

Inlägg av haba »

Enklast att i sådant fall få ut bilen är att köra fram med en spårvagn till bilen, koppla en bogsersele mellan bilens bak och spårvagnens koppel fram och sedan backa låndsamt ut hela ekipaget till fast mark igen. Sedan kan man knuffa bilen åt sidan och vänta på bärgare. Bilen är ju redan sönder i underredet. Har sett det göras så i Amsterdam där de verkar a rutin med att folk kör in i och sedan fast i de vid regn rätt så svampiga delarna med spår i gräsmatta.

Harald.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Bil på spårvägsbro. Igen!

Inlägg av LÅ1 »

haba skrev:Enklast att i sådant fall få ut bilen är att köra fram med en spårvagn till bilen, koppla en bogsersele mellan bilens bak och spårvagnens koppel fram och sedan backa låndsamt ut hela ekipaget till fast mark igen. Sedan kan man knuffa bilen åt sidan och vänta på bärgare. Bilen är ju redan sönder i underredet. Har sett det göras så i Amsterdam där de verkar a rutin med att folk kör in i och sedan fast i de vid regn rätt så svampiga delarna med spår i gräsmatta.

Harald.
Har man inte gjort så en gång på Djurgårdsbron, när den var bil-avstängd för renovering?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Bil på spårvägsbro. Igen!

Inlägg av 643 »

En fejkad tegelmur som fälls ned när spårvagnen kommer kunde måhända förhindra åtminstone
en del av dessa trafikhändelser...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
218
Inlägg: 949
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 13:48

Re: Bil på spårvägsbro. Igen!

Inlägg av 218 »

Äsch ni krånglar till det!
Minns en gång på 60-talet när en folkabubbla hade fått sladd och hamnat på den smala gräsremsan i korsningen Hägerstensvägen/Södertäljevägen ut på spårvägsspåret. A29:an bromsade in med sitt mäktiga brummande och stannade provocerande nära bilen. Brännkyrkaprofilen klättrade ur hytten och sa "vad fan har du här att göra?" Medan bilägaren babblade och viftade så häktade spårvagnsföraren ner växelspettet och använde det för att bända undan bilen! Sedan så klättrade han upp i hytten och tog ett par kontakter. Knappt värt en Trafikhändelserapport! Vart tog pragmatismen vägen egentligen i dagens samhälle? Och framförallt, vart tog de praktiska växelspetten vägen? När kan vi åka A29 på Tvärbanan? :D
218
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Bil på spårvägsbro. Igen!

Inlägg av 1 »

218 skrev: Vart tog pragmatismen vägen egentligen i dagens samhälle? Och framförallt, vart tog de praktiska växelspetten vägen? När kan vi åka A29 på Tvärbanan? :D
218
Tja, någon A29 på linje 22 lär Du nog aldrig få njuta av om inte "vändslingemaffian" någon gång får gehör för denna praktiska vändmöjlighet.

Men var så god; en A29, som dessutom fortfarande lever och om några år kommer att ses på Djurgårdslinjen. Komplett med växelspett!

Bild

Trevlig Söndag Hälsar / Richard
218
Inlägg: 949
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 13:48

Re: Bil på spårvägsbro. Igen!

Inlägg av 218 »

Whaouv!

Du kan verkligen "make the day" när TV:n envisas med att kabla ut bilder på folk som åker på brädor!
Funderar på när och var bilden är tagen. Var själv med på utfärden februari 1967 (då vi "samlade" på trafiksignaler) men det här känns tidigare eller...? Husen i bakgrunden får mig att tänka på Hammarby eller...?

Djurgårdslinjen med A29 är givetvis "fair enough" och lite till! Vet att Spårvägsmuseet är fundersamma över att nästan nysa i närheten av A29-tåget (och mustangtåget) därför att man var mycket tveksam till golvets hållfasthet när man bynglade in vagnarna. MEN när vagnarna ändå måste ut i den förestående flytten så ser jag väl att det borde finnas möjligheter!

Akterkoppling är ju förstås möjligt för att köra på Tvärbanan men förbaskat tråkigt! Kan man vända vagnar via den nya vagnhallen i Ulvsunda? Men nog vore det förbaskat mysigt att i triumf glida genom Gröndal och Sundbyberg med dess förstadsbebyggelser i en A29! Måste säga att det var en alldeles speciell känsla häromsistens att sväva fram i 521 på Tvärbanan! Det är ju otroligt vad dessa vagnar går bra på spåren. Minns när B29:orna ljudlöst gled igenom vxl-partierna vid Slussen där A26 skramlade så att man trodde att rutorna skulle lossna!

Åter till A29. Då det begav sig så tyckte jag nog att vagnarna trots sin pampighet var lite klunsiga och inte speciellt eleganta framförallt inte bredvid en Mustang. Men nu känns de helt OK. Kanske jämförelseobjekten nuförtiden talar till A29:ans fördel!

F.ö så ansluter jag mig till "vändslingemaffians" uppfattning! Djurgårdslinjens fina kapacitet utan några som helst korsande tågvägar spolierades helt genom den nya ändhållplatsen vid nästan Sergels Torg. 15 bussar i konvoj Skansen - Sergels torg är den största insats jag sett på 70-talet på 47:an efter ett evenemang på Gröna lund. Säg att det utbudsmässigt skulle kunna motsvara 10 st ledspårvagnar MEN det går ju inte att köra om allting ska korsa varandra vid den nya ändhållplatsen! Man har alltså lyckats förstöra spårvägens goda kapacitet till att inte ens motsvara bussens genom kortsiktigt ekonomiskt tänkande. Hur kan det bli så här?

Tack Richard!
Hälsn
218
Senast redigerad av 218 den söndag 09 februari 2014 12:57, redigerad totalt 1 gånger.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Bil på spårvägsbro. Igen!

Inlägg av daniel_s »

Bilden är väl tagen vid Palandergatsspårets skiljeväxel mot Slakthuset?

Man kan inte vända vagnar i Ulvsunda, alla kurvor är åt samma håll. Jätteskojigt sen om man får enformigt hjulslitage på vagnarna :roll:
218
Inlägg: 949
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 13:48

Re: Bil på spårvägsbro. Igen!

Inlägg av 218 »

daniel_s skrev:Bilden är väl tagen vid Palandergatsspårets skiljeväxel mot Slakthuset?

Man kan inte vända vagnar i Ulvsunda, alla kurvor är åt samma håll. Jätteskojigt sen om man får enformigt hjulslitage på vagnarna :roll:
Bra Daniel där måste det vara! (Där har f.ö jag och hr 1 mfl anträtt en resa med SJ Y1 genom Stockholm en gång på 80-talet!) Och det finns ingenstans att triangla heller förstås efter Tvärbanan?

(Enformigt hjulslitage ja. Brukade DSB råka ut för med växelloken förr
på Köpenhamn H då ju stationen beskriver en enda lång kurva. Fram och tillbaka
hela tiden gav ju givetvis ett enformigt hjulslitage. Därför var det viktigt
att vända växelloken då och då!)

218
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Bil på spårvägsbro. Igen!

Inlägg av 1 »

daniel_s skrev:Bilden är väl tagen vid Palandergatsspårets skiljeväxel mot Slakthuset?
Noup, mina vänner!

Vi befinner oss uppe vid just Slakthuset. Där fanns det ett imponerande spårkomplex som tillät oss "triangla" enriktningsvagnar. Då fanns ju också rester av de bägge förortsbanornas spårsystem kvar. Var det inte ett litet "banförråd" också utmed T-banan...?

Bild

Just den här bilden har jag visat för många, många år sedan. Och då blev det en "kilometerlång" tråd om bilen som står vid vagn 170. Snälla, kör inte en upprepning av alla de teorier som då framfördes.

Och jo, bilden är tagen vid en SSS utfärd i februari 1965.

/ Richard
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Bil på spårvägsbro. Igen!

Inlägg av daniel_s »

1 skrev:
daniel_s skrev:Bilden är väl tagen vid Palandergatsspårets skiljeväxel mot Slakthuset?
Noup, mina vänner!

Vi befinner oss uppe vid just Slakthuset. Där fanns det ett imponerande spårkomplex som tillät oss "triangla" enriktningsvagnar. Då fanns ju också rester av de bägge förortsbanornas spårsystem kvar. Var det inte ett litet "banförråd" också utmed T-banan...?

Bild

Just den här bilden har jag visat för många, många år sedan. Och då blev det en "kilometerlång" tråd om bilen som står vid vagn 170. Snälla, kör inte en upprepning av alla de teorier som då framfördes.

Och jo, bilden är tagen vid en SSS utfärd i februari 1965.

/ Richard
Tusan också! Jag som just diskuterade detta spårsystem med 643 häromdagen! Men jag anar att 218 missförstod mig så att han själv trodde rätt, för till Palandergatan har det i alla fall aldrig gått någon Y1! Banne oss! :-D

(Kanske blandade han ihop Palander och Palmfeldt? Vem var vem eentlien;-))
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Bil på spårvägsbro. Igen!

Inlägg av C12C3C3C12 »

1 skrev:
218 skrev: Vart tog pragmatismen vägen egentligen i dagens samhälle? Och framförallt, vart tog de praktiska växelspetten vägen? När kan vi åka A29 på Tvärbanan? :D
218
Tja, någon A29 på linje 22 lär Du nog aldrig få njuta av om inte "vändslingemaffian" någon gång får gehör för denna praktiska vändmöjlighet.

Men var så god; en A29, som dessutom fortfarande lever och om några år kommer att ses på Djurgårdslinjen. Komplett med växelspett!

Bild

Trevlig Söndag Hälsar / Richard
Sh*t, nu blev det kortslutning i tangentbordet, om ni kan fixa en A29 samt 2 x 2rum&kök är det värt en resa ner till Stockholm. Alla som vill ha ett triangelspår vid Solna Station - please step forward.

Back on track again, kommungränsen mellan Solna-Sundbyberg är rätt så snårig, plattformen ligger i Sumpan medans bangården ligger i Solna.
218
Inlägg: 949
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 13:48

Re: Bil på spårvägsbro. Igen!

Inlägg av 218 »

daniel_s skrev:
1 skrev:
daniel_s skrev:Bilden är väl tagen vid Palandergatsspårets skiljeväxel mot Slakthuset?
Noup, mina vänner!

Vi befinner oss uppe vid just Slakthuset. Där fanns det ett imponerande spårkomplex som tillät oss "triangla" enriktningsvagnar. Då fanns ju också rester av de bägge förortsbanornas spårsystem kvar. Var det inte ett litet "banförråd" också utmed T-banan...?

Bild

Just den här bilden har jag visat för många, många år sedan. Och då blev det en "kilometerlång" tråd om bilen som står vid vagn 170. Snälla, kör inte en upprepning av alla de teorier som då framfördes.

Och jo, bilden är tagen vid en SSS utfärd i februari 1965.

/ Richard
Tusan också! Jag som just diskuterade detta spårsystem med 643 häromdagen! Men jag anar att 218 missförstod mig så att han själv trodde rätt, för till Palandergatan har det i alla fall aldrig gått någon Y1! Banne oss! :-D

(Kanske blandade han ihop Palander och Palmfeldt? Vem var vem eentlien;-))
Ja det är det här plankåkandet på TV som förvirrar mig! A29 åkte man, bredvid kanske man ska säga, Palandergatan och Y1 till korsningen Palmfeldtsvägen/nuv. Arenavägen. Egentligen så hade vi tänkt hämta hr 1 och hans kamrater på mittspåret vid Gullmarsplan med Y1:an men vi vågade inte med tanke på strömskenor och vagnens kylburk på sidan. Annars så klarar Y1 med sin UIC-profil ganska så elegant t-banans lastprofil! Sedan så ville vi inte föda Expressen med ett extranummer om det slagit tvärstopp i tunnelbanan! :D
Egentligen så vågar jag inte prata om det här, folk kan tro att man ljuger. Skönt att ha hr 1 som sanningsvittne!

218
218
Inlägg: 949
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 13:48

Re: Bil på spårvägsbro. Igen!

Inlägg av 218 »

Hm jag har tänkt många gånger att berätta historien sammanhängande hur det egentligen gick till när Tvärbanan föddes som idé. Jag har t.o.m tänkt skriva en bok om det någon gång när jag får tid. Men så slår det mig att man kan ju faktiskt bli överkörd av en buss eller något sådant och då kanske inte den här fantastiska historien blir berättad som bl.a då inkluderar en SJ Y1 nästan ute på tunnelbanan och SL radiobil över spåret för att hindra SJ att köra ut på Lidingöbanan. Kanske skulle vara ett intressant ämne för en medlemskväll i Alkärrshallen eller något sådant, vad tycker ni?

När jag började på SJ första åren på 80-talet hade man precis kommit på att järnvägar kan används till något annat än att lägga ner. SJ var mycket taggat av den kommande X2-beställningen och vi slet djuriskt med att hålla "City-Express" igång. Det nyvaknade SJ ville vara positiva och kreativa till spårtrafikens utveckling i allmänhet och tvätta bort sin gamla stämpel.

Därför blev bestörtningen stor när SLL Kollektivtrafikplan 82 år 1983 damp ner på Persontrafikchefen Bertil Hammarbergs skrivbord och SJ betraktades inte som remissinstans utan för kännedom på en sändlista strax ovan Tandläkarförbundet. Krigsråd hölls med GD Bengt Furbäck vilket resulterade i att jag och min kollega fick uppdraget att "slå de jävlarna med häpnad...!" Jag tror att vi lyckades!

Här ska sägas först som sist att den som ska ha den odelade äran för Tvärbanans tillkomst är givetvis Stig Dingertz. Det här är bara min betraktelse från min horisont hur det här gick till. Hur kom då Stig in i det här?
Jo det gjorde han efter det att vi ånyo hade haft en kontrovers med SL vilket resulterade i att SL hotade med att säga upp pendeltågsavtalet (!) om SJ höll på att lägga sig i Stockholmstrafiken och framförallt var positiva till spårvagnar.

Bertil Hammarberg kom springande i korridoren och sa andfådd att han hade en mycket upprörd SL-chef på telefonen. Det var f.ö under denna språngmarsch med klampande steg i SJ-huset som min kollega Bengt myntade uttrycket "Hör springande steg i korridoren! Då har vi gjort något bra!" GD Bengt Furbäck larmades. Han var vid tillfället upptagen med att inviga en ny färjeklaff i Trelleborg. Han skrev en lapp och faxade. På den stog det "driv frågan men undvik att stöta er med SL:s styrelse". Den lappen har jag faktiskt kvar!

Vi hittade en intern SL-katalog och bläddrade febrilt efter en organisationsskiss. "Kolla Stig Dingertz är ju vice ordförande"! Vi ringde Stig och naturligtvis var han med på det här.

etc, etc.

Säg är inte det här ett tema att ta upp på någon medlemsträff senare i år i Alkärrshallen? Det handlar om X10:or och Y1:or på industrispår, arga SL-chefer, häpna SJ-chefer, censuranklagelser i Dagens Nyheter, den underbara natten då allt som var omöjligt helt plötsligt var förhandlat och klart (Dennispaketet)! Allt för att SL:s största strategiska projekt var att måla busshållplatserna röda (faktiskt!)! Men framförallt handlar det om förutfattade meningar och okunskap om en företeelse som blev SL:s mest framgångsrika projekt någonsin! Jag tycker att denna historia är värd att berättas!

218
Senast redigerad av 218 den söndag 09 februari 2014 19:52, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2230
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Bil på spårvägsbro. Igen!

Inlägg av Thomas Lange »

218 skrev:etc, etc.

Säg är inte det här ett tema att ta upp på någon medlemsträff senare i år i Alkärrshallen? Det handlar om X10:or och Y1:or på industrispår, arga SL-chefer, häpna SJ-chefer, censuranklagelser i Dagens Nyheter, den underbara natten då allt som var omöjligt helt plötsligt var förhandlat och klart (Dennispaketet)! Allt för att SL:s största strategiska projekt var att måla busshållplatserna röda (faktiskt!)! Men framförallt handlar det om förutfattade meningar och okunskap om en företeelse som blev SL:s mest framgångsrika projekt någonsin! Jag tycker att denna historia är värd att berättas!

218
Absolut. Jag ska tipsa programansvariga inom Sällskapets Stockholmsavdelning. Fast kanske vi ska vara i SJK/SSS lokaler i Sollentuna för att markera att historien både berör järnvägens och lokaltrafikens aktörer?
Ju förr dess bättre.
218
Inlägg: 949
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 13:48

Re: Bil på spårvägsbro. Igen!

Inlägg av 218 »

Thomas Lange skrev:
218 skrev:etc, etc.

Säg är inte det här ett tema att ta upp på någon medlemsträff senare i år i Alkärrshallen? Det handlar om X10:or och Y1:or på industrispår, arga SL-chefer, häpna SJ-chefer, censuranklagelser i Dagens Nyheter, den underbara natten då allt som var omöjligt helt plötsligt var förhandlat och klart (Dennispaketet)! Allt för att SL:s största strategiska projekt var att måla busshållplatserna röda (faktiskt!)! Men framförallt handlar det om förutfattade meningar och okunskap om en företeelse som blev SL:s mest framgångsrika projekt någonsin! Jag tycker att denna historia är värd att berättas!

218
Absolut. Jag ska tipsa programansvariga inom Sällskapets Stockholmsavdelning. Fast kanske vi ska vara i SJK/SSS lokaler i Sollentuna för att markera att historien både berör järnvägens och lokaltrafikens aktörer?
Hej Thomas!

Lysande! Då säger vi så!

Mvh
Hans
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Bil på spårvägsbro. Igen!

Inlägg av Lennart Petersen »

C12C3C3C12 skrev:
1 skrev:
218 skrev: Vart tog pragmatismen vägen egentligen i dagens samhälle? Och framförallt, vart tog de praktiska växelspetten vägen? När kan vi åka A29 på Tvärbanan? :D
218
Sh*t, nu blev det kortslutning i tangentbordet, om ni kan fixa en A29 samt 2 x 2rum&kök är det värt en resa ner till Stockholm. Alla som vill ha ett triangelspår vid Solna Station - please step forward.

Back on track again, kommungränsen mellan Solna-Sundbyberg är rätt så snårig, plattformen ligger i Sumpan medans bangården ligger i Solna.
Det är då Sundbyberg station du pratar om ?
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Bil på spårvägsbro. Igen!

Inlägg av C12C3C3C12 »

Lennart Petersen skrev:
C12C3C3C12 skrev:
Sh*t, nu blev det kortslutning i tangentbordet, om ni kan fixa en A29 samt 2 x 2rum&kök är det värt en resa ner till Stockholm. Alla som vill ha ett triangelspår vid Solna Station - please step forward.

Back on track again, kommungränsen mellan Solna-Sundbyberg är rätt så snårig, plattformen ligger i Sumpan medans bangården ligger i Solna.
Det är då Sundbyberg station du pratar om ?[/quote]

Yupp, Solna station har ingen bangård (vad jag vet), det räknas väl som Hagalund.

(Förlåt den ofrivilliga urspårningen från Tvärbanan ner till järnvägsspåren i Sumpan/Solna.)

-Hoppas att jag fick det rätt med citeringen :mrgreen:
Skriv svar