Sida 1 av 4

Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Postat: lördag 01 februari 2014 18:21
av LÅ1
Startar separat tråd om djupa T-banestationer utan rulltrappor, men med stora hissar.
Har tidigare skrivit kortfattat i en annan tråd:
LÅ1 skrev:"Nya t-stationen blir rekorddjup". Näst djupast i världen, så det blir bara Stockholmsrekord, eller skall vi säga Sverigerekord. Eller vi kan t.o.m. säga Västeuroparekord. Går man sex meter djupare än nu planerat så skulle det bli världsrekord.
Sofia och kanske nya perrongen på station Gullmarsplan planeras att få flera rejält stora hissar, men inga rulltrappor. Det blev förstås negativa reaktioner. Mitt i skriver "Planerna har efter avslöjandet skapat starka reaktioner." "Starka reaktioner på rekorddjup station"

Även brandförsvaret är kritiskt. Men projektledaren försvarar sig.

(Var kan bilden till mitt i-artiklarna vara tagen? )

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Postat: lördag 01 februari 2014 20:14
av hgsldf
Under bildinfo står det: Webbplatsen har inte lämnat någon information om ägaren. Det betyder väl att

1. Tidningen har själv låtit ta bilden och då troligen i Stockholm.

2. Man har köpt bilden med tillstånd att inte ange ursprung.

3. Mitt-i har gjort något man inte får göra...

/Göran

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Postat: lördag 01 februari 2014 20:49
av daniel_s
hgsldf skrev:Under bildinfo står det: Webbplatsen har inte lämnat någon information om ägaren. Det betyder väl att

1. Tidningen har själv låtit ta bilden och då troligen i Stockholm.

2. Man har köpt bilden med tillstånd att inte ange ursprung.

3. Mitt-i har gjort något man inte får göra...

/Göran
Jag kanske missförstår alltihop men under bilden är det en kamerasymbol och så står det "Trafikförvaltningen Landstinget". Så jag får det till att det är TF:s bild och jag gissar att den är tagen i någon annan stad...

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Postat: lördag 01 februari 2014 22:01
av hgsldf
daniel_s skrev:
hgsldf skrev:Under bildinfo står det: Webbplatsen har inte lämnat någon information om ägaren. Det betyder väl att

1. Tidningen har själv låtit ta bilden och då troligen i Stockholm.

2. Man har köpt bilden med tillstånd att inte ange ursprung.

3. Mitt-i har gjort något man inte får göra...

/Göran
Jag kanske missförstår alltihop men under bilden är det en kamerasymbol och så står det "Trafikförvaltningen Landstinget". Så jag får det till att det är TF:s bild och jag gissar att den är tagen i någon annan stad...
Jo även jag såg det, men det var ju inte dom som la ut bilden!

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Postat: söndag 02 februari 2014 9:11
av NerdBoy

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Postat: söndag 02 februari 2014 10:50
av Traesk
I och med att stationen måste bli så djup så är rulltrappor inget bra alternativ. Så jag tycker att det är bra att SL vågar köra på hisslösningen.

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Postat: söndag 02 februari 2014 11:48
av Odd
Det är skillnad på om man kan/får och om det är lämpligt.
Om en rulltrappa stannar så kan man åtminstone gå i den, men om en hiss stannar blir det andra bullar.

Även om det finns exempel på andra t-banestationer med enbart hissförbindelse så kan man fundera på om det verkligen är så bra att göra det. Det kanske är så att man ändå skall överge nuvarande planer och fundera ut ett alternativ som inte behöver gå så djupt.

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Postat: söndag 02 februari 2014 12:56
av LÅ1
Tack, där fick jag svaret på det!
Odd skrev:Det är skillnad på om man kan/får och om det är lämpligt.
Om en rulltrappa stannar så kan man åtminstone gå i den, men om en hiss stannar blir det andra bullar.

Även om det finns exempel på andra t-banestationer med enbart hissförbindelse så kan man fundera på om det verkligen är så bra att göra det. Det kanske är så att man ändå skall överge nuvarande planer och fundera ut ett alternativ som inte behöver gå så djupt.
Håller med!

Hissar måste förstås utformas så att en hiss bredvid kan användas för att utrymma en hiss som stannat. T.ex. fick man inte renovera Katarinahissen (vid Slussen) en hiss i taget, just av utrymningssjäl. Och hissarna som går utanpå Globen är två av samma anledning. Läste en notis om några som fick gå på en spång över från den ena till den andra hissen just för att hissen fastnat mitt under resan.

När det gäller rulltrappor så vill man nog inte ha dem allt för långa av liknande själ. Stannar trappan så är det ganska tungt att gå många tiotals meter i den.

Snedhissar med fast trappa bredvid som kan användas vid utrymning skulle nog rent psykologiskt kännas behagligare för många.

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Postat: söndag 02 februari 2014 13:00
av daniel_s
"Den här trappan har 787 steg. Använd hissen!"

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Postat: söndag 02 februari 2014 13:05
av BSB101
Precis som i högre bostadshus och andra hus finns det krav på att det ska finnas minst två hissar. Den ena ska även ha reservkraft, via batteri, så den ska fungera minst 30 minuter om den vanliga elmatningen upphört vid en brand eller annan händelse.

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Postat: söndag 02 februari 2014 13:16
av LÅ1
BSB101 skrev:Precis som i högre bostadshus och andra hus finns det krav på att det ska finnas minst två hissar. Den ena ska även ha reservkraft, via batteri, så den ska fungera minst 30 minuter om den vanliga elmatningen upphört vid en brand eller annan händelse.
Det där med batteridrift hade jag ingen aning om. Men jag har funderat på att det borde finnas, åtminstone så den kan gå till närmaste våningsplan och sedan stanna där så länge elmatningen saknas.

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Postat: söndag 02 februari 2014 13:20
av BSB101
LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:Precis som i högre bostadshus och andra hus finns det krav på att det ska finnas minst två hissar. Den ena ska även ha reservkraft, via batteri, så den ska fungera minst 30 minuter om den vanliga elmatningen upphört vid en brand eller annan händelse.
Det där med batteridrift hade jag ingen aning om. Men jag har funderat på att det borde finnas, åtminstone så den kan gå till närmaste våningsplan och sedan stanna där så länge elmatningen saknas.
Kravet är att hissen ska fungera som vanligt. Brandkåren ska även ha möjlighet att styra hissen via en tablå.

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Postat: söndag 02 februari 2014 13:46
av daniel_s
BSB101 skrev:
LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:Precis som i högre bostadshus och andra hus finns det krav på att det ska finnas minst två hissar. Den ena ska även ha reservkraft, via batteri, så den ska fungera minst 30 minuter om den vanliga elmatningen upphört vid en brand eller annan händelse.
Det där med batteridrift hade jag ingen aning om. Men jag har funderat på att det borde finnas, åtminstone så den kan gå till närmaste våningsplan och sedan stanna där så länge elmatningen saknas.
Kravet är att hissen ska fungera som vanligt. Brandkåren ska även ha möjlighet att styra hissen via en tablå.
Länk till kravdokument?

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Postat: lördag 04 juli 2015 1:12
av LÅ1
Reportage i Mitt i om kommande hissarna vid Gullmarsplan och Sofia: "Fyra glashissar 70 meter under jord ska klara rusningen på nya t-banan"

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Postat: lördag 04 juli 2015 1:45
av Lennart Petersen
LÅ1 skrev:Reportage i Mitt i om kommande hissarna vid Gullmarsplan och Sofia: "Fyra glashissar 70 meter under jord ska klara rusningen på nya t-banan"
Intressant läsning.
Men hur tänker man här:

"Alla som måste åka till Slussen för buss mot Nacka och Värmdö, och Saltsjö­banan, hur tänker ni där?

– Vill man inte byta vid Gullmarsplan kan man åka vidare till Sickla, där man kommer kunna byta till Tvärbanan och Saltsjöbanan, och Nackabussar. "

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Postat: söndag 05 juli 2015 15:25
av roggek
daniel_s skrev: Länk till kravdokument?
http://www.boverket.se/globalassets/pub ... 1-h-14.pdf

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Postat: söndag 05 juli 2015 20:31
av twr
Inge skrev:Det är väl antagligen tre svar sammanbakade till ett. I verkligheten gäller ju att man till tvärbanan kan byta vid Hammarby sjösten om man ogillar Gullmarsplans hissar. Eller via rulltrappan mot Mårtensdal.

För den som kommer från Hagsätrahållet och måste göra ett dubbelbyte för att nå Saltsjöbanan eller bussarna kommer Sofia att vara en bättre första bytespunkt än Gullmarsplan. Därefter följer det andra bytet vid Sickla resp. Nacka istället för vid Slussen.

Det är som det blir, sedan är det kanske inte så intressant hur den svarande egentligen svarat och hur journalisten rört till det. Dvs vems felet är att svaret i artikeln blivit så rörigt.
Det är lite olyckligt tycker jag att Hagsätragrenen och Saltsjöbanan korsar varann utan en bytesmöjlighet. Men det är ju inte unikt, vi har "spårkors" vid bland annat Rågsved och Huvudsta utan att det finns bytesmöjlighet.

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Postat: söndag 25 oktober 2015 11:09
av LÅ1

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Postat: söndag 25 oktober 2015 19:31
av turbo
Är det Hammarbykanalen som styr djupet på Sofia station? Topografin runt kanalen är ju sådan att det blir djupt, framför allt på Södermalmssidan. Kanske vore ett ytligare läge och en bro över Hammarbykanalen att föredra? Nackdelen är väl att tunnelbanan kommer i ytläge genom Hammarby sjöstad, men med dagens teknik går det nog att få den ganska tyst.

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Postat: söndag 25 oktober 2015 19:53
av ADDE
Nej, det är Saltsjön som styr djupet på Sofia station. Jag har hört att det inte är möjligt att bygga en tunnel på sjöbotten (likt citybanan) här pga. Lera, så man är tvungen att dra tunneln ut berg, under saltsjöns lera.