Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Inlägg av Anders Hanquist »

Jo så är det. Det har framkommit om inte annat på samrådsmötena.

Bro över Hammarby kanal? Hur tänker du då? För det första måste det ju bli en högbro (öppningsbar skulle väl knappast funka för tät tunnelbanetrafik. Dessutom korsas kanalen av båda grenarna (Nacka och Söderort). Två höga, alternativt öppningsbara, broar. Anledningen till att man kör färja till Hammarby sjöstad är ju att en bro inte skulle funka. Här handlar ju om en farled med kommersiell fartygstrafik, förutom alla fritidsseglare. Någon helt annat än "lyxöppning" av Lidingöbron.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Inlägg av twr »

turbo skrev:Är det Hammarbykanalen som styr djupet på Sofia station? Topografin runt kanalen är ju sådan att det blir djupt, framför allt på Södermalmssidan. Kanske vore ett ytligare läge och en bro över Hammarbykanalen att föredra? Nackdelen är väl att tunnelbanan kommer i ytläge genom Hammarby sjöstad, men med dagens teknik går det nog att få den ganska tyst.
Du måste hitta en plats för den också, inte bara bullerskydda. Hammarby sjöstad är i stort sett färdigbyggt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Inlägg av twr »

Finns det några nackdelar med att låta hissarna börja direkt på plattform? Det måste ju vara mycket bättre för resenärerna.

Jag förstår att det kan få konsekvenser, till exempel bredare plattformar, men finns det några nackdelar, till exempel rörande säkerhet eller trafikantfördelning?

Hur mycket plats tar ett hisspaket? Är det alltid cirkulärt (jag antar att det är enklast att bygga) eller kan det vara mer avlångt, för att få smalare plattformar? Vilka internationella exempel finns?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Inlägg av twr »

Är det någon som har en länk till ritningar för Sofia, Gullmarsplan och Nacka centrum? (Gärna alla andra också förstås.)

Enligt den här sidan http://nyatunnelbanan.sll.se/sv/station ... a-soderort gäller:

Sofia har endast en uppgång, i norra änden. Endast hissar, 6 stycken. 100 meter djup.

Gullmarsplan har två uppgångar. Den södra, mot dagens station, får endast hissar. Antal anges ej. 70 meter djup.

Nacka centrum har två uppgångar. Den nordöstra, mot Jarlabergsvägen, får endast hissar. Antal anges ej. 40 meter djup (sannolikt mer gissar jag eftersom marken ligger högre där.)
Senast redigerad av twr den lördag 20 augusti 2016 12:27, redigerad totalt 2 gång.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2505
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Inlägg av Per Lind »

Anders Hanquist skrev:Jo så är det. Det har framkommit om inte annat på samrådsmötena.

Bro över Hammarby kanal? Hur tänker du då? För det första måste det ju bli en högbro (öppningsbar skulle väl knappast funka för tät tunnelbanetrafik. Dessutom korsas kanalen av båda grenarna (Nacka och Söderort). Två höga, alternativt öppningsbara, broar. Anledningen till att man kör färja till Hammarby sjöstad är ju att en bro inte skulle funka. Här handlar ju om en farled med kommersiell fartygstrafik, förutom alla fritidsseglare. Någon helt annat än "lyxöppning" av Lidingöbron.
Chicago har tät tunnelbanetrafik och öppningsbar bro.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Inlägg av LÅ1 »

twr skrev:...
'Enligt den här sidan http://nyatunnelbanan.sll.se/sv/station ... a-soderort gäller:

Sofia har endast en uppgång, i norra änden. Endast hissar, 6 stycken. 100 meter djup.
...
Är det inte konstigt att man skippat uppgången närma Vita bergsparken? Det bor ju en hel del människor i den trakten. Visserligen går där mycket bussar, men ändå. Spontant känns den ingången mer motiverad än den vid Folkungagatan.

Förmodligen måste man av säkerhetsskäl ändå ha ett schakt även i södra änden av stationen. För nödutrymning.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:
twr skrev:...
'Enligt den här sidan http://nyatunnelbanan.sll.se/sv/station ... a-soderort gäller:

Sofia har endast en uppgång, i norra änden. Endast hissar, 6 stycken. 100 meter djup.
...
Är det inte konstigt att man skippat uppgången närma Vita bergsparken? Det bor ju en hel del människor i den trakten. Visserligen går där mycket bussar, men ändå. Spontant känns den ingången mer motiverad än den vid Folkungagatan.

Förmodligen måste man av säkerhetsskäl ändå ha ett schakt även i södra änden av stationen. För nödutrymning.
Jag håller med, den borde ha varit viktigare. Kanske fler bussar vid Folkungagatan, men stationen är ju inte en bytespunkt i första hand.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Inlägg av LÅ1 »

twr skrev:
LÅ1 skrev:
twr skrev:...
'Enligt den här sidan http://nyatunnelbanan.sll.se/sv/station ... a-soderort gäller:

Sofia har endast en uppgång, i norra änden. Endast hissar, 6 stycken. 100 meter djup.
...
Är det inte konstigt att man skippat uppgången närma Vita bergsparken? Det bor ju en hel del människor i den trakten. Visserligen går där mycket bussar, men ändå. Spontant känns den ingången mer motiverad än den vid Folkungagatan.

Förmodligen måste man av säkerhetsskäl ändå ha ett schakt även i södra änden av stationen. För nödutrymning.
Jag håller med, den borde ha varit viktigare. Kanske fler bussar vid Folkungagatan, men stationen är ju inte en bytespunkt i första hand.
Du vände på min tanke, tror jag. Jag menade att det går mycket bussar i Sofia-området, som då skulle kunna göra att en T-banenedgång inte var lika viktig. I alla fall i retoriken. Men det kan man ju säga om området vid Folkungagatan också.
Fast å andra sidan får ju södra Sofia en nergång till station Hammarby kanal.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:
twr skrev:
LÅ1 skrev: Är det inte konstigt att man skippat uppgången närma Vita bergsparken? Det bor ju en hel del människor i den trakten. Visserligen går där mycket bussar, men ändå. Spontant känns den ingången mer motiverad än den vid Folkungagatan.

Förmodligen måste man av säkerhetsskäl ändå ha ett schakt även i södra änden av stationen. För nödutrymning.
Jag håller med, den borde ha varit viktigare. Kanske fler bussar vid Folkungagatan, men stationen är ju inte en bytespunkt i första hand.
Du vände på min tanke, tror jag. Jag menade att det går mycket bussar i Sofia-området, som då skulle kunna göra att en T-banenedgång inte var lika viktig. I alla fall i retoriken. Men det kan man ju säga om området vid Folkungagatan också.
Fast å andra sidan får ju södra Sofia en nergång till station Hammarby kanal.
Den borde ligga i söder, för det är där folk bor (och därför mer bussar...).

Jag tänkte väl mer på långväga bussar mot Henriksdalsberget mm.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Inlägg av BSB101 »

Att man inte har hissar direkt till plattformen beror säkert på flera saker. Dels vill man nog inte ha massa väntande passagerare på plattformen. För även med många hissar kommer köer uppstå dåd och då. Ett mellanplan sprider även ut passagerna då det tar olika lång tid för olika personer att ta sig till/från hissarna.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Inlägg av twr »

BSB101 skrev:Att man inte har hissar direkt till plattformen beror säkert på flera saker. Dels vill man nog inte ha massa väntande passagerare på plattformen. För även med många hissar kommer köer uppstå dåd och då. Ett mellanplan sprider även ut passagerna då det tar olika lång tid för olika personer att ta sig till/från hissarna.
Ja, bra synpunkt. Men det borde kunna gå att lösa det problemet och ändå ha det på samma nivå. Till exempel ha en bergpelarstation där hissarna i mitten kan hamna långt från spåren. Eller ha sidoplattformar, där hissarna kan ligga i nischer en bit in i berget.

Vad är marginalkostnaden för en extra hiss kan man undra? Min föreslagna lösning med sidoplattformar ger ju två hisschakt och troligen fler hissar totalt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
vetendel
Inlägg: 30
Blev medlem: lördag 17 mars 2012 20:20

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Inlägg av vetendel »

Trafiken är ofta snedfördelad, till ena plattformen i morgonens rusningstrafik, och från den andra i eftermiddagens.
Vid sidoplattformshissar blir därför den ena hissen mer belastad.
Om båda hissarna går till ett gemensamt plan kan båda användas i den mest belastade riktningen.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2053
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Inlägg av ADDE »

Just Sofia bör ha mittplattform för att skapa optimala vinkelbyten, som idag på Östermalmstorg. Annars skulle Slakthusområdets station ha sidoplattformar för att enklare fördela stora resenärsströmmar vid events i globenområdet. 3 plattformsspår skulle nog egentligen vara optimalt här för vändande extratåg.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Inlägg av twr »

twr skrev:Till exempel ha en bergpelarstation där hissarna i mitten kan hamna långt från spåren.
Den här lösningen finns i stationen Forest Glen i washington D.C:

https://en.wikipedia.org/wiki/Forest_Gl ... _level.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Forest_Glen_station
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Inlägg av gbd »

twr skrev:
BSB101 skrev:Att man inte har hissar direkt till plattformen beror säkert på flera saker. Dels vill man nog inte ha massa väntande passagerare på plattformen. För även med många hissar kommer köer uppstå dåd och då. Ett mellanplan sprider även ut passagerna då det tar olika lång tid för olika personer att ta sig till/från hissarna.
Ja, bra synpunkt. Men det borde kunna gå att lösa det problemet och ändå ha det på samma nivå. Till exempel ha en bergpelarstation där hissarna i mitten kan hamna långt från spåren. Eller ha sidoplattformar, där hissarna kan ligga i nischer en bit in i berget.

Vad är marginalkostnaden för en extra hiss kan man undra? Min föreslagna lösning med sidoplattformar ger ju två hisschakt och troligen fler hissar totalt.
Eller om man kombinerar det, hissarna ned till ett mezzanin-mellanplan och sedan trappor ned till sidoplattformar (om man nu vill ha sidoplattformar)
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Inlägg av twr »

gbd skrev:
twr skrev:
BSB101 skrev:Att man inte har hissar direkt till plattformen beror säkert på flera saker. Dels vill man nog inte ha massa väntande passagerare på plattformen. För även med många hissar kommer köer uppstå dåd och då. Ett mellanplan sprider även ut passagerna då det tar olika lång tid för olika personer att ta sig till/från hissarna.
Ja, bra synpunkt. Men det borde kunna gå att lösa det problemet och ändå ha det på samma nivå. Till exempel ha en bergpelarstation där hissarna i mitten kan hamna långt från spåren. Eller ha sidoplattformar, där hissarna kan ligga i nischer en bit in i berget.

Vad är marginalkostnaden för en extra hiss kan man undra? Min föreslagna lösning med sidoplattformar ger ju två hisschakt och troligen fler hissar totalt.
Eller om man kombinerar det, hissarna ned till ett mezzanin-mellanplan och sedan trappor ned till sidoplattformar (om man nu vill ha sidoplattformar)
Så kan man göra, men då försvinner lite av poängen med sidoplattformar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Inlägg av twr »

I en här artikeln http://www.alltomstockholm.se/stadsliv/ ... 134578.aos anges att hissarna ska rymma 30 till 40 personer. Resan ska ta 25 sekunder, jag antar att det är Sofia det syftar på. Sofia ska ha sex hissar. Hur lång blir omloppstiden? Hur lång tid tar det att fylla och tömma? Anta att omloppet blir 75 sekunder, det är antagligen lite för optimistiskt. I eftermiddagsrusningen kommer ett tåg var 2 1/2 minut från Kungsträdgården till Sofia. På den tiden hinner hissarna i bästa fall göra två omlopp. Kapaciteten är då cirka 35 * 6 * 2 = 420 personer per tåg. Eller på en timme cirka 10 000 personer, optimistiskt räknat.

Förstudien för tunnelbana till Nacka räknar med 600 påstigande i morgonens maxtimme i Sofia (alternativ 6). Kanske är det rimligare att räkna med ett hissomlopp per tåg. Hissarna sväljer då cirka 200 personer per tåg, vilket verkar väldigt mycket om antal påstigande i maxtimmen är 600. Men kanske är dimensioneringen snarare gjord för att snabbt nödutrymma ett helt tåg, snarare än för normal drift?

Om en hiss tar 30 till 40 passagerare, hur stor kan den antas vara?

Planeras hissarna i en halvcirkel kring en väntyta, som man ser på filmerna från Barcelona? Vad är totaldiametern för hisschaktet?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Inlägg av Ute och åker »

twr skrev:I en här artikeln http://www.alltomstockholm.se/stadsliv/ ... 134578.aos anges att hissarna ska rymma 30 till 40 personer. Resan ska ta 25 sekunder, jag antar att det är Sofia det syftar på. Sofia ska ha sex hissar. Hur lång blir omloppstiden? Hur lång tid tar det att fylla och tömma? Anta att omloppet blir 75 sekunder, det är antagligen lite för optimistiskt. I eftermiddagsrusningen kommer ett tåg var 2 1/2 minut från Kungsträdgården till Sofia. På den tiden hinner hissarna i bästa fall göra två omlopp. Kapaciteten är då cirka 35 * 6 * 2 = 420 personer per tåg. Eller på en timme cirka 10 000 personer, optimistiskt räknat.

Förstudien för tunnelbana till Nacka räknar med 600 påstigande i morgonens maxtimme i Sofia (alternativ 6). Kanske är det rimligare att räkna med ett hissomlopp per tåg. Hissarna sväljer då cirka 200 personer per tåg, vilket verkar väldigt mycket om antal påstigande i maxtimmen är 600. Men kanske är dimensioneringen snarare gjord för att snabbt nödutrymma ett helt tåg, snarare än för normal drift?

Om en hiss tar 30 till 40 passagerare, hur stor kan den antas vara?

Planeras hissarna i en halvcirkel kring en väntyta, som man ser på filmerna från Barcelona? Vad är totaldiametern för hisschaktet?
Tack för länken! :)

Det har funnits (och kanske finns på andra ställen än jag kommer till strax) hissar som är optimerade för snabb tömning/påfyllning. Hissarna som fanns från Gärdets tunnelbanestation biljetthallen norra/östra änden upp mot gatuplanet uppe på berget, hade instigning från norra sidan och avstigning på södra sidan (orienteringen i biljetthallen). Det fungerade så att när hissarna ankom öppnades de södra dörrarna och folk började kliva av, kort därefter öppnades de norra dörrarna så folk kunde kliva på från andra hållet utan att kollidera med de som klev av. Under ett kort ögonblick var alltså både de södra och norra dörrarna öppna så folk kunde kliva av och på samtidigt. Därefter stängdes de södra dörrarna och sist de norra dörrarna och hissen åkte iväg. Genom de tidsmässigt något förskjutna öppningarna bytte hissen passagerare mycket snabbt. Det fungerade så i båda våningsplanen. När jag senast åkte där var den funktionen borttagen, men det var ett tag sedan. Jag vet inte om det finns några siffror på hur stor kapacitet de hissarna hade då de fungerade så.

Man kan väl gissa att man (den här gången) aktar sig för att konstruera något nytt, så man kopierar väl någon befintlig lösning. Man har ju varit på studiebesök och sett såna här hissar i bruk i andra tunnelbanestäder. Från de ställena kanske man kan hitta några siffror på storlek/kapacitet etc. Sedan kanske man måste anpassa sig efter vissa miniminormer beträffande golvyta/person i Sverige. ;)

Och visst är det rimligt att man dimensionerar hissarna så att det snabbt ska gå att nödutrymma ett tåg och evakuera passagerarna. Därmed inte sagt att det är absolut nödvändigt att inte hissarna behöver åka mer än en gång för att göra det. Det finns väl vissa tidsramar man vill hålla sig till, då det gäller nödutrymning. Det är dessutom rimligt att det finns alternativa nödutrymingsvägar (kanske trappor/f d arbetstunnlar) i händelse av brand. Jag har inte studerat vilka lösningar som väljs på den punkten, men nödutrymning är en viktig faktor att ta hänsyn till då man konstruerar tunnelbanestationer.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Inlägg av LÅ1 »

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Inlägg av Enceladus »

Det kommer att finnas hissar, utrymningstrappor och en servicetunnel. Säkerheten borde alltså inte vara ett problem. Däremot kan avsaknaden av en södra uppgång vara problematisk. Stationen blir Hagsätragrenens enda kontakt med Södermalm! Tråkigt om den här uppgången har nedprioriterats av regionalpolitiska skäl.
Skriv svar