Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Inlägg av LÅ1 »

Startar separat tråd om djupa T-banestationer utan rulltrappor, men med stora hissar.
Har tidigare skrivit kortfattat i en annan tråd:
LÅ1 skrev:"Nya t-stationen blir rekorddjup". Näst djupast i världen, så det blir bara Stockholmsrekord, eller skall vi säga Sverigerekord. Eller vi kan t.o.m. säga Västeuroparekord. Går man sex meter djupare än nu planerat så skulle det bli världsrekord.
Sofia och kanske nya perrongen på station Gullmarsplan planeras att få flera rejält stora hissar, men inga rulltrappor. Det blev förstås negativa reaktioner. Mitt i skriver "Planerna har efter avslöjandet skapat starka reaktioner." "Starka reaktioner på rekorddjup station"

Även brandförsvaret är kritiskt. Men projektledaren försvarar sig.

(Var kan bilden till mitt i-artiklarna vara tagen? )
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Inlägg av hgsldf »

Under bildinfo står det: Webbplatsen har inte lämnat någon information om ägaren. Det betyder väl att

1. Tidningen har själv låtit ta bilden och då troligen i Stockholm.

2. Man har köpt bilden med tillstånd att inte ange ursprung.

3. Mitt-i har gjort något man inte får göra...

/Göran
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Inlägg av daniel_s »

hgsldf skrev:Under bildinfo står det: Webbplatsen har inte lämnat någon information om ägaren. Det betyder väl att

1. Tidningen har själv låtit ta bilden och då troligen i Stockholm.

2. Man har köpt bilden med tillstånd att inte ange ursprung.

3. Mitt-i har gjort något man inte får göra...

/Göran
Jag kanske missförstår alltihop men under bilden är det en kamerasymbol och så står det "Trafikförvaltningen Landstinget". Så jag får det till att det är TF:s bild och jag gissar att den är tagen i någon annan stad...
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Inlägg av hgsldf »

daniel_s skrev:
hgsldf skrev:Under bildinfo står det: Webbplatsen har inte lämnat någon information om ägaren. Det betyder väl att

1. Tidningen har själv låtit ta bilden och då troligen i Stockholm.

2. Man har köpt bilden med tillstånd att inte ange ursprung.

3. Mitt-i har gjort något man inte får göra...

/Göran
Jag kanske missförstår alltihop men under bilden är det en kamerasymbol och så står det "Trafikförvaltningen Landstinget". Så jag får det till att det är TF:s bild och jag gissar att den är tagen i någon annan stad...
Jo även jag såg det, men det var ju inte dom som la ut bilden!
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Inlägg av NerdBoy »

Traesk
Inlägg: 623
Blev medlem: tisdag 19 juni 2007 19:10
Ort: Stockholm

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Inlägg av Traesk »

I och med att stationen måste bli så djup så är rulltrappor inget bra alternativ. Så jag tycker att det är bra att SL vågar köra på hisslösningen.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Inlägg av Odd »

Det är skillnad på om man kan/får och om det är lämpligt.
Om en rulltrappa stannar så kan man åtminstone gå i den, men om en hiss stannar blir det andra bullar.

Även om det finns exempel på andra t-banestationer med enbart hissförbindelse så kan man fundera på om det verkligen är så bra att göra det. Det kanske är så att man ändå skall överge nuvarande planer och fundera ut ett alternativ som inte behöver gå så djupt.
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Inlägg av LÅ1 »

Tack, där fick jag svaret på det!
Odd skrev:Det är skillnad på om man kan/får och om det är lämpligt.
Om en rulltrappa stannar så kan man åtminstone gå i den, men om en hiss stannar blir det andra bullar.

Även om det finns exempel på andra t-banestationer med enbart hissförbindelse så kan man fundera på om det verkligen är så bra att göra det. Det kanske är så att man ändå skall överge nuvarande planer och fundera ut ett alternativ som inte behöver gå så djupt.
Håller med!

Hissar måste förstås utformas så att en hiss bredvid kan användas för att utrymma en hiss som stannat. T.ex. fick man inte renovera Katarinahissen (vid Slussen) en hiss i taget, just av utrymningssjäl. Och hissarna som går utanpå Globen är två av samma anledning. Läste en notis om några som fick gå på en spång över från den ena till den andra hissen just för att hissen fastnat mitt under resan.

När det gäller rulltrappor så vill man nog inte ha dem allt för långa av liknande själ. Stannar trappan så är det ganska tungt att gå många tiotals meter i den.

Snedhissar med fast trappa bredvid som kan användas vid utrymning skulle nog rent psykologiskt kännas behagligare för många.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Inlägg av daniel_s »

"Den här trappan har 787 steg. Använd hissen!"
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Inlägg av BSB101 »

Precis som i högre bostadshus och andra hus finns det krav på att det ska finnas minst två hissar. Den ena ska även ha reservkraft, via batteri, så den ska fungera minst 30 minuter om den vanliga elmatningen upphört vid en brand eller annan händelse.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:Precis som i högre bostadshus och andra hus finns det krav på att det ska finnas minst två hissar. Den ena ska även ha reservkraft, via batteri, så den ska fungera minst 30 minuter om den vanliga elmatningen upphört vid en brand eller annan händelse.
Det där med batteridrift hade jag ingen aning om. Men jag har funderat på att det borde finnas, åtminstone så den kan gå till närmaste våningsplan och sedan stanna där så länge elmatningen saknas.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Inlägg av BSB101 »

LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:Precis som i högre bostadshus och andra hus finns det krav på att det ska finnas minst två hissar. Den ena ska även ha reservkraft, via batteri, så den ska fungera minst 30 minuter om den vanliga elmatningen upphört vid en brand eller annan händelse.
Det där med batteridrift hade jag ingen aning om. Men jag har funderat på att det borde finnas, åtminstone så den kan gå till närmaste våningsplan och sedan stanna där så länge elmatningen saknas.
Kravet är att hissen ska fungera som vanligt. Brandkåren ska även ha möjlighet att styra hissen via en tablå.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Inlägg av daniel_s »

BSB101 skrev:
LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:Precis som i högre bostadshus och andra hus finns det krav på att det ska finnas minst två hissar. Den ena ska även ha reservkraft, via batteri, så den ska fungera minst 30 minuter om den vanliga elmatningen upphört vid en brand eller annan händelse.
Det där med batteridrift hade jag ingen aning om. Men jag har funderat på att det borde finnas, åtminstone så den kan gå till närmaste våningsplan och sedan stanna där så länge elmatningen saknas.
Kravet är att hissen ska fungera som vanligt. Brandkåren ska även ha möjlighet att styra hissen via en tablå.
Länk till kravdokument?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Inlägg av LÅ1 »

Reportage i Mitt i om kommande hissarna vid Gullmarsplan och Sofia: "Fyra glashissar 70 meter under jord ska klara rusningen på nya t-banan"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:Reportage i Mitt i om kommande hissarna vid Gullmarsplan och Sofia: "Fyra glashissar 70 meter under jord ska klara rusningen på nya t-banan"
Intressant läsning.
Men hur tänker man här:

"Alla som måste åka till Slussen för buss mot Nacka och Värmdö, och Saltsjö­banan, hur tänker ni där?

– Vill man inte byta vid Gullmarsplan kan man åka vidare till Sickla, där man kommer kunna byta till Tvärbanan och Saltsjöbanan, och Nackabussar. "
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Inlägg av roggek »

daniel_s skrev: Länk till kravdokument?
http://www.boverket.se/globalassets/pub ... 1-h-14.pdf
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Inlägg av twr »

Inge skrev:Det är väl antagligen tre svar sammanbakade till ett. I verkligheten gäller ju att man till tvärbanan kan byta vid Hammarby sjösten om man ogillar Gullmarsplans hissar. Eller via rulltrappan mot Mårtensdal.

För den som kommer från Hagsätrahållet och måste göra ett dubbelbyte för att nå Saltsjöbanan eller bussarna kommer Sofia att vara en bättre första bytespunkt än Gullmarsplan. Därefter följer det andra bytet vid Sickla resp. Nacka istället för vid Slussen.

Det är som det blir, sedan är det kanske inte så intressant hur den svarande egentligen svarat och hur journalisten rört till det. Dvs vems felet är att svaret i artikeln blivit så rörigt.
Det är lite olyckligt tycker jag att Hagsätragrenen och Saltsjöbanan korsar varann utan en bytesmöjlighet. Men det är ju inte unikt, vi har "spårkors" vid bland annat Rågsved och Huvudsta utan att det finns bytesmöjlighet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Inlägg av LÅ1 »

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
turbo
Inlägg: 61
Blev medlem: fredag 01 maj 2015 16:31

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Inlägg av turbo »

Är det Hammarbykanalen som styr djupet på Sofia station? Topografin runt kanalen är ju sådan att det blir djupt, framför allt på Södermalmssidan. Kanske vore ett ytligare läge och en bro över Hammarbykanalen att föredra? Nackdelen är väl att tunnelbanan kommer i ytläge genom Hammarby sjöstad, men med dagens teknik går det nog att få den ganska tyst.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2052
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Djupa T-banestationer utan rulltrappa (Sofia m.fl.)

Inlägg av ADDE »

Nej, det är Saltsjön som styr djupet på Sofia station. Jag har hört att det inte är möjligt att bygga en tunnel på sjöbotten (likt citybanan) här pga. Lera, så man är tvungen att dra tunneln ut berg, under saltsjöns lera.
Skriv svar