Smeknamn i kollektivtrafiken i Stockholm

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Elias Granqvist
Inlägg: 2
Blev medlem: fredag 08 juni 2018 13:22

Re: Smeknamn i kollektivtrafiken i Stockholm

Inlägg av Elias Granqvist »

Lennart Petersen skrev: På senare tid , och då talar vi väl något årtionde eller något mer så har ju begreppen blå,röd,grön linje etablerats och används rätt frekvent för att skilja banorna åt hos allmänheten.
Det var väl kring 1990 som SL själva började använda färgbeteckningarna i utrop och annan kommunikation till de resande, vill jag minnas. Innan dess fanns färgerna bara på kartor och skyltar och fram till slutet av 1980-talet hade den nuvarande röda linjen orange färg.
Elias Granqvist
Inlägg: 2
Blev medlem: fredag 08 juni 2018 13:22

Re: Smeknamn i kollektivtrafiken i Stockholm

Inlägg av Elias Granqvist »

Enligt uppgift kallades tåget som gick ut till Hässelby villastad för "Silverpilen", eftersom vagnarna var i vitmetall och tåget gick långsamt.

Sedan användes benämningen "Silverpilen" också på det tåg som hade vagnar med aluminiumutsida, ett tåg som ibland också kallades "Spöktåget", eftersom det lät lite annorlunda och enligt somliga nästan spöklikt när det gick i tunnlarna. Det finns också lite påhitt om att "Spöktåget" skulle ha brukat stanna vid den annars obrukade Kymlinge station och släppt av odöda passagerare där.

Min mamma kallade Roslagsbanan för "Lilla tåget" när jag var liten, så vitt jag förstår för att det var smalspårigt och tågen därmed mindre än de som går på normalspår, men jag tror inte att det var någon särskilt spridd benämning.

Roslagsbanans järnvägsövergång vid Vasavägen i Stocksund kallades för Mormors grind, ett namn som förekom även i officiella handlingar på Danderyds kommuns tekniska kontor. När Roslagsbanan drogs om och rätades ut förbi Stocksund på 1990-talet, försvann den järnvägsövergången.

Min pappa, som jobbade på SL på 1960-talet, har berättat att tunnelbanans S-kurva strax väster om Alviks station kallades Gnisselboda internt på SL, eftersom tågen gnisslade så mycket när de gick just där. Det nämnde jag härom året för en kompis som jobbar med information på SL, men han kände inte till det så det namnet kanske har fallit ur bruk.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Smeknamn i kollektivtrafiken i Stockholm

Inlägg av LÅ1 »

I Stockholm har man en viss förkärlek till ändelse -is på smeknamn. Dagis, Skäris etc. Ibland förekommer i stället ändelsen -an. Som i Kungsan.
Vill man ha smeknamn på Tunnelbanan borde det bli Tunnis eller Tunnan! :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Smeknamn i kollektivtrafiken i Stockholm

Inlägg av daniel_s »

Elias Granqvist skrev:Enligt uppgift kallades tåget som gick ut till Hässelby villastad för "Silverpilen", eftersom vagnarna var i vitmetall och tåget gick långsamt.
Det gick till Lövsta, men passerade förstås Hässelby villastad på vägen!
Elias Granqvist skrev:Min pappa, som jobbade på SL på 1960-talet, har berättat att tunnelbanans S-kurva strax väster om Alviks station kallades Gnisselboda internt på SL, eftersom tågen gnisslade så mycket när de gick just där. Det nämnde jag härom året för en kompis som jobbar med information på SL, men han kände inte till det så det namnet kanske har fallit ur bruk.
"Vinkelboda" förekommer i alla fall då och då idag, undrar om inte Gnisselboda får ses som en variant på det.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Smeknamn i kollektivtrafiken i Stockholm

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:I Stockholm har man en viss förkärlek till ändelse -is på smeknamn. Dagis, Skäris etc. Ibland förekommer i stället ändelsen -an. Som i Kungsan.
Vill man ha smeknamn på Tunnelbanan borde det bli Tunnis eller Tunnan! :D
Det kan man tycka, men "Tuben" är väl det som förekommer.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Smeknamn i kollektivtrafiken i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:I Stockholm har man en viss förkärlek till ändelse -is på smeknamn. Dagis, Skäris etc. Ibland förekommer i stället ändelsen -an. Som i Kungsan.
Vill man ha smeknamn på Tunnelbanan borde det bli Tunnis eller Tunnan! :D
Finns det något mönster för dessa suffix? Jakan, Flempan, Sumpan, Trånkan och Rotan ligger alla längs pendeln, men det gör inte Kungsan, Nockan eller Djursan. Ännu längre ut har vi Norpan och Linkan. Bagis, Hökis, Medis, Rålis, Skäris och Saltis har en sak gemensamt - ingen riktig järnväg!
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Smeknamn i kollektivtrafiken i Stockholm

Inlägg av Anders Hanquist »

Tror knappast valet av ändelse har något med kommunikationsmedlet att göra. Så något sådant "mönster" finns nog inte. Kan lägga till Täbban (Täby centrum). Det känns som om Sumpan är äldst och gett de senare av samma snitt. Humlan (Humlegården) är väl analogt med Kungsan, alltså parker. Däremot har jag aldrig hört "Tantan" om Tantolunden. Någon kanske kommer på fler.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Smeknamn i kollektivtrafiken i Stockholm

Inlägg av LÅ1 »

Anders Hanquist skrev:Tror knappast valet av ändelse har något med kommunikationsmedlet att göra. Så något sådant "mönster" finns nog inte. Kan lägga till Täbban (Täby centrum). Det känns som om Sumpan är äldst och gett de senare av samma snitt. Humlan (Humlegården) är väl analogt med Kungsan, alltså parker. Däremot har jag aldrig hört "Tantan" om Tantolunden. Någon kanske kommer på fler.
Där skulle man nog snarare använda Tantis.

På något vis tycker jag att -is används där man vill ha ett mer familjärt förhållande till något. Det finns ju de som säger pappis och mammis, även om jag tycker det låter väldigt konstigt.

Men varför säger man inte Kungsis eller Humlis?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Smeknamn i kollektivtrafiken i Stockholm

Inlägg av Anders Hanquist »

Nja, "-an"-ändelsen används ju ofta om familjemedlemmar, "syrran", "brorsan", "morsan", "farsan". "-is" på inrättningar, "dagis", "lekis", "fritis" (men "bibblan"). Det finns nog inte något "system" för detta, utan det som låter bäst slår igenom. Kanske har någon forskat på detta, vad vet jag, men det vore inte så konstigt.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Smeknamn i kollektivtrafiken i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

När landstinget ändå försöker vinna billiga poänger med namn som "gula linjen" skulle den nya stationen kunna kallas "Slaktis" - det används ju redan. På den linjen finns det en del mer eller mindre etablerade ortnamn, t.ex. Råggan, Hagis, Högis och Bandis.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Smeknamn i kollektivtrafiken i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Anders Hanquist skrev:Nja, "-an"-ändelsen används ju ofta om familjemedlemmar, "syrran", "brorsan", "morsan", "farsan". "-is" på inrättningar, "dagis", "lekis", "fritis" (men "bibblan"). Det finns nog inte något "system" för detta, utan det som låter bäst slår igenom. Kanske har någon forskat på detta, vad vet jag, men det vore inte så konstigt.
Fast "bibblan" är ju bara bestämd form av "bibbla", dito för familjemedlemmarna. Äkta ändelser har t.ex. "pappsen" och "mamsen".
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2053
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Smeknamn i kollektivtrafiken i Stockholm

Inlägg av ADDE »

Om "Tantolunden" tror jag "Tanto" är mer vanligt förekommande.

Och när jag bodde på Östermalm som grabb så var "Humlis" förekommande för Humlegården. Däremot hör man "Tessan" om tessinparken och "Fältan" om Fältöverstens köpcentrum vid Karlaplan.

"Zinken" är nog undantagen som lyder regeln rörande Zinkensdamm på "Söder" Har Östermalm och Norrmalm samt Vasatan smeknamn tro? Är väl "Vasastan" som är själva smeknamnet, antar jag.

"Odis" har jag nog själv uttryckt mig för om Odenplan...

o där hade jag slut på idéer...
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Smeknamn i kollektivtrafiken i Stockholm

Inlägg av LÅ1 »

ADDE skrev:Om "Tantolunden" tror jag "Tanto" är mer vanligt förekommande.

Och när jag bodde på Östermalm som grabb så var "Humlis" förekommande för Humlegården. Däremot hör man "Tessan" om tessinparken och "Fältan" om Fältöverstens köpcentrum vid Karlaplan.

"Zinken" är nog undantagen som lyder regeln rörande Zinkensdamm på "Söder" Har Östermalm och Norrmalm samt Vasatan smeknamn tro? Är väl "Vasastan" som är själva smeknamnet, antar jag.

"Odis" har jag nog själv uttryckt mig för om Odenplan...

o där hade jag slut på idéer...
Att jag skrev "tantis" var som reaktion på "tantan", och i diskussioner om -an resp. -is som ändelser. Men alla säger Tanto, kort och gott.
"Odis" har jag aldrig hört, eller snarare aldrig reflekterat över. Men i rätt sammanhang så skulle betydelsen nog kännas självklar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Smeknamn i kollektivtrafiken i Stockholm

Inlägg av daniel_s »

ADDE skrev:Och när jag bodde på Östermalm som grabb så var "Humlis" förekommande för Humlegården. Däremot hör man "Tessan" om tessinparken och "Fältan" om Fältöverstens köpcentrum vid Karlaplan.
Något annat än "Humlan" har jag aldrig hört om Humlegården! Du måste ha vuxit upp på nån väldigt avlägsen del av Östermalm :mrgreen:

Sen finns ju också "Liljan" som får ses som en rent poetiskt vacker förvanskning jämfört med alla andra idiotiska stavningar av Lilljansskogen som genom åren presterats av dyslektiska idrottslärare m fl.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Smeknamn i kollektivtrafiken i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Av allt att döma lyser City med sin frånvaro. Det kan bero på att platsen inte direkt brukar dra till sig frivilliga besökare. Likväl finns det några pärlor som har fångat folkets uppmärksamhet, t.ex. Brunkan, Centan och Contan. För den som undviker bushen kanske Freddan och Krillan inte heller är alternativ. Ändå förvånande att Grönan inte har nämnts, eller för den delen Jarlan - eftersom det verkar finnas forumdeltagare som har varit där ute i de nordöstra lappmarkerna. :lol:

Stadens centrala station tycks inte ha något etablerat smeknamn - Fridis kanske? Essingeöarna kallas dock Lillan och Storan.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Smeknamn i kollektivtrafiken i Stockholm

Inlägg av daniel_s »

Jarlan, skulle det vara Jarlaberg eller? Aldrig hört :lol:

Obsan ser jag inte att någon har nämnt!
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Smeknamn i kollektivtrafiken i Stockholm

Inlägg av Anders Hanquist »

Är detta med "-an" och "-is" ett typiskt Stockholms-fenomen? Kan inte komma något sådant när det gäller till exempel Göteborg. Nu har jag inte bott där, så jag är inte lika insatt, men tycker man borde ha hört något. Någon därifrån (eller från Malmö eller annan större stad) som kan ge ett exempel?
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Smeknamn i kollektivtrafiken i Stockholm

Inlägg av daniel_s »

Anders Hanquist skrev:Är detta med "-an" och "-is" ett typiskt Stockholms-fenomen? Kan inte komma något sådant när det gäller till exempel Göteborg. Nu har jag inte bott där, så jag är inte lika insatt, men tycker man borde ha hört något. Någon därifrån (eller från Malmö eller annan större stad) som kan ge ett exempel?
Ribban?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Smeknamn i kollektivtrafiken i Stockholm

Inlägg av LÅ1 »

Anders Hanquist skrev:Är detta med "-an" och "-is" ett typiskt Stockholms-fenomen? Kan inte komma något sådant när det gäller till exempel Göteborg. Nu har jag inte bott där, så jag är inte lika insatt, men tycker man borde ha hört något. Någon därifrån (eller från Malmö eller annan större stad) som kan ge ett exempel?
Jag tror att det i alla fall är betydligt vanligare i Stockholm, än i övriga landet. Och jag uppfattar det som ett slags diminutiv. Wikipedia gav mig i viss mån rätt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Smeknamn i kollektivtrafiken i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Fyller på med några namn som inte har nämnts än.

Först några teaternamn: Folkan, Intiman, Södran, Vasan
Högskolerelaterat: Teknis, Lappis, Käftis, Skogis, Lantis
Uppsala: Lutis, Gamlis

Finns ett visst mönster!
Skriv svar