Lite färger på Access .. tack
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
-
Lite färger på Access .. tack
Från början fanns Accesskortet hos SL i lite olika färger, jag har fortfarande ett rött och ett gult.
Men av någon anledning bestämde man sig för att bara ha en färg ,blått.
Som reskassa kom att utforma sig så har väl en och annan upptäckt att det kan vara bra att ha separata kort för t.ex 1zons och 2-3zoner reskassa.
Eller ha periodbiljetten på ett kort och reskassa på ett annat så man i familjen kan låna et kort som är användbart.
Så varför inte lite olika färger för att hålla reda på dem ?
Jo jag vet att man kan designa själv men det kostar 100kr och lite besvär, att tejpa på något eller kladda med tuschpenna är inte så snyggt.
Men av någon anledning bestämde man sig för att bara ha en färg ,blått.
Som reskassa kom att utforma sig så har väl en och annan upptäckt att det kan vara bra att ha separata kort för t.ex 1zons och 2-3zoner reskassa.
Eller ha periodbiljetten på ett kort och reskassa på ett annat så man i familjen kan låna et kort som är användbart.
Jo jag vet att man kan designa själv men det kostar 100kr och lite besvär, att tejpa på något eller kladda med tuschpenna är inte så snyggt.
Senast redigerad av Lennart Petersen den torsdag 30 januari 2014 23:03, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Lite färger på Access .. tack
Man kan ju också tänka sig att man har en "ruta" med en sånt där lite "ruggad" yta som det går att skriva på.Lennart Petersen skrev:Från början fanns Accesskortet hos SL i lite olika färger, jag har fortfarande ett rött och ett gult.
Men av någon anledning bestämde man sig för att bara en färg ,blått.
Som reskassa kom att utforma sig så har väl en och annan upptäckt att det kan vara bra att ha separata kort för t.ex 1zons och 2-4zoner reskassa.
Tja, tuschpennor fungerar som regel dåligt att skriva på plast med.
Men eftersom spritpennan är uppfunnen, så kan jag varmt rekommendera den! Med den kan du snyggt och prydligt skriva t ex "Blaztah A" på den ena sidan och "Blaztah 1" på den andra, eller vad det nu var du ville göra
Men eftersom spritpennan är uppfunnen, så kan jag varmt rekommendera den! Med den kan du snyggt och prydligt skriva t ex "Blaztah A" på den ena sidan och "Blaztah 1" på den andra, eller vad det nu var du ville göra

-
Det var väl en sådan jag avsåg, men dom fungerar dåligt och det blir lätt utsmetat.daniel_s skrev:Tja, tuschpennor fungerar som regel dåligt att skriva på plast med.
Det finns ju förstås specialpennor med vattenfast bläck, jag hade en sådan för att skriva på diaramar men den har torkat ut.
Men sånt här blir ju bara kladd och inte särskilt tydligt. Ett rött, ett gult och ett blått kort kan det bli bättre ?
På mina två kort finns det en ruta (misstänkt lik den som finns på bestal- och kreditkort) där jag gissar är tanken att man ska kunna skriva.
-
Ja det är meningen att man ska kunna skriva ägare , "kortet tillhör" står det ovanför.BSB101 skrev:På mina två kort finns det en ruta (misstänkt lik den som finns på bestal- och kreditkort) där jag gissar är tanken att man ska kunna skriva.
Och det är ju fullt möjligt att man kan skriva något där men fortfarande tror jag på lite olika färger som bästa alternativ för att snabbt veta vilket som är bäst att använda för tillfället.
Senast redigerad av Lennart Petersen den fredag 31 januari 2014 17:38, redigerad totalt 1 gånger.
spritpennan citat
Brukar inte en spritpenna döda korten och göra dom värdelösa då?
T.ex när jag gick mediaprogrammet på gymnasiet berättade en lärare att om du bränt en skiva, fick man inte skriva på den med spritpenna utan det var pennan för cd skivor som man skulle skriva med.
Skrev man med spritpenna tog den brända skivan skada sa han.
Självklart trodde jag honom inte, men alla skivor med skolmateriell jag brände upphörde och fungera i samma veva jag skrivit på dom med spritpenna. Alla, direkt, ingen skiva hittades stod det i datorn.
Tog jag avsedd penna för att märka cd skivor med så fungerade skivan, och gör än idag, 13 år efter jag tagit examen. Har just lagt i dom och testat.
Berättade detta för mina kamrater, och för min fader, ingen trodde mig, så man märkte skivorna med spritpenna, och direkt slutade dom oberoende av varandra och fungera. Märkt med märkpenna för cd skiva, så håller dom ännu.
Testade även nu, återigen en skiva min fader brände för några år sedan och den startade, men den var ju skriven med märkpenna.
Så skräna eller inte, jag fick fobi och använda spritpenna på någonting elektroniskt så använder märkpenna för cd skiva på allt.
Och nu till trådens ämne, med märkpenna för dvd/cd skiva har jag märkt mina busskort från Sundsvall, som ser likadana it men innehåller 2 olika produkter.
Texten sitter kvar ännu och korten fungerar....
/Jona
Brukar inte en spritpenna döda korten och göra dom värdelösa då?
T.ex när jag gick mediaprogrammet på gymnasiet berättade en lärare att om du bränt en skiva, fick man inte skriva på den med spritpenna utan det var pennan för cd skivor som man skulle skriva med.
Skrev man med spritpenna tog den brända skivan skada sa han.
Självklart trodde jag honom inte, men alla skivor med skolmateriell jag brände upphörde och fungera i samma veva jag skrivit på dom med spritpenna. Alla, direkt, ingen skiva hittades stod det i datorn.
Tog jag avsedd penna för att märka cd skivor med så fungerade skivan, och gör än idag, 13 år efter jag tagit examen. Har just lagt i dom och testat.
Berättade detta för mina kamrater, och för min fader, ingen trodde mig, så man märkte skivorna med spritpenna, och direkt slutade dom oberoende av varandra och fungera. Märkt med märkpenna för cd skiva, så håller dom ännu.
Testade även nu, återigen en skiva min fader brände för några år sedan och den startade, men den var ju skriven med märkpenna.
Så skräna eller inte, jag fick fobi och använda spritpenna på någonting elektroniskt så använder märkpenna för cd skiva på allt.
Och nu till trådens ämne, med märkpenna för dvd/cd skiva har jag märkt mina busskort från Sundsvall, som ser likadana it men innehåller 2 olika produkter.
Texten sitter kvar ännu och korten fungerar....
/Jona
Jona i Söv
En CD läses ju optiskt och kemisk påverkan från t ex pennor kan förstås förändra plasten så att skivan blir oläslig. Ett accesskort kommunicerar däremot med kortläsaren på elektromagnetisk väg och kan knappast påverkas så länge du inte löser upp plasten ända in till kortets innanmäte 
Sen är det kanske en generationsfråga vad man menar med "tuschpenna". Om man går till en affär och ber om en sådan idag så förväntar man sig nog en ganska snäll variant som barn i regel kan rita med utan att det går rakt igenom papperet och fastnar på bordet. Men de var kanske mer riv i dem på Lennarts tid!

Sen är det kanske en generationsfråga vad man menar med "tuschpenna". Om man går till en affär och ber om en sådan idag så förväntar man sig nog en ganska snäll variant som barn i regel kan rita med utan att det går rakt igenom papperet och fastnar på bordet. Men de var kanske mer riv i dem på Lennarts tid!
Caramba!daniel_s skrev:"Blaztah A" på den ena sidan och "Blaztah 1" på den andra,

Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
-
Jag trodde jag levde i nuet....men det kanske är en villfarelse..daniel_s skrev:. Men de var kanske mer riv i dem på Lennarts tid!

Jag har två svarta kort... 

finns silverpennorJan Molin skrev:Jag har två svarta kort...

Jag har ett rött, ett regnbågsfärgat samt ett blått med profilbild av mig själv.
Anders Engström
Född och uppvuxen längs MSS linje 4, daglig resenär 1970 - 1973
Född och uppvuxen längs MSS linje 4, daglig resenär 1970 - 1973
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
-
Vi har nog löst ett väldigt stort problem för SL här. Alla åtgärder för reskassan kan nu skrotas och istället ersättas med att vi lanserar acceskort i olika färger!
Tjopp!
Tjopp!

känslan när man missar tuben med 1 sekunds marginal....
-
Behöver ju inte lösa alla problem men någon kanske någon har nytta av det.Söderort FTW skrev:Vi har nog löst ett väldigt stort problem för SL här. Alla åtgärder för reskassan kan nu skrotas och istället ersättas med att vi lanserar acceskort i olika färger!
Tjopp!
Och det är ju ingen ny innovation för det fanns ju ett antal färger från början.