Sida 9 av 11

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Postat: måndag 19 november 2018 1:28
av Lennart Petersen
twr skrev:[
Titta på ritningar i järnvägsplanen så ser du att det inte är så lätt.
Men då ändrar man på ritningar och plan så det finns en möjlighet att i en framtid förlänga. Stationerna ligger ju ner i berget så det är knappast någon på ytan som blir ledsen...

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Postat: måndag 19 november 2018 6:59
av twr
Lennart Petersen skrev:
twr skrev:[
Titta på ritningar i järnvägsplanen så ser du att det inte är så lätt.
Men då ändrar man på ritningar och plan så det finns en möjlighet att i en framtid förlänga. Stationerna ligger ju ner i berget så det är knappast någon på ytan som blir ledsen...
Men järnvägsplanerna har vunnit laga kraft och banorna ska börja byggas.

Och lyftpaketen ansluter till biljetthallar och bytespunkter på ytan.

Det kommer alltså inte vara möjligt att bygga om utan att spränga berg på ett eller annat sätt, vilket kräver avstängd trafik. Det kommer helt enkelt aldrig bli långa plattformar på blå linjens förlängningar.

http://nyatunnelbanan.sll.se/sv/nacka-soderort-beslut
http://nyatunnelbanan.sll.se/sv/barkarb ... handlingar

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Postat: måndag 19 november 2018 16:22
av Lennart Petersen
twr skrev:[

Det kommer alltså inte vara möjligt att bygga om utan att spränga berg på ett eller annat sätt, vilket kräver avstängd trafik. Det kommer helt enkelt aldrig bli långa plattformar på blå linjens förlängningar.
Man behöver inte spränga, det finns nu teknik för att såga ut berg vilket användes bl.a vid T-Centralen under Citybanebygget. Har du något rent principiellt emot att stationerna förbereds så att en förlängning är möjlig .

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Postat: måndag 19 november 2018 17:40
av twr
Lennart Petersen skrev:
twr skrev:[

Det kommer alltså inte vara möjligt att bygga om utan att spränga berg på ett eller annat sätt, vilket kräver avstängd trafik. Det kommer helt enkelt aldrig bli långa plattformar på blå linjens förlängningar.
Man behöver inte spränga, det finns nu teknik för att såga ut berg vilket användes bl.a vid T-Centralen under Citybanebygget. Har du något rent principiellt emot att stationerna förbereds så att en förlängning är möjlig .
Nej, jag tycker alltså att de borde ha byggts längre från början, och i andra hand att de borde förberedas. Detta har jag skrivit.

Men du får gärna förklara hur du ska bygga om till exempel Gullmarsplan eller Nacka centrum i efterhand? Ska du flytta ut spåren säg 3 meter åt vardera sida på en sträcka på 300 till 400 meter, för att plattformarna ska kunna fortsätta bredvid lyftpaketen? Ska du bygga nya bergschakt för att placera hissar eller rulltrappor mitt på plattformar? Ska du förskjuta rulltrapporna i längsled och bygga om allting i markplan? Eller har du någon annan lösning?

Visst är det väl alltid tekniskt möjligt på något sätt, men praktiskt taget är det uteslutet att de kommer att byggas om efteråt.

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Postat: måndag 19 november 2018 18:14
av Lennart Petersen
twr skrev:[

Men du får gärna förklara hur du ska bygga om till exempel Gullmarsplan eller Nacka centrum i efterhand? Ska du flytta ut spåren säg 3 meter åt vardera sida på en sträcka på 300 till 400 meter, för att plattformarna ska kunna fortsätta bredvid lyftpaketen? Ska du bygga nya bergschakt för att placera hissar eller rulltrappor mitt på plattformar? Ska du förskjuta rulltrapporna i längsled och bygga om allting i markplan? Eller har du någon annan lösning?

Visst är det väl alltid tekniskt möjligt på något sätt, men praktiskt taget är det uteslutet att de kommer att byggas om efteråt.
Du gör det långt krångligare än vad det är, vi behöver inte blanda in det där med lyftpaket (konstigt uttryck) som kan vara kvar där de är , t.ex som Sundbybergs centrum där plattformen fortsätter en bra bit bortanför rulltrappa hiss.
Spåren har ju vid änden ett avstånd mellan sig för plattformen sedan går spåren ihop. Man behöver alltså förlänga det avstånd till när spåren börjar gå ihop med ca 50m för att i en framtid kunna bygga en förlängd plattform.

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Postat: måndag 19 november 2018 18:25
av twr
Lennart Petersen skrev:
twr skrev:[

Men du får gärna förklara hur du ska bygga om till exempel Gullmarsplan eller Nacka centrum i efterhand? Ska du flytta ut spåren säg 3 meter åt vardera sida på en sträcka på 300 till 400 meter, för att plattformarna ska kunna fortsätta bredvid lyftpaketen? Ska du bygga nya bergschakt för att placera hissar eller rulltrappor mitt på plattformar? Ska du förskjuta rulltrapporna i längsled och bygga om allting i markplan? Eller har du någon annan lösning?

Visst är det väl alltid tekniskt möjligt på något sätt, men praktiskt taget är det uteslutet att de kommer att byggas om efteråt.
Du gör det långt krångligare än vad det är, vi behöver inte blanda in det där med lyftpaket (konstigt uttryck) som kan vara kvar där de är , t.ex som Sundbybergs centrum där plattformen fortsätter en bra bit bortanför rulltrappa hiss.
Spåren har ju vid änden ett avstånd mellan sig för plattformen sedan går spåren ihop. Man behöver alltså förlänga det avstånd till när spåren börjar gå ihop med ca 50m för att i en framtid kunna bygga en förlängd plattform.
Diskussionen handlar om de stationer som FUT ska bygga, mot Nacka, Söderort och Barkarby. Plattformarna fortsätter INTE bortom rulltrapporna, som istället tar upp hela plattformarnas bredd. Hur ska plattformarna alltså kunna förlängas senare?

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Postat: måndag 19 november 2018 19:15
av Anders Hanquist
Lennart Petersen skrev: Du gör det långt krångligare än vad det är, vi behöver inte blanda in det där med lyftpaket (konstigt uttryck) som kan vara kvar där de är , t.ex som Sundbybergs centrum där plattformen fortsätter en bra bit bortanför rulltrappa hiss.
Lyftpaket är faktiskt en term som används i dessa sammanhang (se t ex sidan 29):

http://www.nyatunnelbanan.sll.se/sites/ ... ning_0.pdf

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Postat: måndag 04 mars 2019 18:44
av twr

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Postat: måndag 05 april 2021 15:45
av twr

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Postat: måndag 05 april 2021 23:37
av Breitspurbahn
Denna hade nog varit användbar nu; hörde att pendeln är avstängd mellan Karlberg och Spånga halva april.

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Postat: tisdag 06 april 2021 5:06
av Lennart Petersen
Breitspurbahn skrev:Denna hade nog varit användbar nu; hörde att pendeln är avstängd mellan Karlberg och Spånga halva april.
Om du läser på sl.se så får du vad som är aktuellt för avstängningar i pendeltågstrafiken.

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Postat: lördag 09 oktober 2021 11:52
av twr
https://www.nyatunnelbanan.se/sv/artike ... arbystaden

Stora delar av stationen Barkarbystaden verkar vara utsprängd nu. Men det är fem år kvar till trafikstart, och stationen Barkarby kanske inte är påbörjad ännu?

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Postat: måndag 11 oktober 2021 12:13
av Enceladus
twr skrev:https://www.nyatunnelbanan.se/sv/artike ... arbystaden

Stora delar av stationen Barkarbystaden verkar vara utsprängd nu. Men det är fem år kvar till trafikstart, och stationen Barkarby kanske inte är påbörjad ännu?
Barkarby station är i princip helt utsprängd. Tunnlarna blir klara långt innan trafikstarten. Det finns ju mycket annat att göra. Till exempel är 78 procent av Förbifart Stockholms bergtunnel redan utsprängd, men det är nio år kvar innan anläggningen öppnas för trafik. Här finns en sammanställning av de pågående utsprängningarna inom utbyggnaden av tunnelbanan.

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Postat: måndag 11 oktober 2021 12:21
av twr
Enceladus skrev:
twr skrev:https://www.nyatunnelbanan.se/sv/artike ... arbystaden

Stora delar av stationen Barkarbystaden verkar vara utsprängd nu. Men det är fem år kvar till trafikstart, och stationen Barkarby kanske inte är påbörjad ännu?
Barkarby station är i princip helt utsprängd. Tunnlarna blir klara långt innan trafikstarten. Det finns ju mycket annat att göra. Till exempel är 78 procent av Förbifart Stockholms bergtunnel redan utsprängd, men det är nio år kvar innan anläggningen öppnas för trafik. Här finns en sammanställning av de pågående utsprängningarna inom utbyggnaden av tunnelbanan.
Tack för länken, kul att se!

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Postat: måndag 11 oktober 2021 22:00
av Fyrgeit
Enceladus skrev:
twr skrev:https://www.nyatunnelbanan.se/sv/artike ... arbystaden

Stora delar av stationen Barkarbystaden verkar vara utsprängd nu. Men det är fem år kvar till trafikstart, och stationen Barkarby kanske inte är påbörjad ännu?
Barkarby station är i princip helt utsprängd. Tunnlarna blir klara långt innan trafikstarten. Det finns ju mycket annat att göra. Till exempel är 78 procent av Förbifart Stockholms bergtunnel redan utsprängd, men det är nio år kvar innan anläggningen öppnas för trafik. Här finns en sammanställning av de pågående utsprängningarna inom utbyggnaden av tunnelbanan.
Verkligen kul att se! Tänk om det hade funnits kvar ritningar av gamla arbetstunnlar i resten av tunnelbanan.

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Postat: tisdag 12 oktober 2021 10:02
av Odd
Hur långt blir det att gå från tunnelbanestationen till köpcenterområdet, exempelvis IKEA och Outlet?

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Postat: tisdag 12 oktober 2021 14:49
av GustavS
Odd skrev:Hur långt blir det att gå från tunnelbanestationen till köpcenterområdet, exempelvis IKEA och Outlet?
Snabbt estimat baserat på kartan på sida 17 i denna .pdf från kommunen:
https://www.jarfalla.se/download/18.6ff ... staden.pdf
så blit det c:a 1 km till Outlet, 1,5 km till Ikea.

(placeringen av ena uppgången för station Barkarby är ändrad sedan den kartan gjordes! numera väster om E18 & järnvägen).

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Postat: tisdag 12 oktober 2021 15:17
av Odd
Ok. Tunnelbanan är primärt för att trafikförsörja bostadsområdet, med andra ord?
Blindtarmen Gulalinjen startade ju som ett projekt att förse Mallofscandinavia-köpcentret med tunnelbana men expanderade ju snart till ett monstrum.
Målpunkterna vid Barkarby handelsområde är ju större besöksmässigt men en förlängning av tunnelbanan från Hjulsta, via Barkarby Station, till handelsområdet skulle ju gå på en bråkdel av Gulalinjens kostnad, finns det någon chans att denna sträcka byggs, som ju trots allt inte skapar en parallell förbindelse till ändhållplatsen.

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Postat: tisdag 12 oktober 2021 15:25
av twr
Odd skrev:Ok. Tunnelbanan är primärt för att trafikförsörja bostadsområdet, med andra ord?
Blindtarmen Gulalinjen startade ju som ett projekt att förse Mallofscandinavia-köpcentret med tunnelbana men expanderade ju snart till ett monstrum.
Målpunkterna vid Barkarby handelsområde är ju större besöksmässigt men en förlängning av tunnelbanan från Hjulsta, via Barkarby Station, till handelsområdet skulle ju gå på en bråkdel av Gulalinjens kostnad, finns det någon chans att denna sträcka byggs, som ju trots allt inte skapar en parallell förbindelse till ändhållplatsen.
Nja, har du någon källa på det där med Mall of Scandinavia?

Arenastadsgrenen har existerat som idé åtminstone sedan 2006, som ett av många alternativ i förstudien om nordost, dvs en utbyggnad av gröna linjen från Odenplan via Solna station i riktning mot Täby. Denna idé smög sig sedan i stomnätsplanen där man klippte av en första etapp vid Solna station. Först omrkring denna tid började begreppet "Arenastaden" fomuleras. Etappändstationen Solna station blev till Arenastaden och tappade i slutänden kopplingen till pendeltåg (den finns där i någon mening, men lång och krånglig).

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Postat: tisdag 12 oktober 2021 16:54
av Odd
Förlängningen av tunnelbanan från Odenplan norrut har i sig funnits i tankarna sedan i varje fall 50-talet. Det finns försvarsarbeten gjorda för det. Det har även funnits planer att grena av tunnelbana 3 men det har strukits.

Den nuvarande utformningen bildades dock av att Mall Of Scandinavia och Swedbank Arena etablerade sig på platsen och att Norra Stationsområdets och området kring Karolinska sjukhuset började ta form. Trafikunderlaget beräknades dock inte bli större än att motivera bussar i 10-minuterstrafik. För att öka på den prognosen sökte man fler målpunkter för projektet vilket gav ytterligare en hållplats vid Hagalund/Industrivägen. En omröstning om linjefärgen, där inte grönt fanns med, slutade i att gult blev framröstat som ny linjefärg för förlängningen, därav att man bytte färg på Tvärbanan från gult till orange.
All politisk prestige som plöjdes ner i projektet gjorde dock att projektet skulle byggas till varje pris, och eftersom allt har ett pris så fick man stryka en del för att få ner det. De sista 800 metrarna ströks så att ändhållplatsen blev vid Tvärbanans hållplats i stället för arenaområdet. Även perrongen vid vid Odenplan ströks och man beslutade att införliva den nya banan i tunnelbana 1, men utan att byta färg på linjeprojektet, även det av prestigeskäl. Samtidigt minskas kapaciteten mot Västerort med (minst) 20% och den marginal man hade för framtida utökning av trafiken mot Vällingby, den försvinner i ett enda slag. Under tiden har pendeltågens sträcka mellan Solna Station och Odenplan färdigställts vilket till stor del överlappar den planerade linjen. Nån hade räknat ut att för kostnaden att bygga gulalinjen så skulle man kunna betala taxiresor för alla resenärer under 50 år och det skulle ändå bli billigare än vad tunnelbanan kostar.

Mot denna bakgrund så skulle en förlängning från Hjulsta i sammanhanget vara en väldigt kostnadseffektiv investering, i alla fall om man beräknar kostnad per resenär.