Sida 7 av 11

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Postat: torsdag 16 augusti 2018 16:48
av TKO
Enceladus skrev:Den största skillnaden mellan Hjulsta–Barkarby och Hagsätra–Älvsjö är nog kostnaden - bara en av förlängningarna kräver en ny station. Frågan är hur restidsvinsterna förhåller sig. De flesta tvärgående bussar går både långsamt och sällan, med undantag för linje 179, så Hagsätra–Älvsjö borde ge större restidsvinster, men till ett högre pris. Kvoten blir kanske ganska lika?

Regionaltågen skulle jag säga är ganska irrelevanta. De har väldigt få resenärer jämfört med SL. Däremot är Barkarby handelsplats en målpunkt i sig. Det är betydligt fler Järvabor som skulle åka dit än regionaltågsresenärer till Järva. Så länge regionaltågen har en egen taxa och inte är genomgående kommer de ju inte att användas för resor inom Stockholms län.
Om Trafikförvaltningen bara inser att tunnelbana ibland kan gå över jord så behövs ingen ny station i Hagsätra - för det är väl det som avses?
Restidsvinsterna vid en förlängning av tunnelbanan från Hagsätra till Älvsjö är kända - dom är små. Även Hjulsta-Barkarby lär man ha tittat på flera gånger, men kanske inte i närtid. Och kanske inte heller med förutsättningen att det går tunnelbana Akalla-Barkarby, tankarna förr var snarare "antingen eller" än "både och". Men det går säkert att gräva i arkiven.

Trots ett förflutet som järfällabo har jag inte koll på hur tunnelbanan ligger i förhållande till "Barkarby Handelsplats", är det gångavstånd från "Barkarbystaden" eller vad nu mellanstationen heter? Jag är heller inte säker på att jag vill uppmuntra resande till det både etiska och estetiska förfall som externhandel av denna typ innebär. Men sådana argument står sej slätt i dagens penningstyrda samhälle - de högre värdena har satts på undantag.

/TKO

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Postat: torsdag 16 augusti 2018 16:51
av twr
Sverigeförhandlingen studerade både Hagsätra - Älvsjö och Hjulsta -Barkarby. Därmed finns bedömningar av kostnader och nyttor på nätet.

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Postat: torsdag 16 augusti 2018 17:10
av Enceladus
twr skrev:Sverigeförhandlingen studerade både Hagsätra - Älvsjö och Hjulsta -Barkarby. Därmed finns bedömningar av kostnader och nyttor på nätet.
Nu talar vi väl om en genomgående bana som MP föreslog och inte det Sverigeförhandlingen studerade? Relevant inlägg av TKO.

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Postat: torsdag 16 augusti 2018 17:17
av twr
Enceladus skrev:
twr skrev:Sverigeförhandlingen studerade både Hagsätra - Älvsjö och Hjulsta -Barkarby. Därmed finns bedömningar av kostnader och nyttor på nätet.
Nu talar vi väl om en genomgående bana som MP föreslog och inte det Sverigeförhandlingen studerade? Relevant inlägg av TKO.
Sverigeförhandlingen studerade en genomgående bana också, om än inte lika detaljerat.

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Postat: torsdag 16 augusti 2018 17:20
av Enceladus
twr skrev:
Enceladus skrev:
twr skrev:Sverigeförhandlingen studerade både Hagsätra - Älvsjö och Hjulsta -Barkarby. Därmed finns bedömningar av kostnader och nyttor på nätet.
Nu talar vi väl om en genomgående bana som MP föreslog och inte det Sverigeförhandlingen studerade? Relevant inlägg av TKO.
Sverigeförhandlingen studerade en genomgående bana också, om än inte lika detaljerat.
Några bedömningar av nyttorna finns i alla fall inte.

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Postat: torsdag 16 augusti 2018 17:44
av Enceladus
En aspekt som ännu inte har nämnts är att en sammankoppling av blå linjens grenar skulle kunna fördela resenärerna bättre. Resenärer från Barkarbystaden skulle kunna åka via den mindre belastade Hjulstagrenen istället för den mer belastade Akallagrenen.

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Postat: torsdag 16 augusti 2018 17:52
av twr
Enceladus skrev:En aspekt som ännu inte har nämnts är att en sammankoppling av blå linjens grenar skulle kunna fördela resenärerna bättre. Resenärer från Barkarbystaden skulle kunna åka via den mindre belastade Hjulstagrenen istället för den mer belastade Akallagrenen.
Exakt.

Det skulle också kunna upplevas som dubblad turtäthet eftersom de skulle kunna ta första bästa tåg, oavsett riktning.

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Postat: fredag 17 augusti 2018 16:05
av twr
På sid 72 till 77 i detta dokument https://www.sll.se/globalassets/2.-koll ... 151001.pdf beskrivs Sverigeförhandlingens slutsatser om en sammankoppling. restidsnyttan beskrivs i text som "liten", men är ändå större än för till exempel stationen Södra Hagalund, och omkring dubbelt så stor som Hagsätra - Älvsjö (utan den nu avtalade Älvsjö - Fridhemsplan). Sid 74 visar en betydande överflyttning från Akallagrenen till Hjulstagrenen, vilket ger ett jämnare resande. Mellan Barkarby station och Barkarbystaden ökar resandet, vilket kan ses som att nyttan av den investeringen ökar.

Investeringskostnaden anges till 1,1 miljard kronor, vilket verkar mycket med tanke på att inga nya stationer behövs.

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Postat: måndag 27 augusti 2018 15:06
av LÅ1

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Postat: torsdag 06 september 2018 20:25
av Enceladus
Valet i Järfälla blir ett av de viktigaste i länet. 30 000 bostäder runt Barkarby skulle ge goda förutsättningar för att förlänga den andra tunnelbanegrenen till Barkarby. SD vill stoppa allt byggande, möjligtvis inklusive den beslutade tunnelbanan. Alliansen vill sänka byggtakten, vilket samtidigt minskar chansen att få den andra grenen.

Järfälla har antagit en mycket ambitiös bostadspolitik, men den är på intet sätt överdriven. Jämför med likvärdiga kommuner:

Kod: Markera allt

År          1970      2018

Järfälla   49 261    77 412
Haninge    45 001    88 975
Nacka      48 035   102 499
Huddinge   54 732   110 885

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Postat: måndag 17 september 2018 9:47
av twr
Enceladus skrev:Valet i Järfälla blir ett av de viktigaste i länet. 30 000 bostäder runt Barkarby skulle ge goda förutsättningar för att förlänga den andra tunnelbanegrenen till Barkarby. SD vill stoppa allt byggande, möjligtvis inklusive den beslutade tunnelbanan. Alliansen vill sänka byggtakten, vilket samtidigt minskar chansen att få den andra grenen.

Järfälla har antagit en mycket ambitiös bostadspolitik, men den är på intet sätt överdriven. Jämför med likvärdiga kommuner:

Kod: Markera allt

År          1970      2018

Järfälla   49 261    77 412
Haninge    45 001    88 975
Nacka      48 035   102 499
Huddinge   54 732   110 885
Hur gick det i valet?

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Postat: måndag 17 september 2018 10:04
av TKO
twr skrev:
Enceladus skrev:Valet i Järfälla blir ett av de viktigaste i länet. 30 000 bostäder runt Barkarby skulle ge goda förutsättningar för att förlänga den andra tunnelbanegrenen till Barkarby. SD vill stoppa allt byggande, möjligtvis inklusive den beslutade tunnelbanan. Alliansen vill sänka byggtakten, vilket samtidigt minskar chansen att få den andra grenen.

Järfälla har antagit en mycket ambitiös bostadspolitik, men den är på intet sätt överdriven. Jämför med likvärdiga kommuner:

Kod: Markera allt

År          1970      2018

Järfälla   49 261    77 412
Haninge    45 001    88 975
Nacka      48 035   102 499
Huddinge   54 732   110 885
Hur gick det i valet?
Ungefär som på de flesta andra ställen i landet - det är ett oklart läge. Centern har styrt tillsammans med SAP och MP, men jag tror inte dom har bestämt sej för hur dom skall göra nu. Vare sej den gamla eller en eventuell ny rödgrön koalition har egen majoritet.

"Vänta och se" är nog vad som gäller även i min forna hemkommun!

/TKO

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Postat: torsdag 15 november 2018 14:18
av LÅ1
För några månader sedan togs första spadtaget för T-bana till Barkarby. Nu är det dags för det andra och följande spadtagen.
"Nu börjar bygget av tunnelbanan till Barkarby".

Byggtiden är sex år! Invigning 2025, 2026 någon gång, kanske?

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Postat: torsdag 15 november 2018 14:30
av TKO
Tidigare i tråden funderade vi över hur det politiska styret i Järfälla skulle gestalta sej.
Det blev en allianskoalition som i minoritet skall försöka leda kommunen de närmaste fyra åren.
När det gäller bostadsbyggandet säger man i sin "politiska plattform" att "Järfälla skall växa med kvalitet" - vilket i praktiken betyder att bostadsbyggandet minskar i förhållande till tidigare planer. Högeralliansen vill omförhandla den överenskommelse som möjliggjorde tunnelbaneförlängningen till Barkarby - precis som i Stockholm kommer nog maktskiftet att innebära att byggtakten skruvas ner.

Men högeralliansen har inte egen majoritet, och brukar dessutom ha svårt att hålla ihop en hel mandatperiod i Järfälla. Vi får se hur det går!

/TKO

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Postat: torsdag 15 november 2018 15:19
av twr
LÅ1 skrev:För några månader sedan togs första spadtaget för T-bana till Barkarby. Nu är det dags för det andra och följande spadtagen.
"Nu börjar bygget av tunnelbanan till Barkarby".

Byggtiden är sex år! Invigning 2025, 2026 någon gång, kanske?
Jaså, 2024 sa man förut. Försenat alltså?

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Postat: torsdag 15 november 2018 15:50
av LÅ1
twr skrev:
LÅ1 skrev:För några månader sedan togs första spadtaget för T-bana till Barkarby. Nu är det dags för det andra och följande spadtagen.
"Nu börjar bygget av tunnelbanan till Barkarby".

Byggtiden är sex år! Invigning 2025, 2026 någon gång, kanske?
Jaså, 2024 sa man förut. Försenat alltså?
Tja, i just den artikel jag länkade till står det "Byggtiden för tunnelbanan tros bli sex år.". alltså tros bli sex år.
2018 + 6 = 2024. Och så tänkte ja att det tar längre tid än man tror, så jag bara slängde ur mig två årtal där efter. Med gardering i form av ordet "kanske" och ett frågetecken. Löper allt på så kanske det kan bli invigning före jul 2024, vem vet?

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Postat: torsdag 15 november 2018 16:22
av twr
LÅ1 skrev:
twr skrev:
LÅ1 skrev:För några månader sedan togs första spadtaget för T-bana till Barkarby. Nu är det dags för det andra och följande spadtagen.
"Nu börjar bygget av tunnelbanan till Barkarby".

Byggtiden är sex år! Invigning 2025, 2026 någon gång, kanske?
Jaså, 2024 sa man förut. Försenat alltså?
Tja, i just den artikel jag länkade till står det "Byggtiden för tunnelbanan tros bli sex år.". alltså tros bli sex år.
2018 + 6 = 2024. Och så tänkte ja att det tar längre tid än man tror, så jag bara slängde ur mig två årtal där efter. Med gardering i form av ordet "kanske" och ett frågetecken. Löper allt på så kanske det kan bli invigning före jul 2024, vem vet?
Aha, jag förstår!

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Postat: torsdag 15 november 2018 16:30
av Ute och åker
LÅ1 skrev:
twr skrev:
LÅ1 skrev:För några månader sedan togs första spadtaget för T-bana till Barkarby. Nu är det dags för det andra och följande spadtagen.
"Nu börjar bygget av tunnelbanan till Barkarby".

Byggtiden är sex år! Invigning 2025, 2026 någon gång, kanske?
Jaså, 2024 sa man förut. Försenat alltså?
Tja, i just den artikel jag länkade till står det "Byggtiden för tunnelbanan tros bli sex år.". alltså tros bli sex år.
2018 + 6 = 2024. Och så tänkte ja att det tar längre tid än man tror, så jag bara slängde ur mig två årtal där efter. Med gardering i form av ordet "kanske" och ett frågetecken. Löper allt på så kanske det kan bli invigning före jul 2024, vem vet?
I vanliga fall brukar ju "NIMBY-folket" höra av sig så fort någon nybyggnation stör deras utsikt eller allmänna välbefinnande, och de brukar ju då betraktas som "behöriga" att överklaga. Men i det här fallet så tror jag väl att de som flyttat till alla nya bostäeder i Barkarby gjort det under förutsättningen att tunnelbana ska dit så fort som möjligt, helst igår. Dessutom ska den ju bli underjordisk, så sammantaget känns det inte som några större obstruktioner ska inträffa. Att undvika lera och biltunnlar har man ju redan tagit höjd för genom lämpliga djup. Ursäkta uttrycket! :D

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Postat: fredag 16 november 2018 21:52
av JohanB
Blir Barkarby-stationerna 150 eller 180 meter?

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Postat: lördag 17 november 2018 8:25
av twr
JohanB skrev:Blir Barkarby-stationerna 150 eller 180 meter?
147 tror jag, överallt på blå linjens utbyggnad.