Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Den största skillnaden mellan Hjulsta–Barkarby och Hagsätra–Älvsjö är nog kostnaden - bara en av förlängningarna kräver en ny station. Frågan är hur restidsvinsterna förhåller sig. De flesta tvärgående bussar går både långsamt och sällan, med undantag för linje 179, så Hagsätra–Älvsjö borde ge större restidsvinster, men till ett högre pris. Kvoten blir kanske ganska lika?

Regionaltågen skulle jag säga är ganska irrelevanta. De har väldigt få resenärer jämfört med SL. Däremot är Barkarby handelsplats en målpunkt i sig. Det är betydligt fler Järvabor som skulle åka dit än regionaltågsresenärer till Järva. Så länge regionaltågen har en egen taxa och inte är genomgående kommer de ju inte att användas för resor inom Stockholms län.
Om Trafikförvaltningen bara inser att tunnelbana ibland kan gå över jord så behövs ingen ny station i Hagsätra - för det är väl det som avses?
Restidsvinsterna vid en förlängning av tunnelbanan från Hagsätra till Älvsjö är kända - dom är små. Även Hjulsta-Barkarby lär man ha tittat på flera gånger, men kanske inte i närtid. Och kanske inte heller med förutsättningen att det går tunnelbana Akalla-Barkarby, tankarna förr var snarare "antingen eller" än "både och". Men det går säkert att gräva i arkiven.

Trots ett förflutet som järfällabo har jag inte koll på hur tunnelbanan ligger i förhållande till "Barkarby Handelsplats", är det gångavstånd från "Barkarbystaden" eller vad nu mellanstationen heter? Jag är heller inte säker på att jag vill uppmuntra resande till det både etiska och estetiska förfall som externhandel av denna typ innebär. Men sådana argument står sej slätt i dagens penningstyrda samhälle - de högre värdena har satts på undantag.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av twr »

Sverigeförhandlingen studerade både Hagsätra - Älvsjö och Hjulsta -Barkarby. Därmed finns bedömningar av kostnader och nyttor på nätet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:Sverigeförhandlingen studerade både Hagsätra - Älvsjö och Hjulsta -Barkarby. Därmed finns bedömningar av kostnader och nyttor på nätet.
Nu talar vi väl om en genomgående bana som MP föreslog och inte det Sverigeförhandlingen studerade? Relevant inlägg av TKO.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev:Sverigeförhandlingen studerade både Hagsätra - Älvsjö och Hjulsta -Barkarby. Därmed finns bedömningar av kostnader och nyttor på nätet.
Nu talar vi väl om en genomgående bana som MP föreslog och inte det Sverigeförhandlingen studerade? Relevant inlägg av TKO.
Sverigeförhandlingen studerade en genomgående bana också, om än inte lika detaljerat.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
Enceladus skrev:
twr skrev:Sverigeförhandlingen studerade både Hagsätra - Älvsjö och Hjulsta -Barkarby. Därmed finns bedömningar av kostnader och nyttor på nätet.
Nu talar vi väl om en genomgående bana som MP föreslog och inte det Sverigeförhandlingen studerade? Relevant inlägg av TKO.
Sverigeförhandlingen studerade en genomgående bana också, om än inte lika detaljerat.
Några bedömningar av nyttorna finns i alla fall inte.
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av Enceladus »

En aspekt som ännu inte har nämnts är att en sammankoppling av blå linjens grenar skulle kunna fördela resenärerna bättre. Resenärer från Barkarbystaden skulle kunna åka via den mindre belastade Hjulstagrenen istället för den mer belastade Akallagrenen.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:En aspekt som ännu inte har nämnts är att en sammankoppling av blå linjens grenar skulle kunna fördela resenärerna bättre. Resenärer från Barkarbystaden skulle kunna åka via den mindre belastade Hjulstagrenen istället för den mer belastade Akallagrenen.
Exakt.

Det skulle också kunna upplevas som dubblad turtäthet eftersom de skulle kunna ta första bästa tåg, oavsett riktning.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av twr »

På sid 72 till 77 i detta dokument https://www.sll.se/globalassets/2.-koll ... 151001.pdf beskrivs Sverigeförhandlingens slutsatser om en sammankoppling. restidsnyttan beskrivs i text som "liten", men är ändå större än för till exempel stationen Södra Hagalund, och omkring dubbelt så stor som Hagsätra - Älvsjö (utan den nu avtalade Älvsjö - Fridhemsplan). Sid 74 visar en betydande överflyttning från Akallagrenen till Hjulstagrenen, vilket ger ett jämnare resande. Mellan Barkarby station och Barkarbystaden ökar resandet, vilket kan ses som att nyttan av den investeringen ökar.

Investeringskostnaden anges till 1,1 miljard kronor, vilket verkar mycket med tanke på att inga nya stationer behövs.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av LÅ1 »

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av Enceladus »

Valet i Järfälla blir ett av de viktigaste i länet. 30 000 bostäder runt Barkarby skulle ge goda förutsättningar för att förlänga den andra tunnelbanegrenen till Barkarby. SD vill stoppa allt byggande, möjligtvis inklusive den beslutade tunnelbanan. Alliansen vill sänka byggtakten, vilket samtidigt minskar chansen att få den andra grenen.

Järfälla har antagit en mycket ambitiös bostadspolitik, men den är på intet sätt överdriven. Jämför med likvärdiga kommuner:

Kod: Markera allt

År          1970      2018

Järfälla   49 261    77 412
Haninge    45 001    88 975
Nacka      48 035   102 499
Huddinge   54 732   110 885
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:Valet i Järfälla blir ett av de viktigaste i länet. 30 000 bostäder runt Barkarby skulle ge goda förutsättningar för att förlänga den andra tunnelbanegrenen till Barkarby. SD vill stoppa allt byggande, möjligtvis inklusive den beslutade tunnelbanan. Alliansen vill sänka byggtakten, vilket samtidigt minskar chansen att få den andra grenen.

Järfälla har antagit en mycket ambitiös bostadspolitik, men den är på intet sätt överdriven. Jämför med likvärdiga kommuner:

Kod: Markera allt

År          1970      2018

Järfälla   49 261    77 412
Haninge    45 001    88 975
Nacka      48 035   102 499
Huddinge   54 732   110 885
Hur gick det i valet?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av TKO »

twr skrev:
Enceladus skrev:Valet i Järfälla blir ett av de viktigaste i länet. 30 000 bostäder runt Barkarby skulle ge goda förutsättningar för att förlänga den andra tunnelbanegrenen till Barkarby. SD vill stoppa allt byggande, möjligtvis inklusive den beslutade tunnelbanan. Alliansen vill sänka byggtakten, vilket samtidigt minskar chansen att få den andra grenen.

Järfälla har antagit en mycket ambitiös bostadspolitik, men den är på intet sätt överdriven. Jämför med likvärdiga kommuner:

Kod: Markera allt

År          1970      2018

Järfälla   49 261    77 412
Haninge    45 001    88 975
Nacka      48 035   102 499
Huddinge   54 732   110 885
Hur gick det i valet?
Ungefär som på de flesta andra ställen i landet - det är ett oklart läge. Centern har styrt tillsammans med SAP och MP, men jag tror inte dom har bestämt sej för hur dom skall göra nu. Vare sej den gamla eller en eventuell ny rödgrön koalition har egen majoritet.

"Vänta och se" är nog vad som gäller även i min forna hemkommun!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av LÅ1 »

För några månader sedan togs första spadtaget för T-bana till Barkarby. Nu är det dags för det andra och följande spadtagen.
"Nu börjar bygget av tunnelbanan till Barkarby".

Byggtiden är sex år! Invigning 2025, 2026 någon gång, kanske?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av TKO »

Tidigare i tråden funderade vi över hur det politiska styret i Järfälla skulle gestalta sej.
Det blev en allianskoalition som i minoritet skall försöka leda kommunen de närmaste fyra åren.
När det gäller bostadsbyggandet säger man i sin "politiska plattform" att "Järfälla skall växa med kvalitet" - vilket i praktiken betyder att bostadsbyggandet minskar i förhållande till tidigare planer. Högeralliansen vill omförhandla den överenskommelse som möjliggjorde tunnelbaneförlängningen till Barkarby - precis som i Stockholm kommer nog maktskiftet att innebära att byggtakten skruvas ner.

Men högeralliansen har inte egen majoritet, och brukar dessutom ha svårt att hålla ihop en hel mandatperiod i Järfälla. Vi får se hur det går!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:För några månader sedan togs första spadtaget för T-bana till Barkarby. Nu är det dags för det andra och följande spadtagen.
"Nu börjar bygget av tunnelbanan till Barkarby".

Byggtiden är sex år! Invigning 2025, 2026 någon gång, kanske?
Jaså, 2024 sa man förut. Försenat alltså?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av LÅ1 »

twr skrev:
LÅ1 skrev:För några månader sedan togs första spadtaget för T-bana till Barkarby. Nu är det dags för det andra och följande spadtagen.
"Nu börjar bygget av tunnelbanan till Barkarby".

Byggtiden är sex år! Invigning 2025, 2026 någon gång, kanske?
Jaså, 2024 sa man förut. Försenat alltså?
Tja, i just den artikel jag länkade till står det "Byggtiden för tunnelbanan tros bli sex år.". alltså tros bli sex år.
2018 + 6 = 2024. Och så tänkte ja att det tar längre tid än man tror, så jag bara slängde ur mig två årtal där efter. Med gardering i form av ordet "kanske" och ett frågetecken. Löper allt på så kanske det kan bli invigning före jul 2024, vem vet?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:
twr skrev:
LÅ1 skrev:För några månader sedan togs första spadtaget för T-bana till Barkarby. Nu är det dags för det andra och följande spadtagen.
"Nu börjar bygget av tunnelbanan till Barkarby".

Byggtiden är sex år! Invigning 2025, 2026 någon gång, kanske?
Jaså, 2024 sa man förut. Försenat alltså?
Tja, i just den artikel jag länkade till står det "Byggtiden för tunnelbanan tros bli sex år.". alltså tros bli sex år.
2018 + 6 = 2024. Och så tänkte ja att det tar längre tid än man tror, så jag bara slängde ur mig två årtal där efter. Med gardering i form av ordet "kanske" och ett frågetecken. Löper allt på så kanske det kan bli invigning före jul 2024, vem vet?
Aha, jag förstår!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av Ute och åker »

LÅ1 skrev:
twr skrev:
LÅ1 skrev:För några månader sedan togs första spadtaget för T-bana till Barkarby. Nu är det dags för det andra och följande spadtagen.
"Nu börjar bygget av tunnelbanan till Barkarby".

Byggtiden är sex år! Invigning 2025, 2026 någon gång, kanske?
Jaså, 2024 sa man förut. Försenat alltså?
Tja, i just den artikel jag länkade till står det "Byggtiden för tunnelbanan tros bli sex år.". alltså tros bli sex år.
2018 + 6 = 2024. Och så tänkte ja att det tar längre tid än man tror, så jag bara slängde ur mig två årtal där efter. Med gardering i form av ordet "kanske" och ett frågetecken. Löper allt på så kanske det kan bli invigning före jul 2024, vem vet?
I vanliga fall brukar ju "NIMBY-folket" höra av sig så fort någon nybyggnation stör deras utsikt eller allmänna välbefinnande, och de brukar ju då betraktas som "behöriga" att överklaga. Men i det här fallet så tror jag väl att de som flyttat till alla nya bostäeder i Barkarby gjort det under förutsättningen att tunnelbana ska dit så fort som möjligt, helst igår. Dessutom ska den ju bli underjordisk, så sammantaget känns det inte som några större obstruktioner ska inträffa. Att undvika lera och biltunnlar har man ju redan tagit höjd för genom lämpliga djup. Ursäkta uttrycket! :D
JohanB
Inlägg: 448
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av JohanB »

Blir Barkarby-stationerna 150 eller 180 meter?
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av twr »

JohanB skrev:Blir Barkarby-stationerna 150 eller 180 meter?
147 tror jag, överallt på blå linjens utbyggnad.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar