Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2052
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av ADDE »

Det här har funnits ett tag! Du kan lämna in synpunkter till samrådet fram till den 7:e maj

http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... -Barkarby/

Jag påpekade som vanligt om plattformslängden. De planerar att bygga de nya stationerna för 145 meter.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av LÅ1 »

Stockholm direkt skriver "Nya t-banestationen i Barkarby anpassas för gren mot Hjulsta". Om jag uppfattar texten rätt, och den i sin tur speglar verkligheten korrekt, så skall man förbereda för att det skall vara lätt att bygga en slags "Järvaslinga" av de två nuvarande grenarna. Dvs. man förbereder inte för att kunna dra de båda grenarna vidare åt olika håll.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev:Stockholm direkt skriver "Nya t-banestationen i Barkarby anpassas för gren mot Hjulsta". Om jag uppfattar texten rätt, och den i sin tur speglar verkligheten korrekt, så skall man förbereda för att det skall vara lätt att bygga en slags "Järvaslinga" av de två nuvarande grenarna. Dvs. man förbereder inte för att kunna dra de båda grenarna vidare åt olika håll.
Knepigt. Jag tycker inte det är en bra ide. Men det går ju att "bygga om" sedan, om man gör antingen en "Slussen-station" eller en "T-centralenstation". Jag hade hellre sett Akalla-Barkarby-Vällingby (Via Skälby, Vinsta eller Nälsta...) och Hjulsta till antingen Tureberg eller Viksjö. Men det är ju jag det. (Inte bara för att det vore diggabelt att kunna åka från Farsta till Hagsätra via Vällingby - Akalla med en linje som korsar sig själv inte mindre än tre gånger, utan också för att få bra förbindelse mellan Vällingby och den förmodat stora stationen i Barkarby...)
Professionell tyckare
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av twr »

Kantorn skrev:
LÅ1 skrev:Stockholm direkt skriver "Nya t-banestationen i Barkarby anpassas för gren mot Hjulsta". Om jag uppfattar texten rätt, och den i sin tur speglar verkligheten korrekt, så skall man förbereda för att det skall vara lätt att bygga en slags "Järvaslinga" av de två nuvarande grenarna. Dvs. man förbereder inte för att kunna dra de båda grenarna vidare åt olika håll.
Knepigt. Jag tycker inte det är en bra ide. Men det går ju att "bygga om" sedan, om man gör antingen en "Slussen-station" eller en "T-centralenstation". Jag hade hellre sett Akalla-Barkarby-Vällingby (Via Skälby, Vinsta eller Nälsta...) och Hjulsta till antingen Tureberg eller Viksjö. Men det är ju jag det. (Inte bara för att det vore diggabelt att kunna åka från Farsta till Hagsätra via Vällingby - Akalla med en linje som korsar sig själv inte mindre än tre gånger, utan också för att få bra förbindelse mellan Vällingby och den förmodat stora stationen i Barkarby...)
Det är säkert möjligt att göra det du beskriver i ett senare skede!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av twr »

Jag tror vi har diskuterat det någonstans, men jag hittar det inte nu. Hur skulle man trafikera en "jätteslinga" på Blå linje? Om även Hjulsta och Barkarby binds ihop. Samma tåg skulle alltså köra Nacka centrum - Barkarby - Hjulsta - Hagsätra.

Det verkar rimligt att lägga lite extra reglertid i Barkarby (där även tågen kan skylta om till en annan linje, dock utan att tvinga passagerarna att stiga av). Om det på sikt ska vara möjligt att köra 4 minuters trafik kan uppehållen i barkarby vara max i storleksordningen 3 minuter.

* Hur långa bör uppehållen i Barkarby vara? 1, 2 eller 3 minuter?
* Hur långa vändtider behövs i ändstationerna? Räcker det med sedvanliga vändtider? Med två spår och 5 minuters trafik till att börja med kan vändtiderna vara som mest 8 till 9 minuter.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
AdrianLangemar
Inlägg: 1012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av AdrianLangemar »

twr skrev:Jag tror vi har diskuterat det någonstans, men jag hittar det inte nu. Hur skulle man trafikera en "jätteslinga" på Blå linje? Om även Hjulsta och Barkarby binds ihop. Samma tåg skulle alltså köra Nacka centrum - Barkarby - Hjulsta - Hagsätra.
Man kan köra vilket trafikupplägg som helst. Det beror på vad som passar bäst med tidtabellen, bland annat vändtider, bytestider och belastning på de olika grenarna. Det går inte att veta nu.
twr skrev:Det verkar rimligt att lägga lite extra reglertid i Barkarby (där även tågen kan skylta om till en annan linje, dock utan att tvinga passagerarna att stiga av). Om det på sikt ska vara möjligt att köra 4 minuters trafik kan uppehållen i barkarby vara max i storleksordningen 3 minuter.

* Hur långa bör uppehållen i Barkarby vara? 1, 2 eller 3 minuter?
* Hur långa vändtider behövs i ändstationerna? Räcker det med sedvanliga vändtider? Med två spår och 5 minuters trafik till att börja med kan vändtiderna vara som mest 8 till 9 minuter.
I princip kan man ju räkna på samma sätt som på vilken station som helst, alltså man jämför förarkostnaden och tidsförlusten för genomgående resenärer mot tidsvinsten för resenärer som går på senare (som får bättre punktlighet och jämnare trafik vid längre uppehållstider). I detta fall är ju de som går på senare många fler än de genomgående resenärerna i Barkarby, så man bör ha ungefär lika lång uppehållstid som vid ändstationer minus tiden för att byta förarhytt. Generellt behövs det längre vändtid ju senare i trafikdygnet man kommer. Jag skulle gissa, om man har en realistisk tidtabell, att 1,5 minuter räcker tidigt på morgonen, 2 minuter i morgonrusningen och mitt på dagen, kanske 3 minuter i eftermiddagsrusningen och på kvällarna. Extra långa vändtider på ändstationerna behövs inte, i så fall är det för kort uppehållstid i Barkarby! I nattrafiken kan man ha längre uppehållstid då bytestiderna till andra linjer är viktigare. Sen behöver ju inte uppehållstiden vara just i Barkarby utan kan vara helt eller delvis på andra ställen olika tider beroende på antalet resenärer.

Allt detta gäller endast för en utopisk framtid där man inser att sådana här minuter har ett väldigt stort samhällsekonomiskt värde och måste tas på stort allvar, jag har ingen aning om hur verklighetens SL/MTR skulle resonera!
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av twr »

AdrianLangemar skrev:
twr skrev:Det verkar rimligt att lägga lite extra reglertid i Barkarby (där även tågen kan skylta om till en annan linje, dock utan att tvinga passagerarna att stiga av). Om det på sikt ska vara möjligt att köra 4 minuters trafik kan uppehållen i Barkarby vara max i storleksordningen 3 minuter.

* Hur långa bör uppehållen i Barkarby vara? 1, 2 eller 3 minuter?
* Hur långa vändtider behövs i ändstationerna? Räcker det med sedvanliga vändtider? Med två spår och 5 minuters trafik till att börja med kan vändtiderna vara som mest 8 till 9 minuter.
I princip kan man ju räkna på samma sätt som på vilken station som helst, alltså man jämför förarkostnaden och tidsförlusten för genomgående resenärer mot tidsvinsten för resenärer som går på senare (som får bättre punktlighet och jämnare trafik vid längre uppehållstider). I detta fall är ju de som går på senare många fler än de genomgående resenärerna i Barkarby, så man bör ha ungefär lika lång uppehållstid som vid ändstationer minus tiden för att byta förarhytt. Generellt behövs det längre vändtid ju senare i trafikdygnet man kommer. Jag skulle gissa, om man har en realistisk tidtabell, att 1,5 minuter räcker tidigt på morgonen, 2 minuter i morgonrusningen och mitt på dagen, kanske 3 minuter i eftermiddagsrusningen och på kvällarna. Extra långa vändtider på ändstationerna behövs inte, i så fall är det för kort uppehållstid i Barkarby! I nattrafiken kan man ha längre uppehållstid då bytestiderna till andra linjer är viktigare. Sen behöver ju inte uppehållstiden vara just i Barkarby utan kan vara helt eller delvis på andra ställen olika tider beroende på antalet resenärer.

Allt detta gäller endast för en utopisk framtid där man inser att sådana här minuter har ett väldigt stort samhällsekonomiskt värde och måste tas på stort allvar, jag har ingen aning om hur verklighetens SL/MTR skulle resonera!
Varför ska reglertiden vara längre senare på dygnet? För att förseningarna har hunnit ackumuleras?

Kanske som dimensionerande fall att det är 3 minuters reglertid, men den behöver inte helt vara i Barkarby. med hålltider i Sundbyberg, kista etc förbättras tidhållningen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
AdrianLangemar
Inlägg: 1012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av AdrianLangemar »

twr skrev:Varför ska reglertiden vara längre senare på dygnet? För att förseningarna har hunnit ackumuleras?
Nej, absolut inte! I så fall har ju man haft på tok för korta reglertider tidigare under dagen!
Det handlar helt enkelt om att variationen i körtid (eller snarare tid för trafikantutbyte på stationerna) är större senare under trafikdygnet.
twr skrev:Kanske som dimensionerande fall att det är 3 minuters reglertid, men den behöver inte helt vara i Barkarby. med hålltider i Sundbyberg, kista etc förbättras tidhållningen.
Precis, så det kommer aldrig att behövas extra spår i Barkarby eftersom man kan sprida ut reglertiden på andra stationer.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av twr »

AdrianLangemar skrev:
twr skrev:Kanske som dimensionerande fall att det är 3 minuters reglertid, men den behöver inte helt vara i Barkarby. med hålltider i Sundbyberg, kista etc förbättras tidhållningen.
Precis, så det kommer aldrig att behövas extra spår i Barkarby eftersom man kan sprida ut reglertiden på andra stationer.
Ja, det var det jag tänkte. Undvika att behöva bygga fler spår.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av twr »

twr skrev:
AdrianLangemar skrev:
twr skrev:Kanske som dimensionerande fall att det är 3 minuters reglertid, men den behöver inte helt vara i Barkarby. med hålltider i Sundbyberg, kista etc förbättras tidhållningen.
Precis, så det kommer aldrig att behövas extra spår i Barkarby eftersom man kan sprida ut reglertiden på andra stationer.
Ja, det var det jag tänkte. Undvika att behöva bygga fler spår.
Min slutsats blir att det inte behövs några fler tåg för att koppla samman Blå linje på detta sätt. Men det är inte så troligt att man kan spara in några tåg heller.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av LÅ1 »

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av Lennart Petersen »

Inge skrev:Barkarby-Ormbacka-Viksjö eller Barkarby-Hjulsta, vilket ger störst nytta?

I Ormbacka finns mark att bygga ett nytt centrum och bostadsområde då flygfältet är färdigutbyggt. Viksjö centrum kan förtätas ordentligt. En förlängning i den riktningen gör alltså mycket mark tillgänglig och förkortar dessutom restiden rejält för många befintliga Viksjöbor.

För mig känns dessa fördelar större än nyttan med att dra linjen tillbaka till Hjulsta, som redan har tunnelbana.
Det kanske inte är helt jämförbart. Förlängning till Viksjö är ett stort projekt med dyra stationer madans ihopknytningen till Hjulsta är relativt enkel om ingen ny station behöver byggas och det är fråga om en relativt kort sträcka.
Förbindelsen syftar nog knappast på att ge just Hjulsta bättre förbindelser (stationen ligger på 90:e plats av 100 stationer i resandestatistiken) utan på att knyta ihop södra och norra Järvafälten med varandra och med Barkarby.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av Kantorn »

Jag har sagt det förr och säger det igen, jag tror det är riktigt dumt att skära av möjligheten till förlängning.
Professionell tyckare
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av Lennart Petersen »

Kantorn skrev:Jag har sagt det förr och säger det igen, jag tror det är riktigt dumt att skära av möjligheten till förlängning.
Och varför ska man göra det ? Det ena utesluter inte det andra.
Men nu har det utgått direktiv från landstinget att T-Barkarby ska planeras så att en ihopknytning till Hjulsta blir möjlig.
Den ska alltså inte byggas direkt men lämpliga försvarsåtgärder så det blir enkelt att bygga i en framtid.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av Kantorn »

Inge skrev:Detta har dock inte tolkats som att en förlängning mot Hjulsta ska bli "möjlig att bygga billig" eller för den delen att bygget ens skall vara "lämpligt" för detta, utan endast som just att det skall finnas en [teoretisk] möjlighet.....

-Det som planeras är som sagt en underjordisk station riktad mot Viksjö.

Personligen tycker jag att det är bra.
Personligen håller jag med dig!
Professionell tyckare
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av roggek »

Befinner du dig vid 59°23'58.2"N 17°52'49.0"E
Har du en liten långsmal damm i närheten?

Om inte, befinner du dig på fel plats...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av roggek »

Koordinaterna jag angav är platsen där den f d arbetstunneln för Järvabanan mynnar (man skall se en igenmurad tunnelmynning) och är den plats som tunnelbanan skulle kunna fortsätta västerut i marknivå till Barkarby.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av twr »

Inge skrev:Jo jag hittade den. Inte många decimeter över den översvämmade Spångaån, men nu var den ju igenmurad. Tack för hjälpen.

De schack jag såg tidigare låg på Hjulstasidan om vägen. Där kunde man tydligt känna vinddraget från ankommande tåg.

Der är förstås inte långt mellan arbetstunneln och Barkarby station. Den dag regionaltågen slutar att stanna vid Sundbyberg och enbart angör Barkarby blir en förlängning relevant.
Kommer det att bli så? Eller är det en eventualitet du beskriver?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av twr »

Banan ska vara färdig om fem år (låtsas att det är januari 2016 nu). När ska man börja bygga?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar