Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av LÅ1 »

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av LÅ1 »

"Ny dragning för tunnelbanan ut till Järfälla".
P4 Stockholm skrev:Utbyggnaden av blåa tunnelbanelinjen med två stationer mellan Akalla och Barkarby station i Järfälla kommun blev för dyr. Nu har ett nytt billigare förslag presenterats där själva tunnelbanestationen flyttats söderut.
Det är problem med markförhållandena, skriver man.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av daniel_s »

Tusen meter spår ovan jord från Hjulsta - voila, tunnelbana till Barkarby! Hur svårt kan det vara?
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av Lars_L »

daniel_s skrev:Tusen meter spår ovan jord från Hjulsta - voila, tunnelbana till Barkarby! Hur svårt kan det vara?
Fast nu är det ju till Akalla vi diskuterar. Hjulsta-Barkarby har väl förvisso en viss positiv effekt ur integrationssynpunkt, men det är ju Barkarbystaden och reserelationen Barkarby-Kista som det finns ett resandeunderlag och någon egentlig mening att bygga t-bana till. Barkarbystaden ligger ju mot Akallahållet och det är ju där man planerar för 18 000 bostäder...så till/från Hjulsta må ha liten effekt, särskilt som det tunga arbetsplatsområdet längs Hjulstagrenen ligger i Sundbyberg där pendeln av en händelse råkar ha en station...
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av Ute och åker »

Inge skrev:Den dag regionaltågen slutar att stanna vid Sundbyberg och enbart angör Barkarby blir en förlängning relevant.
Även om förlängningen skulle byggas, så ställer jag mig ändå frågan om regionaltågen verkligen skulle sluta stanna i Sundbyberg? Det projekteras ju dessutom nya nedgrävda regionaltågsplattformar i Sundbyberg. För vissa regionaltågsresenärer är det förvisso relevant att byta vid Barkarby, för att med tunnelbanan ta sig till Kista och Solna Centrum. Men för andra regionaltågsresenärer skulle det fortfarande vara mer relevant att hellre byta i Sundbyberg än i Barkarby. Eftersom regionaltåget tar sig snabbare mellan Barkarby och Sundbyberg än tunnelbanan, så att de därmed kan uppnå en tidsvinst genom att byta i Sundbyberg. Och att de dessutom når tvärbanan i Sundbyberg. Så jag undrar, vilka stora trafikantströmmar skulle få så jättestor nytta av en förlängning Hjulsta-Barkarby?
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av Lars_L »

Ute och åker skrev:
Inge skrev:Den dag regionaltågen slutar att stanna vid Sundbyberg och enbart angör Barkarby blir en förlängning relevant.
Även om förlängningen skulle byggas, så ställer jag mig ändå frågan om regionaltågen verkligen skulle sluta stanna i Sundbyberg? Det projekteras ju dessutom nya nedgrävda regionaltågsplattformar i Sundbyberg. För vissa regionaltågsresenärer är det förvisso relevant att byta vid Barkarby, för att med tunnelbanan ta sig till Kista och Solna Centrum. Men för andra regionaltågsresenärer skulle det fortfarande vara mer relevant att hellre byta i Sundbyberg än i Barkarby. Eftersom regionaltåget tar sig snabbare mellan Barkarby och Sundbyberg än tunnelbanan, så att de därmed kan uppnå en tidsvinst genom att byta i Sundbyberg. Och att de dessutom når tvärbanan i Sundbyberg. Så jag undrar, vilka stora trafikantströmmar skulle få så jättestor nytta av en förlängning Hjulsta-Barkarby?
Och även pendeln går ju snabbare till Sundbyberg än t-banan. Så även om tågen bara stannade i Barkarby, skulle det ju vara bättre att vänta på nästa pendeltåg, än på t-banan. Dessutom lär ju gångtiden vara kortare till pendeltåg än från pendeltåg till t-bana.

Det är ju endast de som jobbar/bor vid de andra stationerna längs Hjulstagrenen som gör någon som helst tidsvinst (undantaget då Sundbyberg där penel/reg-tåg stannar.)

Finns förvisso lite arbetsplatser i Rissne - och några i Solna Strand. Men det är väl ungefär dessa. De boende längs grenen som arbetar i Barkarby-Jakosbergsområdet gör förstås också en vinst. Men Stockholm är ju för litet för att t-baneförlängningar på det sättet någonsin ska kunna motiveras ekonomiskt. Underlaget blir helt enkelt för litet. Det enda skälet skulle väl vara att resandet ökar så mycket att man behöver t-banan som avlastning till pendeltågen. Men det lär ju dröja ett tag innan det problemet uppstår (i alla fall så att det är rimligt att motverka trängseln genom ytterligare en förbindelse).

Dessutom byggs ju som sagt Tvärbanan nu, som skapar bra förbindelse till Kista från Rissne, så där försvinner ju tidsvinsten även om man skulle låta t-banan gå som en "halvring" (d.v.s utan byte) mellan Hjulsta- och Akallagrenen.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av M_M »

Lars_L skrev:
daniel_s skrev:Tusen meter spår ovan jord från Hjulsta - voila, tunnelbana till Barkarby! Hur svårt kan det vara?
Fast nu är det ju till Akalla vi diskuterar. Hjulsta-Barkarby har väl förvisso en viss positiv effekt ur integrationssynpunkt, men det är ju Barkarbystaden och reserelationen Barkarby-Kista som det finns ett resandeunderlag och någon egentlig mening att bygga t-bana till. Barkarbystaden ligger ju mot Akallahållet och det är ju där man planerar för 18 000 bostäder...så till/från Hjulsta må ha liten effekt, särskilt som det tunga arbetsplatsområdet längs Hjulstagrenen ligger i Sundbyberg där pendeln av en händelse råkar ha en station...
Trots att det finns mycket större underlag för att bygga Akalla-Barkarby så är det inte självklart att det bygget har högre samhällsekonomisk lönsamhet (räknat på något sätt som passar respektive debattörs åsikter) än att bygga Hjulsta-Barkarby.
Inge skrev:Nu är ju inte den ändrade stationen direkt någon nyhet. Men resultatet blir faktiskt att linjen kommer att peka mer mot Hjulsta, än tidigare tänkt.
Vad "skönt", då kommer ett tunnelalternativ för Hjulsta-Barkarby alltid finnas på agendan och aldrig befinnas vettigt att bygga, men samtidigt så rädsla, osäkerhet och tvivel för en eventuell förlängning i ytläge, så även det alternativet kommer aldrig byggas. Med stationen riktad som jag förstår av citerad text så kommer det dessutom aldrig byggas några förlängningar åt andra håll. Dags att kalla in Wennerholm att upprepa att tunnelbanan är färdigbyggd?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av LÅ1 »

"Så vill Järfällaborna ha sin nya tunnelbana".

En synpunkt är att man borde slopa namnet Barkarbystaden. Jag håller med. Bäst vore väl att kolla en gamal karta och hitta något användbart namn för den nya bebyggelsen och då även för T-banestationen. Ett tänkbart, men kanske inte helt bra, namn är förstås Barkarby flygplats.

Det är lite trist att alla nybyggnadsområden skall heta något på -staden. Det kommer säkert att bli en tidsmarkör i framtiden. (Ah, området heter Barkarbystaden. Då måste det vara från 2000-talets första tre decennier, eller något sådant.)

Notera också att man använder begreppet tvärbana för något som förmodligen avser en förortsspårvägslinje. (Om man menat en mindre spårväg med täta hållplatser, hade man kallat den en nockebybana då? :wink: )
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av TKO »

Som gammal järfällabo (inte född men uppvuxen i Kallhäll) och boende i Årsta (som numera ingår i det märkliga konglomeratet "Enskede-Årsta-Vantör") vill jag framföra följande:

Kalla området/stationen "Barkarbyfältet".
(Duger "Enskedefältet" för halvhipsters så...)

Dra tunnelbanan vidare till Jakobsberg via Söderhöjden.

Lägg ner "Handelsplatsen" liksom "Veddesta centrum".

det om detta
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av LÅ1 »

Järfälla kommun vill betala för en T-baneuppgång till Veddesta. Det tänker man finansiera genom att sälja mark i Veddesta. Det kan väl ses som en Win Win-affär. SL får en uppgång till och kommunen kan få ett rejält nybyggnadsområde. Men är det bara bostäder som skall byggas? Jag kan inte området. Har bara vari i trakten en gång. Vill minnas att det är en del företag av olika slag där.(?)
Man får hoppas att det nu inte bara blir en ny variant av ett miljonprogramsområde.

Att finansiera bygget är en sak. Men driften av uppgången, den kommer väl Landstinget/SL att stå för, antar jag. Så det ger väl vissa kostnader för Landstinget/SL, men det är rimligt.

"Järfälla satsar 100 miljoner på t-baneuppgång i Veddesta"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av LÅ1 »

Inge skrev:
LÅ1 skrev:Järfälla kommun vill betala för en T-baneuppgång till Veddesta. Det tänker man finansiera genom att sälja mark i Veddesta. Det kan väl ses som en Win Win-affär. SL får en uppgång till och kommunen kan få ett rejält nybyggnadsområde. Men är det bara bostäder som skall byggas? Jag kan inte området. Har bara vari i trakten en gång. Vill minnas att det är en del företag av olika slag där.(?)
Man får hoppas att det nu inte bara blir en ny variant av ett miljonprogramsområde.

Att finansiera bygget är en sak. Men driften av uppgången, den kommer väl Landstinget/SL att stå för, antar jag. Så det ger väl vissa kostnader för Landstinget/SL, men det är rimligt.

"Järfälla satsar 100 miljoner på t-baneuppgång i Veddesta"
Det finns ett rejält nedgånget centrum på platsen som man tydligen skall riva för äldreboendet/sjukhemmet (kallas sjukhus av tidningen). Det i sin tur slöseri på ett gott läge, vilket jag tror jag kommenterat tidigare.

Antar att det är kommunen som äger marken eller att man skaffat sig avtal om medfinansiering från markägarna. Idag finns kring det nedgång centrumet några bilhallar och ett ganska stort ingenjörskontor för SAAB. Det senare lär väl bli kvar även om man kanske tränger in det bland ny bebyggelse. Sedan finns en obyggd kulle med net-on-net på andra sidan. Den lär väl bli bebyggd.
Kommunen påstår sig ju finansiera bidraget till landstinget genom att sälja marken, så det är väl kommunen som äger den.
Just Net on net var mitt mål när jag var på platsen. Men jag kommer nu ihåg att jag senare varit på Elfas kontor också. Även det är väl i området? Så då har jag nog varit där två gånger. Trist område om man åker kommunalt.
Området har nog god potential. Men resultatet beror ju på hur man planerar och bygger. Och vilka verksamheter man får till området. T-banan är då viktig.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av Magnus Ahltorp »

LÅ1 skrev: Kommunen påstår sig ju finansiera bidraget till landstinget genom att sälja marken, så det är väl kommunen som äger den.
Just Net on net var mitt mål när jag var på platsen. Men jag kommer nu ihåg att jag senare varit på Elfas kontor också. Även det är väl i området? Så då har jag nog varit där två gånger. Trist område om man åker kommunalt.
Området har nog god potential. Men resultatet beror ju på hur man planerar och bygger. Och vilka verksamheter man får till området. T-banan är då viktig.
ELFA och UPS ligger i "Elektronikhöjden", diagonalt på andra sidan korsningen Järfällavägen/Viksjöleden, så det är inte jättenära Veddesta centrum. ELFA har tyvärr lagt ner sin utlämning där, så det finns ingen anledning för kunder att gå dit längre. UPS är nog det enda i det området som finns anledning för privatpersoner att besöka.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av Kantorn »

Inge skrev:Jo det är en bit och det gäller tyvärr även SAAB-området. Nyttan av en extra tunnelbaneuppgång minskar ju snabbt med gångavståndet. Om man ändå måste åka buss tillför den väldigt lite.

Vad gäller markägandet kan konstateras att åtminstone SAAB äger sin mark själva.

https://www.jarfalla.se/download/18.6c9 ... g+SAAB.pdf

Sannolikt gäller det även i en del fall närmre den tänkta uppgången. Jag misstänker att den betalning man tänker sig därmed i dessa fall skall inkasseras i samband med detaljplaneändringar och "frivilliga" överenskommelser i Sverigeförhandlingens anda?
Men varför inte införa rullband a la Toronto, som går rätt mycket fortare än vanliga (bortsett från i början och i slutet då den går normalfort). Den "töjer ut sig" liksom. Då minskar användandet av buss. Fast det blir dyrt att anlägga tunnlar...
Professionell tyckare
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av LÅ1 »

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av darthjpp »

Kantorn skrev:
Inge skrev:Jo det är en bit och det gäller tyvärr även SAAB-området. Nyttan av en extra tunnelbaneuppgång minskar ju snabbt med gångavståndet. Om man ändå måste åka buss tillför den väldigt lite.

Vad gäller markägandet kan konstateras att åtminstone SAAB äger sin mark själva.

https://www.jarfalla.se/download/18.6c9 ... g+SAAB.pdf

Sannolikt gäller det även i en del fall närmre den tänkta uppgången. Jag misstänker att den betalning man tänker sig därmed i dessa fall skall inkasseras i samband med detaljplaneändringar och "frivilliga" överenskommelser i Sverigeförhandlingens anda?
Men varför inte införa rullband a la Toronto, som går rätt mycket fortare än vanliga (bortsett från i början och i slutet då den går normalfort). Den "töjer ut sig" liksom. Då minskar användandet av buss. Fast det blir dyrt att anlägga tunnlar...
Man skulle kunna tänka sig flera parallella band med successivt högre hastighet. Den relativa hastigheten är liten, men med ett par band i bredd vid stationer så borde mittbandet kunna hålla en hyfsat hög hastighet.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av twr »

Kommer banan börja byggas 2018?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:Kommer banan börja byggas 2018?
Mark- och miljödomstolen gav grönt ljus i november, så det är ganska troligt. De andra tunnelbanesträckningarna har inte prövats än, så det blir förmodligen denna som börjar först.
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev:
twr skrev:Kommer banan börja byggas 2018?
Mark- och miljödomstolen gav grönt ljus i november, så det är ganska troligt. De andra tunnelbanesträckningarna har inte prövats än, så det blir förmodligen denna som börjar först.
Tog man inte rentav första spadtag då i November ? Och Tamsons uttalade sig om att man nu satt igång ett av de största projekten på många år i utbyggnaden av T-banan (och inkluderade då väl förlängningarna söderut och till Arenastaden som ett gemensamt projekt
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:Tog man inte rentav första spadtag då i November ? Och Tamsons uttalade sig om att man nu satt igång ett av de största projekten på många år i utbyggnaden av T-banan (och inkluderade då väl förlängningarna söderut och till Arenastaden som ett gemensamt projekt
Det gällde väl Kistagrenen av Tvärbanan?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:
Lennart Petersen skrev:Tog man inte rentav första spadtag då i November ? Och Tamsons uttalade sig om att man nu satt igång ett av de största projekten på många år i utbyggnaden av T-banan (och inkluderade då väl förlängningarna söderut och till Arenastaden som ett gemensamt projekt
Det gällde väl Kistagrenen av Tvärbanan?
Nej det var tunnelbaneprojekten han uttalade sig om.
Skriv svar