Sida 2 av 6

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Postat: torsdag 26 november 2015 23:59
av LÅ1
Odd skrev:
LÅ1 skrev:Gnället från Södermalm: Nya tunnelbanan förstör känslan i Sofo[/url]".
Låter som ett perfekt inslag i någon humorserie...
:D

Och den löstryckta kritiken jag citerade, "En tunnelbanestation kommer förstöra hela denna delen av Södermalm! Miljön och stadsbilden försämras när man förstör det historiska området kring Sofia kyrka" är ju ganska egendomlig. Vilket historiskt område förstör man? Har man inte då förstört detta historiska område mer eller mindre kontinuerligt varje gång man byggt ett nytt hus eller öppnat upp ett skyltfönster i fasad eller asfalterat en gata som tidigare var stenlagd. För att ta några exempel. Själva Vitabergsparken, som bl.a. utgörs av det som skulle kunna kallas Sofia kyrkas kyrkpark eller kyrkogård, kommer inte att beröras alls! Det liknar ett halmgubbeargument. Alltså man målar upp en falsk bilda av vad som kommer att ske, och så kritiserar man detta.

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Postat: fredag 27 november 2015 1:41
av Lennart Petersen
LÅ1 skrev:
Och den löstryckta kritiken jag citerade, "En tunnelbanestation kommer förstöra hela denna delen av Södermalm! Miljön och stadsbilden försämras när man förstör det historiska området kring Sofia kyrka" är ju ganska egendomlig. Vilket historiskt område förstör man? Har man inte då förstört detta historiska område mer eller mindre kontinuerligt varje gång man byggt ett nytt hus eller öppnat upp ett skyltfönster i fasad eller asfalterat en gata som tidigare var stenlagd. För att ta några exempel. Själva Vitabergsparken, som bl.a. utgörs av det som skulle kunna kallas Sofia kyrkas kyrkpark eller kyrkogård, kommer inte att beröras alls! Det liknar ett halmgubbeargument. Alltså man målar upp en falsk bilda av vad som kommer att ske, och så kritiserar man detta.
Låter ju helt obegripligt. Jag har varit i området några gånger med facket för möte och middag vilket väl för det mesta varit på grekiska restauranger (det finns så många att en kallade sig för "en grek till på Söder" ) och det finns utöver det ett otal internationella restauranger i området.
Absolut inget fel i det men vem kan på allvar kalla området för något som är skyddsvärt.
Sigtuna eller kanske Mariefred centrala delar kan man väl vara försiktig med men här ?
Och sen kommer dom att upptäcka att resan Sofia-T Centralen tar 4 min och värdet på bostäderna går upp ännu ett par snäpp.

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Postat: söndag 29 november 2015 12:08
av turbo
Vilka planer finns för en eventuell fortsättning av denna tunnelbanelinje. Att bara köra till Nacka Centrum är väl inte särskilt attraktivt. Den bör väl åtminstone gå till Orminge, men en fortsättning till Gustavsberg bör inte heller vara orealistisk. Bebyggelsen sträcker sig väl numera nästan till Ålstäket, så kanske det kan bli en bra slutstation? Därifrån kan snabba matarbussar förse både Boda och Stavsnäs med behövlig kollektivtrafik.

Hela sträckan behöver väl inte heller gå i tunnel? Kanske är ett ytläge intill motorleden att föredra? Strax före Gustavsberg skulle man kunna gå i strandkanten och avsluta med en magnifik bro för att slutligen anlöpa området med den gamla porslinsfabriken. Detta skulle bli en oerhört vacker tunnelbanelinje och vi skulle dessutom kunna minimera den nedsmutsande busstrafiken.

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Postat: söndag 29 november 2015 13:18
av ADDE
Det finns officiella planer på att förlänga tunnelbanan till Orminge Centrum, via Ektorp & Björknäs. Någon fortsättning har jag inte hört något om, men istället för längs med motorleden så skulle jag vilja se banan gå via Insjön till Gustavsberg. och eftersom det är mycket skog däromkring så kan det gå på ytläge, och sedan gå in i en betongtunnel (Cut and cover) under Gustavsbergs centrum. Men om tunnelbanan ska gå dit eller dessutom fortsätta via Mölnvik, Ålstäket fram till Hemmersta, så skulle jag vilja se mycket tätbebyggelse längs med sträckan. Bara Gustavsbergs C skulle nog motivera en tunnelbanestation, med matarbussar till resten av kommunen, men sträckan från Orminge dit är väldigt lång. Men inget är omöjligt. :roll:

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Postat: söndag 29 november 2015 17:12
av hgsldf
ADDE skrev:Det finns officiella planer på att förlänga tunnelbanan till Orminge Centrum, via Ektorp & Björknäs. Någon fortsättning har jag inte hört något om, men istället för längs med motorleden så skulle jag vilja se banan gå via Insjön till Gustavsberg. och eftersom det är mycket skog däromkring så kan det gå på ytläge, och sedan gå in i en betongtunnel (Cut and cover) under Gustavsbergs centrum. Men om tunnelbanan ska gå dit eller dessutom fortsätta via Mölnvik, Ålstäket fram till Hemmersta, så skulle jag vilja se mycket tätbebyggelse längs med sträckan. Bara Gustavsbergs C skulle nog motivera en tunnelbanestation, med matarbussar till resten av kommunen, men sträckan från Orminge dit är väldigt lång. Men inget är omöjligt. :roll:
Någon förlängning till Gustavsberg och vidare tycker inte jag är realistiskt i nuläget Däremot en förlängning från Orminge till Insjön, där en station i direkt anslutning till Värmdöleden kunna ta hand om omstigande från motorvägsbussarna, Värmdö, Stavsnäs, Ingarö och lokalbussarna från Gustavsbergsområdet. Vid Insjön finns stora markområden, både i Nacka och Värmdö. Där kunde man såväl bygga en tunnelbanedepå, som massor av bostäder.
/Göran

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Postat: måndag 30 november 2015 11:57
av twr
turbo skrev:Vilka planer finns för en eventuell fortsättning av denna tunnelbanelinje. Att bara köra till Nacka Centrum är väl inte särskilt attraktivt. Den bör väl åtminstone gå till Orminge, men en fortsättning till Gustavsberg bör inte heller vara orealistisk. Bebyggelsen sträcker sig väl numera nästan till Ålstäket, så kanske det kan bli en bra slutstation? Därifrån kan snabba matarbussar förse både Boda och Stavsnäs med behövlig kollektivtrafik.

Hela sträckan behöver väl inte heller gå i tunnel? Kanske är ett ytläge intill motorleden att föredra? Strax före Gustavsberg skulle man kunna gå i strandkanten och avsluta med en magnifik bro för att slutligen anlöpa området med den gamla porslinsfabriken. Detta skulle bli en oerhört vacker tunnelbanelinje och vi skulle dessutom kunna minimera den nedsmutsande busstrafiken.
Inga planer finns, och varför det skulle vara "inte attraktivt" att stanna i Nacka centrum vet jag inte?

För Nacka centrum - Orminge har det gjorts en idéstudie och den ingår bland objekten som landstinget har studerat inom Sverigeförhandlingen. Om den kommer finnas med i det slutliga avtalet beror väl främst på hur många bostäder som Nacka kommun kan lova.

Att gå vidare från Orminge lär inte hända det här halvseklet. Det verkar oerhört dyrt i jämförelse med alla andra möjliga projekt som pengarna kan läggas på.

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Postat: måndag 07 december 2015 23:59
av LÅ1
Dåligt berg flyttar planerad T-bana vid Järla.
"Järla t-banestation får nytt läge".

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Postat: tisdag 04 oktober 2016 20:44
av LÅ1
Man har ju planerat om, och skall bara ha en uppgång från station Sofia. Denna kommer att komma upp till ytan i Katarina, varför stationsnamnet Sofia blir missvisande.

KD: Slopa ”Station Sofia” – kräver annat namn på nya t-banestationen

Det är väl svårt att argumentera mot att stationen borde ha ett annat namn om det blir så. Ersta känns väl som mest naturligt. Fjällgatan är ju namn på en gata, och det vill man ju undvika, även om det kanske har mindre betydelse i detta fallet. Både Fjällgatan och Tjärhovsplan ligger ju en bit från den tilltänkta uppgången. Och jag har för mig att man skall bygga hus på Tjärhovsplan, så det inte blir mycket kvar av torgytan.

EDIT
Jag kanske har fel i första meningen. Vet inte säkert vad församlingsgränserna går. Det kanske är Sofia öster om Renstiernas gata?

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Postat: onsdag 05 oktober 2016 6:38
av M_M
Vad sägs om att döpa stationen "Hipsterhörnan"? :)

Om nån orkar lägga medborgarförslag så tvingas byråkraterna lägga det i arkiv :)

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Postat: onsdag 05 oktober 2016 10:27
av Kristofer
LÅ1 skrev:Man har ju planerat om, och skall bara ha en uppgång från station Sofia. Denna kommer att komma upp till ytan i Katarina, varför stationsnamnet Sofia blir missvisande.

KD: Slopa ”Station Sofia” – kräver annat namn på nya t-banestationen

Det är väl svårt att argumentera mot att stationen borde ha ett annat namn om det blir så. Ersta känns väl som mest naturligt. Fjällgatan är ju namn på en gata, och det vill man ju undvika, även om det kanske har mindre betydelse i detta fallet. Både Fjällgatan och Tjärhovsplan ligger ju en bit från den tilltänkta uppgången. Och jag har för mig att man skall bygga hus på Tjärhovsplan, så det inte blir mycket kvar av torgytan.

EDIT
Jag kanske har fel i första meningen. Vet inte säkert vad församlingsgränserna går. Det kanske är Sofia öster om Renstiernas gata?
Gränsen mellan Katarina och Sofia församlingar börjar i Hammarby sjö och går sedan i Skanstullsbron - Götgatan - Ringvägen - Renstiernas gata och rätt ut i Strömmen. Gränserna finns utritade på http://kartor.stockholm.se/bios/dpwebma ... ebMap.html om man väljer Stadskartan i menyn längst ner till vänster

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Postat: onsdag 05 oktober 2016 10:35
av TKO
Viktiga frågor som gruppledare Henriksson tar upp!

Och när vi ändå är inne på dessa viktiga frågor, borde inte även stationen "Hammarby kanal" få ett annat namn? Det är ju ingen kanal som den ligger under, utan en sjö! Eller möjligtvis en havsvik...

/TKO

(som för övrigt tycker det är lite fånigt att Henriksson kallar sej "gruppledare", när KD har en (1) ledamot i trafiknämnden...)

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Postat: onsdag 05 oktober 2016 12:38
av LÅ1
Kristofer skrev:
LÅ1 skrev:Man har ju planerat om, och skall bara ha en uppgång från station Sofia. Denna kommer att komma upp till ytan i Katarina, varför stationsnamnet Sofia blir missvisande.

KD: Slopa ”Station Sofia” – kräver annat namn på nya t-banestationen

Det är väl svårt att argumentera mot att stationen borde ha ett annat namn om det blir så. Ersta känns väl som mest naturligt. Fjällgatan är ju namn på en gata, och det vill man ju undvika, även om det kanske har mindre betydelse i detta fallet. Både Fjällgatan och Tjärhovsplan ligger ju en bit från den tilltänkta uppgången. Och jag har för mig att man skall bygga hus på Tjärhovsplan, så det inte blir mycket kvar av torgytan.

EDIT
Jag kanske har fel i första meningen. Vet inte säkert vad församlingsgränserna går. Det kanske är Sofia öster om Renstiernas gata?
Gränsen mellan Katarina och Sofia församlingar börjar i Hammarby sjö och går sedan i Skanstullsbron - Götgatan - Ringvägen - Renstiernas gata och rätt ut i Strömmen. Gränserna finns utritade på http://kartor.stockholm.se/bios/dpwebma ... ebMap.html om man väljer Stadskartan i menyn längst ner till vänster
OK! Då är Sofia inte helt fel som namn. Däremot kan det som det ser ut i dag föra tanken lite fel, eftersom busslinjer till södra delen av Sofia församling skyltas just Sofia. En sak som skulle tala för namnet Sofia är om man förbereder för att i framtiden öppna en stationsingång i andra änden av stationen.
Har jag förstått rätt så är det i trakten av Stigbergsparken som uppgången kommer att placeras. Och då anser jag att Ersta är det mest naturliga namnet.

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Postat: onsdag 05 oktober 2016 15:38
av Harald
Bland kommentarerna till artikeln finns en som föreslår Borgmästargatan. Det tycker jag är ett utmärkt förslag med historisk anknytning. Det var namnet på Björknäsbussarnas ändstation som låg i området. Rådmansgatan finns redan så det är väl inte mer än rätt att borgmästaren får vara med också.

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Postat: onsdag 05 oktober 2016 16:46
av TKO
Gatunamn som stationsnamn har nackdelen att de inte särskilt exakt talar om var stationen ligger... det är väl därför de inte är så vanligt förekommande i tunnelbanan. Nu är ju Borgmästargatan ganska kort så problemet är mindre än för t ex Rådmansgatan, men ändå!

/TKO

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Postat: onsdag 05 oktober 2016 17:55
av Harald
TKO skrev:Gatunamn som stationsnamn har nackdelen att de inte särskilt exakt talar om var stationen ligger... det är väl därför de inte är så vanligt förekommande i tunnelbanan. Nu är ju Borgmästargatan ganska kort så problemet är mindre än för t ex Rådmansgatan, men ändå!

/TKO
Det där är ett nonsensargument som någon har hittat på någon gång. Många av de stadsdelar eller andra områden som har befunnits värdiga att ge namn åt en tunnelbanestation är mycket mindre exakta än många gator. I det aktuella fallet t.ex. så vore Borgmästargatan mera exakt än Sofia. Gärdet och Gamla stan är andra exempel på namn som inte särskilt exakt talar om var stationen ligger. Nu är ju det inget problem eftersom just det att det ligger en tunnelbanestation med ett visst namn på en viss plats gör att det är just den platsen som många förknippar med namnet. Det gäller även om namnet råkar vara ett gatunamn. Säger man "Rådmansgatan" så tänker nog de flesta på området runt Sveavägen och inte på någon plats i närheten av Sabbatsberg eller Lill-Jans plan.

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Postat: onsdag 05 oktober 2016 18:30
av LÅ1
Harald skrev:Säger man "Rådmansgatan" så tänker nog de flesta på området runt Sveavägen och inte på någon plats i närheten av Sabbatsberg eller Lill-Jans plan.
Det är ju i sig ett argument att inte namnge T-banestationer efter en gata. I alla fall inte efter en lång sådan. :wink:
Och namnger man stationen efter en liten plats så kommer namnet att användas på ett större geografiskt område. Tänk Fridhemsplan. (Eller T-centralen.)

Jag tycker fortfarande Ersta är det bästa namnet. Eller möjligen Stigberget eller Stigbergsparken. Tänk också på att Ersta sjukhus skall byggas ut, och gissningsvis får huvudentré mot Folkungagatan mellan Stigbergsparken och Erstagatan.

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Postat: onsdag 05 oktober 2016 19:10
av Harald
LÅ1 skrev:
Harald skrev:Säger man "Rådmansgatan" så tänker nog de flesta på området runt Sveavägen och inte på någon plats i närheten av Sabbatsberg eller Lill-Jans plan.
Det är ju i sig ett argument att inte namnge T-banestationer efter en gata. I alla fall inte efter en lång sådan. :wink:
Och namnger man stationen efter en liten plats så kommer namnet att användas på ett större geografiskt område. Tänk Fridhemsplan. (Eller T-centralen.)

Jag tycker fortfarande Ersta är det bästa namnet. Eller möjligen Stigberget eller Stigbergsparken. Tänk också på att Ersta sjukhus skall byggas ut, och gissningsvis får huvudentré mot Folkungagatan mellan Stigbergsparken och Erstagatan.
Du menar att det är synd för gatan. Den tanken hade jag också. Men det är inte ovanligt att ortnamns betydelse både vidgas, inskränks och ibland t.o.m. flyttas. Nu var väl mitt förslag om Borgmästargatan inte så allvarligt menat. Det var mest en lustifikation med anknytning till historien. Men vi som minns att det en gång fanns en busstation (en terminal med nutida språkbruk) med namnet Borgmästargatan är ju en snabbt minskande del av befolkningen.

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Postat: onsdag 05 oktober 2016 19:12
av TKO
Harald skrev:
TKO skrev:Gatunamn som stationsnamn har nackdelen att de inte särskilt exakt talar om var stationen ligger... det är väl därför de inte är så vanligt förekommande i tunnelbanan. Nu är ju Borgmästargatan ganska kort så problemet är mindre än för t ex Rådmansgatan, men ändå!

/TKO
Det där är ett nonsensargument som någon har hittat på någon gång. Många av de stadsdelar eller andra områden som har befunnits värdiga att ge namn åt en tunnelbanestation är mycket mindre exakta än många gator. I det aktuella fallet t.ex. så vore Borgmästargatan mera exakt än Sofia. Gärdet och Gamla stan är andra exempel på namn som inte särskilt exakt talar om var stationen ligger. Nu är ju det inget problem eftersom just det att det ligger en tunnelbanestation med ett visst namn på en viss plats gör att det är just den platsen som många förknippar med namnet. Det gäller även om namnet råkar vara ett gatunamn. Säger man "Rådmansgatan" så tänker nog de flesta på området runt Sveavägen och inte på någon plats i närheten av Sabbatsberg eller Lill-Jans plan.
När någon använder begreppet "nonsensargument" vet man att personen i fråga är ute på hal is!
Nonsens eller ej - det är ändå ett av de argument som gjorde att dåvarande SS bytte namn på t-station Ringvägen till Skanstull. Och Färjestadsvägen blev Ängbyplan... (det senare hade även andra orsaker).

Problemet med namnet Bormästargatan är att de flesta stockholmare förmodligen inte vet var gatan ligger... så då hjälper det inte att det kanske kan anses vara "mer exakt än Sofia". Och ett verkligt nonsensargument är att Björknäsbussarna tidigare vände där - men jag förmodar att det var mer skämtsamt?

Att vi idag förknippar begreppet "Rådmansgatan" med området kring korsningen med Sveavägen beror på att tunnelbanestationen ligger där - så var inte fallet före 1952. Så det gäller att hålla reda på orsak och verkan om man inte skall fastna i en nonsensargumentation!

Och vi kan vara säkra på att stationsnamnet "Borgmästargatan" inte kommer att dyka upp i tunnelbanan - lita på mej!

/TKO

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Postat: onsdag 05 oktober 2016 23:13
av LÅ1
Ett möjligt stationsnamn skulle kunna vara Norra Sofia. Bara en tanke. Inget jag förespråkar.

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Postat: torsdag 06 oktober 2016 0:10
av ADDE
Det finns dock en station vars uppgång är placerad i fel läge: Duvbo!

Och Sofia planerades först med två uppgångar i området. Annars tycker jag "Ersta" låter bättre.

Och Rådmansgatan bör byta namn till "Observatorielunden" för att följa samma tradition som övriga stationer.