Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Överklagan försenar nya tunnelbanan i Stockholm
Kristoffer Tamsons (M) skrev:– Detta väcker frågor om ifall dagens lagstiftning är rätt utformad givet att vi alltför ofta ser samhällsviktiga projekt försenas och fördyras på grund av ett överklagandeinstrument som saknar motstycke i vår omvärld. Den utvecklingen är inte rimlig och det borde våra lagstiftare ta tag i.
Hur kan en enskild fastighetsägare försena tunnelbanan med upp till ett och ett halvt år? Det är ju absurt!
Man kan tycka att det är hur absurt som helst - jag förutsätter nog att herr trafikregionrådet känner till gällande lagstiftning och agerar utifrån denna och inte lever i en egen liten värld. Sen kan vi ju alla uppmana våra lagstiftande företrädare att titta på detta! Min grundåsikt är dock att demokrati måste få kosta...det lönar sej i längden.

Sen undrar jag hur varje månads försening kan kosta skattebetalarna upp emot 100 miljoner kronor. Inte ens FUT kan väl ha varit så dumma att de skrivit på entreprenörskontrakt innan alla legala hinder varit undanröjda? Och även om dom gjort det så har jag alltid haft med en klausul i kontraktet undantar beställaren från ansvar på grund av hinder föranledda av myndighetsbeslut, jag undrar om det inte ingår i standardformuläret (AB 04)…

Tyvärr är det lite väl mycket pladder från Tamsons den senaste tiden, känner han sej pressad?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
antaeus
Inlägg: 101
Blev medlem: lördag 12 augusti 2006 14:49
Ort: Södermalm, Stockholm

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av antaeus »

Som tur är överklagan indragen, enligt dagens SvD!

https://www.svd.se/overklagande-mot-ny- ... s-tillbaka
L'Amerique? C'est l'évolution de la barbarie à la décadence, sans toucher la culture.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av TKO »

Enligt SVT:s Stockholmsnyheter har fastighetsägaren dragit tillbaka överklagan efter att ha fått 'försäkran om att inga skador på fastigheten skall uppstå'. Jag undrar hur många miljoner denna 'försäkran' innehåller - för inte räckte det med att Tamsons stack fram krattan och sa 'jag lovar...'

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 536
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av Sio »

TKO skrev:Enligt SVT:s Stockholmsnyheter har fastighetsägaren dragit tillbaka överklagan efter att ha fått 'försäkran om att inga skador på fastigheten skall uppstå'. Jag undrar hur många miljoner denna 'försäkran' innehåller - för inte räckte det med att Tamsons stack fram krattan och sa 'jag lovar...'

/TKO
Han kan ju också ha blivit kontaktad av en och annan som undrar vad i h-vete han håller på med. Det var ju inte direkt några hurra-rop på stan över just den här demokratiska processen.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av LÅ1 »

TKO skrev:Enligt SVT:s Stockholmsnyheter har fastighetsägaren dragit tillbaka överklagan efter att ha fått 'försäkran om att inga skador på fastigheten skall uppstå'. Jag undrar hur många miljoner denna 'försäkran' innehåller - för inte räckte det med att Tamsons stack fram krattan och sa 'jag lovar...'

/TKO
Det kan väl vara så att fastighetsägaren fått mer detaljerad information hur arbetet ska genomföras och vilka åtgärder som ska vidtas för att det aktuella huset inte ska skadas. Och att vägen fram till fastigheten inte ska stängas av.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av TKO »

LÅ1 skrev:
TKO skrev:Enligt SVT:s Stockholmsnyheter har fastighetsägaren dragit tillbaka överklagan efter att ha fått 'försäkran om att inga skador på fastigheten skall uppstå'. Jag undrar hur många miljoner denna 'försäkran' innehåller - för inte räckte det med att Tamsons stack fram krattan och sa 'jag lovar...'

/TKO
Det kan väl vara så att fastighetsägaren fått mer detaljerad information hur arbetet ska genomföras och vilka åtgärder som ska vidtas för att det aktuella huset inte ska skadas. Och att vägen fram till fastigheten inte ska stängas av.
Visst kan det vara så!
Men då kan jag ju undra varför FUT inte lämnat den informationen tidigare, det är ju en massa samråd och sånt med berörda parter, t ex fastighetsägare. Eller så har man gjort det men fastighetsägaren har antingen inte fattat detta eller litat på detta. Eller så...

Ja det lär vi aldrig få veta!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av Hans Wibacke »

Svt Nyheter: Nu har startskottet gått för nya tunnelbanan under Södermalm
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... -sodermalm
Svt Nyheter skrev:– Nu är vi framme vid en milstolpe som många har jobbat med i sex år. I och med att bygget av den första arbetstunneln är igång bygger vi nu på riktigt, säger projektchef Andreas Burghauser.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av TKO »

Var är Tamsons?
I mer normala tider brukar inte han - och inte heller en hel drös andra regionråd - missa varje tillfälle att hamna i medias fokus. Men nu är det inte så mycket som är normalt...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av Anders Hanquist »

Kanske åkt på ett virus?
antaeus
Inlägg: 101
Blev medlem: lördag 12 augusti 2006 14:49
Ort: Södermalm, Stockholm

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av antaeus »

TKO skrev:Var är Tamsons?
I mer normala tider brukar inte han - och inte heller en hel drös andra regionråd - missa varje tillfälle att hamna i medias fokus. Men nu är det inte så mycket som är normalt...

/TKO
Är det inte bra att han inte står där o trängs?
Att vara politiker är nog inte så enkelt; hur man än gör blir det fel... :)
L'Amerique? C'est l'évolution de la barbarie à la décadence, sans toucher la culture.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av TKO »

Han kunde varit med på videolänk!
Jag får nog tala med hans pressis - dom verkar inte riktigt vara på hugget...

/TKO
(väldigt) fd politiker
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av Breitspurbahn »

Finns det några planer på fler utbyggnader från station Sofia?
När man tittar på byggplanerna så finns ju faktiskt en arbetstunnel mellan Stadsgårdsleden och stationens perronger. Vore det helt orimligt att göra om arbetstunneln till en uppgång efteråt? Området är ju inte helt oväsentligt med Stadsgårdskajen och Fotografiska Muséet. Samt Viking Linebåtarna och kryssningsbåtarna som lägger till här.
Eller ska man mura igen arbetstunneln när man är klar? Känns som slöseri på utsprängt bergsrum.
C30
Inlägg: 300
Blev medlem: torsdag 26 februari 2009 19:30
Ort: Tartu

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av C30 »

Breitspurbahn skrev: När man tittar på byggplanerna så finns ju faktiskt en arbetstunnel mellan Stadsgårdsleden och stationens perronger. Vore det helt orimligt att göra om arbetstunneln till en uppgång efteråt? Området är ju inte helt oväsentligt med Stadsgårdskajen och Fotografiska Muséet. Samt Viking Linebåtarna och kryssningsbåtarna som lägger till här.
Eller ska man mura igen arbetstunneln när man är klar? Känns som slöseri på utsprängt bergsrum.
Just den arbetstunneln blir enligt nuvarande plan en permanent infart till servicetunneln som byggs parallelt med huvudtunneln. Även flera av Citybanans arbetstunnlar har numera liknande funktion.

På sida 30 av miljökonsekvensbeskrivningen tillhörande järnvägsplanen för tunnelbaneutbyggnaden kan man läsa följande:
Arbetstunnlarna vid Nacka Centrum, Sockenplan och Londonviadukten (station Sofia) kommer efter byggskedet att övergå till att användas som servicetunnlar. Arbetstunneln vid Järla kommer att användas som utrymnings- väg i driftskedet. Samtliga arbetstunnlar kommer att, antingen i sin helhet eller delvis, nyttjas för ventilation. Tunnelmynningarna för arbetstunnlarna vid Kungsträdgården (Blasieholmen) och Hammarby Kanal kommer att läggas igen efter byggskedet, men delar av tunnlarna kommer att anslutas till ventilationstorn och användas för ventilation.
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av Breitspurbahn »

C30 skrev:
Breitspurbahn skrev: När man tittar på byggplanerna så finns ju faktiskt en arbetstunnel mellan Stadsgårdsleden och stationens perronger. Vore det helt orimligt att göra om arbetstunneln till en uppgång efteråt? Området är ju inte helt oväsentligt med Stadsgårdskajen och Fotografiska Muséet. Samt Viking Linebåtarna och kryssningsbåtarna som lägger till här.
Eller ska man mura igen arbetstunneln när man är klar? Känns som slöseri på utsprängt bergsrum.
Just den arbetstunneln blir enligt nuvarande plan en permanent infart till servicetunneln som byggs parallelt med huvudtunneln. Även flera av Citybanans arbetstunnlar har numera liknande funktion.

På sida 30 av miljökonsekvensbeskrivningen tillhörande järnvägsplanen för tunnelbaneutbyggnaden kan man läsa följande:
Arbetstunnlarna vid Nacka Centrum, Sockenplan och Londonviadukten (station Sofia) kommer efter byggskedet att övergå till att användas som servicetunnlar. Arbetstunneln vid Järla kommer att användas som utrymnings- väg i driftskedet. Samtliga arbetstunnlar kommer att, antingen i sin helhet eller delvis, nyttjas för ventilation. Tunnelmynningarna för arbetstunnlarna vid Kungsträdgården (Blasieholmen) och Hammarby Kanal kommer att läggas igen efter byggskedet, men delar av tunnlarna kommer att anslutas till ventilationstorn och användas för ventilation.
Aha, bra fynd. Men det finns väl inget som hindrar att den även hade kunnat bli en nedgång om man vill göra en uppgång mot Stadsgården/Tegelviken?
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av Enceladus »

"Nya slutstationen måste byta namn"

Det officiella namnet för Nackagrenens slutstation är "Nacka", vilket är nästan lika förvirrande som det tidigare slopade stationsnamnet "Järfälla". I trådstarten heter slutstationen "Nacka centrum". Skribenten föreslår även "Nacka Forum" eller bara "Nacka C". Träffande stationsnamn verkar dessvärre inte vara FUT:s specialitet...
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av BSB101 »

Enceladus skrev:"Nya slutstationen måste byta namn"

Det officiella namnet för Nackagrenens slutstation är "Nacka", vilket är nästan lika förvirrande som det tidigare slopade stationsnamnet "Järfälla". I trådstarten heter slutstationen "Nacka centrum". Skribenten föreslår även "Nacka Forum" eller bara "Nacka C". Träffande stationsnamn verkar dessvärre inte vara FUT:s specialitet...
Är det förvirrande att pendeltågsstationen Tureberg bytte namn till Sollentuna? Har Sollentuna förminskas till att vara enbart en pendeltågsstation? Har Huddinge förminskas till att vara enbart en pendeltågsstation? Har insatser av räddningstjänsten eller polisen påverkas av dessa namnval på stationerna?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av daniel_s »

Sollentuna har uppgraderats till att vara en pendeltågsstation, det är bara att suga i sig av glamouren!
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av Anders Hanquist »

Personligen har jag alltid tyckte att "Nacka" var ett rätt stolligt namn på en av Saltsjönanas stationer eftersom alla banans stationer, utom Slussen, ligger i Nacka kommun. Just den platsen är inte mer eller mindre Nacka än någon av de andra. Den ska förvisso stängas. Men varför man bara flyttar den luddigheten en bit österut förstår jag faktiskt inte. Vad vore det för fel med Nacka centrum i analogi med Sundbybergs centrum, Solna centrum eller Mörby centra? Köpcentrumet heter visserligen Nacka Forum (tidigare Forum Nacka). Men det är kanske mer ett "kommersiellt" namn. Är de därför man valt det mer intetsägande namnet "Nacka"?
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av twr »

Anders Hanquist skrev:Personligen har jag alltid tyckte att "Nacka" var ett rätt stolligt namn på en av Saltsjönanas stationer eftersom alla banans stationer, utom Slussen, ligger i Nacka kommun. Just den platsen är inte mer eller mindre Nacka än någon av de andra. Den ska förvisso stängas. Men varför man bara flyttar den luddigheten en bit österut förstår jag faktiskt inte. Vad vore det för fel med Nacka centrum i analogi med Sundbybergs centrum, Solna centrum eller Mörby centra? Köpcentrumet heter visserligen Nacka Forum (tidigare Forum Nacka). Men det är kanske mer ett "kommersiellt" namn. Är de därför man valt det mer intetsägande namnet "Nacka"?
Nacka var en plats innan det blev en socken. Nacka station ligger nära kyrkan. Så historiskt är namnet vettigt, men numera är det förvirrande, precis som du skriver. I och med att planerna på en upphöjning har skrotats är det inte självklart att lägga ned stationen längre. Planiavägen eller bara Plania skulle kunna vara ett lämpligt namn.

Nacka Forum är snart bara ett kvarter bland många i en ny stadskärna. En av tunnelbanestationens främsta funktioner är att vara en knutpunkt med busstrafik. Så namnet Nacka Forum kan förstås uteslutas. Jag håller med dig om att Nacka centrum är lämpligt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
stockholm79
Inlägg: 1222
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av stockholm79 »

Eller Nacka strand då den kommer att ha en utgång dit?

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Skriv svar