Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av daniel_s »

Det är ett missförstånd. Ju kortare tid tåget tillbringar i växlarna, desto bättre. Men bromssträckan ökar med kvadraten på hastigheten vilket gör att det är en avvägning. Lagom hastighet är bäst.

Sen är ju accelerationen i runda slängar samma som bromsförmågan, så att ha växlarna direkt före plattformen är lika bra eller dåligt som direkt efter i just det avseendet.

Sämsta placeringen av växlar är nog direkt efter plattformen oavsett körriktning, pga den korta skyddssträckan som gör att man då måste köra långsamt fram mot stoppsignalen.
abc123
Inlägg: 113
Blev medlem: torsdag 19 april 2012 22:10

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av abc123 »

En ett par månader gammal nyhet: Region Stockholm ansöker hos mark- och miljödomstolen om förhöjda inläckagevillkor:

"För några sträckor på Södermalm: Sofia, Katarina Bangata, Luma och Saltsjön, bedömer Region Stockholm att inläckagen kommer att överstiga villkoren för drifttiden. De utredningar och undersökningar som gjorts visar att detta inte kommer att leda till några negativa konsekvenser.

Region Stockholm ansöker därför hos mark- och miljödomstolen om förhöjda inläckagevillkor, alternativt ett nytt påbyggnadstillstånd med ytterligare inläckagemängder. Att åtgärda större inläckage medför stora resurser i tid och pengar."

https://nyatunnelbanan.se/nyhet/samrad-om-nya-villkor/
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av daniel_s »

Spännande!
JohanB
Inlägg: 448
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av JohanB »

abc123 skrev: tisdag 05 december 2023 16:59 En ett par månader gammal nyhet: Region Stockholm ansöker hos mark- och miljödomstolen om förhöjda inläckagevillkor:

"För några sträckor på Södermalm: Sofia, Katarina Bangata, Luma och Saltsjön, bedömer Region Stockholm att inläckagen kommer att överstiga villkoren för drifttiden. De utredningar och undersökningar som gjorts visar att detta inte kommer att leda till några negativa konsekvenser.

Region Stockholm ansöker därför hos mark- och miljödomstolen om förhöjda inläckagevillkor, alternativt ett nytt påbyggnadstillstånd med ytterligare inläckagemängder. Att åtgärda större inläckage medför stora resurser i tid och pengar."

https://nyatunnelbanan.se/nyhet/samrad-om-nya-villkor/
Sånt här skrämmer mig. Hur mycket kan projektet bli försenat och har domstolar några som helst tidsramar att ta hänsyn till?
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av twr »

https://www.dn.se/sverige/t-banan-mot-n ... nder-jord/

Kommunalrådet i Nacka säger att stationen får samma restid till T-Centralen som Fridhemsplan har, vilket förstås är helt fel. Han kanske tänker på Gröna linjen mellan T-Centralen och Fridhemsplan, men det är ju inte snabbaste vägen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9894
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: tisdag 06 februari 2024 20:38 https://www.dn.se/sverige/t-banan-mot-n ... nder-jord/

Kommunalrådet i Nacka säger att stationen får samma restid till T-Centralen som Fridhemsplan har, vilket förstås är helt fel. Han kanske tänker på Gröna linjen mellan T-Centralen och Fridhemsplan, men det är ju inte snabbaste vägen.
Vilken station? Det byggs tre stationer i kommunen (Sickla, Järla och Nacka). I artikeln nämns restiden 12 minuter:
DN skrev:– När sträckan är färdig kommer det att vara lika långt härifrån till T-centralen som det är från Fridhemsplan till T-centralen. Det kommer att förändra synen på Sickla-området. Vi vill ju ha fler arbetsplatser så att Nacka inte blir en utpendlingskommun på det sättet som vi är i dag. Nu blir det möjligt, säger Mats Gerdau och påpekar att det en dålig dag kan ta ungefär 45 minuter att resa från Nacka till T-centralen.

– Nu kommer det att ta ungefär 12 minuter, säger Mats Gerdau och ler stort.
FUT anger 12 minuter för Nacka (ett onödigt diffust stationsnamn), men inte heller gröna linjen tar så lång tid. Det är snarare Sickla som får en likvärdig restid.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av twr »

twr skrev: tisdag 22 november 2022 12:16 Så här långt har arbetet kommit:
https://nyatunnelbanan.se/wp-content/up ... -Nacka.png
https://nyatunnelbanan.se/wp-content/up ... 2_2022.png
Ny framdrifstkarta: https://nyatunnelbanan.se/wp-content/up ... derort.png

Järla och Nacka hänger numera ihop, Och Gullmarsplan och Slakthusområdet gör det nästan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Breitspurbahn
Inlägg: 439
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av Breitspurbahn »

twr skrev: onsdag 14 februari 2024 11:26
twr skrev: tisdag 22 november 2022 12:16 Så här långt har arbetet kommit:
https://nyatunnelbanan.se/wp-content/up ... -Nacka.png
https://nyatunnelbanan.se/wp-content/up ... 2_2022.png
Ny framdrifstkarta: https://nyatunnelbanan.se/wp-content/up ... derort.png

Järla och Nacka hänger numera ihop, Och Gullmarsplan och Slakthusområdet gör det nästan.
Går framåt!
Hur gör man idag vid ändstationerna vad gäller förberedelser för eventuella utbyggnationer?
Har man det lite förberett om det skulle bli aktuellt med vidarebyggnation en dag?
MaxStockholm
Inlägg: 3
Blev medlem: fredag 18 augusti 2023 12:14

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av MaxStockholm »

Enligt Region Stockholm är alla slutstationer förberedda för eventuella framtida förlängningar. Jag tror det finns en artikel om det i nya tunnelbanan.se.
Enceladus
Inlägg: 9894
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av Enceladus »

Se framtida knutpunkten vid tunnelbanans station Sickla
FUT skrev:I Sickla får tunnelbanan totalt fyra entréer, varav två ska ligga i Sickla stationshus som byggs av Atrium Ljungberg. Den ena entrén vetter mot Saltsjöbanans och Tvärbanans spår, och den andra entrén ligger i hörnet av Smedjegatan och Sickla industriväg.
Sickla ser ut att bli en trevlig knutpunkt, men det verkar inte göras förberedelser för att förlänga Tvärbanan.
Breitspurbahn
Inlägg: 439
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av Breitspurbahn »

MaxStockholm skrev: torsdag 15 februari 2024 12:25 Enligt Region Stockholm är alla slutstationer förberedda för eventuella framtida förlängningar. Jag tror det finns en artikel om det i nya tunnelbanan.se.
Smart så. Tack, ska leta upp.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av twr »

Nu är det sammanhängande tunnel från Sickla till Nacka. https://nyatunnelbanan.se/nyhet/nytt-ge ... IeaQR06YbN
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Joakim W
Inlägg: 469
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av Joakim W »

För en helt oinsatt, har det beställts vagnar för att trafikera sträckan?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av Odd »

Nä, man kommer att plocka kapaciteten från sträckan Odenplan-Åkeshov. Så det blir samma antal vagnar men 20% sämre trafik till västerort.
Genius on call
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2053
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av ADDE »

SL har ju löst ut opitionen på C30 så totalt 116 enheter ska levereras, argumentationen var väl att några av dem ska trafikera blåa linjens utbyggda delar.

https://www.regionstockholm.se/nyheter/ ... ta-gangen/
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inlägg av twr »

Odd skrev: onsdag 28 februari 2024 11:24 Nä, man kommer att plocka kapaciteten från sträckan Odenplan-Åkeshov. Så det blir samma antal vagnar men 20% sämre trafik till västerort.
Nu var det ju Blå linjen diskussionen gällde. 2030 är tunnelbanenätet längre än idag. Dessutom planeras tätare trafik på Blå linjen och Gröna linjens grenar i söder. Så självklart behövs det fler tåg. Se ADDEs inlägg här ovanför.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar