Sida 3 av 7

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: lördag 12 april 2014 12:27
av twr
M_M skrev: Om restidsförlängning är ett problem så bör man snarast skrota stationen på östra Södermalm. Det är i princip ett bostadsområde och lär väl inte få så värst stor ökning av arbetsplatser och kommersiellt utbud tack vare en tunnelbanestation. De boende där har såpass nära till Slussen, Medborgarplatsen och en kommande "Sickla"-station att deras resebehov gott och väl borde vara tillgodosett med en kommande innerstadsspårväg och i väntan på det befintliga busslinjer.
Det är ett för fyrkantigt resonemang. Nacka i sig motiverar inte en tunnelbana, men i kombination med östra Söder och Hammarby sjöstad blir underlaget större. Medan däremot Djurgården inte ger tillräckligt stora nyttor för att motivera den extra restiden.

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: lördag 12 april 2014 13:29
av twr
M_M skrev:
ADDE skrev:men tycker att stationen borde ha namn, antingen "Söderstaden" eller "Globen", en av de stationer den ersätter. Låter mer relevant, tycker jag. Möjligen en rulltrappsschakt till egen entré i Mårtensdal eller vid skanstullsslussen i så fall.
Om det inte går smidigt att byta till/från Tvärbanan så bör stationen INTE ha samma namn som tvärbanans station/hållplats. Om båda ska heta Globen så bör Tvärbanans hållplats få ett tillägg som t.ex. "Tvärbanan väst" eller liknande. Helst bör de ha helt olika namn.
Håller med om att Globen är olämpligt, och Slakthuset låter lite konstigt. Söderstaden är bättre, men känns lite "påhittat". Bäst är väl att lägga en uppgång vid något torg i området, och ge det torget ett lämpligt namn. "Slakthusplan" eller något i den stilen. Det känns som att det stämmer bättre med traditionen. (I samma anda skule jag hellre se till exempel namnet "Hagaplan" än "Hagastaden" på den planerade tunnelbanestationen.)

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: lördag 12 april 2014 16:03
av Lennart Petersen
twr skrev:
M_M skrev:
ADDE skrev:men tycker att stationen borde ha namn, antingen "Söderstaden" eller "Globen", en av de stationer den ersätter. Låter mer relevant, tycker jag. Möjligen en rulltrappsschakt till egen entré i Mårtensdal eller vid skanstullsslussen i så fall.
Om det inte går smidigt att byta till/från Tvärbanan så bör stationen INTE ha samma namn som tvärbanans station/hållplats. Om båda ska heta Globen så bör Tvärbanans hållplats få ett tillägg som t.ex. "Tvärbanan väst" eller liknande. Helst bör de ha helt olika namn.
Håller med om att Globen är olämpligt, och Slakthuset låter lite konstigt. Söderstaden är bättre, men känns lite "påhittat". Bäst är väl att lägga en uppgång vid något torg i området, och ge det torget ett lämpligt namn. "Slakthusplan" eller något i den stilen. Det känns som att det stämmer bättre med traditionen. (I samma anda skule jag hellre se till exempel namnet "Hagaplan" än "Hagastaden" på den planerade tunnelbanestationen.)
Särskilt som Slakthuset faktiskt funnits som namn men ansågs inte vara bra så det fick byta till Isstadion och senare till Globen.

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: söndag 13 april 2014 0:58
av M_M
twr skrev:
M_M skrev:Om restidsförlängning är ett problem så bör man snarast skrota stationen på östra Södermalm. Det är i princip ett bostadsområde och lär väl inte få så värst stor ökning av arbetsplatser och kommersiellt utbud tack vare en tunnelbanestation. De boende där har såpass nära till Slussen, Medborgarplatsen och en kommande "Sickla"-station att deras resebehov gott och väl borde vara tillgodosett med en kommande innerstadsspårväg och i väntan på det befintliga busslinjer.
Det är ett för fyrkantigt resonemang. Nacka i sig motiverar inte en tunnelbana, men i kombination med östra Söder och Hammarby sjöstad blir underlaget större. Medan däremot Djurgården inte ger tillräckligt stora nyttor för att motivera den extra restiden.
Visst är det fyrkantigt, men vi lever i en kantig värld. :wink: Ett "problem" är att Sofia och hela Hagsätragrenen ligger inom samma kommun, så det finns inga egentliga motparter i frågan om huruvida Hagsätrabanans tåg alltid ska stanna i Sofia. Hade det varit separata kommuner eller om det på annat sätt funnits separata företrädare (fastighetsägarförening eller nåt sånt?) så hade det gått att ställa mer krav.

Samhällsekonomiskt är det nog svårt att räkna in lönsamhet på att båda grenarnas tåg stannar vid Sofia, och de samhällsekonomiska siffrorna för Hagsätragrenens omkoppling torde väl bli bäst om de tågen inte stannar vid Sofia.
Lennart Petersen skrev:
twr skrev:
M_M skrev:[Om det inte går smidigt att byta till/från Tvärbanan så bör stationen INTE ha samma namn som tvärbanans station/hållplats. Om båda ska heta Globen så bör Tvärbanans hållplats få ett tillägg som t.ex. "Tvärbanan väst" eller liknande. Helst bör de ha helt olika namn.
Håller med om att Globen är olämpligt, och Slakthuset låter lite konstigt. Söderstaden är bättre, men känns lite "påhittat". Bäst är väl att lägga en uppgång vid något torg i området, och ge det torget ett lämpligt namn. "Slakthusplan" eller något i den stilen. Det känns som att det stämmer bättre med traditionen. (I samma anda skule jag hellre se till exempel namnet "Hagaplan" än "Hagastaden" på den planerade tunnelbanestationen.)
Särskilt som Slakthuset faktiskt funnits som namn men ansågs inte vara bra så det fick byta till Isstadion och senare till Globen.
Kan inte gamla hederliga Isstadion få återuppstå?

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: söndag 13 april 2014 9:27
av twr
M_M skrev:
twr skrev:
M_M skrev:Om restidsförlängning är ett problem så bör man snarast skrota stationen på östra Södermalm. Det är i princip ett bostadsområde och lär väl inte få så värst stor ökning av arbetsplatser och kommersiellt utbud tack vare en tunnelbanestation. De boende där har såpass nära till Slussen, Medborgarplatsen och en kommande "Sickla"-station att deras resebehov gott och väl borde vara tillgodosett med en kommande innerstadsspårväg och i väntan på det befintliga busslinjer.
Det är ett för fyrkantigt resonemang. Nacka i sig motiverar inte en tunnelbana, men i kombination med östra Söder och Hammarby sjöstad blir underlaget större. Medan däremot Djurgården inte ger tillräckligt stora nyttor för att motivera den extra restiden.
Visst är det fyrkantigt, men vi lever i en kantig värld. :wink: Ett "problem" är att Sofia och hela Hagsätragrenen ligger inom samma kommun, så det finns inga egentliga motparter i frågan om huruvida Hagsätrabanans tåg alltid ska stanna i Sofia. Hade det varit separata kommuner eller om det på annat sätt funnits separata företrädare (fastighetsägarförening eller nåt sånt?) så hade det gått att ställa mer krav.

Samhällsekonomiskt är det nog svårt att räkna in lönsamhet på att båda grenarnas tåg stannar vid Sofia, och de samhällsekonomiska siffrorna för Hagsätragrenens omkoppling torde väl bli bäst om de tågen inte stannar vid Sofia.
Okej, jag förstod inte att du menade att stationen skulle byggas men tågen inte stanna. Då säger jag väl att samhällsekonomi inte är allt. Det blir svårt att förklara varför tågen bara ska susa förbi, och du tar ju bort bytesmöjligheten mellan Hagsätra och Nacka.

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: söndag 13 april 2014 15:48
av Lennart Petersen
twr skrev:[Samhällsekonomiskt är det nog svårt att räkna in lönsamhet på att båda grenarnas tåg stannar vid Sofia, och de samhällsekonomiska siffrorna för Hagsätragrenens omkoppling torde väl bli bäst om de tågen inte stannar vid Sofia.
Okej, jag förstod inte att du menade att stationen skulle byggas men tågen inte stanna. Då säger jag väl att samhällsekonomi inte är allt. Det blir svårt att förklara varför tågen bara ska susa förbi, och du tar ju bort bytesmöjligheten mellan Hagsätra och Nacka.[/quote]

Ungefär som om en gren skulle gå förbi Västra Skogen ! Nej det är ingen bra idé och T-Sofia får ju dessutom ett rätt stort upptagningsområde med det tätt befolkade östra Södermalm.
Och Isstadion som namn på den nya stationen är kanske inte heller det bästa för Isstadion är ju den minsta och mest obetydliga av arenorna där numera.
Kanske Globen trots allt och så får tvärbanestationen ett nytt namn ?

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: söndag 13 april 2014 23:24
av daniel_s
Svårt det där med citat tydligen... :roll:

Ingen som förespråkar triangelspår? :D

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: måndag 14 april 2014 2:25
av Lennart Petersen
daniel_s skrev:Svårt det där med citat tydligen... :roll:

Ingen som förespråkar triangelspår? :D
Ja jag tycker det är krångligt med citaten i det här forumet, sånt borde skötas automatiskt.
Men det stod ju ett quote i alla fall.
Triangelspår låter fantasifullt men tja , om vi tänker oss in i en avlägsen framtid när Nacka-Värmdö växt så kanske-kanske det finns underlag för ett triangelspår och en snabb förbindelse ner mot Gullmarsplan och Älvsjö. Men det kanske är att sväva ut i fantasin vilket ju dock är gratis

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: måndag 14 april 2014 2:30
av M_M
Citat är svårt :wink:

Menar ni verkligen att 4-min-trafik, d.v.s. endast Nackagrenens tåg, inte skulle räcka i Sofia i rusningen?

Utanför rusningen med lägre turtäthet så blir det plötsligt en bättre samhällsekonomi i att låta alla tåg stanna. Dels så slipper man den rent företagsekonomiska kostnaden att det lär väl kanske gå åt ett tågsätt till ifall Hagsätragrenens tåg ska stanna i den dimensionerande rusningen. Dels så är det väl mer samhällsekonomi i att korta av genomsnittsväntetiden i Sofia från säg 5 till 2½ minut (10-min-trafik på varje gren) än i rusningen från 2 till 1 minut (4-min-trafik på varje gren).

Vad gäller triangelspår så är det kanske inte första stället ett sådant skulle kunna byggas. "Problemet" med ett sådant är att det skulle nästan bli en parallell till Saltsjöbanan+Tvärbanan.

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: måndag 14 april 2014 23:52
av daniel_s
Lennart Petersen skrev:
daniel_s skrev:Svårt det där med citat tydligen... :roll:

Ingen som förespråkar triangelspår? :D
Ja jag tycker det är krångligt med citaten i det här forumet, sånt borde skötas automatiskt.
Det gör det ju också, för de vanligaste funktionerna, alltså att citera hela inlägget (inklusive ev gamla citat i högst tre led) eller att citera ett sammanhängande textstycke skrivet av en och samma författare. Ska man göra krångligare saker, så får man göra det själv, och då gäller det att ta bort citaten inifrån och ut. Inte så svårt om man koncentrerar sig lite.
Men det stod ju ett quote i alla fall.
Triangelspår låter fantasifullt men tja , om vi tänker oss in i en avlägsen framtid när Nacka-Värmdö växt så kanske-kanske det finns underlag för ett triangelspår och en snabb förbindelse ner mot Gullmarsplan och Älvsjö. Men det kanske är att sväva ut i fantasin vilket ju dock är gratis
Redan depåfrågan motiverar väl ett triangelspår tycker jag.

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: tisdag 15 april 2014 8:30
av Henrik Schütz
Hur lång avstängning kan vi vänta oss när blå och grön kopplas ihop? ett år känns som normal SL takt!

HS

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: tisdag 15 april 2014 9:15
av twr
Henrik Schütz skrev:Hur lång avstängning kan vi vänta oss när blå och grön kopplas ihop? ett år känns som normal SL takt!

HS
Ett år eller två för det bästa alternativet. Enligt utredningen som har gjorts.

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: tisdag 15 april 2014 10:13
av gbd
Varför måste det ta sån tid. Varför kan man inte bygga så att alltär nästan förberett och sedan en kortare avstängning när sista biten ska göras kopplas in pådet gamla?

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: tisdag 15 april 2014 10:19
av Kantorn
gbd skrev:Varför måste det ta sån tid. Varför kan man inte bygga så att alltär nästan förberett och sedan en kortare avstängning när sista biten ska göras kopplas in pådet gamla?
Jag kan hålla med dig om att det borde gå att göra så i Kungsträdgården. Två avstängningar: En längre - men knappast årslång - vid sprängningar till tunnlarna och en kortare - någon eller ett par veckor - vid själva ihopkopplandet av spår borde räcka. Tycker jag.

Vid Hagsätragrenen tror jag det blir svårare - där krävs nog en längre avstängning tror jag.

Jag är väl medveten om att jag inte kan något om detta utan bara är "vanlig" amatör. Kan någon sakligt förklara varför det inte skulle gå på detta sättet utan att säga till mig att jag inte kan något - eftersom jag redan påpekat detta - så blir jag tacksam.

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: tisdag 15 april 2014 10:52
av ADDE
I kungsträdgården är det inga större problem. Här kan man utrymma stationen i ca. 10-20 minuter eller så ett par gånger om dagen i samband vid sprängningar vid stationen, på samma sätt som man gjorde i T-Centralen för Citybanan. I början kanske man behöver stänga av Kungsträdgården ett längre tag så man kan få ner arbetsfordon och börja spränga från tunnlarna bakom Kungsträdgården och ut mot Blasieholmen på ett säkert sätt. I vilket fall som helt så kan ju tågen bara vända vid T-Centralen. Sedan är det bara gångavstånd, tycker jag. Spårväg City, Buss 52 och Buss 65 är nog bra alternativ annars!

I hagsätragrenen kan det behövas en längre avstängning. Man måste ju på ett säkert sätt bygga om söder om Sockenplan så det nya spårtunneln ansluter mot den befintliga banan. Antingen stänger man av banan för att förbereda en anslutning vid början av projektet, i några månader eller så... sedan räcker det att stänga av banan en andra gång för den nya spåranslutningen och signaluppgradering. Därefter när den nya förbindelsen är klar kan man börja riva gamla banan förbi globen, däcka över tvärbanan och bygga nya bostäder och kontorshus. Det tror jag blir den bästa minst störningskänsliga lösningen. :roll:

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: tisdag 15 april 2014 17:22
av Lennart Petersen
ADDE skrev:I kungsträdgården är det inga större problem. Här kan man utrymma stationen i ca. 10-20 minuter eller så ett par gånger om dagen i samband vid sprängningar vid stationen, på samma sätt som man gjorde i T-Centralen för Citybanan. I början kanske man behöver stänga av Kungsträdgården ett längre tag så man kan få ner arbetsfordon och börja spränga från tunnlarna bakom Kungsträdgården och ut mot Blasieholmen på ett säkert sätt. I vilket fall som helt så kan ju tågen bara vända vid T-Centralen. Sedan är det bara gångavstånd, tycker jag. Spårväg City, Buss 52 och Buss 65 är nog bra alternativ annars!

I hagsätragrenen kan det behövas en längre avstängning. Man måste ju på ett säkert sätt bygga om söder om Sockenplan så det nya spårtunneln ansluter mot den befintliga banan. Antingen stänger man av banan för att förbereda en anslutning vid början av projektet, i några månader eller så... sedan räcker det att stänga av banan en andra gång för den nya spåranslutningen och signaluppgradering. Därefter när den nya förbindelsen är klar kan man börja riva gamla banan förbi globen, däcka över tvärbanan och bygga nya bostäder och kontorshus. Det tror jag blir den bästa minst störningskänsliga lösningen. :roll:
Kanske går det att göra en smidig anslutning om man kan köra på enkelspår en kort sträcka och sedan ansluta spåren ett i sänder ?
Hur var det när man anslöt nya banan i Bagarmossen ?
Och i rätt modern tid hade vi ju två överflyttningar mellan Tranebergsbroarna där vad jag minns anlutningarna flyttades på ett snabbt och elegant sätt ?

Kungsträdgården är väl minsta problemet, där är ju banan redan utsprängd en bit bortom stationen i rät riktning ? Och f.ö är an avstängning av station Kungsträdgården inga större problem, stationen har få resande och de kan lätt ta sig fram på annat vis.

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: tisdag 15 april 2014 22:25
av Gyllis
Försvårar inte det faktum att bana 1 och bana 3 har olika signalsystem en snabb överflyttning av Hagsätragrenen? Ganska mycket t.o.m?


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: tisdag 15 april 2014 23:11
av daniel_s
Gyllis skrev:Försvårar inte det faktum att bana 1 och bana 3 har olika signalsystem en snabb överflyttning av Hagsätragrenen? Ganska mycket t.o.m?
Egentligen inte, alla C20 tål ju båda systemen och det finns sedan starten en lösning för gränssnittet mellan systemen som ger "sömlös" övergång utan att tåget behöver stanna. Den lösningen är idag i drift dels på förbindelsespåret vid Fridhemsplan, dels vid Söderströmsbron.

Men mycket vatten hinner ju flyta både under den och på andra ställen innan någon ny sträckning kan vara klar, och vid det laget är kanske både 1:ans och 3:ans signalsystem utbytesmogna. Kanske till en bakåtkompatibel variant som kan trafikeras med C20 med befintlig utrustning? (Om nu C20 ens håller så länge, alltså!)

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: onsdag 16 april 2014 18:56
av Gyllis
Intressant! Tack för svar!


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: måndag 21 april 2014 21:26
av M_M
gbd skrev:Varför måste det ta sån tid. Varför kan man inte bygga så att alltär nästan förberett och sedan en kortare avstängning när sista biten ska göras kopplas in pådet gamla?
I utredningen som länkats i den här eller nån annan tråd (av nån anledning verkar det poppis att samtidigt ha flera trådar om ungefär samma ämne - jag undviker iaf att starta nya trådar på det sättet) så framgår det att det finns två alternativ för anslutningen av Hagsätragrenen.

Det ena är att använda ett så brett område att gamla + nya banan i princip kan ha spår bredvid varandra och att man då kan ha en kort avstängning. Det andra alternativet är att inte nyttja mer plats än vad som slutgiltligt behövs, och då går det åt längre avstängning.

Problemet med alternativet med kortare avstängning är att då måste man lösa in (eller hyra?!?) massor av privat tomtmark.


Hur som helst - ifall man börjar med förlängning till Älvsjö - är avstängning ett så stort problem (förutom det drifttekniska med depåer & co)?