Sida 7 av 7

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: onsdag 30 november 2022 10:00
av twr

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: torsdag 01 december 2022 11:52
av Breitspurbahn
Är denna gren planerad att starta tidigare än grenen till Nacka?
Avståndet Kungsträdgården-Hammarby Sjöstad-Gullmarsplan är ju kortare än till Forum Nacka, men man kanske gräver och bygger så att allt blir klart samtidigt?

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: söndag 21 maj 2023 22:45
av twr
Stationsrummen är nästan klara och man har nått till Moderna museet i norra änden. Dock är station Slakthusområdet inte påbörjad än. https://nyatunnelbanan.se/sodermalm/#så ... _vi_kommit

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: söndag 21 maj 2023 22:48
av twr
Breitspurbahn skrev: torsdag 01 december 2022 11:52 Är denna gren planerad att starta tidigare än grenen till Nacka?
Avståndet Kungsträdgården-Hammarby Sjöstad-Gullmarsplan är ju kortare än till Forum Nacka, men man kanske gräver och bygger så att allt blir klart samtidigt?
Tänkbart. Det skulle i alla fall varje trafikalt möjligt med tillgång till depå att göra så. Dock skulle det bli svårt att vända den ena linjens tog på någon bra plats. Om man tittar på framdriftskartan så verkar en samtid trafikstart kanske som troligast.

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: måndag 05 juni 2023 21:34
av twr

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: måndag 05 juni 2023 23:09
av Enceladus
Här byggs ”hemliga” tågtunneln under Hökarängen
Mitt i skrev:Tjugo meter under jord äter sig maskiner fram genom berget mellan Högdalen och Hökarängen. Dygnet runt arbetas det med tågtunneln, som ska ge ökad trafik på t-banan – men där passagerare är portade.
Enligt artikeln ska tunneln vara klar att tas i drift år 2026, d.v.s. fyra år innan Hagsätragrenen blir blå. Kommer tunneln att användas redan när den är klar?

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: tisdag 06 juni 2023 1:12
av Lennart Petersen
Enceladus skrev: måndag 05 juni 2023 23:09 Här byggs ”hemliga” tågtunneln under Hökarängen
Mitt i skrev:Tjugo meter under jord äter sig maskiner fram genom berget mellan Högdalen och Hökarängen. Dygnet runt arbetas det med tågtunneln, som ska ge ökad trafik på t-banan – men där passagerare är portade.
Enligt artikeln ska tunneln vara klar att tas i drift år 2026, d.v.s. fyra år innan Hagsätragrenen blir blå. Kommer tunneln att användas redan när den är klar?
Ja varför inte, det blir ju en genväg för tomtågen i stället för att köra via Gullmarsplan.

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: tisdag 06 juni 2023 1:15
av mjtag
Så här såg det ut vid arbetsplatsen för Högdalsdepåns nya anslutning i Hökarängen för några dagar sedan. Första bilden är från Lingvägen, andra är strax söder om Hökarängens t-banestation, med vyn riktad söderut, och den sista vyn ses från Vaniljvägen och det är alltså vid första gångtunneln efter stationen ungefär på andra sidan jämfört med första bilden.

Fler bilder från arbetet finns på min hemsida för dom som är intresserade. Bifogar direktlänk. http://mjtag.dinstudio.se/3/250/nya-t-b ... dalsdepan/

Ha det bra.

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: måndag 11 september 2023 13:32
av Enceladus
Tunnelbanebygget har nått sin djupaste punkt
Mitt i skrev:I Stigbergsparken ska nya station Sofia ligga. Plattformen ska ligga hundra meter under marken, vilket gör den till en av de lägst belägna stationerna i världen.

Nu har man sprängt sig ner till vad som blir den allra djupaste punkten i hela tunnelbanesystemet – 105 meter.
Enligt den länkade artikeln är avståndet inte långt till den djupast belägna stationen i världen:
Mitt i skrev:Då station Sofia hamnar 100 meter ner i berget blir det en av de lägst belägna i världen. Förstaplatsen hålls av stationen Arsenalna i Kyiv, Ukraina, som ligger 105,5 meter under marken.

Varför inte bara gräva sex meter till?

– Därför att varje meter kostar pengar. Vi måste bygga med våra skattebetalare i omtanke. Vi har många andra turistattraktioner att visa upp, säger Kristoffer Tamsons.

Däremot blir det världens djupaste station som bara nås med hiss – närmare bestämt snabbhissar som kan åka fyra meter i sekunden.
Vilket missat tillfälle! Blir Sofia däremot den näst djupast belägna stationen i världen?

Här går nya tunnelbanan nedför
FUT skrev:De nya plattformarna för Blå linje vid station Sofia och Gullmarsplan kommer att ligga så djupt att resenärerna når dem med stora, snabba hissar istället för rulltrappor.

Hisschakten byggs genom så kallad raiseborrning. Det innebär att man först borrar ett mindre hål rakt ner och sedan fäster en borrkrona och borrar ett större hål nerifrån tunneln upp till markytan.

Vid station Sofia blev man fredag 8 september helt klar med det större hålet som är 3,5 meter i diameter. Snart är det dags att börja spränga ut schaktet till dess fulla bredd på 19 meter. Schaktet är 86 meter djupt.
Till skillnad från den djupast belägna stationen i världen är det dock snabbhissar som gäller i Sofia. Hisschakten byggs genom så kallad raiseborrning.

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: tisdag 12 september 2023 19:08
av BSB101
Enceladus skrev: måndag 11 september 2023 13:32
Vilket missat tillfälle! Blir Sofia däremot den näst djupast belägna stationen i världen?
Som skattebetalare är jag glad att regionen, med sin dåliga ekonomi, inte ägnar sig åt "k*kmätartävlingar".

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: onsdag 13 september 2023 12:27
av C12C3C3C12
Det är ju bara en halvmeter som skiljer, frågan är hur mycket det skulle kosta att bygga en meter djupare...

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: onsdag 13 september 2023 20:00
av Lennart Petersen
C12C3C3C12 skrev: onsdag 13 september 2023 12:27 Det är ju bara en halvmeter som skiljer, frågan är hur mycket det skulle kosta att bygga en meter djupare...
Det är inte en meter som skiljer. Det angivna djupet 105.5 under mark är ner till ett teknikutrymme som ska ligga under själva stationen.
Stationen kommer att ligga högre. Att bygga stationen djupare bara för atg slå ett rekord ter sig meni gslöst, kostar stora pengar utan någon nytta och lär väl dessutom bli dyrare för trafiken och de som använder hissarna får en onödig extra bit upp.

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: fredag 15 september 2023 0:30
av C12C3C3C12
Lennart Petersen skrev: onsdag 13 september 2023 20:00
C12C3C3C12 skrev: onsdag 13 september 2023 12:27 Det är ju bara en halvmeter som skiljer, frågan är hur mycket det skulle kosta att bygga en meter djupare...
Det är inte en meter som skiljer. Det angivna djupet 105.5 under mark är ner till ett teknikutrymme som ska ligga under själva stationen.
Stationen kommer att ligga högre. Att bygga stationen djupare bara för atg slå ett rekord ter sig meni gslöst, kostar stora pengar utan någon nytta och lär väl dessutom bli dyrare för trafiken och de som använder hissarna får en onödig extra bit upp.
Kom på det för sent, skall vara c:a 5 meter som påpekas ovan, ställer mig i skamvrån :(

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: söndag 17 september 2023 11:12
av daniel_s
Ett par bilder från igår. För att ge plats för arbetsområdet går banan på ett enkelspår som provisoriskt anslutits till vändspåret, så att enkelspårssträckan hålls så kort som möjligt. Därigenom kan en tät trafik upprätthållas.
IMG_1829.jpeg
IMG_1829.jpeg (276.59 KiB) Visad 1045 gånger
IMG_1830.jpeg
IMG_1830.jpeg (215.89 KiB) Visad 1045 gånger

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Postat: torsdag 15 februari 2024 17:09
av twr
Ny framdrifstkarta: https://nyatunnelbanan.se/wp-content/up ... derort.png

Järla och Nacka hänger numera ihop, Och Gullmarsplan och Slakthusområdet gör det nästan.

Och så här går det med Högdalsdepån och dess anslutning till Hökarängen: https://nyatunnelbanan.se/wp-content/up ... a-depa.png