Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan
Postat: måndag 27 januari 2014 9:06
De stora dragen börjar bli klara. Nu är det dags att diskutera detaljer som var stationsuppgångar ska ligga, och så vidare!
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Det finns en hel del poänger i det du skriver. men det blir svårt att lägga den i det läget om du ska vidare mot Gullmarsplan. Mitt förslag är en uppgång vid Folkungagatan och en vid Skånegatan, båda längs Renstiernas gata.Kantorn skrev:OK. Jag vet att det m e m är beslutat att det ska finnas en hissuppgång i Sofia. Det är nog dyrt att fixa två schakt. Men annars hade jag gärna sett en uppgång vid Färgarplan - med närhet till det komplex som ska byggas på Söderhallen/Spårvägsmuseets plats och dessutom närhet till Norra Hammarbyhamnen - och en uppgång på andra sidan Vita bergen där Renstjärnas gata möter Ringvägen. Den sistnämnda blir nog ett väldigt lutande schakt med antingen hiss eller rulltrappor.
Det var bara lite tankar. Men Färgarplan är mitt huvudförslag.
Ja, jag kanske är lite för långt söderut. Det var bara en tanke.twr skrev:Det finns en hel del poänger i det du skriver. men det blir svårt att lägga den i det läget om du ska vidare mot Gullmarsplan. Mitt förslag är en uppgång vid Folkungagatan och en vid Skånegatan, båda längs Renstiernas gata.Kantorn skrev:OK. Jag vet att det m e m är beslutat att det ska finnas en hissuppgång i Sofia. Det är nog dyrt att fixa två schakt. Men annars hade jag gärna sett en uppgång vid Färgarplan - med närhet till det komplex som ska byggas på Söderhallen/Spårvägsmuseets plats och dessutom närhet till Norra Hammarbyhamnen - och en uppgång på andra sidan Vita bergen där Renstjärnas gata möter Ringvägen. Den sistnämnda blir nog ett väldigt lutande schakt med antingen hiss eller rulltrappor.
Det var bara lite tankar. Men Färgarplan är mitt huvudförslag.
En tanke som slog mig lite grann nu när det inte verkar bli en dragning via Slussen var om man skulle kunna tänka sig en förbindelsegång med rullband (och kanske rulltrappor) mellan Sofia och Medborgarplatsen i stället.twr skrev:De stora dragen börjar bli klara. Nu är det dags att diskutera detaljer som var stationsuppgångar ska ligga, och så vidare!
En 800-900m och en rätt dyr tunnel . Den uppgiften sköts kanske bättre av de lokala bussförbindelserna eller kanske en dedicerad direkt förbindels i tät trafik Sofia-T Medborgarplatsen-Södra station-T Maria ?Marcus L skrev:En tanke som slog mig lite grann nu när det inte verkar bli en dragning via Slussen var om man skulle kunna tänka sig en förbindelsegång med rullband (och kanske rulltrappor) mellan Sofia och Medborgarplatsen i stället.twr skrev:De stora dragen börjar bli klara. Nu är det dags att diskutera detaljer som var stationsuppgångar ska ligga, och så vidare!
Men det kanske blir väl långt och/eller lite väl stor höjdskillnad.
Sedan kanske inte vinsten är så stor jämfört med bytet vid Gullmarsplan (eller ny station i de trakterna).
Ja, den uppgiften kanske passar bättre för någon framtida innerstadsspårvägslinje.Lennart Petersen skrev:En 800-900m och en rätt dyr tunnel . Den uppgiften sköts kanske bättre av de lokala bussförbindelserna eller kanske en dedicerad direkt förbindels i tät trafik Sofia-T Medborgarplatsen-Södra station-T Maria ?Marcus L skrev:En tanke som slog mig lite grann nu när det inte verkar bli en dragning via Slussen var om man skulle kunna tänka sig en förbindelsegång med rullband (och kanske rulltrappor) mellan Sofia och Medborgarplatsen i stället.twr skrev:De stora dragen börjar bli klara. Nu är det dags att diskutera detaljer som var stationsuppgångar ska ligga, och så vidare!
Men det kanske blir väl långt och/eller lite väl stor höjdskillnad.
Sedan kanske inte vinsten är så stor jämfört med bytet vid Gullmarsplan (eller ny station i de trakterna).
Tja, det finns ju ingen anledning att låtsas att det fortfarande är 1980-talet. Numera finns det ju något som kallas för realtidsinformation - att fixa ett system som gör att tågen väntar Gullmarsplan respektive Hammarby kanal om det andra tåget är i vägen är inte någon större utmaning.twr skrev:Hur bör grenstationen Sofia vara utformad? Räcker det med 2 spår, som på Östermalmstorg? Eller bör det vara 3 eller 4 spår? Med tanke på hisslösningen och allt blir det nog ganska dyrt. Det kommer komma ett tåg var frjärde minut från någon av linjerna i söder, som ska vävas ihop här. Är risken stor att de får vänta på varandra? Kanske går det att lösa med hålltider i Gullmarsplan och Hammarby kanal?
Betyder det att stationer som Västra skogen, Gullmarsplan och Liljeholmen är "onödigt" krångliga? Skulle man inte ha utformat dem så idag?Hpdnfk skrev:Tja, det finns ju ingen anledning att låtsas att det fortfarande är 1980-talet. Numera finns det ju något som kallas för realtidsinformation - att fixa ett system som gör att tågen väntar Gullmarsplan respektive Hammarby kanal om det andra tåget är i vägen är inte någon större utmaning.twr skrev:Hur bör grenstationen Sofia vara utformad? Räcker det med 2 spår, som på Östermalmstorg? Eller bör det vara 3 eller 4 spår? Med tanke på hisslösningen och allt blir det nog ganska dyrt. Det kommer komma ett tåg var frjärde minut från någon av linjerna i söder, som ska vävas ihop här. Är risken stor att de får vänta på varandra? Kanske går det att lösa med hålltider i Gullmarsplan och Hammarby kanal?
Att försvåra byten genom att ha två perronger är inget som lockar resenärer.
Västra skogen skulle klara sig utmärkt med en perrong och två spår, håller med Hpdnfk om att två perronger försvårar byten, speciellt vid nuvarande tidtabell med en minuts bytestid. Skärmarbrink likaså men tveksamt om det skulle vara byggnadstekniskt möjligt. Vid Liljeholmen och Gullmarsplan tror jag att det kan vara bra med två spår, exempelvis vid vändningar, tågbyten, avlösningar när tågen hamnar i fel ordning.twr skrev:Betyder det att stationer som Västra skogen, Gullmarsplan och Liljeholmen är "onödigt" krångliga? Skulle man inte ha utformat dem så idag?Hpdnfk skrev:Tja, det finns ju ingen anledning att låtsas att det fortfarande är 1980-talet. Numera finns det ju något som kallas för realtidsinformation - att fixa ett system som gör att tågen väntar Gullmarsplan respektive Hammarby kanal om det andra tåget är i vägen är inte någon större utmaning.twr skrev:Hur bör grenstationen Sofia vara utformad? Räcker det med 2 spår, som på Östermalmstorg? Eller bör det vara 3 eller 4 spår? Med tanke på hisslösningen och allt blir det nog ganska dyrt. Det kommer komma ett tåg var frjärde minut från någon av linjerna i söder, som ska vävas ihop här. Är risken stor att de får vänta på varandra? Kanske går det att lösa med hålltider i Gullmarsplan och Hammarby kanal?
Att försvåra byten genom att ha två perronger är inget som lockar resenärer.
Okej, då kan Sofia få en vanlig mittplattform, vilket underlättar byten och rulltrappornas och hissarnas funktion. Spåret mot Gullmarsplan och från Hammarby kanal måste korsa varandra. Vilken bör ligga underst?AdrianLangemar skrev: Västra skogen skulle klara sig utmärkt med en perrong och två spår, håller med Hpdnfk om att två perronger försvårar byten, speciellt vid nuvarande tidtabell med en minuts bytestid. Skärmarbrink likaså men tveksamt om det skulle vara byggnadstekniskt möjligt. Vid Liljeholmen och Gullmarsplan tror jag att det kan vara bra med två spår, exempelvis vid vändningar, tågbyten, avlösningar när tågen hamnar i fel ordning.
Ja, det blir intressant att se hur den ska komma upp i ytläge på relativt kort sträcka...twr skrev:Okej, då kan Sofia få en vanlig mittplattform, vilket underlättar byten och rulltrappornas och hissarnas funktion. Spåret mot Gullmarsplan och från Hammarby kanal måste korsa varandra. Vilken bör ligga underst?AdrianLangemar skrev: Västra skogen skulle klara sig utmärkt med en perrong och två spår, håller med Hpdnfk om att två perronger försvårar byten, speciellt vid nuvarande tidtabell med en minuts bytestid. Skärmarbrink likaså men tveksamt om det skulle vara byggnadstekniskt möjligt. Vid Liljeholmen och Gullmarsplan tror jag att det kan vara bra med två spår, exempelvis vid vändningar, tågbyten, avlösningar när tågen hamnar i fel ordning.
Jag såg i någon tidningsartikel att Gullmarsplan Blå antagligen också får en hisslösning, då den hamnar 70 meter under marknivå.
Vid Östermalmstorg får tågen ofta vänta på varandra. I alla fall var det så i rusningstid förr. Men att reglera det vid stationerna strax innan borde ju vara görligt i dag. Då blir det bara problem om ett tåg oplanerat blir stående för länge vid Östermalmstorg av någon anledning.Hpdnfk skrev:Tja, det finns ju ingen anledning att låtsas att det fortfarande är 1980-talet. Numera finns det ju något som kallas för realtidsinformation - att fixa ett system som gör att tågen väntar Gullmarsplan respektive Hammarby kanal om det andra tåget är i vägen är inte någon större utmaning.twr skrev:Hur bör grenstationen Sofia vara utformad? Räcker det med 2 spår, som på Östermalmstorg? Eller bör det vara 3 eller 4 spår? Med tanke på hisslösningen och allt blir det nog ganska dyrt. Det kommer komma ett tåg var frjärde minut från någon av linjerna i söder, som ska vävas ihop här. Är risken stor att de får vänta på varandra? Kanske går det att lösa med hålltider i Gullmarsplan och Hammarby kanal?
Att försvåra byten genom att ha två perronger är inget som lockar resenärer.
Jag håller i huvudsak med, men det är värt att betona att nästan ingenting är säkert vad gäller uppgångarnas exakta placering. Enligt Nackaförstudien ska systemhandlingen vara klar först i slutet av 2016, så det kommer att ta tid innan allt detta går i lås, flera samråd lär man också hinna med.ADDE skrev:Gällande plattformsutforming tycker ajg att plattformarna, åtminstånde vid de nya stationer som byggs, ska vara lika långa som nuvarande blå linjens stationer, dvs. kan ha tåg med 10 vagnar. Detta kan vara bra så man kan köra längre tåg i framtiden om behovet skulle öka med t.ex. bostadsutbyggnad i nacka och i Älvsjö Dessutom vore det bra med en rulltrappsschakt från gullmarsplan till globen som kan täcka globenområdet. Då försvinner en station och det blir snabbare resor söderut, t.ex. den rakare sträckning under globenområdet som landar vid enskede gård som föreslogs i skissen som länkats ovan. 4-5 rulltrappor skulle nog behövas för att möta den stora mängd människor som ska till evegemang som sker i globenområdet. Även mellanplan vore bra, t.ex. finns det en mellanplan för rulltrapporna i Östermalmstorg mellan torget och plattformen.
I sofia tycker jag att man ska ha en östligare rulltrappsutgång mot norra hammarbyhamnen. finns ju lösningar med vinklade utgångar i t.ex. Östermlamstorg, T-C-Blå, Kungsträdgården och Skarpnäck som har ett mellanplan ovanför plattformen där rulltrappsschaktet tar vid mot rätt riktning.