Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av LÅ1 »

twr skrev:Vilket djup ligger Kungsträdgårdens station på? Jag antar att vändspåren ligger ännu djupare, det planerades ju en fortsättning redan på 60-talet.
Stationens höjdläge är 29,3 meter under havet, djupaste stationen i hela T-banenätet. Och ca 34 meter under mark. Uppgifterna hämtade från boken "Stockholm under". (Enligt samma källa, tryckt år 2000, är planen att "mycket långt fram i tiden" fortsätta banan mot östra Södermalm och Nacka.)


Jag startade en annan tråd, vars innehåll bättre hade passat här. Citerar startinlägget:
LÅ1 skrev:Hur är tunnelbanetunneln under Strömmen till Nacka tänkt att utföras? Gissar på ungefär samma typ som Citybanan. För en tunnel helt i berg skulle väl behöva bli väldigt djup?
I höst skall man tydligen provborra. Det är väl för att undersöka bergets kvalité. Kan det betyda att tunneln trots allt skall gå i berget, eller kan det vara för grundläggandet av en betongtunnel?
Man kan ju också tänka sig bergtunnel till Kastellholmen och betongtunnel söder där om.

Det här är bara en massa frågor och spekulationer. Det som fick mig att fundera var två artiklar om alla vrak man hittat på botten.
Mitt i sätter rubriken "Vrakkyrkogård mitt i stan", och Stockholm direkt "Fler vrak än väntat mellan Skeppsholmen och Kastellholmen".
Första svaret jag fick var följande:
Lars_L skrev:Tanken är ju en bergstunnel. helt enkelt för att en betongtunneln blir omkring fem miljarder dyrare (om jag minns rätt). Det är ju också därför stationen vid Sofia blir så djup (lutningen blir för stor annars).
Det måste betyda att borrningarna endast syftar till att utforska bergets kvalité, och förutsättningar för att bygga en tunnel genom det. Det är väl därför som alla båtvrak på botten kan ligga kvar utan att nämnvärt förstöras.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av LÅ1 »

Citerar först trådens startinlägg:
twr skrev:De stora dragen börjar bli klara. Nu är det dags att diskutera detaljer som var stationsuppgångar ska ligga, och så vidare!
Nu skriverStockholm direkt och SvT Stockholm om stationsuppgångarnas lägen:

"Här får Södermalm nya tunnelbaneuppgångar"
"Här blir det nya tunnelbaneuppgångar"
"Här får Söderort nya tunnelbaneuppgångar".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av Kantorn »

Inge skrev:Tycker att det verkar vettigt. Det enda jag skulle vilja lägga till är en gång ut mot Stadsgårdshamnen från Sofia station, precis som Gärdets har en ut mot Värtan. Det är ju en ganska lång gångtunnel för den som inte vill ta hissarna där också.

Det är faktiskt ganska praktiskt med en genväg för att leda horderna rätt när någon färja kommer eller går.
Det tycker jag också låter vettigt. Även om det rimmar illa med deras planer på så korta tunnlar som möjligt. Men det borde gå att göra en sådan tunnel något attraktiv, till exempel med hyggligt breda rullband (så man kan gå på dem även om några vill stå still...), bra belysning och inte bara betonggrå väggar utan lite snygg utformning. Helst inte massor av reklam, men det går väl inte att undvika...
Professionell tyckare
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:
Inge skrev:Tycker att det verkar vettigt. Det enda jag skulle vilja lägga till är en gång ut mot Stadsgårdshamnen från Sofia station, precis som Gärdets har en ut mot Värtan. Det är ju en ganska lång gångtunnel för den som inte vill ta hissarna där också.

Det är faktiskt ganska praktiskt med en genväg för att leda horderna rätt när någon färja kommer eller går.
Det tycker jag också låter vettigt. Även om det rimmar illa med deras planer på så korta tunnlar som möjligt. Men det borde gå att göra en sådan tunnel något attraktiv, till exempel med hyggligt breda rullband (så man kan gå på dem även om några vill stå still...), bra belysning och inte bara betonggrå väggar utan lite snygg utformning. Helst inte massor av reklam, men det går väl inte att undvika...
Reklamen ger inkomster. Och många reklamskyltar förnyas offta, vilket gör platsen mer omväxlande.

Gången till Värtavägen från T-Gärdet har skyltskåp där både ideella organisationer, museer och kommersiella företag hyr plats. Det var ett tag sedan jag passerade där, men märkte att måna bara skyltade med affischer som lika gärna skulle kunnat klistrats upp på väggfasta tavlor. En företeelse som ökade med tiden. Kanske för att de inte inbjöd till inbrott?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av twr »

Börjar banan byggas 2018? Någon som vet?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av twr »

twr skrev:Börjar banan byggas 2018? Någon som vet?
Nej, banan började inte byggas 2018.

Överklagandet på Blasieholmen är tillbakadraget. När kan byggstart förväntas?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
lirdo
Inlägg: 140
Blev medlem: måndag 01 november 2010 18:02

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av lirdo »

twr skrev:
twr skrev:Börjar banan byggas 2018? Någon som vet?
Nej, banan började inte byggas 2018.

Överklagandet på Blasieholmen är tillbakadraget. När kan byggstart förväntas?
2020, klart 2030 är det senaste jag sett.
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av Magnus Ahltorp »

lirdo skrev:
twr skrev:
twr skrev:Börjar banan byggas 2018? Någon som vet?
Nej, banan började inte byggas 2018.

Överklagandet på Blasieholmen är tillbakadraget. När kan byggstart förväntas?
2020, klart 2030 är det senaste jag sett.
Arbetstunneln vid Londonviadukten börjar byggas snart. Det som förut har varit en parkering mellan Folkungagatan och Londonviadukten kommer bli arbetsområde. Reklamtavlan som fanns där mot berget är redan riven, den är väl nästan exakt där tunnelmynningen kommer vara.

Arbetstunnlar som specifikt gäller Nackagrenen kommer också påbörjas snart.

https://www.nyatunnelbanan.sll.se/sv/ar ... -byggstart
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av LÅ1 »

"Nu utökas t-banebygget - till Enskede"
Den länkande artikeln innehåller även information om arbeten i bussterminalen vid Gullmarsplan. Jag länkar till samma artikel i tråden om bussterminalen vid Gullmarsplan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av Breitspurbahn »

Är det bara jag som tycker man gick miste om ett tillfälle att bygga en station som tjänar Skeppsholmen & Djurgården?
Man hade kunnat dra tunneln så att en uppgång på Skeppsholmen och en på Djurgården vid Allmänna Gränd hade gått.
Den hade framförallt varit väldigt hjälpsam på sommaren (i normala år) när dessa är fyllda av turister och andra besökare.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av twr »

Breitspurbahn skrev:Är det bara jag som tycker man gick miste om ett tillfälle att bygga en station som tjänar Skeppsholmen & Djurgården?
Man hade kunnat dra tunneln så att en uppgång på Skeppsholmen och en på Djurgården vid Allmänna Gränd hade gått.
Den hade framförallt varit väldigt hjälpsam på sommaren (i normala år) när dessa är fyllda av turister och andra besökare.
Ja, det skulle ha varit intressant på många sätt. Men antagligen skulle nyttan inte motivera kostnaden för station, tåg och depå samt den förlängda restiden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av ADDE »

Breitspurbahn skrev:Är det bara jag som tycker man gick miste om ett tillfälle att bygga en station som tjänar Skeppsholmen & Djurgården?
Man hade kunnat dra tunneln så att en uppgång på Skeppsholmen och en på Djurgården vid Allmänna Gränd hade gått.
Den hade framförallt varit väldigt hjälpsam på sommaren (i normala år) när dessa är fyllda av turister och andra besökare.
Nej du är inte den ende som tycker så. Jag ahde själv föredragit den dragningen och sedan Danviken och direkt till Sickla. Dock så tänkte jag inte på Hagsätragrenen då...
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av Stefan Widén »

Som sagts så har frågan om station på Djurgården vart upp förut ett antal gånger. Lösningen med spårvagn ut till Djurgården är en bättre lösning då den täcker större område. Speciellt ur tillgänglighetsperspektiv. Att ta sig från en station vid Allmänna gränd till Waldemarsudde eller Vasamuseet är ganska krävande. Med de många hållplatserna blir detta lättare med spårvagn. De gånger tuben möjligen är bättre är vi konserter, Grönan kan ta in 17 000 och Skansen upp mot 30 000 men jag tror knappast man hade planerat för extrauppställning för de tillfällena och då blir det inte så effektivt.

Att Turister får åka spårvagn ut ger dem även en reseupplevelse. Jämför en tur på Strandvägen med utsikt över vattnet med att åka i en tunnel...

Det som vart problem med vagnarna är att banorna inte har blivit ihopkopplade. Dvs ute på AGA finns det sommartid vagnar som inte används Att till sommarrusningen kunna köra ut ett antal A36 skulle hjälpa till otroligt förutom den linje som då skulle gå till Ropsten.

Skeppsholmen har inte så många besökare att det är försvarbart med egen uppgång.

Priset har nämnts och där var väl droppen.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av LÅ1 »

En artikel med video om bygget av tunnel under Saltsjön: "Hemliga tunneln – här byggs tunnelbanan ut under Blasieholmen".

Har man skyddsportar för att skydda station Kungsträdgården från att bli översvämmad om det skulle bli läcka från Saltsjön in till tunneln om något går fel under bygget? Det har ju hänt förut att sådana portar räddat en station.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:En artikel med video om bygget av tunnel under Saltsjön: "Hemliga tunneln – här byggs tunnelbanan ut under Blasieholmen".

Har man skyddsportar för att skydda station Kungsträdgården från att bli översvämmad om det skulle bli läcka från Saltsjön in till tunneln om något går fel under bygget? Det har ju hänt förut att sådana portar räddat en station.
Utan att veta var portar finns , så det måste ju bara finnas. Det finns portar mellan Gamla Stan och T-Centralen som skyddar mot vattenintrång . Skulle det ske vattenintrång i tunneln som nu byggs så blir det översvämning i alla plattformar på T-Centralen och sedan hela vägen fram till Stadshagen.
Men finns det något som skiljer T-Centralen från Stockholm City ?
Hursomhelst så vet man aldrig helt säkert i förväg om vad som väntar vid ett tunnelbygge förrän man är framme och på plats. Vid bygget av Stora Bälttunneln råkade man ut för vattenintrång och den byggda tunneln vattenfylldes.
Till en början visste man inte om det var havet som kom, då hade hela det färdiga tunnelbygget fått överges , men lyckligtvis var det en underjordisk sjö med vatten man träffat på och det gick att pumpa ur och fortsätta med en avsevärd fördröjning.
Vid översvämningarna av Moldau-Elbe för nu ett antal år sedan vattenfylldes stora delar av Prags Metro som blev obrukbar för lång tid. Rent mänskligt felande, det fanns och finns skyddsportar mot vattenintrång men man försökte hålla metron öppen alldeles för länge och så blev det som det blev.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av C12C3C3C12 »

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:En artikel med video om bygget av tunnel under Saltsjön: "Hemliga tunneln – här byggs tunnelbanan ut under Blasieholmen".

Har man skyddsportar för att skydda station Kungsträdgården från att bli översvämmad om det skulle bli läcka från Saltsjön in till tunneln om något går fel under bygget? Det har ju hänt förut att sådana portar räddat en station.
Utan att veta var portar finns , så det måste ju bara finnas. Det finns portar mellan Gamla Stan och T-Centralen som skyddar mot vattenintrång . Skulle det ske vattenintrång i tunneln som nu byggs så blir det översvämning i alla plattformar på T-Centralen och sedan hela vägen fram till Stadshagen.
Men finns det något som skiljer T-Centralen från Stockholm City.
Hursomhelst så vet man aldrig helt säkert i förväg om vad som väntar vid ett tunnelbygge förrän man är framme och på plats. Vid bygget av Stora Bälttunneln råkade man ut för vattenintrång och den byggda tunneln vattenfylldes.
Till en början visste man inte om det var havet som kom, då hade hela det färdiga tunnelbygget fått överges , men lyckligtvis var det en underjordisk sjö med vatten man träffat på och det gick att pumpa ur och fortsätta med en avsevärd fördröjning.
Vid övetsvämningarna av Moldau-Elbe för nu ett antal år sedan vattenfylldes stora delar av Prags Metro som blev obrukbar för lång tid. Rent mänskligt felande, det fanns och finns skyddsportar mot vattenintrång men man försökte hålla metron öppen alldeles för länge och så blev det som det blev.
Yupp nog finns det skyddsportar i Stockholms tunnelbana, på bana 3 mellan Stadshagen - Västra Skogen och som nämnts söder om Kungsträdgården däremot inte på bana 2 mellan Liljeholmen - Hornstull vilket kan bero på att båda stationerna ligger högt över vattenytan.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av LÅ1 »

Det blev ju vatentintrång under bygget av sträckan T-centralen - Östermalmstorg. Men portarna räddade T-centralen.
Jo, naturligtvis finns det skyddsportar även vid detta bygge. Men de nämns aldrig. Eller rättare sagt, jag har aldrig läst eller hört om dem.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av twr »

C12C3C3C12 skrev: Yupp nog finns det skyddsportar i Stockholms tunnelbana, på bana 3 mellan Stadshagen - Västra Skogen och som nämnts söder om Kungsträdgården däremot inte på bana 2 mellan Liljeholmen - Hornstull vilket kan bero på att båda stationerna ligger högt över vattenytan.
Spåren läggs om direkt efter plattformsändarna i Kungsträdgården. Frågan är om befintliga portar kan finnas kvar då eller om det byggs nya?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av Enceladus »

Fem saker du inte visste om Nya Tunnelbanan

Här är listan:

1. Det finns redan tunnlar – men de går åt fel håll
2. Fullt med dynamit i marken
3. Dyra viner och datorer under jorden
4. Rejäl nedförsbacke
5. Gamla målningar på väggarna
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanan Kungsträdgården - Sockenplan

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar