Stationens höjdläge är 29,3 meter under havet, djupaste stationen i hela T-banenätet. Och ca 34 meter under mark. Uppgifterna hämtade från boken "Stockholm under". (Enligt samma källa, tryckt år 2000, är planen att "mycket långt fram i tiden" fortsätta banan mot östra Södermalm och Nacka.)twr skrev:Vilket djup ligger Kungsträdgårdens station på? Jag antar att vändspåren ligger ännu djupare, det planerades ju en fortsättning redan på 60-talet.
Jag startade en annan tråd, vars innehåll bättre hade passat här. Citerar startinlägget:
Första svaret jag fick var följande:LÅ1 skrev:Hur är tunnelbanetunneln under Strömmen till Nacka tänkt att utföras? Gissar på ungefär samma typ som Citybanan. För en tunnel helt i berg skulle väl behöva bli väldigt djup?
I höst skall man tydligen provborra. Det är väl för att undersöka bergets kvalité. Kan det betyda att tunneln trots allt skall gå i berget, eller kan det vara för grundläggandet av en betongtunnel?
Man kan ju också tänka sig bergtunnel till Kastellholmen och betongtunnel söder där om.
Det här är bara en massa frågor och spekulationer. Det som fick mig att fundera var två artiklar om alla vrak man hittat på botten.
Mitt i sätter rubriken "Vrakkyrkogård mitt i stan", och Stockholm direkt "Fler vrak än väntat mellan Skeppsholmen och Kastellholmen".
Det måste betyda att borrningarna endast syftar till att utforska bergets kvalité, och förutsättningar för att bygga en tunnel genom det. Det är väl därför som alla båtvrak på botten kan ligga kvar utan att nämnvärt förstöras.Lars_L skrev:Tanken är ju en bergstunnel. helt enkelt för att en betongtunneln blir omkring fem miljarder dyrare (om jag minns rätt). Det är ju också därför stationen vid Sofia blir så djup (lutningen blir för stor annars).