"Öppet Hus i Alkärrshallen"

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

"Öppet Hus i Alkärrshallen"

Inlägg av 1 »

Som en vänlig vink från makterna var denna "Trettondedag Jul" en dag då inte himlen grät utan vissa glimtar av Moder Sol sken över "Djurgårdslinjen".

Utan för vagnhallen stod dagens "pendelvagnar" Sergels Torg - Alkärrshallen uppradade för att gå ut i trafik.

Bild

Ett bekvämt sätt att till sig till och från arrangemangen vilket utnyttjades av 860 resenärer.

Personligen var det med mycket speciella känslor jag betraktade utryckningen. Den 15 januari skall anbudshandlingarna för E21 (Spårväg City resp. Lidingöbanan) lämnas in. Det är många som slåss om möjligheterna att få ta över vår trafik och skulle de multinationella företagen med statliga pengar i ryggen vinna så är det sista året vi kan njuta av en syn likt denna.

Med erfaren och alert trafikpersonal i "gammelvagnarna" fungerade blandtrafiken alldeles utmärkt. Och gissa vilken vagn besökarna ut till Djurgården helst ville välja..?

Bild

Ute i vagnhallen bjöds på ett mastigt program med servering i "kaffesläpet", visning av verkstad, olika vagntyper, tekniker som berättade om spårvagnens olika fördelar framför busstrafik, information om vårt lokaltrafikmuseum i Malmköping samt kommande sommars Juniorläger, bokförsäljning, informationsfilmer m.m.

Mycket uppskattat var som vanligt Björn Sylwéns föredrag om stadsmiljöer samt spårvagnens förtjänster däri;

Bild

Traditionellt är den populära möjligheten för barn att få köra "riktig spårvagn" på ett friställt spår i vagnhallen. Det var nog åtskilliga fäder i kön vilka gärna skulle vilja inträda i barnåldern för att få pröva på.

Bild

"Nästan som på riktigt" kändes det också att få köra spårvagn på juniorsektionen datoranimerade körplats...:

Bild

Våra flitiga juniorer var självklart också på plats på spår 5 med sin modulkonstruerade spårvägsanläggning.

Bild

Festligt, folkligt och fullsatt samt många nya medlemmar till Spårvägssällskapet!

Hälsar / Richard
(just nu rätt trött spårvagnsförare vilken dock kunde njuta av värmen i 335 till skillnad mot Stefan Widén som påpälsad så att bara ögonen syntes, kranade 24:an)
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2556
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: "Öppet Hus i Alkärrshallen"

Inlägg av roggek »

1 skrev:Personligen var det med mycket speciella känslor jag betraktade utryckningen. Den 15 januari skall anbudshandlingarna för E21 (Spårväg City resp. Lidingöbanan) lämnas in. Det är många som slåss om möjligheterna att få ta över vår trafik och skulle de multinationella företagen med statliga pengar i ryggen vinna så är det sista året vi kan njuta av en syn likt denna.
Så du menar om Stockholms Spårvägar inte vinner anbudsupphandlingen, så försvinner "veteranspårvägstrafiken" och Djurgårdslinjen?...
Det vore väldigt synd...
Här borde i så fall Stockholms Stad ingripa...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: "Öppet Hus i Alkärrshallen"

Inlägg av LÅ1 »

roggek skrev:
1 skrev:Personligen var det med mycket speciella känslor jag betraktade utryckningen. Den 15 januari skall anbudshandlingarna för E21 (Spårväg City resp. Lidingöbanan) lämnas in. Det är många som slåss om möjligheterna att få ta över vår trafik och skulle de multinationella företagen med statliga pengar i ryggen vinna så är det sista året vi kan njuta av en syn likt denna.
Så du menar om Stockholms Spårvägar inte vinner anbudsupphandlingen, så försvinner "veteranspårvägstrafiken" och Djurgårdslinjen?...
Det vore väldigt synd...
Här borde i så fall Stockholms Stad ingripa...
Är det spåranläggningen eller vagnhallen, eller möjligen trafikledningen, som inte kan användas av både ett anbudsvinnande företag och Spårvägssällskapet? Måste man ha (moderna) trafikvagnar i Alkärrshallen även när AGA-vagnhallen är klar och idrifttagen?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: "Öppet Hus i Alkärrshallen"

Inlägg av 1 »

roggek skrev:
1 skrev:Personligen var det med mycket speciella känslor jag betraktade utryckningen. Den 15 januari skall anbudshandlingarna för E21 (Spårväg City resp. Lidingöbanan) lämnas in. Det är många som slåss om möjligheterna att få ta över vår trafik och skulle de multinationella företagen med statliga pengar i ryggen vinna så är det sista året vi kan njuta av en syn likt denna.
Så du menar om Stockholms Spårvägar inte vinner anbudsupphandlingen, så försvinner "veteranspårvägstrafiken" och Djurgårdslinjen?...
Det vore väldigt synd...
Här borde i så fall Stockholms Stad ingripa...
Tja, anledningen kan uttryckas mycket enkelt; ekonomi!

Det har redan varit en speciell upphandling av museispårvägstrafiken; E21m. Här är vi i stort sett överens om det mesta förutom de ekonomiska förutsättningarna. Tf erbjuder 6 mille för att vi skall få disponera uppställningsspår, verkstad samt vissa kontorsutrymmen. Med andra handen rycker man tillbaka 4 mille för "hyra" av nämnda resurser. Kvar blir då 2 mille att driva trafik, teknik, vagnrenovering m.m.

Efter all erfarenhet vi skaffat under "Djurgårdslinjens" verksamhet sedan 1991 har visat att vi behöver i runda slängar just 6 mille för detta. Det har vi rott hem genom att förutom att SL betalat en slant för acceptans av SL-biljetter även haft möjlighet att sälja egna biljetter. Detta medgiver ej SL. De betraktar sedan några år museitrafiken som en integrerad del i SL-trafiken och kan inte acceptera särskild taxa.

Så länge vårt bolag Stockholms Spårvägar har entreprenadavtalet kan vi vältra över en stor del av kostnadsmassan samt utnyttja gemensamma personalresurser. Som torde vara bekant är AB SS uppgift icke att generera avkastning till bolagets 47 ägare utan allt skall plöjas ner i museiverksamheten.

Självklart har vi noterat ansvariga i Trafiknämnden som ytterst elegant bollat tillbaka finansieringsfrågan till Trafikförvaltningen som vidhåller sin tidigare inställning. Med tanke på att "Djurgårdslinjen " varje år avlastar övrig trafik till Djurgården med upp till 300.000 passagerare så är det växelpengar i det stora hela vi talar om. Personligen tycker jag att det är på gränsen till skamlighet att ge med ena handen och sedan ta tillbaka större delen med den andra samt att dessutom icke tillåta att vi själva finansierar det med egen taxa.

Ur "upphandlingsperspektiv" så har man även gjort något så ovanligt som att efter upphandlingens avslutande gå in och skära ner antalet spårmeter i vagnhallen vilket innebär att det inte finns plats för alla de vagnar som erfordras för trafiken.

De som under alla år på ideell basis utvecklat denna mycket omtyckta museitrafik till "glädje för SL:s varumärke" (som det står i upphandlingsunderlaget) börjar nu krokna och har satt ner foten. Den enda möjligheten vi ser till fortsatt museitrafik är att AB SS vinner upphandling E21 och vi kan fortsätta att samköra verksamheten ekonomiskt, utrymmesmässigt samt framför allt personalunionen.

Så den enkla sanningen är; håll tummarna för ett lyckligt slut i upphandlingen. Annars är det sista året med gammelvagnar på Stockholms gator.

Vänliga Hälsningar / Richard
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3080
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: "Öppet Hus i Alkärrshallen"

Inlägg av Stefan Widén »

Vill bara komplettera med att 24:an skötte sig mycket bra idag. Kanske har vi hittat rätt med motstånd osv .......

och sista turen med mörkerkörning va inte fel...


Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: "Öppet Hus i Alkärrshallen"

Inlägg av 1 »

LÅ1 skrev: Är det spåranläggningen eller vagnhallen, eller möjligen trafikledningen, som inte kan användas av både ett anbudsvinnande företag och Spårvägssällskapet? Måste man ha (moderna) trafikvagnar i Alkärrshallen även när AGA-vagnhallen är klar och idrifttagen?
Infrastrukturen kan samutnyttjas. Trafikledningen är inget problem. Men här dyker även en annan "slamkrypare" upp. Entreprenadavtal E21 ersättning bygger till 25% på VBP, d.v.s. rörlig ersättning för antal viserade passagerare. Med det erbjudna avtalet E21m hamnar alla våra viserade SL-biljetter hos den framtida entreprenören. Och denne (med undantag av AB SS) har självklart ingen lust att skicka pengarna vidare till museitrafiken.

Betr. Alkärrshallens framtid så är planerna f.n. att alla moderna vagnar skall vara stationerade i AGA. Något som vi med flera års erfarenhet har påpekat är mindre lämpligt. Att vid exempelvis vagnbyten, insatsvagnar, mindre reparationer, hastigt påkommen städning (ja, Ni som tjänstgjort på Djurgårdens evenemangskvällar vet vad jag åsyftar) m.m. köra hela vägen ut till AGA är illa genomtänkt. Nu förutsätter detta att den nya Lidingöbron kommer på plats. Och med den nuvarande arbetstakten så torde det i alla fall för undertecknad krävas färdtjänst för att beskåda eländet.

/ Richard
Mathias Lindow
Inlägg: 22
Blev medlem: måndag 10 september 2012 9:30

Re: "Öppet Hus i Alkärrshallen"

Inlägg av Mathias Lindow »

Som besökare vill jag tacka för ett mycket bra och trevligt arrangemang. Givetvis var det väldigt uppskattat av mina barn att få köra en spårvagn. Tyvärr missade jag Björns dragning, men jag hoppas det kommer fler tillfällen.

Vänligen

Mathias
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: "Öppet Hus i Alkärrshallen"

Inlägg av M_M »

Generellt sett så tycker jag att det är dumt om museitrafiken inte får tillräckligt spelrum, men kravet att det endast ska vara SL-taxa om det ska bli några offentliga pengar tycker jag är alldeles lysande för resenärerna.
Skriv svar