Sida 1 av 4

Fotoförbud i Stockhoms T-bana?

Postat: fredag 03 januari 2014 19:59
av LÅ1
SL tillåter fotografering i T-banan, men inte MTR! Vem har rätt att besluta om fotoförbud?

Re: Fotoförbud i Stockhoms T-bana? Nej!

Postat: fredag 03 januari 2014 20:15
av daniel_s
Dubbel-äh...
MTR Stockholm skrev:Privatpersoner som vill fotografera eller filma i SLs miljöer för enskilt bruk behöver inte söka tillstånd. Detta förutsatt att de inte på något sätt påverkar eller stör den dagliga verksamheten.

Så här var det visst: Signaturen "Årskortguldsj" råkade ut för nån MTR-arbetsledare som visade upp nåt dokument som han själv snickrat ihop i stationsexpeditionens dator, typ. Givetvis helt utan juridisk verkan och i strid mot MTR:s egen officiella information.

Läs allt om´et i Postvagnen (tre veckor gammal tråd)

Re: Fotoförbud i Stockhoms T-bana? Nej!

Postat: fredag 03 januari 2014 22:17
av LÅ1
daniel_s skrev:Dubbel-äh...
MTR Stockholm skrev:Privatpersoner som vill fotografera eller filma i SLs miljöer för enskilt bruk behöver inte söka tillstånd. Detta förutsatt att de inte på något sätt påverkar eller stör den dagliga verksamheten.

Så här var det visst: Signaturen "Årskortguldsj" råkade ut för nån MTR-arbetsledare som visade upp nåt dokument som han själv snickrat ihop i stationsexpeditionens dator, typ. Givetvis helt utan juridisk verkan och i strid mot MTR:s egen officiella information.

Läs allt om´et i Postvagnen (tre veckor gammal tråd)
Oj då, där fanns det "lite" att läsa! Tack! :)

Re: Fotoförbud i Stockhoms T-bana?

Postat: lördag 04 januari 2014 0:30
av roggek
Detta förutsatt att de inte på något sätt påverkar eller stör den dagliga verksamheten.

men ÅKGSJ är en "känd fotograf", och borde m a o söka presstillstånd...

Re: Fotoförbud i Stockhoms T-bana?

Postat: lördag 04 januari 2014 7:30
av C20_rules
Fy fan!! Jag vet också hur det brukar vara - t ex T-centralen är ett helvete att filma på. Vill man filma t ex CX får man gå ner och hoppas på att första eller 2:a tåget är en sån, för längre än så är ofta svårt att stå innan dom kommer och tjafsar. Får man ingen så är det bara åka hem och sen komma tillbaka dagen efter och göra ett nytt försök. Vad har dom ens för motivation att införa fotoförbud i tunnelbanan? Det måste ju va baserat på vad några individer i styrelsen tycker bara.
Det borde ju finnas nån gräns för vad privata aktörer kan komma in och sätta upp för regler på allmän plats bara.

Det är precis sånt här som får mig att "se rött" med vår kollektivtrafik här i Stockholm (som ju annars är rätt bra) och den främsta anledningen till att jag aldrig köper biljett
- betala så mycket för en trafik där man till 100% ska sitta och ha tråkigt enl reglerna (gäller ju inte bara foto/film) och där det kryllar av ordningsvakter, som verkligen gör allt dom kan för att se till att man verkligen har tråkigt också. Vad är det för typ av resenärer som vill ha? Dom där sura som sitter och glor och ser resan som en pina för att komma från a till b? Dom där totalt ointresserade som tar tunnelbanan bara pga bilköer och dyr parkering, sen fördriver hela resan med en bok, surfa på mobilen, läsa metro etc.?

Re: Fotoförbud i Stockhoms T-bana?

Postat: lördag 04 januari 2014 9:43
av Klfh
Kom igen... Lite hederlig gammal källkritik och research har aldrig skadat någon, och vad gäller bloggaren borde han väl nästan föräras en tjänst som hedersjournalist på Aftonbladet med den rubriksättningen... Ärendet har varit utrett i snart en månad

MTRS Twitter:
https://twitter.com/mtrstockholm/

19 december -13:
"Beror på ett missförstånd i rutin för filmtillstånd, som nu är förtydligad. Tack för tipset!"
"När vi tydliggjorde i rutinen att nyhetsmedia INTE behövde tillstånd, kunde man tolka det som att ALLA andra däremot behövde det."
"Så länge man följer säkerhetsföreskrifter och inte stör medresenärer är det fritt fram för privatpersoner."

MTRS hemsida:
http://www.mtrstockholm.se/om-oss/fotof ... unnelbanan

"Privatpersoner som vill fotografera eller filma i SLs miljöer för enskilt bruk behöver inte söka tillstånd. Detta förutsatt att de inte på något sätt påverkar eller stör den dagliga verksamheten."

SL:s hemsida:
http://sl.se/sv/Om-SL/Det-har-ar-SL/Filma-och-fota/
"Om du vill fotografera och filma i SL:s miljöer för privat bruk behöver du inte söka tillstånd, så länge du inte påverkar eller stör den dagliga verksamheten."

"Totalt förbud" är så fånigt och sensationsjournalistiskt att man blir mörkrädd. Den egentliga frågeställningen här är väl: "Hur fotograferar/filmar man utan att störa den dagliga verksamheten?" vilket är en punkt där trafikpersonal och tågentusiaster ofta tycks ha olika uppfattning. Stativ/inte stativ? Med/utan ljussättning? Hur långt från plattformskanten? Behöver man fråga för att ta bilder på uniformerad personal? Filma/fotografera samtidigt som man framför fordon? Ja, listan kan göras lång...

Re: Fotoförbud i Stockhoms T-bana?

Postat: lördag 04 januari 2014 18:11
av Leif Spångberg
Jag blev senast idag, på förmiddagen, åtsagd av en tutf att det krävdes tillstånd, bla-bla, för att filma i t-banan. Det var väl i stort inget att bry sig om, bara att bemöta med mina argument, samt byta t-banesystem. Det lustiga var ju att hela konversationen mm skedde framför inspelande kamera...

Liksom förra gången, men jag får väl räkna de scenerna/tagningarna som misslyckade, och ta om dem... Att visa dem på youtube blir ju lite pinsamt, eller hur ?

/Leif

Re: Fotoförbud i Stockhoms T-bana?

Postat: lördag 04 januari 2014 18:45
av daniel_s
När jag var förare förföljde :wink: jag systematiskt alla fotografer som stod för nära kanten, eller stod i vägen för övriga trafikanter, eller använde blixt eller annan stark belysning mot tåget. Övriga såg jag inga som helst problem med. Tror att de flesta förarna resonerar på ett liknande sätt, och det stämmer ju också bra med vad SL och MTR skriver. Så om man inte gör något av detta bör man slippa tråkningar.

(För bekvämlighetens skull kan man ju också välja sin plats så att man inte exponerar sig för en massa sysslolös personal; Gullmarsplan och T-centralen är lågoddsare i fråga om sannolikheten att någon kommer fram och ställer frågor...)

Re: Fotoförbud i Stockhoms T-bana?

Postat: söndag 05 januari 2014 5:33
av Odd
Om man skall återgå till ursprungsfrågan så kan man vända på den och i stället fråga sig om det är ett arbete eller ej. Gränsen kan nog när det gäller fotografering gå vid att om man klarar av det med en handkamera utan stativ och kan hantera kameran på ett sådant sätt att den inte utgör en olägenhet för andra trafikanter så behövs inget tillstånd. Om man har en stor kamera på axeln eller måste ha stativ, ljussättning, bom för mikrofonen etc så är det ett arbete och då skall det utföras enligt de regler och riktlinjer som finns, exempelvis bevakare om kraven för detta uppfylls.

I övrigt finns det i de delar av t-banan som vanliga trafikanter skall kunna se och komma åt, inget foto eller filmförbud. Alla som påstår det har fel.

Re: Fotoförbud i Stockhoms T-bana?

Postat: söndag 05 januari 2014 8:50
av C20_rules
Leif Spångberg skrev:Jag blev senast idag, på förmiddagen, åtsagd av en tutf att det krävdes tillstånd, bla-bla, för att filma i t-banan. Det var väl i stort inget att bry sig om, bara att bemöta med mina argument, samt byta t-banesystem. Det lustiga var ju att hela konversationen mm skedde framför inspelande kamera...

Liksom förra gången, men jag får väl räkna de scenerna/tagningarna som misslyckade, och ta om dem... Att visa dem på youtube blir ju lite pinsamt, eller hur ?
Jag la faktiskt upp på min förra YouTube-kanal en gång när dom kom och tjafsade vid T-centralen - bara för att visa folk hur dom är. Den fick ganska många "likes" och kommentarer i stil med "folk som jobbar i tunnelbanan brukar ju inte va kända för att vara smarta" (det är ju det facto att personalen har ju inte precis gjort sig poppis bland resenärerna) och andra blev förvånade också hur dom beter sig. Dom ända som tyckte jag var dum istället var MTR-personal som såg filmen - bl a en förare (eller iallafall som påstod sig vara det) som kommenterade. En gång fick jag t o m ta ner den och klippa bort en bit och lägga upp igen för en av personalen skickade klagomål till YouTube om integritetsintrång - fick med ansiktet på en av personalen som gick framför kameran (höll annars kameran vänd bort för jag inte ville visa dom att jag lät inspelningen gå). Sen bytte jag YouTube-kanal och då hade det gått över 1 år sen händelsen så då blev det inte att jag la upp igen.

Det ju komiskt också att dom klagar på integritetsintrång när dom själva totalt "full-smockar" stationer och vagnar med kameror som "Trygghets-centralen" (totalt missvisande namn förövrigt - i vanlig "SL-anda") kan kolla på "live" (våran integritet är visst inte så viktig som deras).
Odd skrev:Om man har en stor kamera på axeln eller måste ha stativ, ljussättning, bom för mikrofonen etc så är det ett arbete och då skall det utföras enligt de regler och riktlinjer som finns, exempelvis bevakare om kraven för detta uppfylls
Ska man inte få filma med bra kvalitet bara för man filmar för privat bruk?
Stativ kan man möjligen klara sig utan om man är stadig på handen (och inte har alltför höga krav på att få det perfekt stadigt), men att man inte ska få ha stora mikrofoner och stor kamera med bra optik.
Om du brukar åka tunnelbana så vet du ju t ex att det ofta blåser på stationerna. Det gör att det är omöjligt att få bra ljud om man inte kan ha vindskydd på mikrofonerna - och för att vindskydd ska vara effektiva så måste dom vara ganska stora.

Dessutom är ju dom inbyggda mickarna och tillhörande ljudkrets i dom allra flesta kameror skräp, så externa mickar är nödvändigt - oavsett om det blåser eller inte. Bom är ju onödigt (så länge man inte måste ha micken långt bort från kameran - t ex om man har en gammal kamera med band som surrar), men mikrofonerna ska helst sitta ganska fritt så inte kamerahuset inte skärmar/reflekterar för mycket på höga frekvenser. Det bästa är dock 2 hållare med mickar utanpå kameran, en på varje sida (så man får stereo) - då blir ljudet alltid rätt i förhållande till bilden när man vrider kameran också.

Re: Fotoförbud i Stockhoms T-bana?

Postat: söndag 05 januari 2014 11:51
av M_M
Jag antar att Odd tänker på de kameror som var vanliga framförallt förr, typ en camcorder som tar band i storlek med standard-VHS-band. Jag vet inte i vilken mån proffskameror har den storleken idag - helt klart är ju att rent bildkvalitetstekniskt ger dagens systemkameror god HD-kvalitet på filmer men de kan säkert missa på sådant som möjligheter att ställa ljudvolymen manuellt eller liknande.

Re: Fotoförbud i Stockhoms T-bana?

Postat: söndag 05 januari 2014 13:50
av Odd
C20_rules skrev: ...
Odd skrev:Om man har en stor kamera på axeln eller måste ha stativ, ljussättning, bom för mikrofonen etc så är det ett arbete och då skall det utföras enligt de regler och riktlinjer som finns, exempelvis bevakare om kraven för detta uppfylls
Ska man inte få filma med bra kvalitet bara för man filmar för privat bruk?
Stativ kan man möjligen klara sig utan om man är stadig på handen (och inte har alltför höga krav på att få det perfekt stadigt), men att man inte ska få ha stora mikrofoner och stor kamera med bra optik.
Om du brukar åka tunnelbana så vet du ju t ex att det ofta blåser på stationerna. Det gör att det är omöjligt att få bra ljud om man inte kan ha vindskydd på mikrofonerna - och för att vindskydd ska vara effektiva så måste dom vara ganska stora.
Du har missat poängen. Om utrustningen är så stor att du riskerar att skada människor i dess närhet, tex genom att den sticker ut bakom fotografen eller motsvarande, eller att du måste hantera den på ett sådant sätt att du inte har hundra procent koll på omgivningen i den utsträckning som man kan förvänta sig som en vanliga trafikant (ja, jag vet att folk med Iphone inte har så bra koll) eller att du riskerar att komma in i säkerhetszonen så behöver du uppenbarligen etablera en form av arbetsplats för att utföra fotojobbet. Det finns regler inom SLs spårtrafiksystem som reglerar just hur arbeten skall gå till, tex genom skydd- och planeringsåtgärder. Det har alltså inget i sig med puffskydd, mikrofonsladdar eller kamerastorlek att göra utan är ett resultat av regelverket.

Exempelvis står det följande i Tri Tub § 41:
Arbete i eller nära spår
1. Reglerna är tillämpliga vid arbete i säkerhetszonen eller då det
finns risk för att personal eller utrustning tillfälligt kommer in i
säkerhetszonen.

Planering
2. Arbete i eller nära spår skall i god tid anmälas till spårinnehavaren
enligt dennes regler. Arbeten anmäls av spårinnehavaren
till TÖV i överenskomna planer.
Varje arbete skall Skydds- och Säkerhetsplaneras (SoS-planeras)
av SF. SoS-planeraren skall därför göra en riskbedömning
och planering av arbetet med hänsyn till plats, trafikering, arbetsmetod
m.m.
Akuta arbeten begäres hos TL. Arbeten som är trafikpåverkande
(A-, B-, C- samt H-skydd) skall först begära ID-nummer från
DLC.
Med akuta arbeten avses sådana arbeten som inte kan anstå för
att spåret skall kunna trafikeras.
Här kan man alltså läsa ut att du måste anmäla arbetet i god tid och att det skall SoS-planeras om det riskerar att hamna mindre än 1 meter från plattformskanten. Notera även regeln om akuta arbeten.
Säkerhetszon = område inom 2 m från närmaste räl, 1 m från plattformskant eller plattformstaks kant. Inom säkerhetszonen krävs skyddsåtgärder vid arbete i eller i närhet av spår.

Re: Fotoförbud i Stockhoms T-bana?

Postat: söndag 05 januari 2014 15:04
av Christer J
Odd skrev:Här kan man alltså läsa ut att du måste anmäla arbetet i god tid och att det skall SoS-planeras om det riskerar att hamna mindre än 1 meter från plattformskanten. Notera även regeln om akuta arbeten.
Säkerhetszon = område inom 2 m från närmaste räl, 1 m från plattformskant eller plattformstaks kant. Inom säkerhetszonen krävs skyddsåtgärder vid arbete i eller i närhet av spår.
Problemet med denna regel är att det bortanför dessa två meter inte finns några regler. Andra hantverkare som skall arbeta i trafikantmiljön på plattformar, trappor och biljetthallar kan utan anmälan komma när som helst och börja arbeta utan att någon har fått reda på det och fått möjlighet att bedömma lämpligheten i när och hur detta arbete skall utförs.

Så länge det sker inom företaget (operatören) så kan personalen på golvet påpeka för chefen om det olämpliga - och ha rätt att bli visad i hur man skall utföra uppdraget. Sålunda insåg en nyanställd städschef (som inte hade erfarenhet att städa i allmän miljö i rusningstid) snabbt att man inte skall spola av trappor i morgonrusningen - när han skulle visa lokalvårdarna hur det skulle gå till.

Re: Fotoförbud i Stockhoms T-bana?

Postat: söndag 05 januari 2014 16:11
av C20_rules
M_M skrev:Jag antar att Odd tänker på de kameror som var vanliga framförallt förr, typ en camcorder som tar band i storlek med standard-VHS-band. Jag vet inte i vilken mån proffskameror har den storleken idag - helt klart är ju att rent bildkvalitetstekniskt ger dagens systemkameror god HD-kvalitet på filmer men de kan säkert missa på sådant som möjligheter att ställa ljudvolymen manuellt eller liknande.
Jo - bildmässigt är det nog så och man kan ju inte direkt klaga på optiken i en systemkamera heller. Det handlar väl i såna fall mer om att man kanske sätter på ett stöd för att kunna "stötta" den mot axeln och på så sätt få stadigare bild.
Men som jag skrev innan - ljudinspelningen behöver kunna ta lite plats och det har med ljudets fysik att göra och inte hur små man kan göra grejerna.
Det som kräver mest plats är om det blåser - för att få bort det värdelösa bruset som annars förstör hela basen på ljudet måste man stoppa luftens rörelse en bit framför och runtom mickarna med vindskydd. Luften inne i vindskydden och strax bakom verkar sen tryckutjämnande på dom tryckvariationer i luften som orsakas av turbulens - ljudet passerar dock igenom obehindrat eftersom det är nästan enbart "tryckvågor" med försumbar partikelrörelse i förhållande till vinden.
För att jämna ut turbulensen effektivt måste området med stillastående luft ha en viss volym - därav måste effektiva vindskydd vara ganska stora.

Själva mikrofonerna är bara fördel om dom är små istället och framförallt membranet (det tillåter höga frekvenser att tas upp väldigt ostört). Den största komponenten på mina mickar är kontakten som är en vanlig 3,5 mm hörlurskontakt och membranet (den mest kritiska delen för ljudkvaliten) är bara 6 mm i diameter - det gör att upptagningen blir helt oberoende av vilket håll ljudet kommer från upp till ca 15 kHz (6 mm är då ca 1/4 av ljudets våglängd) och inom +/- 3 dB upp till 30 kHz (1/2 våglängd).
I studiomikrofoner har man dock ofta större membran (ofta upp till 1 inch - eller ca 25 mm) och det är för att få väldigt lågt egenbrus på micken
- men det får man "betala för" då kvaliten vs ljudets riktning börjar försämras redan över 3,5 kHz och blir dålig (större än +/- 3 dB påverkan) över 7 kHz. I en studio är det normalt inte ett problem om man t ex vill ta upp ljudet av nån som sjunger precis framför micken - men i en miljö som tunnelbanan (eller för den delen bara vilken ljudkälla som helst i ett vanligt odämpat rum med alla dess reflexer) där ljud kommer från alla håll kommer det att märkas tydligt.

Det är ju inte bara mick-kapseln självt som kan störa ljudfältet utan naturligtvis även saker nära micken - en montering inne i kamerahuset är verkligen inte bra och kommer ha samma inverkan som man haft en typ 100 mm membran på micken (men utan den förbättring på egenbruset som ett sånt membran skulle ge) - och det blir förmodligen ännu värre pga den oregelbundna formen på kameran jämfört med ett runt membran.
Mickarna måste alltså sitta på en hållare en bit ifrån kameran för att ljudet ska bli bra - det är ändå svårt att undvika viss påverkan (inte minst eftersom man själv står i ljudfältet också), men om mickarna sitter 15 cm eller mer från kameran så blir påverkan iallafall liten och den påverkan som blir känns mer naturlig när man lyssnar.

Re: Fotoförbud i Stockhoms T-bana?

Postat: söndag 05 januari 2014 16:39
av Leif Spångberg
Dags igen, detta börjar bli lite väl för mycket nu...

Var ute i förmiddags idag på Blå linjen. Efter ett 20-tal tagningar, med liten handhållen kamera, absolut inte avvikande eller provocerat placerad, blev jag tillsagd vid Kungsträdgården att man observerat mig att åka fram-o-tillbaks o filma ända ute vid Akalla, larm till TUC (eller vad det heter nuförtiden), som skickat ut ett befäl (??) som sade till ordningsvakterna, som i sin tur diskuterade med mig. Det intressanta hade ju varit att prata med trafikbefälet, som man väl får anta vet regelverket, både det interna o externa, men hen drog iväg innan diskussionen började. Det hela slutade med att jag blev anmodad att sluta filma ty förarna var rädda om sin integritet samt inför nästa "film-projekt" anmäla min närvaro till, helst "Trafikledningen" alternativt "Trygghetsjouren". Hmmm, jag får väl ringa dit o höra vad de säger, nästa gång...

Paranoid ? Moi ?? Ja, det blir jag faktiskt, med tanke på alla kamerorna på stationerna. Tur att jag var nyrakad :D Undrar om man kan köpa en kopia :)

/Leif

Re: Fotoförbud i Stockhoms T-bana?

Postat: söndag 05 januari 2014 16:59
av C20_rules
Leif Spångberg skrev:Dags igen, detta börjar bli lite väl för mycket nu...

Var ute i förmiddags idag på Blå linjen. Efter ett 20-tal tagningar, med liten handhållen kamera, absolut inte avvikande eller provocerat placerad, blev jag tillsagd vid Kungsträdgården att man observerat mig att åka fram-o-tillbaks o filma ända ute vid Akalla, larm till TUC (eller vad det heter nuförtiden), som skickat ut ett befäl (??) som sade till ordningsvakterna, som i sin tur diskuterade med mig. Det intressanta hade ju varit att prata med trafikbefälet, som man väl får anta vet regelverket, både det interna o externa, men hen drog iväg innan diskussionen började. Det hela slutade med att jag blev anmodad att sluta filma ty förarna var rädda om sin integritet samt inför nästa "film-projekt" anmäla min närvaro till, helst "Trafikledningen" alternativt "Trygghetsjouren". Hmmm, jag får väl ringa dit o höra vad de säger, nästa gång...

Paranoid ? Moi ?? Ja, det blir jag faktiskt, med tanke på alla kamerorna på stationerna. Tur att jag var nyrakad :D Undrar om man kan köpa en kopia :)

/Leif
Jo, det där är väl en klockren beskrivning på hur det kan gå till (har varit med om liknande själv). Man kan ju undra hur förbannat tråkigt liv dom måste ha att hålla på förfölja personer på det här sättet. Helt sjuka jävlar!
Sen det där med integritet är sånt skämt så det är inte sant alltså - det är visst bara deras integritet som räknas.

Re: Fotoförbud i Stockhoms T-bana?

Postat: söndag 05 januari 2014 18:13
av roggek
Leif Spångberg skrev: Det hela slutade med att jag blev anmodad att sluta filma ty förarna var rädda om sin integritet samt inför nästa "film-projekt" anmäla min närvaro till, helst "Trafikledningen" alternativt "Trygghetsjouren". /Leif
Jag börjar undra om det är "Klubb SEKO Tunnelbanan" som "indirekt" ligger bakom denna "hetsjakt", om man nu värnar så om förarnas integritet???
Om man nu har sådana jävla "integritetsproblem" så skall man nog inte köra tunnelbana, än mindre vistas ute i samhället...
Eller har Kanal 5 köpt "ensamrätten till att filma" sin jävla skitserie "Tunnelbanan" på heltid? För det ligger några hundar begravda här så det visslar om det...

Re: Fotoförbud i Stockhoms T-bana?

Postat: söndag 05 januari 2014 19:57
av Lennart Petersen
roggek skrev:
Leif Spångberg skrev: Det hela slutade med att jag blev anmodad att sluta filma ty förarna var rädda om sin integritet samt inför nästa "film-projekt" anmäla min närvaro till, helst "Trafikledningen" alternativt "Trygghetsjouren". /Leif
Jag börjar undra om det är "Klubb SEKO Tunnelbanan" som "indirekt" ligger bakom denna "hetsjakt", om man nu värnar så om förarnas integritet???
Om man nu har sådana jävla "integritetsproblem" så skall man nog inte köra tunnelbana, än mindre vistas ute i samhället...
Eller har Kanal 5 köpt "ensamrätten till att filma" sin jävla skitserie "Tunnelbanan" på heltid? För det ligger några hundar begravda här så det visslar om det...
Har man ett yrke där man syns utåt så får man naturligtvis acceptera att "komma med på bild" , det är inte på något sätt olagligt att fotografera folk men i extrema fall kan det vara frågan om ofredande. Men att en T-baneförare kommer med på bild när han jobbar får vederbörande acceptera.
Och oavsett vad man bestämmer om fotografering i T-banan så är det bara ordningsregler, man kan inte bli dömd till straff för att ha överträtt ett sådant förbud och det är inte tillåtet att beslagta kamera,film eller kräva radering av minneskort. Den värsta sanktion som är möjlig är att man blir anmodad lämna platsen.
Men nu finns det ju inget förbud alls eller något krav på tillstånd för privatpersoner.

Re: Fotoförbud i Stockhoms T-bana?

Postat: söndag 05 januari 2014 21:03
av roggek
[quote="Lennart PetersenOch oavsett vad man bestämmer om fotografering i T-banan så är det bara ordningsregler, man kan inte bli dömd till straff för att ha överträtt ett sådant förbud och det är inte tillåtet att beslagta kamera,film eller kräva radering av minneskort. Den värsta sanktion som är möjlig är att man blir anmodad lämna platsen.
Men nu finns det ju inget förbud alls eller något krav på tillstånd för privatpersoner.[/quote]

nej,. men det kanske är på gång...Tycker någon insatt i MTR eller SL borde kunna kommentera det här...
Det är inte omöjligt med ett fotoförbud då man fr o m 1/1 2014 kanske "definierar om tunnelbanans område till privat", precis som på en teater, arena eller butiksgalleria...Man har bara glömt att informera allmänheten...Jag kan ge mig 17 på att det snart dyker upp ett litet meddelande på SLs hemsida...Och en hel hord med fina små skyltar om fotoförbud i tunnelbanan...
Nytt år, nya regler...
Sverige börjar mer och mer likna det DDR som försvann för 25 år sedan...

Re: Fotoförbud i Stockhoms T-bana?

Postat: söndag 05 januari 2014 21:46
av Lennart Petersen
roggek skrev:[quote="Lennart PetersenOch oavsett vad man bestämmer om fotografering i T-banan så är det bara ordningsregler, man kan inte bli dömd till straff för att ha överträtt ett sådant förbud och det är inte tillåtet att beslagta kamera,film eller kräva radering av minneskort. Den värsta sanktion som är möjlig är att man blir anmodad lämna platsen.
Men nu finns det ju inget förbud alls eller något krav på tillstånd för privatpersoner.
nej,. men det kanske är på gång...Tycker någon insatt i MTR eller SL borde kunna kommentera det här...
Det är inte omöjligt med ett fotoförbud då man fr o m 1/1 2014 kanske "definierar om tunnelbanans område till privat", precis som på en teater, arena eller butiksgalleria...Man har bara glömt att informera allmänheten...Jag kan ge mig 17 på att det snart dyker upp ett litet meddelande på SLs hemsida...Och en hel hord med fina små skyltar om fotoförbud i tunnelbanan...
Nytt år, nya regler...
Sverige börjar mer och mer likna det DDR som försvann för 25 år sedan...[/quote]
Ja det är väl upp till SL om man vill ha ett fotoförbud i T-banan. Men som sagt finns det inga som helst möjligheter att göra något åt ett sådant förbud mer än att be fotografen lämna SL område.
För DDR kan väl sägas att det var helt o.k att fotografera t.ex järnväg,spårväg, u-bahn enda undantag var gränsområden.
För en butiksgalleria går det inte att ha fotoförbud, det finns ett prejudicerande rättsutslag att en galleria kan betraktas som offentlig plats och där plåtar man som man vill.