SS F4 anländer till Malmköping
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
-
- Inlägg: 498
- Blev medlem: fredag 18 oktober 2002 14:55
- Ort: Gbg-Sthlm
- Kontakt:
SS F4 anländer till Malmköping
F4:an anländer till Malmköping 2013-12-30.
En "flygtur" i riktning Vita Huset.
En inpackad F4 i Mlmköping.
Fortsättning följer på så sätt att alla, som är intresserade av bussens fortsatta öden, samlas i SSS (SJK:s) klubblokal på Tingsvägen 17 i Sollentuna onsdagen den 8:e januari kl 18.00. Välkomna med goda idéer då.
Hälsningar
Björn Stråhle
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: SS F4 anländer till Malmköping
Underbart! Bussen är faktiskt i mycket bättre skick än den ser ut att vara!
Re: SS F4 anländer till Malmköping
Det gamla uttrycket: "Fullt renoverbar" har ännu sin funktion... vedertaget krav är att det bör
finnas någon form av korgbotten/chassi med känd identitet. Vagnskorgar/ karosser kan också
förses med lämpliga underställ för att bli kompletta representanter för en tidsperiod...
finnas någon form av korgbotten/chassi med känd identitet. Vagnskorgar/ karosser kan också
förses med lämpliga underställ för att bli kompletta representanter för en tidsperiod...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: SS F4 anländer till Malmköping
Eftersom jag inte kan vara med på mötet den 8 jan kan jag lägga ett förslag här istället.
För att bussen skall kunna köras i exempelvis Landskrona med passagerare, utan krångel med att kliva på på fel sida, föreslår jag att bussen återuppbyggs i högertrafikutförande. Det kanske är som att svära i kyrkan, men för att den verkligen skall komma till sin rätt vid uppvisningar i trafik tror jag att det skulle underlätta. Det borde kunna gå eftersom Alfa Romeo levererade många trådbussar till framförallt italienska städer.
Alltså, restaurera bussen till originalskick men i högertrafikutförande.
önskar
Kjell L
f.ö. Gott Slut å Gott Nytt 2014
För att bussen skall kunna köras i exempelvis Landskrona med passagerare, utan krångel med att kliva på på fel sida, föreslår jag att bussen återuppbyggs i högertrafikutförande. Det kanske är som att svära i kyrkan, men för att den verkligen skall komma till sin rätt vid uppvisningar i trafik tror jag att det skulle underlätta. Det borde kunna gå eftersom Alfa Romeo levererade många trådbussar till framförallt italienska städer.
Alltså, restaurera bussen till originalskick men i högertrafikutförande.
önskar
Kjell L
f.ö. Gott Slut å Gott Nytt 2014
Re: SS F4 anländer till Malmköping
Nu i kalendariet: https://www.sparvagssallskapet.se/event ... adbuss-f4/
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: SS F4 anländer till Malmköping
Äh, ta in resenärerna genom förardörren!
HS
HS
Re: SS F4 anländer till Malmköping
...som sitter på vänster sida!?Henrik Schütz skrev:Äh, ta in resenärerna genom förardörren!
HS
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: SS F4 anländer till Malmköping
Avser ej att här ha någon åsikt om de museala aspekterna på bussens ombyggnad till högertrafik i samband med en högstKjell L skrev:Eftersom jag inte kan vara med på mötet den 8 jan kan jag lägga ett förslag här istället.
För att bussen skall kunna köras i exempelvis Landskrona med passagerare, utan krångel med att kliva på på fel sida, föreslår jag att bussen återuppbyggs i högertrafikutförande. Det kanske är som att svära i kyrkan, men för att den verkligen skall komma till sin rätt vid uppvisningar i trafik tror jag att det skulle underlätta. Det borde kunna gå eftersom Alfa Romeo levererade många trådbussar till framförallt italienska städer.
Alltså, restaurera bussen till originalskick men i högertrafikutförande.
önskar
Kjell L
f.ö. Gott Slut å Gott Nytt 2014
eventuell totalrenovering. Konstaterar dock rent tekniskt att bussen är helt symmetrisk och sålunda ofantligt
mycket mera lämpad för sådan ombyggnad än t ex den mera asymmetriska SS A28 nr 11. På F4:an räcker det med
att flytta trafikantdörrar, batteri- och motståndslådor samt två tryckluftstankar. Någon som behagat böja knä och
sett efter i vilken mån apparatur under golvet finns på plats?
Själva principerna för ev. högerombyggande av historiska lokaltrafikfordon diskuteras alldeles för lite då de ofta
rör upp mycket starka känslor... inte kan man be om råd från andra länder heller - det är ju huvudsakligen Sverige
och Island som i modern tid genomfört sådan omläggning. Curse you, Fredrik I, men du kunde ju inte veta
när du skrev under den nya lagen 1734 hur mycket krångel och kostnader det skulle åsamka samhället 1967!
(Dessutom har jag en stark misstanke att du inte läste igenom hela... )
En planerad omläggning 1943 stoppades av andra styrande som "ville vänta tills det blev billigare" (!) Stöön - Snyft!!!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: SS F4 anländer till Malmköping
Hade tyskarna invaderat Sverige hade vi fått högertrafik på en vecka! Polackerna fick det till och med typ 15 år INNAN tyskarna invaderade! Ska bussen göras körbar är det väl rimligt att bygga om den till högertrafikutförande.
Re: SS F4 anländer till Malmköping
Så kan den köras på vilken trådbusslinje som helst i Sverige!Hechtwagen skrev:Hade tyskarna invaderat Sverige hade vi fått högertrafik på en vecka! Polackerna fick det till och med typ 15 år INNAN tyskarna invaderade! Ska bussen göras körbar är det väl rimligt att bygga om den till högertrafikutförande.
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: SS F4 anländer till Malmköping
På 1800-talet var västertrafik den gemensamma nämnaren för länder som var moståndare till Napoleon. Storbritannien, Österrike-Ungern, Ryssland och Portugal. Ryssland bytte till högertrafik 1917 och Portugal under 1920-talet. Vänstertrafik gällde i imperiet Österrike-Ungern, och fortsatte gälla i de nybildade staterna Österrike, Tjeckoslovakien och Ungern. Österrike var ett specialfall där Tyrolen i västra delen av landet hade högertrafik, och resten av landet vänstertrafik. Gränsen förljde precis gränsen för Napoleons erövringar 1805.Hechtwagen skrev:Hade tyskarna invaderat Sverige hade vi fått högertrafik på en vecka! Polackerna fick det till och med typ 15 år INNAN tyskarna invaderade!
Det nya tyska styret 1938-39 genomförde snabba förändringari Österrike, Tjeckoslovakien och Ungern. Men enligt den andra länken nedan var en högertrafikomläggning redan planerad till maj 1939 i Tjeckoslovakien, så det tyska styret tidigarelade bara den sedan 1926 planerade omläggningen med 2-3 månader.
http://en.wikipedia.org/wiki/Switch_to_ ... hoslovakia
http://www.radio.cz/en/section/letter/w ... -the-right
http://www.i18nguy.com/driver-side.html
Ursäkta urspårningen!
Re: SS F4 anländer till Malmköping
Hur var det nu, fanns släpet kvar?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Re: SS F4 anländer till Malmköping
Visst...Bussmicke skrev:Hur var det nu, fanns släpet kvar?
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=36526
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: SS F4 anländer till Malmköping
Tack för bilderna!
Lite luft i två av däcken och nya strålkastare så är den körklar!
Seriöst så kan man ana att den strukturellt är i hyggligt skick eftersom karossen inte verkar påverkas alls av sidokraften från träklossarna som spännbanden trycker mot. Hade den varit helt genomrostad så hade det väl blivit smulor av karossen här.
Om man vill högertrafikombygga den men ändå behålla ett vänstertrafikutseende så kan man väl antingen ha dörrar på båda sidor eller "dörratrapper" på vänstersidan.
Lite luft i två av däcken och nya strålkastare så är den körklar!
Seriöst så kan man ana att den strukturellt är i hyggligt skick eftersom karossen inte verkar påverkas alls av sidokraften från träklossarna som spännbanden trycker mot. Hade den varit helt genomrostad så hade det väl blivit smulor av karossen här.
Om man vill högertrafikombygga den men ändå behålla ett vänstertrafikutseende så kan man väl antingen ha dörrar på båda sidor eller "dörratrapper" på vänstersidan.
- Leif Steen
- Inlägg: 387
- Blev medlem: torsdag 12 september 2002 12:04
- Ort: Vällingby, ABC staden
Re: SS F4 anländer till Malmköping
Det finns ju också ett alternativ där inte alla dörrar flyttas. En slags variant av omställningsbuss, lite lika som inför högertrafikomläggningen.
"Det vi inte minns, har inte hänt"
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: SS F4 anländer till Malmköping
Eller så backar man?
Re: SS F4 anländer till Malmköping
En typisk bakre del till världens enda boggieledtrådbuss Alfa Romeo - Stanga - Marelli...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: SS F4 anländer till Malmköping
Dethär är stort!
- Leif Steen
- Inlägg: 387
- Blev medlem: torsdag 12 september 2002 12:04
- Ort: Vällingby, ABC staden
Re: SS F4 anländer till Malmköping
Ska bli intressant att studera i morgon i Malmköping, snart idag.........faktiskt.
Kom till Museispårvägens dag !
Kom till Museispårvägens dag !
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Re: SS F4 anländer till Malmköping
Ett stort tack till den som i sista minuten upptäckte bussen på skrtoten och de som däreter hittade bakdelen. Och till dom som kämpade för att bussen skulle införlivas i SSS samlingar.
Det hade varit väldigt synd om bussen skrotats då den är världens enda trådbussledvagn i vänstertrafikutförande.
Naturligt vore att bygga om den till högertrafikutförande men då är det inte längre världens enda i vänsterutförande ...
Det lobbas för en trådbussmuseilinje mellan Karlaplan och Skansen och där vore det väl inga problem att anlägga hållplats på vänster sida vid de bägge ändhållplatserna.
-Per
Det hade varit väldigt synd om bussen skrotats då den är världens enda trådbussledvagn i vänstertrafikutförande.
Naturligt vore att bygga om den till högertrafikutförande men då är det inte längre världens enda i vänsterutförande ...
Det lobbas för en trådbussmuseilinje mellan Karlaplan och Skansen och där vore det väl inga problem att anlägga hållplats på vänster sida vid de bägge ändhållplatserna.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!