Film: Matrix (tunnelbanan i filmen)

Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Film: Matrix (tunnelbanan i filmen)

Inlägg av kildor »

Någon som vet något om tunnelbanan i Matrix? I slutet av första filmen är det några scener där Neo och Smith slåss i en tunnelbanestation. Är tågen någorlunda riktiga eller är det bara studiomodeller? Och i så fall, vilken tunnelbana har stått modell?

Min första tanke när jag såg filmen för första gången var att det borde vara filmat i Sydneys "tunnelbana", men har väl senare insett att det knappast kan vara så med tanke på att alla stunts/tricks kräver en studio. Men tågen? Någon som har några tankar/funderingar eller kanske rent av vet något om dem?

Jag såg Matrix Revolutions för några veckor sedan och även där finns ett par tunnelbanescener. Jag minns inte själv - Är det samma tåg som i första filmen? Jag har också för mig att man ser några "biljettspärrar" i filmen som liknar de jag såg i Melbournes City Loop.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Film: Matrix (tunnelbanan i filmen)

Inlägg av bruse »

kildor skrev:Min första tanke när jag såg filmen för första gången var att det borde vara filmat i Sydneys "tunnelbana", men har väl senare insett att det knappast kan vara så med tanke på att alla stunts/tricks kräver en studio. Men tågen? Någon som har några tankar/funderingar eller kanske rent av vet något om dem?
Stadmiljöerna är filmade i Sydney, iallfalla den första å "riktiga" Matrix. Så det kan ligga nära till hands...
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

Jo, fast tågen i Sydney är egentligen pendeltåg (med kontaktledningar) och har två våningar. Så är det inte i filmen...
MartinW
Inlägg: 1381
Blev medlem: onsdag 27 augusti 2003 14:51
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Sydney har som sagt fått agera stadsbild i filmen, men den bakomliggande tanken är att det ska vara en större amerikansk stad (New York).

Tunnelbanan är mycket lik New Yorks sådan. De flesta actionscener är filmade i blårum i en studio. Ta en titt på Matrix-DVDn (köp eventuellt låna) och extraprylarna. Där har du "Making of Matrix".
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Nuför tiden är väl "blårum" gröna?
Och om jag skall slänga mig med fackord, så heter det Chroma Key.
Saknade sådan vägg i skolan, så vi fick ändra vårt manus :-(
Bantekniker
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av august »

Bobjörk skrev:Nuför tiden är väl "blårum" gröna?
Och om jag skall slänga mig med fackord, så heter det Chroma Key.
Saknade sådan vägg i skolan, så vi fick ändra vårt manus :-(
Chroma Key eller "Greenscreen" (alt. "bluescreen")... Jag har för mig att man använder både blått och grönt, men i olika situationer, bland annat beroende på skådisarnas kläder med mera (eventuellt äfven andra grunkor).

Ungefär.
Skriv svar