Sida 1 av 1

Ny spårvagn faktiskt på gatan i Washington, D.C.

Postat: söndag 15 december 2013 15:02
av Zill
Washington Post: District’s streetcar line finally has its first car
After all the planning and jackhammering and track-laying, what the District’s new streetcar line needed was a streetcar. And there it was.
“It’s coming. It’s coming,” said Dawn Verdugo, 38, who grew up in San Francisco and imagined being on hand to see that city’s first cable car in 1873. “That’s a big deal.”
Many doubted the moment would arrive. But Friday night, workers fit together a massive green steel ramp, loosened the winch on a flatbed truck and slowly lowered a 66-foot-long Czech-made streetcar toward H Street NE. As the first wheels touched the steel track at 9:45 p.m., a half-century after the city’s last streetcar stopped running, spectators cheered — and Verdugo, a chemist who works in the serious Washington world of national security, was giddy. “There’s a train! We get to take a train!”

Re: Ny spårvagn faktiskt på gatan i Washington, D.C.

Postat: söndag 15 december 2013 15:53
av spårsnoken
Washington gör nu tvärtom mot många europeiska städer som vill bannlysa kontaktledningar i innerstaden. Efter att i många år förbjudit kontaktledningsdrift i centrala Washington tillåter man nu kontaktledning i centrum. Det var tydligen inte så farligt som man trodde för 70 år sedan... Och det vore naturligtvis mycket enklare och billigare om europeiska storstäder såg kontaktledningen som ett positivt inslag i stadsbilden i stället för att fördyra sina spårvägsprojekt med ibland alldeles för mycket för att slippa kontaktledning i centrum.

mvh/spårsnoken

Re: Ny spårvagn faktiskt på gatan i Washington, D.C.

Postat: söndag 15 december 2013 16:00
av Henrik Schütz
Vad trodde de styrande 1943 som man inte tror idag?

HS

Re: Ny spårvagn faktiskt på gatan i Washington, D.C.

Postat: söndag 15 december 2013 20:19
av Zill
spårsnoken skrev:Washington gör nu tvärtom mot många europeiska städer som vill bannlysa kontaktledningar i innerstaden. Efter att i många år förbjudit kontaktledningsdrift i centrala Washington tillåter man nu kontaktledning i centrum. Det var tydligen inte så farligt som man trodde för 70 år sedan... Och det vore naturligtvis mycket enklare och billigare om europeiska storstäder såg kontaktledningen som ett positivt inslag i stadsbilden i stället för att fördyra sina spårvägsprojekt med ibland alldeles för mycket för att slippa kontaktledning i centrum.

mvh/spårsnoken
Centrum har olika betydelser i Washington.

Huvudstaden Washington (d v s District of Columbia) är betydlgt större än centrum, eller monumental core, so det kallas.

Kontaktledningar (trolley wire) förbjöds av kongressen ca 1890 i centrun, men inte i andra delar av staden. Den ny linjen har sin västra sluthållplats på en vidadukt över bangården vid Union Station (Google karta här), som är så långt det går att ha luftledning.

Stadsfullmäktige (D.C. Council) har diskuterat att upphäva av förbudet mot kontakledningar i den centrala delen av staden, men det är inte klart om stadens politiker lagligen kan upphäva denna lag.

Om linjen ska dras vidare västerut, kommer den att vara i centrum, och i så fall måste lagen upphävas, eller annars måste man hitta på en annan strömförsörjningsmetod (staden tycks inte villa återgå till conduit system som användes att driva spårvagnar före 1962).