Spårvagn i Göteborg (bild + fråga)

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Walle

Spårvagn i Göteborg (bild + fråga)

Inlägg av Walle »

Någon som vet hur många reklammålade spårvagnar (se bilden) det finns i Göteborg? Såg endast denna vagn (271) några gånger under mitt veckolånga besök i denna vackra stad i somras. Och tur var väl det förresten, tycker inte det är speciellt vackert. :?

P.S. Hoppas verkligen inte att Connex tar efter detta. Tänk er Tvärbanan eller Tolvans vagnar med reklam på sidorna. Bläääääää !!! :wink:

Bild
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Nej. reklammålningar gillar vi inte...
Dom hade det ju på några bussar här i Stockholm... inte snyggt

(Dessutom så gör den reklam för fel lag :-))
Bantekniker
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8017
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Jonas M. Bobjörk skrev:Nej. reklammålningar gillar vi inte...
Dom hade det ju på några bussar här i Stockholm... inte snyggt

(Dessutom så gör den reklam för fel lag :-))
Nej, håller med dig. Gillar inte heller reklamstripade vagnar. Ett tag (för ett par år sen) drällde det av dem i Götet.
MN
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Det är i stort sett bara de få kvaravarande M21:orna som är reklamklistrade, Ett M28 tåg (tror jag) gör reklam för Universeum, med ryggradslös predatorfisk på sidan, hajjar ni det eller?
Om jag inte sagt det tidigare, så håller M21.orna på att ta slut, i december skall de få kvaravarande har blivit inlagda på Mitewaldekliniken för inoperation av ny mellandel.
Så om ni inte ännu åkt M21, passa på nu! snart är det försent!

Såg att "Radiocityvagnen" fått sin reklam reviderad, möjligen har också reklambudskapet förändrats litet. Men den redan fulgula vagnen har fått ett stort sjok med en ljusare gul färg på vänstersidan av b-delen. Sedan har man liksom bara kladdat på denna, luftbubblor och fula veck...
Att sedan koldammet från slitskenan sölar ned det hela ytterligare gör ju inte direkt saken bättre.

(Hajar har i egentlig meing ingen rikrig ryggrad, istället för benkotor har de brosk, därav en del av dess smidighet)

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårvagn i Göteborg (bild + fråga)

Inlägg av 2763 »

Walle skrev:Någon som vet hur många reklammålade spårvagnar (se bilden) det finns i Göteborg? Såg endast denna vagn (271) några gånger under mitt veckolånga besök i denna vackra stad i somras. Och tur var väl det förresten, tycker inte det är speciellt vackert. :?

P.S. Hoppas verkligen inte att Connex tar efter detta. Tänk er Tvärbanan eller Tolvans vagnar med reklam på sidorna. Bläääääää !!! :wink:
Hej Walle.

271 heter numera 371 och dräller runt på stan med den nygamla designen.

Sista dagen med reklamvagnar i Göteborg är den 31/12 2002, därefter blir det inga fler reklamvagnar förrän någon puckad tjänsteman tror sig vara smart och kommer på idéen på nytt (må vi hoppas att det inte inträffar!)

Alla vagnar inräknat (c:a 220 stycken) så är det mindre än 10 som går med reklam.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Spårvagn i Göteborg (bild + fråga)

Inlägg av bruse »

Walle skrev:Någon som vet hur många reklammålade spårvagnar (se bilden) det finns i Göteborg? Såg endast denna vagn (271) några gånger under mitt veckolånga besök i denna vackra stad i somras. Och tur var väl det förresten, tycker inte det är speciellt vackert. :?

P.S. Hoppas verkligen inte att Connex tar efter detta. Tänk er Tvärbanan eller Tolvans vagnar med reklam på sidorna. Bläääääää !!! :wink:

Bild
Den där är ju så jävla ful! Finns dt inga regler för hur förjävlig en vagn får bli? Dessutom tycker jag att Västra Frölunda låter bättre på ett lag som namn, än nåt fånigt amerkikanskt försök till att vara balla... för det är bara såååå töntigt med Wolf, Indians, [snusk] å vad alla lag ska kalla sig.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Fria radikala spårkrafter med färg.

Inlägg av Björn J. »

Nu är det inte laget i fråga som bekostat kladderiet, utan supporterklubben. Den andra reklamen mer tre "M" (är det någon choklad med vitlöksmak?) gör ju inte heller saken bättre, nästan så att man tror att "Indianerna" får sponsring från "MMM" samt det andra kak och husförsäljarna samt någon jag inte vet vad det är...

Nej, summasummarum, skönt att slippa dessa förskräckliga rullande reklampelare.

Och håller ju fullständigt met Hr. Martinsson att hoppas verkligen ingen i framtiden kommer på denna pseudobriljanta idé att designa om spårvagnar på detta vis.

Det finns dock andra "privata krafter" som designar om vagnar, färmst en fri radikal lackerargrupp som tydligen har lokaliserat sig i buskarna vid Marklandsgatan, där de friskt skapar nya designprogram på framförallt treaans M31:or, budskapet i deras alternativa design är dock svårt att förstå. Men det gäller troligtvis någon slags bekräftelse och så... stackars vilseledda ungdomar.

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Mindre fria snart före detta radikaler med tandborste....

Inlägg av 2763 »

Björn Johansson (BJ) skrev:Det finns dock andra "privata krafter" som designar om vagnar, färmst en fri radikal lackerargrupp som tydligen har lokaliserat sig i buskarna vid Marklandsgatan, där de friskt skapar nya designprogram på framförallt treaans M31:or, budskapet i deras alternativa design är dock svårt att förstå. Men det gäller troligtvis någon slags bekräftelse och så... stackars vilseledda ungdomar.
Och vad man skulle vilja göra med dessa stackars vilseledda ungdomar som endast accepterar att deras egen kultur existerar bör man inte nämna offentligt, men det innefattar 1 st vagnhallen Majorna fylld med bombade vagnar, en tandborste, vatten och för svagt rengöringsmedel samt 4 timmar att bli färdig på... (en duvning per man, inget samarbete inte)

Nåväl, kamerorna ombord har åtminstone haft den tydliga effekten att kl-tt-r numera begränsas till golvet, som av förklarliga skäl inte syns på kamerorna då bekvämlighetsmaffian har installerat stolar i våra vagnar (tack för det säger han som stal sista stolen på 7:an från allhelgonakyrkan i morses)

Inte ens på de vagnar som saknar kameraövervakning ser man, åtminstone på de tider jag åker, någon större mängd kl-tt-r inne i vagnarna.

För mig känns det som om man kanske borde börja kameraövervaka även de frekvent trafikerade vändslingorna, eftersom det är här den idag stora skadegörelsen sker. Ofta ligger platsen hyfsat avsides och mörkt. Förare blir hotade om de inte sitter still och tiger och avkrävs dessutom krav om att inte beröra varken "POL" eller "IL" knapparna på tastaturet till radion. (POL tillkallar polis direkt till platsen utan att återrop till förare sker, IL=Ilsamtal)

Men om vi måste kameraövervaka över allt - vart är vårt samhälle då på väg - var finns det som förr hette "HUT" och röts åt den allmänna ungdomen, idag tror jag inte en tonåring ens känner till det ordet. (det är förvisso inte ett krav för att kunna "veta hut") Jag tillhör förvisso Westerberggenerationen (och då menar jag inte den förre ledaren för folkpartiet utan starare storpotätens fader) men än i början av det glorifierade 80-talet fick man faktiskt lära sig att veta hut, åtminstone på den skånska lantbyggden. (Faktum är att jag ibland är på god väg att ryta åt vissa äldre som beter sig som **** att veta hut)

Jag är förargad och förgrymmad, vilket kanske märks. Jag vill ha ett fritt och rent samhälle där onödiga irritationsmoment aldrig uppstår. Ett sådant irritationsmoment är skadegörelse, ett annat hot mot trafikpersonal, ett tredje folk som inte begriper att de är "I god tid till nästa avgång" när de ser bussdörren stängas på den redan försenade bussen. En del av detta är givetvis småsaker, men många bäckar små.

En kollega till mig, bördig från det stolta landet Slovakien, berättade en gång att han som nyhitflyttad var imponerad av svenskens ärlighet och besviken över att den var totalt bortblåst sedan han flyttat hit. Som exempel berättade han om hur han dagligen sett folk sätta sig på en buss vid Eketrägatan, inväntat föraren som var i pausrummet och när föraren återkom fogligt ställt sig i kö för att betala. Idag fuskåker allt fler, kallt beräknandes att man får en bot på 600kr då och då (om det då är mindre än en gång varannan månad så "tjänar man på det")

Visst vi klagar ibland på att vi inte gör uppror tillräckligt ofta - men när vi gör det så gör vi det på fel sätt - det får ingen eller motsatt verkan.

Men den här typen av illvillighet är inte ett uppror och faktum är att man "tjänar" inte på det. Ty på grund av oärligheten försvinner för oss gemensamma pengar på onödiga saker som exempelvis biljettkontroller. Våra gemensamma biljettintäkter krymper o.s.v. o.s.v.

Likaledes så är de pengar som läggs ut på kl-tt-r en stor last och både dessa och avgifterna för biljettkontroller och bortfallet i intäkter en onödig last på vårt kollektiva trafiksystem. En last som leder till högre biljettpriser och lägre service i form av indragna turer och linjer, eftersatt underhåll m.m. m.m.

Nej - det börjar bli dags att försöka vända samhället tillbaka till de delar av den gamla tiden som var bra (för det var ju inte allt som var bättre förr) Ärlighet varar längst, fram för mer ärlighet i ett uppbyggligt och konstruktivt samhälle med rena spårvagnar utan renar på!

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Du Tony, hoppas inte att du blir sur när jag påpekar det, men valrörelsen är faktiskt slut, för denna gången... :wink:
Du har fyra år på dig att bilda parti och samla anhängare i dina idéer.


Annars håller jag och troligtvis alla med dig i detta.
Bara en sådan där klassisk oskriven lokaltrafikregel som man tidigt fick lära sig... Lämna din plats till äldre eller sådana som har svårt att stå upp om vagnen är full...
Som konduktör i sommras på Lisebergslinien fick jag på ett snyggt sätt en yngre tonåring och dennes förmodade mor att resa sig för en äldre gentleman som var jämngammal med 198...(1917). Detta kändes inte helt självklart för dessa passagerare. Gentlemannen köpte alla mina vykort... han skulle skicka dem till alla sina kusiner och barnbarn...

En annan gång försökte jag få en höggravid ung ganska kort kvinna att sätta sig ned (skulle kännas lugnare då för mig) men hon tyckte att det känndes bättre att stå upp, jag var litet nervös när vi passerade växlar och spårkryss i vid Drottningtorget och vid Brunsparken... Visserligen har jag assisterat ett flertal gånger vid förlossningar, men aldrig på en spårvagn.. så det kanske kunde blivit en ny icke självvald erfarenhet...
Nu blev det ingen "leverans" på den turen och man kan ju bara hoppas att hon inte åkte "Uppskjutet" eller liknande förlösande attraktion inne på Liseberg...

Men som sagt, att lära folk alla åldersgrupper att bete sig på ett snyggt, sympatiskt och empatiskt sätt, vore kanske någonting att satsa på.
Det är ju så att det är de äldre som i allmänhet redan kan detta, men det finns ju också rena rötägg i denna grupp, de sk. "pensionärsligisterna".

I denna senare grupp återfinns iband de "fina damerna" från Örgryte som inte kan tänka sig att betala 15 kr för att åka med en gammal vagn från St:Sigfridsplan bara för att femman inte kommer... om det inte går att åka på "kortet" så vill man absolut förhandla till sig pensionärsrabatt....
Men detta är en annan historia som kan publiceras i annan socialantropologiskt diskussionsämne i detta forum.

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Björn Johansson (BJ) skrev:Du Tony, hoppas inte att du blir sur när jag påpekar det, men valrörelsen är faktiskt slut, för denna gången... :wink:
Du har fyra år på dig att bilda parti och samla anhängare i dina idéer.
Det skall börjas i tid.
Skämt åsido så tror jag att jag av den gemena massan skulle betraktas som en bakåtsträvare. Dessutom bor jag ju inte i Göteborgs kommun varför jag i Härryda kommunfullmäktige troligen inte kan göra mycket åt saken (Det faller liksom utanför det så kallade bordet :roll: )
Björn Johansson (BJ) skrev: Annars håller jag och troligtvis alla med dig i detta.
Bara en sådan där klassisk oskriven lokaltrafikregel som man tidigt fick lära sig... Lämna din plats till ändre eller sådana som har svårt att stå upp om vagnen är full...
Som konduktör i sommras på Lisebergslinien fick jag på ett snyggt sätt en yngre tonåring och dennes förmodade mor att resa sig för en äldre gentleman som var jämngammal med 198...(1917). Detta kändes inte helt självklart för dessa passagerare. Gentlemannen köpte alla mina vykort... han skulle skicka dem till alla sina kusiner och barnbarn...
Har också varit med om samma sak, de flesta passagerare förstår, eller känner sig pinsamt uttittade helt plötsligt om man påtalar att änkefru Olga kanske behöver platsen bättre. Fast oftast blir det roligast om man kör med ett "Knô dâj în" det finns plats för 20 sittande, fem rumpor på varje bänk, så är det i Göteborg... (Givetvis med en grav skånsk brytning)

Jag tror faktiskt att ganska många på detta forum är arga på den "vilseledda ungdomen"
Björn Johansson (BJ) skrev: Men som sagt, att lära folk alla åldersgrupper att bete sig på ett snyggt, sympatiskt och empatiskt sätt, vore kanske någonting att satsa på.
Det är ju så att det är de äldre som i allmänhet redan kan detta, men det finns ju också rena rötägg i denna grupp, de sk. "pensionärsligisterna".
Som exempel den person som i insändare i dagens Göteborgsmetro krävde att skolbarn i lågstadieålder skulle stå för hennes skull - befängt! Ungarna måste klara av att hålla i sig innan de skall tvingas stå. I det läget bör pensionären om hon tvunget måste sitta kanske tänka på att ta en senare buss.
Björn Johansson (BJ) skrev: I denna senare grupp återfinns iband de "fina damerna" från Örgryte som inte kan tänka sig att betala 15 kr för att åka med en gammal vagn från St:Sigfridsplan bara för att femman inte kommer... om det inte går att åka på "kortet" så vill man absolut förhandla till sig pensionärsrabatt....
Men detta är en annan historia som kan publiceras i annan socialantropologiskt diskussionsämne i detta forum.
Medhåll om detta gives. Har dock aldrig råkat ut för detta, de fina Örgrytedamer som åker med mig betalar gladeligen, helst 20 kr....

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

TonyM skrev:...de fina Örgrytedamer som åker med mig betalar gladeligen, helst 20 kr....

/Tony
Ja det är ju till dig det Tony, du är ju både yngre och vackrare än vad jag är... kanske värt den femman extra :oops: (ja inte den femman som aldrig kommer då... det är en annan...)

Out of topic:
Bj.
Vadå jag dyster?
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Angående att ge plats för äldre... det är väl egentligen inte det det hela handlar om? Att nån är +70 (ller lite yngre) betyder inte att personen ifråga inte kan stå... dessutom: varför skall dom ha privilegiet att så fort dom går på en buss, spårvagn eller vad det nu är, så blir plötsligt alla platser där det sitter unga personer lediga... Verkar lite konstig i mina ögon. Och nej, jag är inte ouppfostrad. Ser jag nån med kryckor eller käpp eller nån som ser ut att behöva sitta, så får dom det... dessutom kan dom fråga, men då får dom fråga vem som helst (vet vissa äldre som bara frågar dom som är unga, inte medelålders? Vad är skillnaden? Varför just vi unga? Jag kanske just då är trött efter en hård arbetsdag i skolan/på jobbet, eller stukat foten på idrotten eller vad som helst...

Hmm... blev lång det här...

Hur som helst: Dom som behöver skall få sitta, och då i första hand på dom säten med en rullstol på...
Dessa säten är främst för rörelsehindrade inte som en dam sade till mig "Dessa säten är endast för pensionärer" och menade att just jag skulle flytta på mig, trots att det i samma del av vagnen fanns 3 andra platser för "pensionärer", för att "hon ville sitta där"

Hoppas ingen missförstår mig... behöver man av olika skäl sitta, så skall man få det, men det är inte ett krav bara för att man e gammal...
Bantekniker
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Jonas:
Det kan ju bli så här på sådana här forum, där det bara är det skrivna ordet som syns utan undermeningar...
Bättre formulerat då "Ge din sittplats för dem som bättre behöver platsen" (oavsett ålder eller andra variabler).

... Eller som en äldre dam sade:
-Sitt medan du är ung, för när du är gammal får du stå..."

Eller den där historien som egentligen skall berättas på danska..

Ung dam:
-Vill ni vara vänlig att lämna er plats åt mig som är gravid?
Något irriterad och förvånade medelålders herre:
-Ni är väl inte så värst gravid?
-Jodå, det är nattagammalt.

Sortie!

Bj.
Vadå jag dyster?
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Okej... jag läste ditt en gång till och insåg att jag missförstod dig fel.. nu har jag missförstått rätt! :wink: :lol:

Ja... ungfär så menar välan jag också...
Bantekniker
Jens

reklamvagnar

Inlägg av Jens »

Måste säga emot! Reklamvagnar kan vara snygga. Men inte den på bilden, mest för att reklamen inte går runt hela vagnen. Varför låter man förarhytterna vara omålade/opåklistrade? Jaja, jag har frågat det förr när samma debatt var uppe i gamla forumet. Men ingen visste svaret...
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Maritimt inlägg

Inlägg av Björn J. »

Jag har också funderat på varör för och akter är mestadels oklistrade.
Nu ser M21:orna än jäkligare ut, förefaller som om man i ett sista desperat försök att ta in rekamintäkter kletar vagnarna fulla med olika sorters reklam... ja ni ser ju vagnen i denna tråd... Såg "Stena Linien" häromdagen, massvis med reklam såväl på babords som styrbords sida för företag som ingenting har med Stena eller ens Kattegatt att göra.

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
JAgr
Inlägg: 571
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:59
Ort: Västra Frölunda

Inlägg av JAgr »

Jens skrev: Varför låter man förarhytterna vara omålade/opåklistrade?
BJ skrev:Jag har också funderat på varör för och akter är mestadels oklistrade.
Det har att göra med att ett par vagnar blev så fullständigt maskerade att det var svårt att se att det var en spårvagn. Ex.vis "Den rullande tegelväggen" en reklamvagn för ett bostadsbolag, vagnen försvann fullständigt mot bakgrunden när den stannade vid vissa hållplatser, det fanns ytterligare ett par exempel. Med detta som bakgrund togs beslutet att "nos" och "svans" inte fick dekoreras utan skall i alla lägen visa att det är en spårvagn som sticker fram ur maskeringen.
Det hela bottnar alltså i ett säkerhetsmässigt resonemang.
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

JAgr skrev:....Det har att göra med att ett par vagnar blev så fullständigt maskerade att det var svårt att se att det var en spårvagn. Ex.vis "Den rullande tegelväggen" en reklamvagn för ett bostadsbolag, vagnen försvann fullständigt mot bakgrunden när den stannade vid vissa hållplatser....
Bra kamoflage... kanske en idé att sälja till div. krigsmakter 8)

Bj.
Vadå jag dyster?
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Själv gillar jag vagnen som gör/gjorde reklam för Gula Sidorna... den var gul, men bara sidorna :lol: :lol:
Bantekniker
Användarens profilbild
AeroSol
Inlägg: 138
Blev medlem: fredag 04 oktober 2002 22:51
Ort: Rönninge, Stockholm

Inlägg av AeroSol »

Nån som kommer ihåg de pendeltåg i Stockholm som var reklammålade för några år sen? Jag kommer särskilt ihåg den helgula vagn som gjorde reklam för http://www.GulaSidorna.se
Nån som sitter och håller på en bild? Fram med den!
Är det dessa tågset som målats om med ljusare blå färg? (Jag menar inte de ombyggda X10:orna)?
Skriv svar