1990 var jag på studiebesök i Italien, inte ovanligt på den tiden, och som alltid får man ta sig några timmar i ottan, när de andra i gruppen sover ut efter gårdagens sena middag, och gå till någon intressant järnväg eller liknande. Detta år blev det en skön morgonpromenad till stationen Milano Nord för att titta på de gamla tågen för linjerna norrut mot Schweiz. Idag 2013 är Milano Nord inte nått speciellt men då var det en riktigt trevlig station. Vi var även i den mycket vackra staden Pavia (känd för sina torn söder om Milano, och när jag ser på de skannade bilderna så upptäcker jag en gammal motorvagn som jag nog inte tänkte på när jag tog bilden på det gamla elloket på stationen.
lle.
Lokalbanan Ferrovie Nord Milano, oktober 1990.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Re: Lokalbanan Ferrovie Nord Milano, oktober 1990.
Jag fick just en Flashback av Roslagsbanan och Östra station...Olle skrev:1990 var jag på studiebesök i Italien, inte ovanligt på den tiden, och som alltid får man ta sig några timmar i ottan, när de andra i gruppen sover ut efter gårdagens sena middag, och gå till någon intressant järnväg eller liknande. Detta år blev det en skön morgonpromenad till stationen Milano Nord för att titta på de gamla tågen för linjerna norrut mot Schweiz. Idag 2013 är Milano Nord inte nått speciellt men då var det en riktigt trevlig station. Vi var även i den mycket vackra staden Pavia (känd för sina torn söder om Milano, och när jag ser på de skannade bilderna så upptäcker jag en gammal motorvagn som jag nog inte tänkte på när jag tog bilden på det gamla elloket på stationen.
lle.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Lokalbanan Ferrovie Nord Milano, oktober 1990.
Ja, verkligen! Fast det är ju normalspår så det visar hur det kunde ha tett sig någonstans i stan om man hade förverkligat det nät av normalspåriga förortsbanor av SSnJ-typ, som i slutänden i stället blev tunnelbanan...
- Christer J
- Inlägg: 1022
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
- Ort: Stockholm - Årsta
Re: Lokalbanan Ferrovie Nord Milano, oktober 1990.
Tog du inte tillfället i akt att åka dessa vagnar? De var från 1920-talet och intakta inuti. De gick dagligen mellan Milano och Como Lago, resan tog 2 timmar enkel väg. Mycket trevliga vagnar att åka med. Jag åkte banan och vagnarna 1994. I Como Lago fann jag även en hjulångare, men hade inte tid att undersöka detta närmare.Olle skrev:1990 var jag på studiebesök i Italien, inte ovanligt på den tiden, och som alltid får man ta sig några timmar i ottan, när de andra i gruppen sover ut efter gårdagens sena middag, och gå till någon intressant järnväg eller liknande. Detta år blev det en skön morgonpromenad till stationen Milano Nord för att titta på de gamla tågen för linjerna norrut mot Schweiz. Idag 2013 är Milano Nord inte nått speciellt men då var det en riktigt trevlig station. Vi var även i den mycket vackra staden Pavia (känd för sina torn söder om Milano, och när jag ser på de skannade bilderna så upptäcker jag en gammal motorvagn som jag nog inte tänkte på när jag tog bilden på det gamla elloket på stationen.
lle.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.