Lokalbanan Ferrovie Nord Milano, oktober 1990.

Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Lokalbanan Ferrovie Nord Milano, oktober 1990.

Inlägg av Olle »

1990 var jag på studiebesök i Italien, inte ovanligt på den tiden, och som alltid får man ta sig några timmar i ottan, när de andra i gruppen sover ut efter gårdagens sena middag, och gå till någon intressant järnväg eller liknande. Detta år blev det en skön morgonpromenad till stationen Milano Nord för att titta på de gamla tågen för linjerna norrut mot Schweiz. Idag 2013 är Milano Nord inte nått speciellt men då var det en riktigt trevlig station. Vi var även i den mycket vackra staden Pavia (känd för sina torn söder om Milano, och när jag ser på de skannade bilderna så upptäcker jag en gammal motorvagn som jag nog inte tänkte på när jag tog bilden på det gamla elloket på stationen.


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


:D lle.
:-)lle
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Lokalbanan Ferrovie Nord Milano, oktober 1990.

Inlägg av roggek »

Olle skrev:1990 var jag på studiebesök i Italien, inte ovanligt på den tiden, och som alltid får man ta sig några timmar i ottan, när de andra i gruppen sover ut efter gårdagens sena middag, och gå till någon intressant järnväg eller liknande. Detta år blev det en skön morgonpromenad till stationen Milano Nord för att titta på de gamla tågen för linjerna norrut mot Schweiz. Idag 2013 är Milano Nord inte nått speciellt men då var det en riktigt trevlig station. Vi var även i den mycket vackra staden Pavia (känd för sina torn söder om Milano, och när jag ser på de skannade bilderna så upptäcker jag en gammal motorvagn som jag nog inte tänkte på när jag tog bilden på det gamla elloket på stationen.


Bild


Bild


Bild




:D lle.
Jag fick just en Flashback av Roslagsbanan och Östra station...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Lokalbanan Ferrovie Nord Milano, oktober 1990.

Inlägg av daniel_s »

Ja, verkligen! Fast det är ju normalspår så det visar hur det kunde ha tett sig någonstans i stan om man hade förverkligat det nät av normalspåriga förortsbanor av SSnJ-typ, som i slutänden i stället blev tunnelbanan...
Användarens profilbild
Christer J
Inlägg: 1022
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: Lokalbanan Ferrovie Nord Milano, oktober 1990.

Inlägg av Christer J »

Olle skrev:1990 var jag på studiebesök i Italien, inte ovanligt på den tiden, och som alltid får man ta sig några timmar i ottan, när de andra i gruppen sover ut efter gårdagens sena middag, och gå till någon intressant järnväg eller liknande. Detta år blev det en skön morgonpromenad till stationen Milano Nord för att titta på de gamla tågen för linjerna norrut mot Schweiz. Idag 2013 är Milano Nord inte nått speciellt men då var det en riktigt trevlig station. Vi var även i den mycket vackra staden Pavia (känd för sina torn söder om Milano, och när jag ser på de skannade bilderna så upptäcker jag en gammal motorvagn som jag nog inte tänkte på när jag tog bilden på det gamla elloket på stationen.

Bild

Bild
:D lle.
Tog du inte tillfället i akt att åka dessa vagnar? De var från 1920-talet och intakta inuti. De gick dagligen mellan Milano och Como Lago, resan tog 2 timmar enkel väg. Mycket trevliga vagnar att åka med. Jag åkte banan och vagnarna 1994. I Como Lago fann jag även en hjulångare, men hade inte tid att undersöka detta närmare.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Skriv svar