Sida 1 av 2
Utopiskt spårvägsnät
Postat: onsdag 27 november 2013 10:29
av Kantorn
Usch, jag är förkyld. Vad gör jag då? Jag har inget lego att bygga fantastiska spårvagnar med... Jag har ju mina modelljärnvägar att bygga på, men orkar inte det just nu...
Jag plitar ihop en spårvägskarta som grundar sig på det som finns, det som är planerat inom det närmaste, och så mina fantasier på det.
Sagt och gjort.
http://home.swipnet.se/ojanner/sthlmsparvag.pdf
Jag har bergis missat en del viktiga stationer, och trampar säkerligen flera forumister på tårna.
Kanske är det någon som har något förslag på fler linjer. Kanske orkar jag lägga till dem på min karta. Kanske inte. Jag skulle vilja ha hjälp med vad den rödsvartprickiga linje 21 ska ha för nordlig sträckning vid gasverksområdet, och vilka hållplatser som ska med.
Till er som inte gillar "hobbysnickrade" kollektivtrafikkartor: tryck absolut inte på länken. Ni blir bara arga.
Re: Utopiskt spårvägsnät
Postat: onsdag 27 november 2013 10:38
av Jona
Kantorn skrev:Kanske är det någon som har något förslag på fler linjer.
Vad sägs om och förlänga den svarta från Liljeholmen via St Eriksplan till Karolinska.
Eventuellt borde man kanske förlänga linje 12 från Odenplan till Karolinska också.
/Jona
Re: Utopiskt spårvägsnät
Postat: onsdag 27 november 2013 10:49
av Kantorn
Jona skrev:Kantorn skrev:Kanske är det någon som har något förslag på fler linjer.
Vad sägs om och förlänga den svarta från Liljeholmen via St Eriksplan till Karolinska.
Eventuellt borde man kanske förlänga linje 12 från Odenplan till Karolinska också.
/Jona
Bra ide! Jag ska fundera på det.
Att jag överhuvudtaget dragit in tolvan till innerstaden är för att avlasta gröna linjen på tunnelbanan.
EDIT: Nu har jag ändrat på det.
Re: Utopiskt spårvägsnät
Postat: onsdag 27 november 2013 12:00
av gbd
Nu när du ändå håller på med spårporr, skulle man inte kunna göra 7:an till en mer turistlinje? Dvs dra den lite kringelikrokigt kring intressanta turistatraktioner?
P.S.kanske lägga T-banenätet över så vi man ser enklare om det finns redundanser/avlastningar?
Re: Utopiskt spårvägsnät
Postat: onsdag 27 november 2013 12:03
av Kantorn
gbd skrev:Nu när du ändå håller på med spårporr, skulle man inte kunna göra 7:an till en mer turistlinje? Dvs dra den lite kringelikrokigt kring intressanta turistatraktioner?
Tja varför inte? Men jag skulle hellre då vilja göra det till en museilinje - men lovar ingenting. Möjligen en Djurgården-runt-linje via Kaknäs och museerna där i närheten.
Dessutom har jag gjort det fruktansvärda att byta nummer på den till 27, dvs en linje 7 som har alternativ sträckning, jfr linje 21 och linje 24.
Ska fundera på saken...
Re: Utopiskt spårvägsnät
Postat: onsdag 27 november 2013 13:00
av LÅ1
Där fanns ju en hel del att studera!
En spontan tanke: Varför inte låta linje 21 gå vidare till Norra Djurgådrdsstaden/Gasverksområden. Då kan man ju få spår ända fram till det blivande spårvägsmuseet i området. (Om museeplanerna fortförande är aktuella.) Och sedan vidare till KTH via Stadion (och kanske vidare till Odenplan eller varför inte till Universitetet.)
Om det höga numret och/eller den prickiga linjen antyder att det inte är en normal linje så får man nog ändra på detta. Eller låta det bli ytterliggare en linje, som då kan fortsätta förbi Djurgårdsbron mot Kungsträdgården och Slussen. Då får man ytterligare en linje på Skeppsbron.
En annan tanke, men den är nog svår att genomföra rent praktiskt. Om linje 3 kunde gå vidare från Södersjukhuset till Tanto (de trista bostadshusen nära järnvägsbron) så skulle de som bor där få god kollektivtrafikförsörjning.
Re: Utopiskt spårvägsnät
Postat: onsdag 27 november 2013 13:42
av Kantorn
LÅ1 skrev:Där fanns ju en hel del att studera!
En spontan tanke: Varför inte låta linje 21 gå vidare till Norra Djurgådrdsstaden/Gasverksområden. Då kan man ju få spår ända fram till det blivande spårvägsmuseet i området. (Om museeplanerna fortförande är aktuella.) Och sedan vidare till KTH via Stadion (och kanske vidare till Odenplan eller varför inte till Universitetet.)
Om det höga numret och/eller den prickiga linjen antyder att det inte är en normal linje så får man nog ändra på detta. Eller låta det bli ytterliggare en linje, som då kan fortsätta förbi Djurgårdsbron mot Kungsträdgården och Slussen. Då får man ytterligare en linje på Skeppsbron.
En annan tanke, men den är nog svår att genomföra rent praktiskt. Om linje 3 kunde gå vidare från Södersjukhuset till Tanto (de trista bostadshusen nära järnvägsbron) så skulle de som bor där få god kollektivtrafikförsörjning.
Din spontana tanke har jag redan bett om hjälp med...
Kantorn skrev: Jag skulle vilja ha hjälp med vad den rödsvartprickiga linje 21 ska ha för nordlig sträckning vid gasverksområdet, och vilka hållplatser som ska med.
Det höga numret betyder typ förstärkningslinje, som 7X-bussarna från början gjorde. Jämför 76 till exempel. Men inget hindrar att den blir helfärgad och får nåt trevligt nummer. 8 till exempel. Gasverksområdet, vilka fler hållplatser? Min senaste SL-karta är i småbitar, och den biten fattas. Och SL-s fina kartor på nätet är borttagna...
Trean till Tanto kräver nästan hiss eller kuggstång...
Re: Utopiskt spårvägsnät
Postat: onsdag 27 november 2013 14:16
av LÅ1
Kantorn skrev:LÅ1 skrev:Där fanns ju en hel del att studera!
En spontan tanke: Varför inte låta linje 21 gå vidare till Norra Djurgådrdsstaden/Gasverksområden. Då kan man ju få spår ända fram till det blivande spårvägsmuseet i området. (Om museeplanerna fortförande är aktuella.) Och sedan vidare till KTH via Stadion (och kanske vidare till Odenplan eller varför inte till Universitetet.)
Om det höga numret och/eller den prickiga linjen antyder att det inte är en normal linje så får man nog ändra på detta. Eller låta det bli ytterliggare en linje, som då kan fortsätta förbi Djurgårdsbron mot Kungsträdgården och Slussen. Då får man ytterligare en linje på Skeppsbron.
En annan tanke, men den är nog svår att genomföra rent praktiskt. Om linje 3 kunde gå vidare från Södersjukhuset till Tanto (de trista bostadshusen nära järnvägsbron) så skulle de som bor där få god kollektivtrafikförsörjning.
Din spontana tanke har jag redan bett om hjälp med...
Kantorn skrev: Jag skulle vilja ha hjälp med vad den rödsvartprickiga linje 21 ska ha för nordlig sträckning vid gasverksområdet, och vilka hållplatser som ska med.
Det höga numret betyder typ förstärkningslinje, som 7X-bussarna från början gjorde. Jämför 76 till exempel. Men inget hindrar att den blir helfärgad och får nåt trevligt nummer. 8 till exempel. Gasverksområdet, vilka fler hållplatser? Min senaste SL-karta är i småbitar, och den biten fattas. Och SL-s fina kartor på nätet är borttagna...
Trean till Tanto kräver nästan hiss eller kuggstång...
Så kort minne man har. Informationen går tydligen in genom ögonen och ut någon annan väg, kanske munnen!
Men lämnar någr spår, så att jag kom att titta på det direkt!
Ja, Sös till Tanto är nog en svår nöt att knäcka. Möjligen en tunnelstation under Sös.
För övrigt, vilket område är det som kallas Norra Djurgårdsstaden? Jag har alltid spontant tänkt på området norr om Ropsten och Hjorthagen (=Gasverksområdet),
men det är tydligen Söder om Ropsten också.
Sedan finns det ju ett mindre område som heter Djurgårdsstaden, söder om Djurgårdsslätten. Så namnet Norra Djurgårdsstaden är inte helt bra, om man frågar mig.
Re: Utopiskt spårvägsnät
Postat: onsdag 27 november 2013 15:12
av Medic
Verkligen snyggt! Hoppas vi får se det på riktigt "snart".. Tar man alla pengar från Förbifarten och gör detta blir det ändå mängder med pengar över...
Re: Utopiskt spårvägsnät
Postat: onsdag 27 november 2013 15:59
av Kantorn
LÅ1 skrev:Kantorn skrev:LÅ1 skrev:Där fanns ju en hel del att studera!
En spontan tanke: Varför inte låta linje 21 gå vidare till Norra Djurgådrdsstaden/Gasverksområden. Då kan man ju få spår ända fram till det blivande spårvägsmuseet i området. (Om museeplanerna fortförande är aktuella.) Och sedan vidare till KTH via Stadion (och kanske vidare till Odenplan eller varför inte till Universitetet.)
Om det höga numret och/eller den prickiga linjen antyder att det inte är en normal linje så får man nog ändra på detta. Eller låta det bli ytterliggare en linje, som då kan fortsätta förbi Djurgårdsbron mot Kungsträdgården och Slussen. Då får man ytterligare en linje på Skeppsbron.
En annan tanke, men den är nog svår att genomföra rent praktiskt. Om linje 3 kunde gå vidare från Södersjukhuset till Tanto (de trista bostadshusen nära järnvägsbron) så skulle de som bor där få god kollektivtrafikförsörjning.
Din spontana tanke har jag redan bett om hjälp med...
Kantorn skrev: Jag skulle vilja ha hjälp med vad den rödsvartprickiga linje 21 ska ha för nordlig sträckning vid gasverksområdet, och vilka hållplatser som ska med.
Det höga numret betyder typ förstärkningslinje, som 7X-bussarna från början gjorde. Jämför 76 till exempel. Men inget hindrar att den blir helfärgad och får nåt trevligt nummer. 8 till exempel. Gasverksområdet, vilka fler hållplatser? Min senaste SL-karta är i småbitar, och den biten fattas. Och SL-s fina kartor på nätet är borttagna...
Trean till Tanto kräver nästan hiss eller kuggstång...
Så kort minne man har. Informationen går tydligen in genom ögonen och ut någon annan väg, kanske munnen!
Men lämnar någr spår, så att jag kom att titta på det direkt!
Ja, Sös till Tanto är nog en svår nöt att knäcka. Möjligen en tunnelstation under Sös.
Jag fepsade lite, och se, jag lyckades få in en blandning av 55:an och 43:an i en grön linje 5.
Samma länk:
http://home.swipnet.se/ojanner/sthlmsparvag.pdf
Re: Utopiskt spårvägsnät
Postat: onsdag 27 november 2013 16:00
av Kantorn
Nån gång i en oklar framtid kanske jag gör spårväg av linje 40 också. Är inte riktigt klar med tanken än.
Re: Utopiskt spårvägsnät
Postat: onsdag 27 november 2013 17:30
av twr
LÅ1 skrev:För övrigt, vilket område är det som kallas Norra Djurgårdsstaden? Jag har alltid spontant tänkt på området norr om Ropsten och Hjorthagen (=Gasverksområdet),
men det är tydligen Söder om Ropsten också.
Sedan finns det ju ett mindre område som heter Djurgårdsstaden, söder om Djurgårdsslätten. Så namnet Norra Djurgårdsstaden är inte helt bra, om man frågar mig.
Från wikipedia:
"Namnet Norra Djurgårdsstaden började användas under 2006, och syftade då på ett område med planerade bostäder i den västra delen av stadsdelen Hjorthagen, på gränsen till stadsdelen Norra Djurgården, därav namnet. Under 2010 utsträcktes namnet till att syfta på hela området från Husarviken till Loudden." http://sv.wikipedia.org/wiki/Norra_Djurg%C3%A5rdsstaden
Re: Utopiskt spårvägsnät
Postat: onsdag 27 november 2013 17:41
av daniel_s
Eftersom det är en utopi vi diskuterar så behöver vi inte vara bundna av vilka namn som i verkligheten används för saker och ting, speciellt inte om vi inte tycker om dem.
I mitt utopiska spårvägsnät har jag redigerat bort såväl namnet "Norra Djurgårdsstaden" som själva bostadsområdet.

Re: Utopiskt spårvägsnät
Postat: onsdag 27 november 2013 18:27
av LÅ1
twr skrev:LÅ1 skrev:För övrigt, vilket område är det som kallas Norra Djurgårdsstaden? Jag har alltid spontant tänkt på området norr om Ropsten och Hjorthagen (=Gasverksområdet),
men det är tydligen Söder om Ropsten också.
Sedan finns det ju ett mindre område som heter Djurgårdsstaden, söder om Djurgårdsslätten. Så namnet Norra Djurgårdsstaden är inte helt bra, om man frågar mig.
Från wikipedia:
"Namnet Norra Djurgårdsstaden började användas under 2006, och syftade då på ett område med planerade bostäder i den västra delen av stadsdelen Hjorthagen, på gränsen till stadsdelen Norra Djurgården, därav namnet. Under 2010 utsträcktes namnet till att syfta på hela området från Husarviken till Loudden." http://sv.wikipedia.org/wiki/Norra_Djurg%C3%A5rdsstaden
Då var jag inte helt fel ute med att tänka mig Norra Djurgårdsstaden som om den bara fanns norr om Lidingövägen. Har inte riktigt vant mig vid att området öster om Gärdet (Frihamnen m.fl. områden) är en del av Norra Djurgårdsstaden.
Re: Utopiskt spårvägsnät
Postat: fredag 29 november 2013 0:44
av M_M
Kul tråd!
Önskemål: "prickar" med linjefärg invid linjeförteckningen, så att man direkt ser att 0=rosa utan att leta reda på de angivna platsnamnen på kartan. Behövs inte för de som är tillräckligt bevandrade i Stockholm men för alla utsocknes är det nog bra.
Vad sägs om att låta 2 och 5 byta sträcka på Södermalm, så att Tanto får åka omvägen via Sofia medan Årstaberg får direktaste vägen? Årsta har väl redan en av SL's absolut hårdast belastade busslinjer och det vore väl utmärkt om de kunde fortsätta med spårvagn in till centrum istället för att ta plats på tunnelbanan (som bättre nyttjas för resor längre ut).
Jag efterlyser större kopplingar till Tvärbanan. Jag inser att det blir kostsamt vid Gullmarsplan och kanske inte kostsamt men inte så jättebra vid Stora Essingen, men däremot är väl Liljeholmen och Solna Centrum ett par minst sagt förträffliga plats för spårvägsanslutning.
Kartan och texten stämmer inte riktigt, 24 går enligt texten Liljeholmen-Fridhemsplan men på kartan Liljeholmen-Fridhemsplan-Karolinska.
En turistlinje via Kaknästornet och "Djurgården runt" vore nog en bra idé. Behovet av busslinje 69 (öster om centralen) bortfaller då. Det vore för övrigt intressant att veta hur stor körtidskillnad man skulle få mellan Kaknästornet och Djurgårdsbron beroende på om man kör raka vägen eller om man kör via (södra) Djurgården. Om det inte skiljer alltför många minuter så kunde väl linjen vara enkelspårig och i högtrafik endast trafikeras i ena riktningen (för att få tillräcklig turtäthet). Eventuellt kanske över huvud taget bara trafikeras i en riktning så behöver man inte så många växlar o.s.v...
Nu har det föreslagits att flytta Spårvägsmuseet till Gasverksområdet men det vore väl lämpligt att ha i Kaknäs-trakten, kombinerat med driftlokaler för Djurgårdslinjen och kanske möjlighet till guidade turer (i typ nån slags fönsterförsedd korridor med insyn i vagnhallen, så slipper man krångla med alla säkerhetsarrangemang som annars behövs vid t.ex. "öppet hus"-verksamheter).
Re: Utopiskt spårvägsnät
Postat: fredag 29 november 2013 8:41
av Kantorn
M_M skrev:Kul tråd!
Önskemål: "prickar" med linjefärg invid linjeförteckningen, så att man direkt ser att 0=rosa utan att leta reda på de angivna platsnamnen på kartan. Behövs inte för de som är tillräckligt bevandrade i Stockholm men för alla utsocknes är det nog bra.
Vad sägs om att låta 2 och 5 byta sträcka på Södermalm, så att Tanto får åka omvägen via Sofia medan Årstaberg får direktaste vägen? Årsta har väl redan en av SL's absolut hårdast belastade busslinjer och det vore väl utmärkt om de kunde fortsätta med spårvagn in till centrum istället för att ta plats på tunnelbanan (som bättre nyttjas för resor längre ut).
Jag efterlyser större kopplingar till Tvärbanan. Jag inser att det blir kostsamt vid Gullmarsplan och kanske inte kostsamt men inte så jättebra vid Stora Essingen, men däremot är väl Liljeholmen och Solna Centrum ett par minst sagt förträffliga plats för spårvägsanslutning.
Kartan och texten stämmer inte riktigt, 24 går enligt texten Liljeholmen-Fridhemsplan men på kartan Liljeholmen-Fridhemsplan-Karolinska.
En turistlinje via Kaknästornet och "Djurgården runt" vore nog en bra idé. Behovet av busslinje 69 (öster om centralen) bortfaller då. Det vore för övrigt intressant att veta hur stor körtidskillnad man skulle få mellan Kaknästornet och Djurgårdsbron beroende på om man kör raka vägen eller om man kör via (södra) Djurgården. Om det inte skiljer alltför många minuter så kunde väl linjen vara enkelspårig och i högtrafik endast trafikeras i ena riktningen (för att få tillräcklig turtäthet). Eventuellt kanske över huvud taget bara trafikeras i en riktning så behöver man inte så många växlar o.s.v...
Nu har det föreslagits att flytta Spårvägsmuseet till Gasverksområdet men det vore väl lämpligt att ha i Kaknäs-trakten, kombinerat med driftlokaler för Djurgårdslinjen och kanske möjlighet till guidade turer (i typ nån slags fönsterförsedd korridor med insyn i vagnhallen, så slipper man krångla med alla säkerhetsarrangemang som annars behövs vid t.ex. "öppet hus"-verksamheter).
Många intressanta förslag!
Det där med sträckningen för linje 24 - jag har förlängt den utan att ändra. Mittåt, således. Jag ska se över kartan och se vad jag kan åstadkomma.
Re: Utopiskt spårvägsnät
Postat: fredag 29 november 2013 8:47
av gbd
Ska man förresten hoppas att du kryar på dig, eller att du fortsätter att vara förkyld så att den här diskussionen fortsätter?

Re: Utopiskt spårvägsnät
Postat: fredag 29 november 2013 9:32
av Kantorn
Hur kopplingen till tvärbanan tillgår inser jag att det stundom blir svårt. Men som du säger, vid Solna C och Liljeholmen borde det gå bra. Däremot tror jag att folk är så pass kapabla att byta spårvagn så att jag inte behöver ha gemensam linjesträckning någonstans. Mitt mål är att samtliga spårvägslinjer ska trafikeras med fem minuters mellanrum, med möjligen undantag för linje 6 och 27 som är mer eller mindre rena turistlinjer där det kanske räcker med 7½ eller 10 minuters mellanrum. Fyran ska gå med fyra minuters mellanrum, och helst med 4/6-vagnar a la Budapest.
Re: Utopiskt spårvägsnät
Postat: fredag 29 november 2013 9:36
av Kantorn
gbd skrev:Ska man förresten hoppas att du kryar på dig, eller att du fortsätter att vara förkyld så att den här diskussionen fortsätter?

När jag väl satt igång är jag svårstoppad! Både vad gäller spårvägskartor (dessbättre?) och förkylningar (dessvärre...)
Länk till nytillkomna som inte orkar läsa hela tråden:
http://home.swipnet.se/ojanner/sthlmsparvag.pdf
M_M har fått några önskemål tillgodosedda.
Re: Utopiskt spårvägsnät
Postat: fredag 29 november 2013 16:43
av mullvad
Spännande karta. Den skulle bli ännu bättre med tvärbanan och kanske övrig spårtrafik också. Det ingår kanske inte i uppgiften, men kanske Norra Lidingöbanan borde vara med?