I februari i år var jag återigen i Angereds centrum, och då såg det ut så här vid infarten/utfarten till slingan:
Vagnen på bilden ovan är på väg mot Kungssten. Man kör i vänstertrafik mellan Hjällbo och Angereds centrum, så till höger syns spåret från Storås. Där står ett par bortvridna huvudsignaler som väl är tänkta att skydda växeln vid infarten till sidospåret
Huvudsignalerna hade så sent som för en vecka sedan ännu inte tagits i bruk. Det fanns dock redan i februari en växelkontrollsignal före motväxeln. Den enkla skissen nedan visar signalernas placering. Bilderna ovan är tagna vid den punkt som på skissen markeras med siffran 1 i en sexkantig figur.

Vid den plats som utmärks med en tvåa i sexkant såg det ut så här i februari i år:
Huvudsignalerna är inte ibruktagna, men det finns spegel och hastighetsnedsättning.
Detta sidospår var vid mitt besök i februari enda förbigångsmöjligheten
Bilden ovan är tagen från punkt 2 mot punkt 3. Nedan en bild tagen lite närmare punkt 3:
Omkring 1979 såg det ut så här:

I oktober i år tog jag bilden nedan, också i riktning mot punkt 3:
De två växelkontrollsignalerna indikerar växelläget för de två omedelbart på varandra följande växlarna vars växeltungor ligger en bit före själva förgreningen:
Bilden ovan är från februari 2013, och då var bara ett av de tre spåren som grenar ut sig här öppet för trafik. Det handlar om "Stinas växel", specialtillverkad i Luxemburg https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 5&start=40
Vid punkt 4 på skissen såg det ut så här i februari i år:
Bilden ovan är tagen i riktning mot punkt 3. Hållplatserna i denna del av slingan hade ännu inte tagits i bruk.
Kontaktledning ännu inte upphängd över två av spåren.
De tre huvudsignalerna är tänkta att hindra konflikter vid utfart från påstigningshållplatserna
För tre veckor sedan tog jag bilderna nedan:
Eftersom huvudsignalerna fortfarande inte har tagits i bruk säkras trafiken istället med speglar och stopptavlor
Det tycks fungera ganska bra utan huvudsignaler. Återstår att se om de sju huvudsignalerna finns kvar och kanske till och med börjat fungera nästa gång jag är i Angered