Angereds centrum - signalsäkerhetsanläggning mm

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
gek
Inlägg: 1252
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Angereds centrum - signalsäkerhetsanläggning mm

Inlägg av gek »

Sommaren 2012 var trafiken på Angeredsbanan avstängd, bland annat för arbeten i Angereds centrum https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 17&t=34946

I februari i år var jag återigen i Angereds centrum, och då såg det ut så här vid infarten/utfarten till slingan:

Bild

Vagnen på bilden ovan är på väg mot Kungssten. Man kör i vänstertrafik mellan Hjällbo och Angereds centrum, så till höger syns spåret från Storås. Där står ett par bortvridna huvudsignaler som väl är tänkta att skydda växeln vid infarten till sidospåret

Bild

Huvudsignalerna hade så sent som för en vecka sedan ännu inte tagits i bruk. Det fanns dock redan i februari en växelkontrollsignal före motväxeln. Den enkla skissen nedan visar signalernas placering. Bilderna ovan är tagna vid den punkt som på skissen markeras med siffran 1 i en sexkantig figur.

Bild

Vid den plats som utmärks med en tvåa i sexkant såg det ut så här i februari i år:

Bild

Huvudsignalerna är inte ibruktagna, men det finns spegel och hastighetsnedsättning.

Bild

Detta sidospår var vid mitt besök i februari enda förbigångsmöjligheten

Bild

Bilden ovan är tagen från punkt 2 mot punkt 3. Nedan en bild tagen lite närmare punkt 3:

Bild

Omkring 1979 såg det ut så här:

Bild

I oktober i år tog jag bilden nedan, också i riktning mot punkt 3:

Bild

De två växelkontrollsignalerna indikerar växelläget för de två omedelbart på varandra följande växlarna vars växeltungor ligger en bit före själva förgreningen:

Bild

Bilden ovan är från februari 2013, och då var bara ett av de tre spåren som grenar ut sig här öppet för trafik. Det handlar om "Stinas växel", specialtillverkad i Luxemburg https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 5&start=40

Vid punkt 4 på skissen såg det ut så här i februari i år:

Bild

Bilden ovan är tagen i riktning mot punkt 3. Hållplatserna i denna del av slingan hade ännu inte tagits i bruk.

Bild

Kontaktledning ännu inte upphängd över två av spåren.

De tre huvudsignalerna är tänkta att hindra konflikter vid utfart från påstigningshållplatserna

Bild

För tre veckor sedan tog jag bilderna nedan:

Bild

Eftersom huvudsignalerna fortfarande inte har tagits i bruk säkras trafiken istället med speglar och stopptavlor

Bild

Det tycks fungera ganska bra utan huvudsignaler. Återstår att se om de sju huvudsignalerna finns kvar och kanske till och med börjat fungera nästa gång jag är i Angered
/Gunnar Ekeving
gek
Inlägg: 1252
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Angereds centrum - signalsäkerhetsanläggning mm

Inlägg av gek »

Återstår att se om de sju huvudsignalerna finns kvar och kanske till och med börjat fungera nästa gång jag är i Angered
Ja, nu fungerar de flesta signaler såtillvida att de lyser

Bild
Position 2 på skissen.

Vid infarten ser det ut så här:
Bild
Eftersom det är vänstertrafik ligger avgångshållplatserna till höger, och skymtar vid det röda skenet som syns under viadukten. På närmare håll ser man tre röda huvudsignalsken. Men signalerna är alltså vända åt fel håll för att inte störa spårvagnstrafiken
Bild
När signalsäkerhetsanläggningen så småningom kommer igång skall signalerna göra utfarten från de tre avgångshållplatserna säkrare och eliminera det extra stoppet som nu är obligatoriskt före växlarna där spåren löper samman

Signalen på bilden nedan står före infarten, alltså utanför position 1 på skissen. Tavlan med pilarna markerar att det finns en markdetektor där föraren kan välja om växeln skall läggas mot höger eller vänster spår.
Bild
/Gunnar Ekeving
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Angereds centrum - signalsäkerhetsanläggning mm

Inlägg av Henrik Schütz »

Fast det där var väl mer en signalanläggning än en SiSä anläggning, inte ens riktiga huvudljussignaler, utan rätt dåliga vägtrafiksignaler, med uppenbar risk för fantomsignaler , omgjorda till huvudsignaler.

HS
daniel_s
Inlägg: 14407
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Angereds centrum - signalsäkerhetsanläggning mm

Inlägg av daniel_s »

Henrik Schütz skrev:Fast det där var väl mer en signalanläggning än en SiSä anläggning, inte ens riktiga huvudljussignaler, utan rätt dåliga vägtrafiksignaler, med uppenbar risk för fantomsignaler , omgjorda till huvudsignaler.

HS
Men de har i alla fall motorvärmaruttag! :cheesygrin:
Användarens profilbild
olasand
Inlägg: 379
Blev medlem: fredag 09 april 2004 15:49
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Angereds centrum - signalsäkerhetsanläggning mm

Inlägg av olasand »

Henrik Schütz skrev:Fast det där var väl mer en signalanläggning än en SiSä anläggning, inte ens riktiga huvudljussignaler, utan rätt dåliga vägtrafiksignaler, med uppenbar risk för fantomsignaler , omgjorda till huvudsignaler.
HS
Precis som alla andra huvudsignaler i Göteborg med andra ord...
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Angereds centrum - signalsäkerhetsanläggning mm

Inlägg av 2763 »

Henrik Schütz skrev:Fast det där var väl mer en signalanläggning än en SiSä anläggning, inte ens riktiga huvudljussignaler, utan rätt dåliga vägtrafiksignaler, med uppenbar risk för fantomsignaler , omgjorda till huvudsignaler.

HS
Det finns större risk för fantomsignal i järnvägens huvudsignaler än i dessa. De gamla trafiksignalerna med reflektor är en annan femma.
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Angereds centrum - signalsäkerhetsanläggning mm

Inlägg av M_M »

Fantomsignal :mrgreen:


Har det framkommit publikt vad dessa förseningar i signalanläggningarna beror på?

Om det är tillståndsbyrårakti så är det kanske enklast att byta till kollektivtrafikkörfältsignaler och officiellt hävda att det är allmän väg men endast spårvagnar och terrängfordon med specialtillstånd får köra där. :cheesygrin: :wink:
Användarens profilbild
Vardon
Inlägg: 241
Blev medlem: fredag 31 mars 2006 0:44

Re: Angereds centrum - signalsäkerhetsanläggning mm

Inlägg av Vardon »

Det finns nog väldigt många orsaker till förseningarna, ska bli spännande och se om man sätter sig ner och analyserar vad som gått snett för att försöka undvika det nästa gång.

Det var ett seriöst försök i början på december att ta i gång det men stupade på lite formaila, få se när nästa försök blir.
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Angereds centrum - signalsäkerhetsanläggning mm

Inlägg av M_M »

Det här borde ju egentligen vara något som revisorer tittar på, fast det blir kanske "för svårt" att titta på annat än siffror?
Användarens profilbild
Christer J
Inlägg: 1034
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: Angereds centrum - signalsäkerhetsanläggning mm

Inlägg av Christer J »

M_M skrev:Det här borde ju egentligen vara något som revisorer tittar på, fast det blir kanske "för svårt" att titta på annat än siffror?
I normal revision ingår även att man skall göra revision av verksamheten - det gör till exempel Riksrevisionen på den statliga verksamheten. Har man inte kompetensen kan man hyra in den. Vilken medborgare som helt (i Göteborg) kan anmäla behovet av en sådan revision till stadens revisorer.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Skriv svar