Spridning av arbets- och skoltider
Postat: måndag 04 november 2013 1:42
... eller hårdbeskatta de arbetsgivare som har start/slut på arbetsdagar mitt i rusningarna...
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Vilket bara får till effekt att rusningen flyttas och sedan är vi tillbaka på ruta ett. Vidare lever inte en enskild arbetsplats i sin egen bubbla utan det sker både utbyte och samarbeten mellan olika arbetsplatser, något som skulle försvåras om folk inte hade synkade arbetstider.M_M skrev:... eller hårdbeskatta de arbetsgivare som har start/slut på arbetsdagar mitt i rusningarna...
Äh! Massor av folk går till jobbet extra tidigt (eller sitter kvar en stund på kvällen) för att hinna jobba lite innan alla andra kommer dit och stör dem. Många arbetsplatser skulle nog må bra av att förskjuta sina arbetstider någon timme hit eller dit. Sen finns det också en tröghet som gör att såna där reformer aldrig slår igenom fullständigt, utan det blir en spridning - precis vad som behövs alltså. Så länge man t ex inte ändrar på skolorna, så lär det gå RIKTIGT trögt för en hel del människor har tydligen frihet att jobba vilka tider de vill med hänvisning till just sina barn och deras skoltider...BSB101 skrev:Vilket bara får till effekt att rusningen flyttas och sedan är vi tillbaka på ruta ett. Vidare lever inte en enskild arbetsplats i sin egen bubbla utan det sker både utbyte och samarbeten mellan olika arbetsplatser, något som skulle försvåras om folk inte hade synkade arbetstider.M_M skrev:... eller hårdbeskatta de arbetsgivare som har start/slut på arbetsdagar mitt i rusningarna...
Då kanske just skolorna är nyckeln. Med lite mer spridning av skoltiderna så används både skollokalerna effektivare och vi sprider ut resandet lite mer. En skola öppen från 07-18 kan det vara något ?daniel_s skrev:Äh! Massor av folk går till jobbet extra tidigt (eller sitter kvar en stund på kvällen) för att hinna jobba lite innan alla andra kommer dit och stör dem. Många arbetsplatser skulle nog må bra av att förskjuta sina arbetstider någon timme hit eller dit. Sen finns det också en tröghet som gör att såna där reformer aldrig slår igenom fullständigt, utan det blir en spridning - precis vad som behövs alltså. Så länge man t ex inte ändrar på skolorna, så lär det gå RIKTIGT trögt för en hel del människor har tydligen frihet att jobba vilka tider de vill med hänvisning till just sina barn och deras skoltider...BSB101 skrev:Vilket bara får till effekt att rusningen flyttas och sedan är vi tillbaka på ruta ett. Vidare lever inte en enskild arbetsplats i sin egen bubbla utan det sker både utbyte och samarbeten mellan olika arbetsplatser, något som skulle försvåras om folk inte hade synkade arbetstider.M_M skrev:... eller hårdbeskatta de arbetsgivare som har start/slut på arbetsdagar mitt i rusningarna...
Vadå missad, de börjar ju senare på morgonen så de kan vara uppe längre på kvällen. Så summan av fritiden blir lika stor. Det här handlar mest om föreställningar och traditioner kring hur det "ska" vara och inte så mycket om vad som är praktiskt...BSB101 skrev:Om företagen skulle stå in för valet att betala betydligt högre skatt eller att ändra sina arbetstider är jag rätt säker på att förskjutningen av arbetstiderna skulle gå rätt snabbt.
Att ha olika starttider för skolorna har visa kommuner testat men då handlar det om säg 30 minutersförädnringar och då om stora skolor som ligger nära varandra. Att börja klockan 07:00 alternativt sluta klockan 18:00 skulle nog inte precis underlätta för lärarrekryteringen.
Sedan är frågan hur mycket skolungdomar och arbetande vuxna åker vid samma tider? Själv tycker jag att det är när jag åker något senare på morgonen eller något tidigare på eftermiddagen jämfört med mina vanliga arbetspendeltider som man träffar på stora grupper av ungdomar i k-trafiken. Med andra ord handlar det nog om betydligt mindre förändringar än upp till tre timmar. Skoldagar till klockan sex innebär även att folk inte skulle vara hemma förrän halv sju/sju med allt vad det innebär i missad fritid.
Och de som börjar 7 kommer hem tidigare....daniel_s skrev:Vadå missad, de börjar ju senare på morgonen så de kan vara uppe längre på kvällen. Så summan av fritiden blir lika stor. Det här handlar mest om föreställningar och traditioner kring hur det "ska" vara och inte så mycket om vad som är praktiskt...BSB101 skrev:Om företagen skulle stå in för valet att betala betydligt högre skatt eller att ändra sina arbetstider är jag rätt säker på att förskjutningen av arbetstiderna skulle gå rätt snabbt.
Att ha olika starttider för skolorna har visa kommuner testat men då handlar det om säg 30 minutersförädnringar och då om stora skolor som ligger nära varandra. Att börja klockan 07:00 alternativt sluta klockan 18:00 skulle nog inte precis underlätta för lärarrekryteringen.
Sedan är frågan hur mycket skolungdomar och arbetande vuxna åker vid samma tider? Själv tycker jag att det är när jag åker något senare på morgonen eller något tidigare på eftermiddagen jämfört med mina vanliga arbetspendeltider som man träffar på stora grupper av ungdomar i k-trafiken. Med andra ord handlar det nog om betydligt mindre förändringar än upp till tre timmar. Skoldagar till klockan sex innebär även att folk inte skulle vara hemma förrän halv sju/sju med allt vad det innebär i missad fritid.
Summan av fritiden blir den samma men det betyder inte att summan att den tiden som går att utnyttja blir den samma. För även om saker och ting får allt längre öppettider är det fortfarande långt till samhället där man kan göra valfri aktivitet på valfri tid av dygnet. Sedan är det nog många som avstår för diverse utomhusaktiviteter i beckmörkret. Men om man har som största intresse att sitta framför datorn eller knyppla så visst då går det bra.daniel_s skrev:
Vadå missad, de börjar ju senare på morgonen så de kan vara uppe längre på kvällen. Så summan av fritiden blir lika stor. Det här handlar mest om föreställningar och traditioner kring hur det "ska" vara och inte så mycket om vad som är praktiskt...
Jag har inte pratat om någon "våldsam olägenhet" Ytterst få som kan välja fritt väljer dock att börja vid 07:00 eller sluta vid 18:00.Lennart Petersen skrev:
Och att det skulle vara en så våldsam olägenhet att ha arbetstider mellan tidigast 7 och senast 18 har jag mycket svårt att förstå. Jag är själv van vid att jobba på alla av dygnets timmar på alla dagar och det är mängder som har sådana arbetstider.
Den tid man arbetar i ena änden får man ledigt i den andra och likadant om man jobbar mer än de vanliga 8 timmarna så får man fridagar någonstans.
Nejdå , det är sannolikt många som vill ha sådana tider helt enkelt för att det passar dem. inställelse 07 är väl f.ö inte alls märkvärdig.BSB101 skrev:Summan av fritiden blir den samma men det betyder inte att summan att den tiden som går att utnyttja blir den samma. För även om saker och ting får allt längre öppettider är det fortfarande långt till samhället där man kan göra valfri aktivitet på valfri tid av dygnet. Sedan är det nog många som avstår för diverse utomhusaktiviteter i beckmörkret. Men om man har som största intresse att sitta framför datorn eller knyppla så visst då går det bra.daniel_s skrev:
Vadå missad, de börjar ju senare på morgonen så de kan vara uppe längre på kvällen. Så summan av fritiden blir lika stor. Det här handlar mest om föreställningar och traditioner kring hur det "ska" vara och inte så mycket om vad som är praktiskt...
Jag har inte pratat om någon "våldsam olägenhet" Ytterst få som kan välja fritt väljer dock att börja vid 07:00 eller sluta vid 18:00.Lennart Petersen skrev:
Och att det skulle vara en så våldsam olägenhet att ha arbetstider mellan tidigast 7 och senast 18 har jag mycket svårt att förstå. Jag är själv van vid att jobba på alla av dygnets timmar på alla dagar och det är mängder som har sådana arbetstider.
Den tid man arbetar i ena änden får man ledigt i den andra och likadant om man jobbar mer än de vanliga 8 timmarna så får man fridagar någonstans.
Vårdpersonal, kollektivtrafiksanställda och butiksanställda är ju utmärkta exempel på personalkategorier som sprider sitt resande över hela dygnet, just för att de INTE kan välja sina tider själva! Jag skulle säga att de som har flextid i själva verket är de som är MEST benägna att överbelasta trafiksystemen under rusningen...LÅ1 skrev:Hur stor andel av de pendlande har fasta tider att passa? På de flesta kontor är det flextid, mer eller mindre styrt av fasta gränser. Men vårdpersonal, kollektivtrafikanställda, butiksanställda och många fler kategorier kan av naturliga själ inte flexa. I alla fall inte med stor frihet.
Det ligger nog en hel del i det! Butikspersonal reser efter rusningen till stor del. Särskilt på morgnarna. Kollektivtrafiksanställda arbetar ju till stor del just under rusningstiden. Vårdpersonalens schema har jag dålig koll på.daniel_s skrev:Vårdpersonal, kollektivtrafiksanställda och butiksanställda är ju utmärkta exempel på personalkategorier som sprider sitt resande över hela dygnet, just för att de INTE kan välja sina tider själva! Jag skulle säga att de som har flextid i själva verket är de som är MEST benägna att överbelasta trafiksystemen under rusningen...LÅ1 skrev:Hur stor andel av de pendlande har fasta tider att passa? På de flesta kontor är det flextid, mer eller mindre styrt av fasta gränser. Men vårdpersonal, kollektivtrafikanställda, butiksanställda och många fler kategorier kan av naturliga själ inte flexa. I alla fall inte med stor frihet.