SS bussar i Hangö mars 1940
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
SS bussar i Hangö mars 1940
Efter Vinterkriget mellan Sovjet och Finland 1939-40 så ingick att Hangö skulle avträdas till Sovjet. Finland skulle evakuera Hangö på 10 dagar. En bild i boken Hangö i andra världskriget visar 5 st halv hytt bussar från Stockholms spårvägar i Hangö. En av registrerings skyltarna är A16217. En annan skylt slutar på 13. Bussarna har övertäckta kylare men på en syns ett Scania märke.
Mvh AGR
Mvh AGR
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Re: SS bussar i Hangö mars 1940
Antagligen den här bilden?
med en vy längre till höger.
Bägge bilderna (klicka på bilderna för en högupplöst version) finns på Försvarsmaktens bildarkiv (SA-kuva.fi), med över 160.000 krigstida bilder från åren 1939-45. Många spårvagnsgodbitar från Helsingfors, Åbo och Viborg finns också! Tyvärr funkar bildsökningen endast med finskspråkiga ortnamn. Dessutom är bildtexterna bara på finska.
med en vy längre till höger.
Bägge bilderna (klicka på bilderna för en högupplöst version) finns på Försvarsmaktens bildarkiv (SA-kuva.fi), med över 160.000 krigstida bilder från åren 1939-45. Många spårvagnsgodbitar från Helsingfors, Åbo och Viborg finns också! Tyvärr funkar bildsökningen endast med finskspråkiga ortnamn. Dessutom är bildtexterna bara på finska.
Re: SS bussar i Hangö mars 1940
Hittade en godbit till ur bildarkivet SA-kuva.
Sveriges barnklinik ambullerade på landsbygden åtminstone i Norra Karelen samt Olonetsregionen (under den finska ockupationen 1941-44). Bussen här på bilden hade finska arméns registerskyltar (SA 97547), men på en annan bild hittade jag det ursprungliga svenska registernumret A16831. Släpet inhyste röntgenapparatur.
Sveriges barnklinik ambullerade på landsbygden åtminstone i Norra Karelen samt Olonetsregionen (under den finska ockupationen 1941-44). Bussen här på bilden hade finska arméns registerskyltar (SA 97547), men på en annan bild hittade jag det ursprungliga svenska registernumret A16831. Släpet inhyste röntgenapparatur.
Re: SS bussar i Hangö mars 1940
Ägarhistoriken för A16124 ser ut så här enligt SBH
Datum Ägarenamn Vagnnummer
1930-05-16 AB Stockholms Spårvägar SSVB430
1942-02-12 Luftskyddsbyrån, Stockholm
1959-12-18 I. Pettersson, Enskede
Avreg. datum Avreg. orsak
1959-12-18 Skrot
Verkar betyda att bussarna har kommit tillbaka i trafik i Stockholm efter krigstjänstgöringen
Datum Ägarenamn Vagnnummer
1930-05-16 AB Stockholms Spårvägar SSVB430
1942-02-12 Luftskyddsbyrån, Stockholm
1959-12-18 I. Pettersson, Enskede
Avreg. datum Avreg. orsak
1959-12-18 Skrot
Verkar betyda att bussarna har kommit tillbaka i trafik i Stockholm efter krigstjänstgöringen
Re: SS bussar i Hangö mars 1940
A16217 som syns på bilderna är en intressant vagn. Lite knapphändiga uppgifter, men ändå ...
Datum Ägarenamn Vagnnummer
Stockholm-Älvsjö, Stockholm
SCO - Stockholms Centrala Omnibus AB
RegistreringRegnr Årsmodell Regdatum
A19057
A16217 1930
Chassi Chassinr/VIN
Scania-Vabis 8501 4553
Kaross Karossnummer
AB Svenska Maskinverken, Södertälje
Datum Ägarenamn Vagnnummer
Stockholm-Älvsjö, Stockholm
SCO - Stockholms Centrala Omnibus AB
RegistreringRegnr Årsmodell Regdatum
A19057
A16217 1930
Chassi Chassinr/VIN
Scania-Vabis 8501 4553
Kaross Karossnummer
AB Svenska Maskinverken, Södertälje
Re: SS bussar i Hangö mars 1940
Jag vet inte om bilden i boken är samma som någon av dem som Piirka letat fram. Från Piirkas bilder kan man se sju stycken SS-bussar. Fem stycken uppställda tillsammans och två lite avsides i vänster bildkant.AGR skrev:Efter Vinterkriget mellan Sovjet och Finland 1939-40 så ingick att Hangö skulle avträdas till Sovjet. Finland skulle evakuera Hangö på 10 dagar. En bild i boken Hangö i andra världskriget visar 5 st halv hytt bussar från Stockholms spårvägar i Hangö. En av registrerings skyltarna är A16217. En annan skylt slutar på 13. Bussarna har övertäckta kylare men på en syns ett Scania märke.
Mvh AGR
De registreringsnummer jag kan se är A16122, A16124 och A16217. Den som du säger slutar på 13 är det buss två från vänster i främre ledet? Dvs den buss som inte kört ända fram till stopplinjen. Jag vill ha det till 119 på slutet men nian kan också vara en trea. Jag kan inte se det tydligt. Skulle kunna vara A16119 i så fall.
Re: SS bussar i Hangö mars 1940
Min framlidne vän Ingvar Pettersson i Enskede sade sig ha skrotat en halvhyttsbuss på sin "materialgård"Mr G skrev:Ägarhistoriken för A16124 ser ut så här enligt SBH
Datum Ägarenamn Vagnnummer
1930-05-16 AB Stockholms Spårvägar SSVB430
1942-02-12 Luftskyddsbyrån, Stockholm
1959-12-18 I. Pettersson, Enskede
Avreg. datum Avreg. orsak
1959-12-18 Skrot
Verkar betyda att bussarna har kommit tillbaka i trafik i Stockholm efter krigstjänstgöringen
i nuvarande Skärholmen. Bussen på bilden ser alldeles för lång ut för att vara av 1930 års modell och
har dessutom integrerad nummerkruka, något som är ett klart senare påfund.
Luftskyddsbyrån kan mycket väl ha haft kvar bussen till 1959, något som tillgänglig dokumentation
även visar på ...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: SS bussar i Hangö mars 1940
A16831 kan inte gärna ha varit ursprungligt registreringsnummer heller. Så högt kom väl aldrig A16000-serien hos SS i alla fall. Kan serien ha använts också av andra?
Re: SS bussar i Hangö mars 1940
Just den bussen finns inte i bussdatabasen men A16832 gör det. Ursprunglig ägare var AB Stockholms Spårvägar och ursprungligt registreringsnummer A16135. Från 1942-06-04 var ägaren Hjälpkomittén för Finlands barn. Det framgår inte när registreringsnumret byttes, men det är väl troligt att det var vid ägarbytet.Mr G skrev:A16831 kan inte gärna ha varit ursprungligt registreringsnummer heller. Så högt kom väl aldrig A16000-serien hos SS i alla fall. Kan serien ha använts också av andra?