Nästa landhugg efter Uglitj var Jaroslavl, men där blev det inga bussbilder. Besöken iland var ofta ganska korta och de lokala guiderna ville visa sina kyrkor och kloster. Lite tid att gå på egen hand blev det dock. Efter Jaroslavl kom vi till Kostroma, en stad från 1200-talet med cirka 270.000 innevånare.
Vi börjar med två trådbussar. Notera att kontaktledningen hänger i bärlina. Det är mycket vanligt i ryska städer. Trådbussarna har vanligen inga retrievrar. Stängerna manövreras vid behov med en lina som som går mellan dem och antingen hänger på utsidan av bussen eller ligger på taket. Den nyare av de två bussarna nedan hade retrievrar, men linorna till dem var borttagna.
Nedan en ledbuss och tre representanter för det privata alternativet. I många städer såg vi sådana minibussar. Det är privata företag som kör linjetrafik med sådana. Grunden för ekonomin i företagen är att förarna ofta är invandrare från de forna asiatiska sovjetrepublikerna och att kollektivavtal inte finns i Ryssland.
Kostroma
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster