Problem med sessioner?

Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Problem med sessioner?

Inlägg av Odd »

Hej.

Jag har problem med sessionerna för forumet. Det verkar som att sessionsid körs i URLen i stället för som cookie, vilket gör att tex inloggningar inte kan sparas. Dessutom riskerar man oavsiktligt kunna skicka sin hela session till någon annan genom att klippåklistra URLen vilket kan göra att man oavsiktigt ger andra tillgång till ens inställningar och till och med kan posta inlägg i ens namn.

Är det någon annan som har detta problem också?

Undrar Odd
Genius on call
Joakim W
Inlägg: 469
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Problem med sessioner?

Inlägg av Joakim W »

På mobilen har jag märkt att inloggningen inte sparas, och även läget till mobilversionen istället för fullstora forumet är ändrat. Om det beror på det du säger (jag kan inget om sånt så :D) eller annat vet jag ej.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: Problem med sessioner?

Inlägg av webmaster »

Som ett led i felsökningen, jag har sett samma fel, så tömde jag cachen och alla sparade sessioner. Därav att du måste logga in igen.
Jag tror jag hittat felet och nu åtgärdat det. Alltså att sessions-id syns i url:en. Vad tycker ni?
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Problem med sessioner?

Inlägg av M_M »

Sessions-id synlig i URL'en har väl funnits "då och då" under alla tider, eller åtminstone de senaste åren, dock utan att det havererat inloggningsmöjligheterna för min del.
Skriv svar