M33?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: M33?

Inlägg av alex87 »

darthjpp skrev:
Martin skrev:Kommer de första vagnarna (som väntas ankomma Gbg nästa) vår vara en- eller tvåriktningsvagnar?
De två första är tänkta som enriktningsvagnar.
Nej de 10 första kommer vara tvåriktning, dvs även de två första.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: M33?

Inlägg av alex87 »

Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Niklausson
Inlägg: 56
Blev medlem: fredag 25 mars 2016 0:32
Ort: Göteborg

Re: M33?

Inlägg av Niklausson »

Någon ny info?
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: M33?

Inlägg av M224 »

Hade föredragit M33 hos SL istället för A35/A36. :cry: Kan inte SL hoppa på någon option.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: M33?

Inlägg av leifd »

M224 skrev:Hade föredragit M33 hos SL istället för A35/A36. :cry: Kan inte SL hoppa på någon option.
Nu äre väl som så, att SL har en option som man handlar spårvagnar från och just där blir det A35/36.
Sen är ju M33 egentligen bara en modernare variant av M06/A34, om än med annan leverantör av elutrustning.

Men visst, jag håller med om att det nog skulle vara bättre.
Men en mer standardvariant av CAF:s vagn vore också tänkbart.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: M33?

Inlägg av Stefan Widén »

leifd skrev:
M224 skrev:Hade föredragit M33 hos SL istället för A35/A36. :cry: Kan inte SL hoppa på någon option.
Nu äre väl som så, att SL har en option som man handlar spårvagnar från och just där blir det A35/36.
Sen är ju M33 egentligen bara en modernare variant av M06/A34, om än med annan leverantör av elutrustning.

Men visst, jag håller med om att det nog skulle vara bättre.
Men en mer standardvariant av CAF:s vagn vore också tänkbart.
Vet inte om man kan säga att det är en modernare variant M06/a34 då den har helt andra löpboggier med genomgående axlar vilket gör att den borde gå betydligt bättre. Dvs hela korgen är annorlunda. OCh de brister som finns i drivboggierna har man säkerligen byggt bort.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: M33?

Inlägg av leifd »

Stefan Widén skrev:
leifd skrev:
M224 skrev:Hade föredragit M33 hos SL istället för A35/A36. :cry: Kan inte SL hoppa på någon option.
Nu äre väl som så, att SL har en option som man handlar spårvagnar från och just där blir det A35/36.
Sen är ju M33 egentligen bara en modernare variant av M06/A34, om än med annan leverantör av elutrustning.

Men visst, jag håller med om att det nog skulle vara bättre.
Men en mer standardvariant av CAF:s vagn vore också tänkbart.
Vet inte om man kan säga att det är en modernare variant M06/a34 då den har helt andra löpboggier med genomgående axlar vilket gör att den borde gå betydligt bättre. Dvs hela korgen är annorlunda. OCh de brister som finns i drivboggierna har man säkerligen byggt bort.

Stefan
Tycker nog att det är just därför man kan säga att det är en modernare variant. Man har ju försökt (och lyckats?) komma till rätta med de mest påtagliga problemen med vagntypen. Det är ju trots allt ganska många år sedan just den specen togs fram, så det är väl lämpligt att uppdatera och då försöka lösa kända problem.
Niklausson
Inlägg: 56
Blev medlem: fredag 25 mars 2016 0:32
Ort: Göteborg

Re: M33?

Inlägg av Niklausson »

Skulle inte en eller två vagnar levereras redan nu i maj? Något nytt kring detta?
jesper
Inlägg: 187
Blev medlem: onsdag 02 juni 2004 17:25
Ort: Mölndal

Re: M33?

Inlägg av jesper »

Niklausson skrev:Skulle inte en eller två vagnar levereras redan nu i maj? Något nytt kring detta?
Ja, första leveransen är försenad. Diskussioner pågår mellan beställare och leverantör, prognosen just nu är ca. 6 månaders försening. Första vagnen (vagn 490) har nu transporterats till Bautzen där den skall genomgå tester och intrimningar innan det är dags för leverans till Göteborg.
Kloker
Inlägg: 199
Blev medlem: söndag 01 januari 2006 15:02

Re: M33?

Inlägg av Kloker »

Hahahaha! :cheesygrin:

Göteborg i ett nötskal. Det kommer att rulla enkelset av skraltiga pedalvagnar med ristade rutor år 2030, var så säkra. Kollektivtrafik på u-landsnivå.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: M33?

Inlägg av LÅ1 »

Kloker skrev:Hahahaha! :cheesygrin:

Göteborg i ett nötskal. Det kommer att rulla enkelset av skraltiga pedalvagnar med ristade rutor år 2030, var så säkra. Kollektivtrafik på u-landsnivå.
Paradis för nostalgiker? :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Niklausson
Inlägg: 56
Blev medlem: fredag 25 mars 2016 0:32
Ort: Göteborg

Re: M33?

Inlägg av Niklausson »

I början av juni sattes den första M33:an på spåret för provkörning i Tyskland. Vagn 490 är en tvåriktningsvagn som beräknas komma till Göteborg i slutet av året. Innan avfärden till Göteborg ska vagnen provköras i cirka 500 mil i simulerad trafikmiljö, samtidigt som olika tester under färd genomförs.
http://goteborgssparvagar.se/nu-star-m3 ... pa-sparet/

Bild
Bild
Kloker
Inlägg: 199
Blev medlem: söndag 01 januari 2006 15:02

Re: M33?

Inlägg av Kloker »

Är det inte dags för leverans snart?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: M33?

Inlägg av TKO »

Kul med ett inlägg som inte berör buss 160 i Årsta!

Om provkörning gått bra kanske vi snart får se en M33:a i Göteborg?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6476
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: M33?

Inlägg av Odd »

Kanske kan vi få ett gästbesök på Djurgårdslinjen och Nockebybanan? Det vore intressant att jämföra vagntypen med CAF-vagnarna under samma förutsättningar...
Genius on call
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: M33?

Inlägg av TKO »

Det vore nåt det!
Jag tror vagntypen skulle göra sej särskilt bra rundande Karlaplansfontänen i en snar framtid...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
jesper
Inlägg: 187
Blev medlem: onsdag 02 juni 2004 17:25
Ort: Mölndal

Re: M33?

Inlägg av jesper »

Kloker skrev:Är det inte dags för leverans snart?
Jo, vagn 490 är nu levererad.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... 1.21228652
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: M33?

Inlägg av LÅ1 »

GP skrev:Spårvagnen som hittills har levererats är en av tio tvåriktningsvagnar, som har förarplatser i bägge ändar och dörrar på båda långsidor av vagnen. Det innebär att spårvagnen enkelt ska kunna byta färdriktning, utan vändslinga vilket ses som en stor fördel när trafiken behöver läggas om. Spårvagnen har därför dörrar på bägge sidor.
Läser man faktarutan så står det:
Antal nya vagnar:
40 (10 tvåriktningsvagnar och 30 enriktningsvagnar). Avtalet ger möjlighet att beställa ytterligare 60 spårvagnar.
Det verkar som om tvåriktningsvagnar bara är på teststadiet. Hade man verkligen bestämt sig för att satsa på sådana så hade man väl valt att enbart köpa in sådana?

Antar att enriktningsvagnarna saknar dörrar på ena sidan. Sen är frågan om man satt säten där eller har prioriterat extra barnvagnsutrymme.

PS.
Även GT skriver om vagnleveransen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Olof
Inlägg: 40
Blev medlem: måndag 30 september 2013 18:39
Ort: Göteborg

Re: M33?

Inlägg av Olof »

Tvåriktningsvagnarna är inte några testvagnar, mer än att man har bestämt sig för att ha ett gäng vagnar som man kan använda för enkelspårsdrift, utan att behöva klätterväxlar eller slingor.
För till 99.99% av trafiken så behövs bara enriktningsvagnar, med dörrar på en sida.
Tänker man efter så innebär vagnar med dörrar på bägge sidor ett visst bekymmer vid spontanutrymning... (att man får folk ut över det andra spåret)

På den layouten som jag har sett så verkade det vara barn/rullstolsplatser med fällsäten i området där dörren sitter på tvåriktningsvagnarna.
Men det kan ha hänt mycket sedan den skissen togs fram. Vi får se när de kommer.

Blir bra med vagnar som kan ta ombord fler personer än vad vi har idag. Det behövs verkligen!
(och de som behöver sitta kanske faktiskt får vänja sig vid att använda sitt talorgan att meddela detta... om det nu skulle bli brist på sittplatser)
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: M33?

Inlägg av TKO »

Olof skrev:Tvåriktningsvagnarna är inte några testvagnar, mer än att man har bestämt sig för att ha ett gäng vagnar som man kan använda för enkelspårsdrift, utan att behöva klätterväxlar eller slingor.
För till 99.99% av trafiken så behövs bara enriktningsvagnar, med dörrar på en sida.
Tänker man efter så innebär vagnar med dörrar på bägge sidor ett visst bekymmer vid spontanutrymning... (att man får folk ut över det andra spåret)

På den layouten som jag har sett så verkade det vara barn/rullstolsplatser med fällsäten i området där dörren sitter på tvåriktningsvagnarna.
Men det kan ha hänt mycket sedan den skissen togs fram. Vi får se när de kommer.

Blir bra med vagnar som kan ta ombord fler personer än vad vi har idag. Det behövs verkligen!
(och de som behöver sitta kanske faktiskt får vänja sig vid att använda sitt talorgan att meddela detta... om det nu skulle bli brist på sittplatser)
Men finns det övergångsväxlar så att det går att vända tvåriktningsvagnarna lite här och där?
Eller måste man lägga in mer eller mindre provisoriska konstruktioner när och där behovet uppstår?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar