Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
AdrianLangemar skrev:]
Tänk vad bra det skulle vara om man då till slut kunde inse att det är 45-metersvagnar som behövs för framtiden, inte ännu fler 30-metersvagnar!
De vagnar som Bombardier erbjudit kan förlängas om så önskas, samt att optionsserierna kan beställas i 45 meters version från början.
Problemet är att ett stort antal hållplatser behöver byggas om för att 45-metersvagnar skall få plats. Det är relativt enkelt där det är egen banvall, där det ibland snarare handlar om att rusta upp 15-20 meter av hållplatsläget.
Inne i centrum blir det svårare, det finns ett par kritiska ställen där större ombyggnader behövs.
Dock tror jag att det kommer att bli vissa stråk med många resande där 45 meter kommer att bli standard. Förr gick ju 3 M25/28/29 eller 2 M21 på vissa linjer så 45 meter har varit möjligt.
AdrianLangemar skrev:]
Tänk vad bra det skulle vara om man då till slut kunde inse att det är 45-metersvagnar som behövs för framtiden, inte ännu fler 30-metersvagnar!
De vagnar som Bombardier erbjudit kan förlängas om så önskas, samt att optionsserierna kan beställas i 45 meters version från början.
Problemet är att ett stort antal hållplatser behöver byggas om för att 45-metersvagnar skall få plats. Det är relativt enkelt där det är egen banvall, där det ibland snarare handlar om att rusta upp 15-20 meter av hållplatsläget.
Inne i centrum blir det svårare, det finns ett par kritiska ställen där större ombyggnader behövs.
Dock tror jag att det kommer att bli vissa stråk med många resande där 45 meter kommer att bli standard. Förr gick ju 3 M25/28/29 eller 2 M21 på vissa linjer så 45 meter har varit möjligt.
Alla linjer väl? Kanske undantaget Guldheden? Men jag tror att det gick överallt.
Det gick 45 meters tåg på flertalet linjer, dock minns jag inte om de verkligen gick på alla linjer. Trafikeringen till Guldheden gick ju ett tag med tredje vagnen som kopplades av (och till) vid Kapellplatsen på linje 7. Under 80-talet gick linje ett alltid med bara två vagnar, då vändslingan vid Axel Dahlströms Torg inte rymde tre vagnar vid avgångsläget. EDIT: Hmm det kanske den gör, men det var i stort sett aldrig mer än två vagnar, under andra halvan av 80-talet åkte jag ettan i stort sett dagligen.
Även trean brukade bara vara två vagnar till Frölunda Torg, medan tvåan oftast var tre. Åttan till Angered var ju ofta fyra vagnar, även om det efter att den började vända vid Centralen drogs ner till tre. Dessutom var det en hel del avkoppling och tillkoppling av vagnar på förmiddag och eftermiddag samt tidig kväll. Tredje vagnen på tvåan brukade kopplas av vid Slottskogsvallen tidig förkväll, och rangeras ihop till trevagnars tåg som gick till vagnhallen.
Linje
1, inga trevagnståg
2, i regel trevagnståg till 1989 när den avkortades till Marklandsgatan
3, trevagnståg undantagsvis, t.ex. lördagar i december (julhandeln)
4, trevagnståg på sommaren (Saltholmen)
5, trevagnståg undantagsvis, t.ex. under Gothia cup
6, inga trevagnståg
7, i regel trevagnståg till 1982 när linje 6 tillkom, åter trevagnståg efter förlängening till Tynnered 1989
8, i regel trevagnståg eller två M21, se dock nedan
9, startade med en M21 1993, efter något år blev den huvudlinje till Angered och fick två M21 och åttan en.
Niklausson skrev:Man har inte kommit ut med vilka modeller leverantörerna hade valt att ge anbud på? Eller är det något man bestämmer efterhand? För jag tänkte med det om skoda, kan dem ha överklagat bara för att byta modell på sin vagn? Är detta ens något man skulle få göra?
Finns väl ingen anledning för Skoda att byta vagn.
ForCity är ju en nog så bra vagn, dessutom finns den ju i normalspår och i olika längder, enriktnings och tvåriktnings.
Skodas Transtech Artic finns ju inte i normalspår, bara i en längd och bara som enriktningsvagn. Dessutom är den bara byggd i ett fåtal exemplar hittills. Att den verkar vara lyckad i Helsingfors, är väl iofs bra för dom, men det torde inte uppfylla kravet på vagntypen ska vara i trafik i visst antal städer och exemplar.
Snarare så att Skoda t o m har svårt att uppfylla just detta krav med även med ForCity.
hej skrev:Škoda har dragit tillbaka sin begäran av överprövning så nu kan man fortsätta beställningen. De första Bombardiervagnarna lär anlända 2018.
Ja, märkligt men Skoda har kanske kommit till insikt om att de har små chanser att vinna målet. Men man har ju i alla fall lyckats kasta lite grus i maskineriet. Här är GS meddelande om detta: http://www.goteborgssparvagar.se/overpr ... laggs-ner/
Upphandlingen vinner då, om jag förstår meddelandet rätt, laga kraft 11/10 2016.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
hej skrev:Škoda har dragit tillbaka sin begäran av överprövning så nu kan man fortsätta beställningen. De första Bombardiervagnarna lär anlända 2018.
Ja, märkligt men Skoda har kanske kommit till insikt om att de har små chanser att vinna målet. Men man har ju i alla fall lyckats kasta lite grus i maskineriet. Här är GS meddelande om detta: http://www.goteborgssparvagar.se/overpr ... laggs-ner/
Upphandlingen vinner då, om jag förstår meddelandet rätt, laga kraft 11/10 2016.
Ja för nu är det som i början, leverantörer som var med har 10 dagar på sig att överklaga
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
(Dubbelklicka på bilden för att de i fullständig skala)
Tidigt skede men så här ser insidan ut. Här ser vi de tvåriktningsvagnar med dörrar på båda sidorna.
Ska en rullstol stå med ett hjul i leden och skava fram och tillbaka när vagnen svänger?
Varför är det en grå yta på ena "strykbrädan" men inte den andra?
Måtte detta inte vara små små men ack så irriterande misstag i stil med de hos M32 - där det t.ex. finns vissa platser speciellt anpassade för de som amputerat ena benet och liknande (d.v.s. där det saknas lite benutrymme jämfört med övriga platser).
hej skrev:Škoda har dragit tillbaka sin begäran av överprövning så nu kan man fortsätta beställningen. De första Bombardiervagnarna lär anlända 2018.
Är det bara jag som funderat på att åtagandet kom efter InnoTrans? Det kanske hade varit ganska fet marknadsföring att kunna peka på en affär om potentiellt 100 vagnar på ett sådant event och det förhindrade Škoda.
M_M skrev:Ska en rullstol stå med ett hjul i leden och skava fram och tillbaka när vagnen svänger?
Niklausson länkade till http://www.goteborgssparvagar.se/avtale ... -goteborg/ och där, under rubriken "Slutlig utformning står på tur innan tillverkning", står det "Bland annat kommer frontens och akterns utseende att ses över liksom utformning av så kallade funktionsytor för exempelvis rullstolar och barnvagnar." Så du behöver förmodligen inte oroa dig - inte än i alla fall.
M_M skrev:Varför är det en grå yta på ena "strykbrädan" men inte den andra?
Det är baksidan som är grå. De två "strykbrädorna" är vända åt olika håll.
Snart så ska E2-class spårvagnarna rulla ut i Melbourne och här tycker jag att Göteborg ska hämta lite inspiration speciellt fronten, som enligt mig, e en av det snyggaste! Den har även bättre synvinklar från förarhytten än den tidigare.
Det ser ut att bli en rätt obekväm vagn med stor andel motsitting med dåligt benutrymme. Det är ju en följd av kosntruktionen med fyra boggier som inte är placerade under lederna så att det av vagnens längd som inte upptas av boggier och leder tas upp av dörrar.
Det ser ut att bli en rätt obekväm vagn med stor andel motsitting med dåligt benutrymme. Det är ju en följd av kosntruktionen med fyra boggier som inte är placerade under lederna så att det av vagnens längd som inte upptas av boggier och leder tas upp av dörrar.
En ännu dummare konstruktion är att vagnen inte är designad som tvåriktningsvagn med dörrar på båda sidor och förarhytt i bakändan...
Tänk vad praktiskt att bara kunna byta riktning via närmaste "övergångsväxel" när det uppstår trafikstörningar...
Där har både Oslo och Stockholm kommit längre...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."