Jo, det känner jag ju naturligtvis till, men verkar ju inte riktigt som den stora mängden skribenter från vår huvudstad, är lika insatta alla gånger.darthjpp skrev:I Göteborg finns det flera slingor med flera spår för att varje linje skall få sin egen reglertid och inte vara ivägen för vagnar på annan linje.leifd skrev: Synd att man bara funderar på stora länder här, finns ju en del små länder också...
Där finns ju småstäder som Budapest och Bryssel.
Och vad har man då där, så i princip bara tvåriktningsvagnar och säckvändning, även om en och annan vändslinga också förekommer.
Man kan ju där uppleva linjer med 4-5 minuterstrafik, som säckvänder och det utan problem, trotts att det är två linjer och moderna vagnar.
Tror faktiskt att säckvändning kan vara nog så effektivt, men sen ska vi ju också ha klart för oss i diskussionerna, att det krävs regleringstid vid ändhållplatser. En kort linje, som SL:s 7:an, kräver ju inte så mycke reglertid, medan linjer som Budapests 4 och 6 nog kräver avsevärt mer. Då ska ändstationerna ha kapacitet för detta.
Tittar man i större städer, med långa linjer, så ser man ju ofta flera vagnar vid ändstationerna. Nu blir det ju oftast så att mest reglertid läggs i ytteränden, där linjen troligen är ensam, annars finns flera spår i vändslingorna/vändplatserna.
Men så kan man ju inte göra i Sverige såklart, de blir ju dyrt ju...
Exempelvis Angered, Länsmansgården, Bergsjön, Tynnered, Östra Sjukhuset, Mölndal. Lägg därtill ett antal slingor runt om i staden som kan användas för kortvändning eller vid trafikomläggningar.
Utformningen av de olika "Dubbelslingorna" varierar, t.ex. är Angered en trippelslinga med ett förbigångsspår innan slingan, Östra Sjukhuset har två spår med plattform och ett tredje spår för uppställning eller förbigång.
Att man köper en mindre serie vagnar av tvåriktningstyp, är ju för att man framledes vill ha större möjligheter vid större spårarbeten mm. Att ställa om hela nätet för tvårikningsvagnar är nog inget man ens funderar på.