M33?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
olasand
Inlägg: 379
Blev medlem: fredag 09 april 2004 15:49
Ort: Göteborg
Kontakt:

M33?

Inlägg av olasand »

M33 -Den stora samlingstråden!

Hej alla! Har en förhoppning om att den här tråden skall kunna följa M33-projektet på samma sätt som den här tråden följt M32-projektet.

Idag går startskottet för upphandlingen av M33 (eller ett av startskotten) i och med att spårvagnstillverkare från och med nu kan komma in med ansökningar för att delta i upphandlingen.
Enligt Sveriges Radio Göteborg hoppas Göteborgs Spårvägar "att de nya vagnarna kan börja levereras till Göteborg under 2016 och att alla fyrtio är levererade 2018".

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5631763

Skall bli spännande att följa detta projekt och se hur det går och vad det blir!
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3064
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: M33?

Inlägg av Hechtwagen »

Det är väl bara att utnyttja SLs A35 option så kan man få vagnarna snabbare. Och skippa detdär med offentlig upphandling för det är då man åker på blåsningar som M32! :D
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2228
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: M33?

Inlägg av Thomas Lange »

Ähum, men A35 är också upphandlad offentligt. Fast det kanske blåser mindre på ostkusten?
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: M33?

Inlägg av alex87 »

Hur många tillverkare finns det? Man kan väl knappast tro på att Ansaldo Breda lämnar in anbud...
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
RR
Inlägg: 237
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 8:48

Re: M33?

Inlägg av RR »

Hechtwagen skrev:Det är väl bara att utnyttja SLs A35 option så kan man få vagnarna snabbare. Och skippa detdär med offentlig upphandling för det är då man åker på blåsningar som M32! :D
He-he, jag antar att du skämtar! Naturligtvis måste man gå ut i en ny offentlig upphandling, något annat är inte aktuellt. Och att utnyttja någon SL-option kan man inte göra (att holländarna skaffade 6 st A32 var INTE något utnyttjande av någon SL-option - man direktupphandlade i stället vagnarna exakt på den SL-spec som gällde - på denna punkt har det tidigare förekommit en massa rykten om annat).

Jag är övertygad om att Göteborg har dragit all tänkbar lärdom av missarna med M32 och kommer att göra ett bra jobb som leder till en lyckad vagn! Och om man så önskar, så kan man kanske läsa litet i tidskriften "Modern Stadstrafik" om hur man på ett strukturerat sätt kan gå till väga för att inte åka på någon "blåsning". Där har jag skrivit några (OK, ganska många!) rader om saken. Om Ansaldo kommer att offerera kan man inte ha någon bestämd mening. Dom brukar ofta hugga på det mesta, men om dom skall bli aktuella så finns det en hel del för dom att göra för att kunna komma ifråga - saker som den upphandlande enheten noga kommer att bevaka om man följer rätt upphandlingsprocedur.

Det finns ett och annat att säga om A35, men då avser jag hur upphandlingen gick till och vad som blev resultatet och inget annat, vilket jag också skrivit om i MS. Kavliteten hos de CAF-vagnar som nu tas i trafik kan och vill jag inte ha någon mening om, det är sådant som får visa sig när vagnarna varit i trafik en rimlig tid. Förhoppningsvis lyckas man bra, det menar och hoppas jag verkligen!

Bilägger en bild hämtad ur tidskriften "Railway Gazette", som visar leverans av en ny vagn till kund. Kan det vara en provvagn inför A37-upphandlingen (om den nu blir av), som är på väg till Djurgården för test? Eller en vagn som man spontant vill visa i Göteborg inför M33-upphandlingen .... 8)

Hälsar
/Ragnar Thörnblom
Bilagor
A37 på väg till Djurgården för test, eller ....JPG
A37 på väg till Djurgården för test, eller ....JPG (31.07 KiB) Visad 13778 gånger
Veven på kaffe och plattan i mattan!
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: M33?

Inlägg av Henrik Schütz »

SL köper alla A35, säljer dem till transitio, GS hyr därifrån, sim salabim inga upphandlingar. Transitios reginor är upphandlade för offentliga medel, helt utan anbudsförfarande, så tydligen går det.

Det är väl ingen som tror att det var lagligt av SL att hyra 10 fyrvagnsreginor till pendeltrafiken, tåg som dessutom skulle byggas åt SL, och med hela finansiella åtagandet garanterat av SL, än idag.

HS
Användarens profilbild
RR
Inlägg: 237
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 8:48

Re: M33?

Inlägg av RR »

Henrik Schütz skrev:SL köper alla A35, säljer dem till transitio, GS hyr därifrån, sim salabim inga upphandlingar. Transitios reginor är upphandlade för offentliga medel, helt utan anbudsförfarande, så tydligen går det.

Det är väl ingen som tror att det var lagligt av SL att hyra 10 fyrvagnsreginor till pendeltrafiken, tåg som dessutom skulle byggas åt SL, och med hela finansiella åtagandet garanterat av SL, än idag.

HS
Detta med Reginorna till SL är en historia som jag höll mig borta ifrån, vilket jag t.o.m. markerade i en intern skrivelse till mina chefer. Som bekant blev det heller inte något mer när SL fick ny VD (som tyvärr senare tvingades bort från sin post) och som helt var med på min linje att det skulle genomföras en regelrätt offentlig upphandling av nya kommande pendeltåg, vilken också senare genomfördes (X60).

När det gäller ett ev. köp av alla A35 från SL (i praktiken en överföring av SL:s leveransavtal på Transitio) för uthyrning av ej SL-behövliga optionsvagnar till ev. andra hugade nyttjare, så är det knappast en modell som kan accepteras. Däremot skulle Transitio, vad jag förstår, kunna agera finansiär av A35 åt SL genom ett sale-/leaseback-förfarande för de vagnar som SL underhand avropar enligt avtalet. Nu tror jag att SLL (Landstinget) f.n. kan låna investeringsmedel på minst lika goda villkor som Transitio, så jag gissar att det inte blir aktuellt.

Transitio kan väl däremot få i uppdrag av en upphandlande enhet (GS t.ex.) att genomföra upphandling för enhetens räkning och då kanske t.o.m. på sådana villkor att även andra tänkbara nyttjare kan använda sig av (hyra) fordon ur den upphandlingen - det handlar då om hur upphandlingsavtalet ser ut m.a.p. optioner o.s.v. Eftersom Transitio ägs av offentliga företag, så måste Transitio följa de lagar och förordningar som gäller för offentliga upphandlingar.

Alla försök att komma runt lagar och förordningar om offentlig upphandling genom bulvanförfaranden eller dylikt i ett eller flera led är i mina ögon av ondo och en nackdel för marknaden, eftersom det då inte fullt ut ges utrymme för god konkurrens och en sund produktutveckling, där dåliga produkter - nota bene om upphandlarna agerar rätt - kan hållas borta.

Tycker
/Ragnar Thörnblom
Veven på kaffe och plattan i mattan!
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: M33?

Inlägg av leifd »

Jag vill ju påstå, att RR:s bild ovan, föreställer precis en sån här vagn...
Bild
MIVB-STIB 4032 vid Esplanade, Brüssel, 2013-07-04, foto Leif D.

Denna typ har ju redan provats på Djurgårdslinjen sommaren 2006, omen i den kortare versionen...
Bild
MIVB-STIB 3006 vid Allmänna Gränd, Stockholm, 2006-07-19, foto Leif D.

Men de är väl tveksamt om man vill prova fler 2,40-vagnar, man har väl bestämt de ska vara 2, 65..?
Användarens profilbild
RR
Inlägg: 237
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 8:48

Re: M33?

Inlägg av RR »

leifd skrev:Jag vill ju påstå, att RR:s bild ovan, föreställer precis en sån här vagn...

Denna typ har ju redan provats på Djurgårdslinjen sommaren 2006, omen i den kortare versionen...

Men de är väl tveksamt om man vill prova fler 2,40-vagnar, man har väl bestämt de ska vara 2, 65..?
Jovisst var det en STIB-vagn som jag visade under transport! Och naturligtvis talar vi i fallen A37 och M33 om vagnbredd 2,65 m och inte om 2,40 m. Men visst fattade du väl att det var en ploj från min sida att visa bilden på vagntransporten för att lätta upp detta med allvaret i hur vagnupphandlingar bör bedrivas?

Fler och bättre vagnar till dom svenska spårvägarna om jag får be!
/Ragnar Thörnblom
Veven på kaffe och plattan i mattan!
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: M33?

Inlägg av alex87 »

Henrik Schütz skrev:SL köper alla A35, säljer dem till transitio, GS hyr därifrån, sim salabim inga upphandlingar. Transitios reginor är upphandlade för offentliga medel, helt utan anbudsförfarande, så tydligen går det.

Det är väl ingen som tror att det var lagligt av SL att hyra 10 fyrvagnsreginor till pendeltrafiken, tåg som dessutom skulle byggas åt SL, och med hela finansiella åtagandet garanterat av SL, än idag.

HS
Fast även med att hyra vagnar måste man ha upphandling på om jag förstått rätt, är inte bara gå förbi regler.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: M33?

Inlägg av leifd »

RR skrev:
leifd skrev:Jag vill ju påstå, att RR:s bild ovan, föreställer precis en sån här vagn...

Denna typ har ju redan provats på Djurgårdslinjen sommaren 2006, omen i den kortare versionen...

Men de är väl tveksamt om man vill prova fler 2,40-vagnar, man har väl bestämt de ska vara 2, 65..?
Jovisst var det en STIB-vagn som jag visade under transport! Och naturligtvis talar vi i fallen A37 och M33 om vagnbredd 2,65 m och inte om 2,40 m. Men visst fattade du väl att det var en ploj från min sida att visa bilden på vagntransporten för att lätta upp detta med allvaret i hur vagnupphandlingar bör bedrivas?

Fler och bättre vagnar till dom svenska spårvägarna om jag får be!
/Ragnar Thörnblom
Klart att jag förstod de...
Men har lärt mej att man måste vara övertydlig när man skriver på de här stället, för annars får man sina ev fel skrivna på näsan direkt.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6476
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: M33?

Inlägg av Odd »

Som i en del av en offentlig upphandling, är det tillåtet att ordna tex en "skönhetstävling" där tillverkarna får bidra med den vagn dom ämnar leverera för att kunna testas ordentligt innan köp?
Genius on call
Användarens profilbild
RR
Inlägg: 237
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 8:48

Re: M33?

Inlägg av RR »

Odd skrev:Som i en del av en offentlig upphandling, är det tillåtet att ordna tex en "skönhetstävling" där tillverkarna får bidra med den vagn dom ämnar leverera för att kunna testas ordentligt innan köp?
Som ett inslag i sin marknadsföring kan en tillverkare alltid erbjuda test av en vagn. Men det är en kostsam historia och den vagn som i så fall visas kommer säkert inte att överensstämma med det som senare efterfrågas. Testerna under Oakhill-racet på Djurgården år 1995 var ju inte något otillbörligt, snarare var det då fråga om att visa för Stockholmarna vad modern spårvagnsteknik var för något. Och ett par av de vagnarna mellanlandade också på andra platser som bekant. Den som erbjuder en visningsvagn skall dock inte tro att det innebär fördelar vid en kommande upphandling. Men en demo skulle kunna påverka upphandlarnas syn på sitt upplägg av den kommande vagnspecen.

/Ragnar Thörnblom
Veven på kaffe och plattan i mattan!
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: M33?

Inlägg av alex87 »

Lite info om detta med upphandling osv går att läsa från senaste av kommunstyrelsens möte 5/9 - http://www5.goteborg.se/prod/Intraservi ... penElement

LOU - http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071091.HTM
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
Zawaq
Inlägg: 372
Blev medlem: fredag 22 juni 2007 4:14
Ort: Göteborg

Re: M33?

Inlägg av Zawaq »

Vågar man hoppas på att M33 blir 40-45 meter lång?
Och kan man enkelt bygga om Wavrinskys plats så ~45 metersvagnar får plats?
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: M33?

Inlägg av Harald »

Zawaq skrev:Vågar man hoppas på att M33 blir 40-45 meter lång?
Troligen inte. Möjligen att den kan förlängas till 40-45 m i framtiden.
Zawaq skrev:Och kan man enkelt bygga om Wavrinskys plats så ~45 metersvagnar får plats?
Vad är enkelt? Och varför bara Wavrinkys plats?
Användarens profilbild
Zawaq
Inlägg: 372
Blev medlem: fredag 22 juni 2007 4:14
Ort: Göteborg

Re: M33?

Inlägg av Zawaq »

Harald skrev:
Zawaq skrev:Och kan man enkelt bygga om Wavrinskys plats så ~45 metersvagnar får plats?
Vad är enkelt?
Så man inte behöver bygga om hela trafikapparaten, utan kanske bara flytta en korsande gata några meter åt sidan.
Harald skrev:Och varför bara Wavrinkys plats?
Missade att skriva till exempel framför Wavrinskys plats. Anledningen till att jag tog Wavrinskys som exempel var för att det var den hållplats jag, på rak arm, tycker verkar vara svårast att anpassa till 45-metersvagnar.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: M33?

Inlägg av Harald »

Chalmers är nog svårare. Järntorget (spåren till/från Linnégatan) är också lite knepigt liksom spåret söderut på Linnéplatsen.

Vid Wavrinskys plats går det bra med spåret från Sahlgrenska mot Chalmers. Åt andra hållet måste man flytta infarten till slingan västerut, men det borde gå. Spåren till/från Södra Guldheden är lite värre, men där behövs det väl inte så långa vagnar.
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: M33?

Inlägg av Henrik Schütz »

Priset per vagn är beräknat till 25Mkr per vagn, låter i minsta laget för en vagn längre än 32meter.

HS
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: M33?

Inlägg av M_M »

RR skrev:Detta med Reginorna till SL är en historia som jag höll mig borta ifrån, vilket jag t.o.m. markerade i en intern skrivelse till mina chefer. Som bekant blev det heller inte något mer när SL fick ny VD (som tyvärr senare tvingades bort från sin post) och som helt var med på min linje att det skulle genomföras en regelrätt offentlig upphandling av nya kommande pendeltåg, vilken också senare genomfördes (X60).
... och resultatet blev sedan väl ungefär att Skånetrafiken upphandlade "en X60 fast med toaletter", Östgötatrafiken upphandlade "ett sånt tåg som Skånetrafiken beställt" och uppe norröver upphandlade man "ett sånt tåg Skånetrafiken beställt fast med ERTMS och STH 180". Ja, allt detta via Transitio.

Se vilken fin offentlig upphandling det blev.

Finns det något järnvägsfordon i Sverige som upphandlats regelrätt enligt LOU utanför Stockholms län?

(SJ omfattas inte av LOU)

Itino?
Öresundstågen?
Y2 ???
Skriv svar