Nej de 10 första kommer vara tvåriktning, dvs även de två första.darthjpp skrev:De två första är tänkta som enriktningsvagnar.Martin skrev:Kommer de första vagnarna (som väntas ankomma Gbg nästa) vår vara en- eller tvåriktningsvagnar?
M33?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: M33?
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: M33?
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: fredag 25 mars 2016 0:32
- Ort: Göteborg
Re: M33?
Någon ny info?
Re: M33?
Nu äre väl som så, att SL har en option som man handlar spårvagnar från och just där blir det A35/36.M224 skrev:Hade föredragit M33 hos SL istället för A35/A36. Kan inte SL hoppa på någon option.
Sen är ju M33 egentligen bara en modernare variant av M06/A34, om än med annan leverantör av elutrustning.
Men visst, jag håller med om att det nog skulle vara bättre.
Men en mer standardvariant av CAF:s vagn vore också tänkbart.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: M33?
Vet inte om man kan säga att det är en modernare variant M06/a34 då den har helt andra löpboggier med genomgående axlar vilket gör att den borde gå betydligt bättre. Dvs hela korgen är annorlunda. OCh de brister som finns i drivboggierna har man säkerligen byggt bort.leifd skrev:Nu äre väl som så, att SL har en option som man handlar spårvagnar från och just där blir det A35/36.M224 skrev:Hade föredragit M33 hos SL istället för A35/A36. Kan inte SL hoppa på någon option.
Sen är ju M33 egentligen bara en modernare variant av M06/A34, om än med annan leverantör av elutrustning.
Men visst, jag håller med om att det nog skulle vara bättre.
Men en mer standardvariant av CAF:s vagn vore också tänkbart.
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: M33?
Tycker nog att det är just därför man kan säga att det är en modernare variant. Man har ju försökt (och lyckats?) komma till rätta med de mest påtagliga problemen med vagntypen. Det är ju trots allt ganska många år sedan just den specen togs fram, så det är väl lämpligt att uppdatera och då försöka lösa kända problem.Stefan Widén skrev:Vet inte om man kan säga att det är en modernare variant M06/a34 då den har helt andra löpboggier med genomgående axlar vilket gör att den borde gå betydligt bättre. Dvs hela korgen är annorlunda. OCh de brister som finns i drivboggierna har man säkerligen byggt bort.leifd skrev:Nu äre väl som så, att SL har en option som man handlar spårvagnar från och just där blir det A35/36.M224 skrev:Hade föredragit M33 hos SL istället för A35/A36. Kan inte SL hoppa på någon option.
Sen är ju M33 egentligen bara en modernare variant av M06/A34, om än med annan leverantör av elutrustning.
Men visst, jag håller med om att det nog skulle vara bättre.
Men en mer standardvariant av CAF:s vagn vore också tänkbart.
Stefan
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: fredag 25 mars 2016 0:32
- Ort: Göteborg
Re: M33?
Skulle inte en eller två vagnar levereras redan nu i maj? Något nytt kring detta?
Re: M33?
Ja, första leveransen är försenad. Diskussioner pågår mellan beställare och leverantör, prognosen just nu är ca. 6 månaders försening. Första vagnen (vagn 490) har nu transporterats till Bautzen där den skall genomgå tester och intrimningar innan det är dags för leverans till Göteborg.Niklausson skrev:Skulle inte en eller två vagnar levereras redan nu i maj? Något nytt kring detta?
Re: M33?
Paradis för nostalgiker?Kloker skrev:Hahahaha!
Göteborg i ett nötskal. Det kommer att rulla enkelset av skraltiga pedalvagnar med ristade rutor år 2030, var så säkra. Kollektivtrafik på u-landsnivå.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: fredag 25 mars 2016 0:32
- Ort: Göteborg
Re: M33?
http://goteborgssparvagar.se/nu-star-m3 ... pa-sparet/I början av juni sattes den första M33:an på spåret för provkörning i Tyskland. Vagn 490 är en tvåriktningsvagn som beräknas komma till Göteborg i slutet av året. Innan avfärden till Göteborg ska vagnen provköras i cirka 500 mil i simulerad trafikmiljö, samtidigt som olika tester under färd genomförs.
Re: M33?
Jo, vagn 490 är nu levererad.Kloker skrev:Är det inte dags för leverans snart?
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... 1.21228652
Re: M33?
Läser man faktarutan så står det:GP skrev:Spårvagnen som hittills har levererats är en av tio tvåriktningsvagnar, som har förarplatser i bägge ändar och dörrar på båda långsidor av vagnen. Det innebär att spårvagnen enkelt ska kunna byta färdriktning, utan vändslinga vilket ses som en stor fördel när trafiken behöver läggas om. Spårvagnen har därför dörrar på bägge sidor.
Det verkar som om tvåriktningsvagnar bara är på teststadiet. Hade man verkligen bestämt sig för att satsa på sådana så hade man väl valt att enbart köpa in sådana?Antal nya vagnar:
40 (10 tvåriktningsvagnar och 30 enriktningsvagnar). Avtalet ger möjlighet att beställa ytterligare 60 spårvagnar.
Antar att enriktningsvagnarna saknar dörrar på ena sidan. Sen är frågan om man satt säten där eller har prioriterat extra barnvagnsutrymme.
PS.
Även GT skriver om vagnleveransen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: M33?
Tvåriktningsvagnarna är inte några testvagnar, mer än att man har bestämt sig för att ha ett gäng vagnar som man kan använda för enkelspårsdrift, utan att behöva klätterväxlar eller slingor.
För till 99.99% av trafiken så behövs bara enriktningsvagnar, med dörrar på en sida.
Tänker man efter så innebär vagnar med dörrar på bägge sidor ett visst bekymmer vid spontanutrymning... (att man får folk ut över det andra spåret)
På den layouten som jag har sett så verkade det vara barn/rullstolsplatser med fällsäten i området där dörren sitter på tvåriktningsvagnarna.
Men det kan ha hänt mycket sedan den skissen togs fram. Vi får se när de kommer.
Blir bra med vagnar som kan ta ombord fler personer än vad vi har idag. Det behövs verkligen!
(och de som behöver sitta kanske faktiskt får vänja sig vid att använda sitt talorgan att meddela detta... om det nu skulle bli brist på sittplatser)
För till 99.99% av trafiken så behövs bara enriktningsvagnar, med dörrar på en sida.
Tänker man efter så innebär vagnar med dörrar på bägge sidor ett visst bekymmer vid spontanutrymning... (att man får folk ut över det andra spåret)
På den layouten som jag har sett så verkade det vara barn/rullstolsplatser med fällsäten i området där dörren sitter på tvåriktningsvagnarna.
Men det kan ha hänt mycket sedan den skissen togs fram. Vi får se när de kommer.
Blir bra med vagnar som kan ta ombord fler personer än vad vi har idag. Det behövs verkligen!
(och de som behöver sitta kanske faktiskt får vänja sig vid att använda sitt talorgan att meddela detta... om det nu skulle bli brist på sittplatser)
Re: M33?
Men finns det övergångsväxlar så att det går att vända tvåriktningsvagnarna lite här och där?Olof skrev:Tvåriktningsvagnarna är inte några testvagnar, mer än att man har bestämt sig för att ha ett gäng vagnar som man kan använda för enkelspårsdrift, utan att behöva klätterväxlar eller slingor.
För till 99.99% av trafiken så behövs bara enriktningsvagnar, med dörrar på en sida.
Tänker man efter så innebär vagnar med dörrar på bägge sidor ett visst bekymmer vid spontanutrymning... (att man får folk ut över det andra spåret)
På den layouten som jag har sett så verkade det vara barn/rullstolsplatser med fällsäten i området där dörren sitter på tvåriktningsvagnarna.
Men det kan ha hänt mycket sedan den skissen togs fram. Vi får se när de kommer.
Blir bra med vagnar som kan ta ombord fler personer än vad vi har idag. Det behövs verkligen!
(och de som behöver sitta kanske faktiskt får vänja sig vid att använda sitt talorgan att meddela detta... om det nu skulle bli brist på sittplatser)
Eller måste man lägga in mer eller mindre provisoriska konstruktioner när och där behovet uppstår?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!