Sida 1 av 2
Trafiken under "Obamabesöket"
Postat: fredag 30 augusti 2013 0:14
av LÅ1
Som det ser ut nu så kommer USA:s president, Obama, till Stockholm på onsdag och stannar i 24 timmar. Första besöket i Stockholm av en sittande USA-president någonsin. Säkerheten blir stor och
trafikavstängningarna många och omfattande. Som vanligt i sådana här situationer får stockholmarna rådet att inte köra in i innerstaden, och framför allt inte köra i Gamla stan och i City. I stället bör man åka T-bana. Det betyder att två dagars rusningstrafik i T-banan får betydligt fler resenärer än normalt. Fungerar det verkligen i praktiken? Finns det praktisk möjlighet att köra fler tåg i rusningstrafik på gröna och röda banorna? Vad säger erfarenheten från liknande tidigare tillfällen om ökningen av antalet resenärer?
Och vad kommer de ovana resenärerna att säga efteråt? Det är olidligt trångt i T-banan, vilken tur att jag normalt åker bil. De kommer aldrig att få mig att börja jobbpendla med T-banan!
Hur mycket kommer Spårväg City att påverkas? Blir det möjligt att passera Nybroplan när presidenten skall vistas på Raoul Wallenbergs torg? Och i övrigt, berörs trafiken då? Såg i dag att man ställt upp betongavspärrningar mellan cykelbanan och trottoaren i Hamngatan utmed kungsträdgården. Gissar att det har med Obamabesöket att göra.
Re: Trafiken under "Obamabesöket"
Postat: fredag 30 augusti 2013 1:27
av Odd
Det bästa vore att man byggde upp en kopia av innerstaden nånstans i anslutning till Arlanda Flygplats åsså hyr man in statister som får låtsas vara invånare. Sen kan man ha de stora mötena mm där så slipper man störa vanliga människor.
Re: Trafiken under "Obamabesöket"
Postat: fredag 30 augusti 2013 3:55
av Lennart Petersen
LÅ1 skrev:Som det ser ut nu så kommer USA:s president, Obama, till Stockholm på onsdag och stannar i 24 timmar. Första besöket i Stockholm av en sittande USA-president någonsin. Säkerheten blir stor och
trafikavstängningarna många och omfattande. Som vanligt i sådana här situationer får stockholmarna rådet att inte köra in i innerstaden, och framför allt inte köra i Gamla stan och i City. I stället bör man åka T-bana. Det betyder att två dagars rusningstrafik i T-banan får betydligt fler resenärer än normalt. Fungerar det verkligen i praktiken? Finns det praktisk möjlighet att köra fler tåg i rusningstrafik på gröna och röda banorna? Vad säger erfarenheten från liknande tidigare tillfällen om ökningen av antalet resenärer?
Och vad kommer de ovana resenärerna att säga efteråt? Det är olidligt trångt i T-banan, vilken tur att jag normalt åker bil. De kommer aldrig att få mig att börja jobbpendla med T-banan!
Hur mycket kommer Spårväg City att påverkas? Blir det möjligt att passera Nybroplan när presidenten skall vistas på Raoul Wallenbergs torg? Och i övrigt, berörs trafiken då? Såg i dag att man ställt upp betongavspärrningar mellan cykelbanan och trottoaren i Hamngatan utmed kungsträdgården. Gissar att det har med Obamabesöket att göra.
Det kommer nog att funka hyggligt i T-banan , beläggningen är vid den här tiden en bit från topparna som kommer på vintern (när folk desutom tar mer plats med bylsiga kläder. Någon enstaka avgång kanske blir full men normalt finns det en del marginaler för extra resenärer. Betänk också att i rusningstid så sker ca 80% av inpendlingen till City med kollektivtrafik .
Och de som ställer bilen tillfälligt bör ju vara medvetna om att det också är lite extra folk i tuben och inte ett normaltillstånd.
Besöket vid Wallenbergs torg gissar jag kommer att innebära att spårvägen får stänga tillfälligt. Men sådana besök tar inte lång tid, det finns inte tidsutrymme för det helt enkelt så en gissning är att Obama är där 10minuter max och det kan bli en avstängning på kanske en halvtimme.
Re: Trafiken under "Obamabesöket"
Postat: fredag 30 augusti 2013 13:12
av BSB101
Odd skrev:Det bästa vore att man byggde upp en kopia av innerstaden nånstans i anslutning till Arlanda Flygplats åsså hyr man in statister som får låtsas vara invånare. Sen kan man ha de stora mötena mm där så slipper man störa vanliga människor.
Att bygga upp en kopia av Stockholm för att användas vart tioende år eller så verkar onödigt dyrt. sedan är en del av tanken att Obama ska besöka Stockholm. Om man bara skulle ha ett möte skulle man förlägga det i Åre elelr likande som man gjort förut vid stora sammankomster.
Re: Trafiken under "Obamabesöket"
Postat: fredag 30 augusti 2013 15:26
av LÅ1
BSB101 skrev:Odd skrev:Det bästa vore att man byggde upp en kopia av innerstaden nånstans i anslutning till Arlanda Flygplats åsså hyr man in statister som får låtsas vara invånare. Sen kan man ha de stora mötena mm där så slipper man störa vanliga människor.
Att bygga upp en kopia av Stockholm för att användas vart tioende år eller så verkar onödigt dyrt. sedan är en del av tanken att Obama ska besöka Stockholm. Om man bara skulle ha ett möte skulle man förlägga det i Åre elelr likande som man gjort förut vid stora sammankomster.
Eller varför inte på eller nära Arlanda?
Re: Trafiken under "Obamabesöket"
Postat: fredag 30 augusti 2013 18:59
av 643
Varför åka hit - det är ju helt otidsenligt! Han kan väl hålla cybermöten hemifrån
Vita Huset... ofantligt mycket säkrare och billigare!

Re: Trafiken under "Obamabesöket"
Postat: fredag 30 augusti 2013 19:06
av Leif A
varför inte i Norrland Bygg ett flygfält och hotell men konferansanläggning i ödebyggden inhängna det med höga stängsel och vakttorn med kulsprutor bemannade av svenska försvaret där kan vapengalna krigsherrar mötas för överläggningar så unviker vi att stockholm blir okuperat av skjutgalna soldater från andra länder.
Re: Trafiken under "Obamabesöket"
Postat: fredag 30 augusti 2013 19:24
av LÅ1
Kollade lite runt Nybroplan i eftermiddag. Där fanns några avstängningsstaket i betong. Nära toaletten och där många tycks tro att gångbanan utmed Hamngatan börjar. (Den som är markerad med en målad cykelsymbol i asfalten och med skyllt som säger att gångtrafik är förbjuden.)
Om detta kan tolkas som att hållplatsområdet hamnar utanför avspärrningarna vet jag inte. Men om det gör det så kan nog trafikstoppet bli kortvarigt, om det alls blir ett stopp.
Kom att tänka på att spårvägen går i samma gata som leder fram mot USA:s ambasad. Men det är kanske inte aktuellt med ett besök av "högsta hövdingen" där?
Re: Trafiken under "Obamabesöket"
Postat: lördag 31 augusti 2013 9:32
av BSB101
Leif A skrev:varför inte i Norrland Bygg ett flygfält och hotell men konferansanläggning i ödebyggden inhängna det med höga stängsel och vakttorn med kulsprutor bemannade av svenska försvaret där kan vapengalna krigsherrar mötas för överläggningar så unviker vi att stockholm blir okuperat av skjutgalna soldater från andra länder.
Kallas Åre där man bland annat förlagt EU-möten.
Re: Trafiken under "Obamabesöket"
Postat: lördag 31 augusti 2013 18:41
av LÅ1
LÅ1 skrev:Kollade lite runt Nybroplan i eftermiddag. Där fanns några avstängningsstaket i betong. Nära toaletten och där många tycks tro att gångbanan utmed Hamngatan börjar. (Den som är markerad med en målad cykelsymbol i asfalten och med skyllt som säger att gångtrafik är förbjuden.)
Om detta kan tolkas som att hållplatsområdet hamnar utanför avspärrningarna vet jag inte. Men om det gör det så kan nog trafikstoppet bli kortvarigt, om det alls blir ett stopp.
Kom att tänka på att spårvägen går i samma gata som leder fram mot USA:s ambasad. Men det är kanske inte aktuellt med ett besök av "högsta hövdingen" där?
Såg i dag att det fanns mängder med betongstaket (vad kallar man dessa tingestar för?) uppställda på Strandvägens kaj. Så något kommer nog att ske där. Kanske.
Re: Trafiken under "Obamabesöket"
Postat: söndag 01 september 2013 2:05
av Verspieder
Leif A skrev:varför inte i Norrland Bygg ett flygfält och hotell men konferansanläggning i ödebyggden inhängna det med höga stängsel och vakttorn med kulsprutor bemannade av svenska försvaret där kan vapengalna krigsherrar mötas för överläggningar så unviker vi att stockholm blir okuperat av skjutgalna soldater från andra länder.
Räcker det inte med alla stora flygfält/flygflottiljer och regementen/konferensanläggningar som funnits i många decennier runtom rikets övre hälft?
Nej, ska man prompt centralisera huvuddelen av all svensk verksamhet till huvudstaden ska man givetvis ha statsbesöken där också. Det går inte att plocka russinen ur kakan, samt äta kakan samtidigt som man har den kvar. Det hade kanske varit enklare om vi haft det som t.ex USA, Kanada, Australien och Nya Zeeland, där huvudstaden inte är den största staden i landet. Men ett Sverige med mer decentralisering kommer nog förbli en utopi.
Re: Trafiken under "Obamabesöket"
Postat: måndag 02 september 2013 20:57
av LÅ1
Såg i dag att Kungsan i princip är inhägnad av betongstaket och för säkerhet skull även högt gallerstaket. Var besvärligt att ta sig till busshållplatserna. (Speciellt när en cyklist stod i den knappt meterbreda öppningen och väntade på rött ljus så hon skulle kunna komma ut från sin cykelfärd i parken.)
Har jag förstått all rapportering rätt så vet SL fortfarande inte vilka busslinjer som kan trafikera vilka sträckor, och när. Och om Obama skall ut på Nybroplan så tror jag att all trafik förbi platsen blir avstängd under lång tid före besöket. Kanske skall man t.o.m. sätta ut betonghinder så att ingen ens skall kunna smita förbi? Nybrogatan är i alla fall redan spärrad vid Dramaten.
Hörde också i radion någonting om att järnvägen skulle stoppas samtidigt som E4:an är avstängd för presidentens färd från och till Arlanda. Man nämnde även tunnelbanan. Det senare måste väl vara fel, kanske menade man pendeltågen? Däremot kan jag tänka mig att T-Kungsträdgården bara får en öppen uppgång. Om man inte stänger stationen med hänvisning till att man då inte har en fungerande nödutgång i andra änden av stationen.
Re: Trafiken under "Obamabesöket"
Postat: måndag 02 september 2013 21:02
av kildor
http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Stora-sto ... ntbesoket/
Kungsträdgården stänger helt. Tågen vänder vid T-Centralen. Och förmodligen påverkas även pendeltågen, i alla fall under kortare perioder.
Re: Trafiken under "Obamabesöket"
Postat: måndag 02 september 2013 21:38
av Verspieder
LÅ1 skrev:Har jag förstått all rapportering rätt så vet SL fortfarande inte vilka busslinjer som kan trafikera vilka sträckor, och när. Och om Obama skall ut på Nybroplan så tror jag att all trafik förbi platsen blir avstängd under lång tid före besöket. Kanske skall man t.o.m. sätta ut betonghinder så att ingen ens skall kunna smita förbi? Nybrogatan är i alla fall redan spärrad vid Dramaten.
Hörde också i radion någonting om att järnvägen skulle stoppas samtidigt som E4:an är avstängd för presidentens färd från och till Arlanda. Man nämnde även tunnelbanan. Det senare måste väl vara fel, kanske menade man pendeltågen? Däremot kan jag tänka mig att T-Kungsträdgården bara får en öppen uppgång. Om man inte stänger stationen med hänvisning till att man då inte har en fungerande nödutgång i andra änden av stationen.
Dina misstankar om att SL fortfarande har dålig koll på hur busstrafiken ska påverkas onsdag och torsdag är dessvärre befogade. Varken SL eller deras operatörer verkar ha någon större koll, och under dagen idag (måndag) förekom absolut ingen som helst information till bussförarkåren.
Obama ska tydligen besöka KTH under en av dagarna, och detta berör alla tre bussoperatörer. Men det finns ändå inga som helst uppgifter att få om hur trafiken på innerstadslinje 4, Roslagsbanan samt de tunga långa linjerna 639, 670 och 676 som kanske tvingas vända vid Danderyd, vilket medför enorma problem med uppställningsplatser och tomkörningar, för att inte tala om hur alla dessa bussar kommer att korka igen hela Danderydsterminalen då "spetsvändarna" måste vänta där i uppåt 30 minuter.
Det blev f.ö. lite bakvänt att denna tråd hamnade i "Spårtrafik", då busstrafiken kommer att påverkas mer än spårtrafiken.
Re: Trafiken under "Obamabesöket"
Postat: måndag 02 september 2013 22:59
av LÅ1
Verspieder skrev:LÅ1 skrev:Har jag förstått all rapportering rätt så vet SL fortfarande inte vilka busslinjer som kan trafikera vilka sträckor, och när. Och om Obama skall ut på Nybroplan så tror jag att all trafik förbi platsen blir avstängd under lång tid före besöket. Kanske skall man t.o.m. sätta ut betonghinder så att ingen ens skall kunna smita förbi? Nybrogatan är i alla fall redan spärrad vid Dramaten.
Hörde också i radion någonting om att järnvägen skulle stoppas samtidigt som E4:an är avstängd för presidentens färd från och till Arlanda. Man nämnde även tunnelbanan. Det senare måste väl vara fel, kanske menade man pendeltågen? Däremot kan jag tänka mig att T-Kungsträdgården bara får en öppen uppgång. Om man inte stänger stationen med hänvisning till att man då inte har en fungerande nödutgång i andra änden av stationen.
Dina misstankar om att SL fortfarande har dålig koll på hur busstrafiken ska påverkas onsdag och torsdag är dessvärre befogade. Varken SL eller deras operatörer verkar ha någon större koll, och under dagen idag (måndag) förekom absolut ingen som helst information till bussförarkåren.
Obama ska tydligen besöka KTH under en av dagarna, och detta berör alla tre bussoperatörer. Men det finns ändå inga som helst uppgifter att få om hur trafiken på innerstadslinje 4, Roslagsbanan samt de tunga långa linjerna 639, 670 och 676 som kanske tvingas vända vid Danderyd, vilket medför enorma problem med uppställningsplatser och tomkörningar, för att inte tala om hur alla dessa bussar kommer att korka igen hela Danderydsterminalen då "spetsvändarna" måste vänta där i uppåt 30 minuter.
Tidpunkternas för programpunkterna verkar vara stadshemligheter. Beskeden kommer nog att komma bara minuter före det att gatorna måste börja utrymmas!? (Finns det ingen Snowden-wannabe att tillgå?)
Undra om detta medför att Roslagsbanan och T-banan måste stängas av? Kan tyckas långsökt att stänga av passerande tåg på T-banan vid Teknika Högskolan, men det skulle inte förvåna mig om man inte nöjer sig med att bara stänga stationen.
Kanske skulle det bästa varit om alla som inte berörs av presidentbesöket i stället hade beordrats att delta i en utrymningsövning!
Verspieder skrev:Det blev f.ö. lite bakvänt att denna tråd hamnade i "Spårtrafik", då busstrafiken kommer att påverkas mer än spårtrafiken.
Medhålles. Orsaken var att jag frågade om konsekvenserna för linje 7.
Re: Trafiken under "Obamabesöket"
Postat: tisdag 03 september 2013 0:44
av BSB101
Att SL inte vet exakt hur busstrafiken påverkas är inget konstigt då polisen inte varit så informativa precis. Inte ens efter dagens presskonferens står det klart exakt hur avspärrningarna kommer utformas.
Re: Trafiken under "Obamabesöket"
Postat: tisdag 03 september 2013 5:53
av Verspieder
BSB101 skrev:Att SL inte vet exakt hur busstrafiken påverkas är inget konstigt då polisen inte varit så informativa precis. Inte ens efter dagens presskonferens står det klart exakt hur avspärrningarna kommer utformas.
Visst, men flera högre tjänstemän hade så sent som igår inte ens verkat ha förstått ATT trafiken till t.ex Tekniska kommer att påverkas, och att de kanske borde göra upp någon slags beredskap för detta.
Re: Trafiken under "Obamabesöket"
Postat: tisdag 03 september 2013 11:21
av Verspieder
Nu kom ett meddelande om att 639 och 676 ska vända vid Danderyd vissa tider under dessa dagar.
Hur Arriva beslutar att göra med 670 och Roslagsbanan återstår att se.
Re: Trafiken under "Obamabesöket"
Postat: tisdag 03 september 2013 12:22
av LFB
Anledningen till att ingen information släppts till någon överhuvudtaget fram tills nu är ju för att att försvåra planeringen för eventuella attacker (terrorister/aktivister).
Re: Trafiken under "Obamabesöket"
Postat: tisdag 03 september 2013 13:32
av BSB101
Verspieder skrev:Leif A skrev:varför inte i Norrland Bygg ett flygfält och hotell men konferansanläggning i ödebyggden inhängna det med höga stängsel och vakttorn med kulsprutor bemannade av svenska försvaret där kan vapengalna krigsherrar mötas för överläggningar så unviker vi att stockholm blir okuperat av skjutgalna soldater från andra länder.
Räcker det inte med alla stora flygfält/flygflottiljer och regementen/konferensanläggningar som funnits i många decennier runtom rikets övre hälft?
Nej, ska man prompt centralisera huvuddelen av all svensk verksamhet till huvudstaden ska man givetvis ha statsbesöken där också. Det går inte att plocka russinen ur kakan, samt äta kakan samtidigt som man har den kvar. Det hade kanske varit enklare om vi haft det som t.ex USA, Kanada, Australien och Nya Zeeland, där huvudstaden inte är den största staden i landet. Men ett Sverige med mer decentralisering kommer nog förbli en utopi.
Det har förekommit toppmöten både i Visby, Åre, Kiruna, Göteborg och på en hel del andra ställen runt om i Sverige så att det skulle vara koncentrerat till Stockholm stämmer. Sedan blir det lite farsartat att dels gnälla på centraliseringen och samtidigt gnälla på när saker och ting förläggs ute i landet.