Sida 1 av 2

Spårarbeten i Göteborg

Postat: torsdag 29 augusti 2013 20:06
av Harald
Nu i veckoslutet kommer ett spårarbete att påverka trafiken. Enligt Västtrafiks webbplats är arbetet på Polhemsplatsen, enligt ett pressmeddelande från Västtrafik är det på Åkareplatsen. Vare därmed hur som helst, så här blir trafiken i alla fall från 5:00 lördag den 31 augusti till 4:00 måndag den 2 september:

Linje 1 delas i två delar, Tynnered-Centralstationen och Östra sjukhuset-Barnhusgatan, hållplatserna Ullevi norra och Svingeln dras in mot Östra sjukhuset
Linje 2 går ordinare väg mot Mölndal. Mot Högsbotorp går den mellan Korsvägen och Brunnsparken via Valand.
Linje 3 går ordinarie väg mot Kålltorp. Mot Marklandsgatan går den mellan Kålltorp och Valand via S:t Sigfrids plan.
Linje 4 går ordinare väg mot Angered. Mot Mölndal går den mellan Gamlestadstorget och Korsvägen via Redbergsplatsen-Skånegatan.
Linje 7 går ordinare väg mot Bergsjön. Mot Tynnered går den mellan Gamlestadstorget och Chalmers via Redbergsplatsen-Skånegatan.
Linje 9 är delad i två delar, Kungssten-Centralstationen och Angered-Barnhusgatan.
Linje 11 är delad i två delar, Saltholmen-Centralstationen och Bergsjön-Barnhusgatan.

Från 0:00 måndag den 2 september till 4:00 måndag den 23 september blir det ingen spårvagnstrafik på Kungsportsavenyn. Då går linjerna så här:

Linjerna 3, 7 och 10 går via Domkyrkan. Som ersättning och för att minska belastningen på hållplatsen Domkyrkan går busslinjerna 16 och 19 via Kungsportsplatsen.
Linje 4 går mellan Centralstationen och Korsvägen via Ullevi södra i båda riktningarna.
Linje 5 går mellan Liseberg och Frihamnen via Ullevi södra-Nordstan i båda riktnngarna.

Re: Spårarbeten i Göteborg

Postat: torsdag 29 augusti 2013 20:25
av Johan
Tack för att du förklarade upplägget tusen gånger enklare än Västtrafiks hemsida. (Det är ändå mycket mer begripligt nu än för några dagar sedan. :D )

Trevligt att trean åter kör den "riktiga" gamla snabbare vägen över Domkyrkan, om än vara för tre veckor.

Det här upplägget utan trafik på Avenyn känns som en, tillfällig, förbättring för den som reser på tvären, alltså åker genomgående från öst till väst eller syd till norr.
Och så får vi testa hur det känns med en aveny utan spårvagnar.

Re: Spårarbeten i Göteborg

Postat: söndag 01 september 2013 1:16
av Roar
Ringliniens veteranvogner måtte i dag snu på Wieselgrensplatsen fordi Drottningtorget var opptatt av rutevogner.
De små toakslingene virker veldig bortkomne i trafikkmiljøet på Hisingen.

Wikimedia:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... photog.jpg

Re: Spårarbeten i Göteborg

Postat: måndag 02 september 2013 11:43
av Johan
Är det på grund av detta som jag inte sett några tryckta tidtabeller i höst?

Re: Spårarbeten i Göteborg

Postat: måndag 02 september 2013 14:05
av Nupski
Tror inte de tryckta tabellerna kommer tillbaka, västtrafik tycker att det räcker med att det finns information på hållplatserna och Internet.

Re: Spårarbeten i Göteborg

Postat: måndag 02 september 2013 16:35
av Harald
Nupski skrev:Tror inte de tryckta tabellerna kommer tillbaka, västtrafik tycker att det räcker med att det finns information på hållplatserna och Internet.
Vadå? Jag har hämtat tryckta tidtabeller på kundtjänst vid Brunnsparken.

Re: Spårarbeten i Göteborg

Postat: tisdag 03 september 2013 1:04
av Nupski
Tidtabellerna verkar vara på väg ut till fordonen nu. Under sommaren kom inga tidtabeller ut och det var ingen som direkt visste om det skulle komma till hösten.

Re: Spårarbeten i Göteborg

Postat: tisdag 03 september 2013 7:51
av Fredrik E
Sommarens tabell var väl indelade i 4-5 delar, känns väl lite onödigt att trycka upp papperstidtabeller som gäller under 2-3veckor åt gången? Det hade ju blivit 3 versioner?
1. Sommartabell.
2. Sommartabell Angeredsarbetet.
3. Sommartabell.
4. sommartabell Nymånegatan.
5. Sommartabell.

Ni får gärna rätta mig om jag har fel. :roll:

Re: Spårarbeten i Göteborg

Postat: tisdag 03 september 2013 11:02
av hej
Även linje 50 påverkas eftersom man byter kurva i Engelsbrektsgatan/Södra Vägen, den kommer att gå via Valand och Götaplatsen istället för via Heden.
Harald skrev:Linjerna 3, 7 och 10 går via Domkyrkan. Som ersättning och för att minska belastningen på hållplatsen Domkyrkan går busslinjerna 16 och 19 via Kungsportsplatsen.
Linje 4 går mellan Centralstationen och Korsvägen via Ullevi södra i båda riktningarna.
Linje 5 går mellan Liseberg och Frihamnen via Ullevi södra-Nordstan i båda riktnngarna.
Tänk vad enkelt man och tydligt man kan skriva trafikinformation.

Här är information om vilka arbeten som kommer att utföras

http://goteborg.se/wps/portal/aktuellta ... BIS9nQSEh/

Re: Spårarbeten i Göteborg

Postat: tisdag 03 september 2013 23:00
av trafikbefäl
Fredrik E skrev:Sommarens tabell var väl indelade i 4-5 delar, känns väl lite onödigt att trycka upp papperstidtabeller som gäller under 2-3veckor åt gången? Det hade ju blivit 3 versioner?
1. Sommartabell.
2. Sommartabell Angeredsarbetet.
3. Sommartabell.
4. sommartabell Nymånegatan.
5. Sommartabell.

Ni får gärna rätta mig om jag har fel. :roll:
Jag har för mig att det blev ytterligare någon variant eftersom första, andra och sista veckan på sommartabellen hade annan turtäthet än övriga veckor. Det hade inte varit hållbart med så många varianter på tidtabeller. Inget svårt beslut att fatta att inte trycka tidtabeller under denna sommar ;-)

Re: Spårarbeten i Göteborg

Postat: onsdag 04 september 2013 8:15
av 2763
trafikbefäl skrev:Jag har för mig att det blev ytterligare någon variant eftersom första, andra och sista veckan på sommartabellen hade annan turtäthet än övriga veckor. Det hade inte varit hållbart med så många varianter på tidtabeller. Inget svårt beslut att fatta att inte trycka tidtabeller under denna sommar ;-)
Nä bara risken för att de tryckta tabellerna skulle kunna komma att tillämpas utanför sitt giltighetsområde med en mängd kundreaktioner som följd är väl en rätt god anledning.

"Turen utgår på sträckan helgfria vardagar mellan 30/12 och 2/1"

//T

Re: Spårarbeten i Göteborg

Postat: onsdag 04 september 2013 8:47
av hej
Man hade kunnat trycka upp enklare tidtabeller med hållplats tabellerna för ändhållplatserna och någon lämplig central (Centralstationen/Korsvägen/Brunnsparken) hållplats samt tider mellan hållplatserna. Hade kunnat fått plats på vikt A4.
Även med sådan lite information så skulle det vara bättre än ingenting

Re: Spårarbeten i Göteborg

Postat: onsdag 04 september 2013 9:25
av Harald
hej skrev:Man hade kunnat trycka upp enklare tidtabeller med hållplats tabellerna för ändhållplatserna och någon lämplig central (Centralstationen/Korsvägen/Brunnsparken) hållplats samt tider mellan hållplatserna. Hade kunnat fått plats på vikt A4.
Även med sådan lite information så skulle det vara bättre än ingenting
Det var ju ungefär så de såg ut i många år: http://trafikhistoria.se/goteborg/Tidta ... 7_1982.pdf

Re: Spårarbeten i Göteborg

Postat: onsdag 04 september 2013 9:54
av hej
Tycker att den gamla typen var mer lättläst än den nuvarande.

Re: Spårarbeten i Göteborg

Postat: onsdag 04 september 2013 22:49
av trafikbefäl
hej skrev:Man hade kunnat trycka upp enklare tidtabeller med hållplats tabellerna för ändhållplatserna och någon lämplig central (Centralstationen/Korsvägen/Brunnsparken) hållplats samt tider mellan hållplatserna. Hade kunnat fått plats på vikt A4.
Även med sådan lite information så skulle det vara bättre än ingenting
Det blir ju inte färre varianter på tidtabell för att man ger dem en enklare design/simplare innehåll. Problemet är att vissa tidtabeller bara skulle gällt i någon/några veckor. Tanken med enklare tabeller är inte fel på något sätt, men i det här fallet hade det nog inte hjälpt något nämnvärt.
2763 skrev: Nä bara risken för att de tryckta tabellerna skulle kunna komma att tillämpas utanför sitt giltighetsområde med en mängd kundreaktioner som följd är väl en rätt god anledning.

//T
Sant! :)

Re: Spårarbeten i Göteborg

Postat: torsdag 05 september 2013 8:45
av 2763
hej skrev:Man hade kunnat trycka upp enklare tidtabeller med hållplats tabellerna för ändhållplatserna och någon lämplig central (Centralstationen/Korsvägen/Brunnsparken) hållplats samt tider mellan hållplatserna. Hade kunnat fått plats på vikt A4.
Även med sådan lite information så skulle det vara bättre än ingenting
Fast ingenting kan du ju inte hävda att det var heller bara för att det inte fanns tryckta tabeller. Information finns att tillgå, om man bara vill.
Om du vill ha en papperstabell så måste du ändå ta dig ner på stan, eller skriva ut från nätet. Och då kan du ju lika gärna ringa och fråga på en gammal grön hammarlackad mynttelefon - om du hittar nån.

//T

Re: Spårarbeten i Göteborg

Postat: torsdag 05 september 2013 11:39
av hej
2763 skrev:
hej skrev:Man hade kunnat trycka upp enklare tidtabeller med hållplats tabellerna för ändhållplatserna och någon lämplig central (Centralstationen/Korsvägen/Brunnsparken) hållplats samt tider mellan hållplatserna. Hade kunnat fått plats på vikt A4.
Även med sådan lite information så skulle det vara bättre än ingenting
Fast ingenting kan du ju inte hävda att det var heller bara för att det inte fanns tryckta tabeller. Information finns att tillgå, om man bara vill.
Om du vill ha en papperstabell så måste du ändå ta dig ner på stan, eller skriva ut från nätet. Och då kan du ju lika gärna ringa och fråga på en gammal grön hammarlackad mynttelefon - om du hittar nån.

//T
Två gånger ringde jag för att få tag på tid (saknade tillgång till internet och behövde få tider). Det tog mer än en kvart innan man kom fram och dessutom fick man argumentera därför att man ville ha avgångstider under ett längre tidsspann från vissa hållplatser.

Re: Spårarbeten i Göteborg

Postat: söndag 08 september 2013 11:38
av M_M
Nupski skrev:Tidtabellerna verkar vara på väg ut till fordonen nu. Under sommaren kom inga tidtabeller ut och det var ingen som direkt visste om det skulle komma till hösten.
Varför har man dessa tidtabeller ombord på fordonen? Det verkar väl som att ungefär hälften av gångerna det över huvud taget finns tidtabeller ombord på ett fordon så finns det bara för andra linjer än den fordonet kör på. Om man åker tillräckligt mycket så har man efter ett tag lyckats samla på sig de flesta tidtabeller man vill ha :wink:

Jag förstår den omloppstekniska anledningen att ha tidtabeller just för de linjer som ingår i omloppet - men det vore väl lämpligt om man hade tillräckligt många tidtabellfack för att rymma tidtabeller för alla linjer som trafikerar de grejar som fordonets omlopp kör på. Om en vagn är kopplad mellan t.ex. linje 1, 7, 11 så vore det alltså bra om det också fanns tabeller för 6, 7, 8 ombord.

Som sidospår så kan man istället fråga varför man ger ut linjetidtabeller istället för grentidtabeller? Utan att faktiskt veta så antar jag att de flesta som bor längs Bergsjögrenen inte är sådär jätteintresserade av tiderna väster om Järntorget (11) eller t.ex. Sahlgrenska (6, 7). Linje 7+11's östliga del skulle kunna slås samman i en gemensam tidtabell, dock med hållplatserna i centrum för de båda linjerna med i tabellen.

Re: Spårarbeten i Göteborg

Postat: måndag 09 september 2013 8:59
av 2763
M_M skrev:Jag förstår den omloppstekniska anledningen att ha tidtabeller just för de linjer som ingår i omloppet - men det vore väl lämpligt om man hade tillräckligt många tidtabellfack för att rymma tidtabeller för alla linjer som trafikerar de grejar som fordonets omlopp kör på. Om en vagn är kopplad mellan t.ex. linje 1, 7, 11 så vore det alltså bra om det också fanns tabeller för 6, 7, 8 ombord.
Om man ska göra något sådant så bör man ha med tabeller för alla linjer för grenens respektive ändar samt för yttre bytespunkter som
Marklandsgatan och Gamlestadstorget finnas med. Man inser rätt fort att med vagnar som är kopplade mellan linjer så är det enklaste att i så fall ha alla tabeller med.

//T

Re: Spårarbeten i Göteborg

Postat: måndag 09 september 2013 17:19
av M_M
2763 skrev:
M_M skrev:Jag förstår den omloppstekniska anledningen att ha tidtabeller just för de linjer som ingår i omloppet - men det vore väl lämpligt om man hade tillräckligt många tidtabellfack för att rymma tidtabeller för alla linjer som trafikerar de grejar som fordonets omlopp kör på. Om en vagn är kopplad mellan t.ex. linje 1, 7, 11 så vore det alltså bra om det också fanns tabeller för 6, 7, 8 ombord.
Om man ska göra något sådant så bör man ha med tabeller för alla linjer för grenens respektive ändar samt för yttre bytespunkter som
Marklandsgatan och Gamlestadstorget finnas med. Man inser rätt fort att med vagnar som är kopplade mellan linjer så är det enklaste att i så fall ha alla tabeller med.
Varför bör man det? Visst vore det sjävklart bra - men min poäng är att en tabell för linje 11 ombord på en spårvagn på Bergsjöbanan är inte ens en fullständig tabell för resor mellan centrum och Bergsjöbanan, till det behöver man (minst) även tabell för linje 7.

Västtrafik ger ju ut samlingstabeller för flera mer eller mindre parallella linjer på andra sträckor, men mig veterligen görs det mest på andra platser än i Göteborgstrakten. Därmed kan man säga att det är inget okänt fenomen för Västtrafik.