Sida 1 av 3
Spårväg Skeppsbron
Postat: torsdag 25 juli 2013 22:39
av alex87
Re: Spårväg Skeppsbron
Postat: onsdag 25 september 2013 18:24
av Martin
Jag såg dessa bilder först idag, intressant att se då jag själv inte tagit mig för att gå den promenaden. Fota gärna mer när det händer något

Re: Spårväg Skeppsbron
Postat: onsdag 25 september 2013 22:19
av darthjpp
Det som hänt är att kajen utanför residenset har höjt med två stenar, ledningsflytten vid hörnet V/S Hamngatorna/Lilla Torget är klar. Cykelfartsgatan är klar mellan Drottninggatan och Grönsakstorget.
Just nu hålls det på med ledningsflyttar på Stora Badhusgatan, kajen på Skeppsbron och Stenpiren rustas upp. Markarbeten vid Lilla Torget pågår. Rosenlundsverket har fått en byggnad mot Esperantoplatsen riven, då vägen behöver breddas där. Huset innehöll omklädningsrum och en liten verkstad, samt att gården användes för parkering av ett par servicebilar.
Det är vad jag kommer ihåg ur huvudet, får ta en promenad med kameran i morgon eftermiddag.
Kommande arbeten är spårläggning framför Residenset till Stenpiren, iläggning av växlar vid V/S Hamngatan/Lilla Torget, spårläggning på Stora Badhusgatan till Heurlins Plats och fram till befintligt spår vid Järntorget. Förmodligen kommer även dessa växlar att bytas/servas då de legat i samma läge med trafik i ca 15 år. En hållplats skall byggas vid Stenpiren, och ev. ett Resecentrum.
Vilken ordning dessa arbeten kommer att ske, vet jag inte, men lär väl upptäcka det.

Re: Spårväg Skeppsbron
Postat: torsdag 17 oktober 2013 20:03
av Harald
Södra Hamngatan med den höjda kajkanten
Ledningsarbeten vid Residensbron
Stenpiren är urschaktad. Här ska det bli bytespunkt mellan spårvagnar, bussar och färjor.
Efter att ha angjort Skeppsbron ska spåren snedda genom nuvarande kvarteret Verkstaden. Här schaktar man för spåren.
Här ska spåren gå mot Järntorget bakgrunden. Till höger låg den rivna byggnaden vid Rosenlundsverket.
Re: Spårväg Skeppsbron
Postat: onsdag 04 december 2013 19:50
av Harald
Några bilder från i fredags.
Är det månne spårbädden som börjar bli klar vid Lilla torget?
Kajmuren mot Stor Hamnkanalen är höjd.
En bit av kajen hitom den "provisoriska" parkeringsbåten är riven.
Även Stenpiren har genomgått en bantningskur. Här ska det bli en byggnad med väntsal m.m. för knutpunkten mellan spårvagnar, bussar och färjor.
Re: Spårväg Skeppsbron
Postat: söndag 18 maj 2014 20:49
av Harald
Nu är det rejält uppbökat kring Skeppsbron. På bilden nedan syns hur man har börjat med spårbädden för spåren som ska snedda från Skeppsbron till Stora Badhusgatan:
Trafiken på Skeppsbron är omlagd:

Re: Spårväg Skeppsbron
Postat: onsdag 21 maj 2014 18:03
av hej
Såg idag att den första bit spår hade lagts ut utanför residenset.
Re: Spårväg Skeppsbron
Postat: onsdag 21 maj 2014 23:03
av hgsldf
Det är inte första gången vi sett ett liknande trådnamn och varje gång väcks lika stora förhoppningar hos en del Stockholmare, för att sedan grusas

Re: Spårväg Skeppsbron
Postat: torsdag 22 maj 2014 5:03
av Harald
hgsldf skrev:Det är inte första gången vi sett ett liknande trådnamn och varje gång väcks lika stora förhoppningar hos en del Stockholmare, för att sedan grusas

Det beror förstås på hur många gånger du tittar på samma tråd. Det finns två trådar om det projekt som heter "Spårväg Skeppsbron" och som har projektets namn som rubrik, en diskussionstråd i Spårtrafik och en bildvisningstråd i Spårtrafik (bilder).
Re: Spårväg Skeppsbron
Postat: torsdag 22 maj 2014 19:11
av hej
Spårväg Skeppsbron är den sista delen av Kringen i Göteborg och denna relativt korta spårförbindelse har tagit många år att få förverkligad.
Re: Spårväg Skeppsbron
Postat: torsdag 22 maj 2014 21:50
av hgsldf
hej skrev:Spårväg Skeppsbron är den sista delen av Kringen i Göteborg och denna relativt korta spårförbindelse har tagit många år att få förverkligad.
Jo jag vet och hoppas för Er att det förverkligas, men när rubriken dök upp som bildtråd kunde jag inte hålla mig från att titta, det hade ju kunnat vara Mustanger på Skeppsbron i Stockholm när det begav sig ?
Re: Spårväg Skeppsbron
Postat: lördag 24 maj 2014 1:12
av M_M
hej skrev:Spårväg Skeppsbron är den sista delen av Kringen i Göteborg och denna relativt korta spårförbindelse har tagit många år att få förverkligad.
Är Operalänken alltså formellt sett inte en del av Kringen?
Re: Spårväg Skeppsbron
Postat: lördag 24 maj 2014 21:36
av 2763
Nej operalänken är inte det. Den omtalas dock i samband med kringen eftersom kringen är en förutsättning. Ungefär som att västlänken sägs vara en förutsättning för Götalandsbanan. Götalandsbanan är dock inte en del av västlänken för det.
Re: Spårväg Skeppsbron - första spåren lagda
Postat: fredag 13 juni 2014 18:00
av Harald
Snart ska Skeppsbron stängas och Stora Badhusgatan öppnas för trafik. Inför detta har man lagt spåren i Södra Hamngatans korsning med Stora Badhusgatan.

Re: Spårväg Skeppsbron
Postat: måndag 11 augusti 2014 20:10
av bark
Re: Spårväg Skeppsbron
Postat: lördag 06 september 2014 8:53
av Gbgcyklaren
Jag fyller på med bilder från en promenad i stan förra helgen...
Vy i riktning mot Järntorget.
Vy i riktning mot Stenpiren.
Rörläggning.
Stenpiren. Kasinot till höger.
Stenpiren.
Mot Lilla Torget.
Stenpiren blir två stenrader högre efter ombyggnationen. Skydd mot högre vattennivåer.
Vid Lilla Torget blir kanalkanten också förhöjd med två stenrader.
Trappa ner i underjorden vid Lilla Torget.

Re: Spårväg Skeppsbron
Postat: tisdag 28 oktober 2014 19:55
av Harald
Nu har man börjat spårläggningen i Södra Hamngatan:
På bilden ovan ser det ut som om man ska gjuta in spåren i en betongplatta utan armering. I Stora Badhusgatan gjuter man en armerad betongplatta först och sedan ska man tydligen lägga spår i rännor i den:

Re: Spårväg Skeppsbron
Postat: tisdag 28 oktober 2014 21:02
av 2763
Utan armering tror jag nog inte att det är. Snarare att man använder fiberarmering som finns direkt i gjutblandningen.
Re: Spårväg Skeppsbron
Postat: tisdag 28 oktober 2014 21:20
av Harald
2763 skrev:Utan armering tror jag nog inte att det är. Snarare att man använder fiberarmering som finns direkt i gjutblandningen.
Se där. Alltid lär man sig något. Hur fungerar den? Det kan väl inte vara så långa fibrer. Vet du förresten något om orsaken till att man använder två olika metoder här?
Re: Spårväg Skeppsbron
Postat: onsdag 29 oktober 2014 12:04
av 2763
Tyvärr har jag inte så bra koll på betong och asfalt, bara att det är så man gör. Antar att den ena metoden är starkare och tyngre och dyrare och att den andra är lättare att göra förändringar i när den går sönder samt att den är billigare.
Men jag antar också att en kunnig ingenjör som du redan räknat ut det.