Sida 1 av 1
Nytt tyg i X60
Postat: torsdag 18 juli 2013 0:59
av Hechtwagen
"SL" gör nu stort nummer av att man byter den ursolkiga stolaklädseln i X60 till en klädsel som ska bli lättare att byta i framtiden när den ånyo blivit solkig. X10 infattas inte i bytarprogrammet för dom har inte solkig klädsel trots att de rullar över 10 år utan att ha fått sina dynor med tillhörande klädsel tvättad eller bytt en enda gång under denna tid!
Vad är då X10:s hemlighet? Jo de har plyschklädsel! Ett material som jämte galon visat sig ha enastående egenskaper vad gäller förmågan att hålla sig fräscht år efter år! Roslagsbanan har haft plyschklädsel nu i många år liksom Lidingöbanan hade och den såg alltid i bjudande ut till skillnad från C20/X60-tyget som snabbt blir solkigt!
Uppenbarligen är alltså plysch det optimala tyget om det nu är tyg man vill ha inom kollektivtrafiken.
Varför är det såhär? Vad kostar inte dessa stolstygbytarorgier? Kolla nästa gång ni åker X10, nog ser det tyget trevligare ut än i X60?
Några nedsättande omdömen har bortredigerats, eftersom det inte tillförde sakdebatten något av värde.
/Jourmaster
Re: nytt tyg i X60.
Postat: torsdag 18 juli 2013 1:24
av Odd
Samma med C20. Man måste verkligen se upp innan man sätter ner baken så att inte någon ovälkommen materia avsätter sig i byxtyget.
Re: nytt tyg i X60.
Postat: torsdag 18 juli 2013 3:02
av roggek
Orsaken heter Lasse Åberg....
Han tjänar pengar på våra arslen...
Re: nytt tyg i X60, idioternas paradis.
Postat: torsdag 18 juli 2013 3:16
av daniel_s
roggek skrev:Orsaken heter Lasse Åberg....
Han tjänar pengar på våra arslen...
Att han har ritat dekorationen vet jag, men har han verkligen bestämt vilken sorts tyg det ska vara? Och på vilka fordon det ska sitta?
Re: nytt tyg i X60.
Postat: torsdag 18 juli 2013 7:02
av M_M
Jag tycker att hela fordonen, inte bara sittplatserna, skulle vara klädd i röd plysch och förutom vid stationsuppehåll så skulle belysningen vara rödtonad. Trafiksystemet skulle då kunna byta namn till EPA-expressen.
Skillnaden mellan X60 och övriga fordon sägs enligt tråd i Postvagnen vara att dynorna går lätt att ta loss på övriga fordon och man kan då alltså ha en uppsättning fräscha dynor som man sätter in samtidigt som man samlar in ofräscha från ett tåg, och sen fräscha upp de insamlade sunkiga dynorna i lugn och ro utan att något fordon behöver stå avställt p.g.a. "dynarbeten".
Re: Nytt tyg i X60
Postat: torsdag 18 juli 2013 9:19
av Hechtwagen
Fast den springande punkten är att dynorna inte behöver bytas bara för att folk suttit på dom om de är klädda med plysch som i X10 istället för i vanligt tyg. Samma erfarenhet kan göras om man studerar SJ AB:s vagnpark och SL:s blå bussar. Hade X60 haft samma tyg på stolarna som de blå bussarna hade detta problem aldrig dykt upp från första början.
Det är väl lite märkligt att branschen inte besitter större kunskap och insikt i denna fråga?!
Det är flera miljoner kronor om året i extrakostnader vi talar om!
Re: Nytt tyg i X60
Postat: torsdag 18 juli 2013 9:30
av roggek
Finns ju en lösning på stolsproblemet, bara att spola av...

Re: Nytt tyg i X60
Postat: torsdag 18 juli 2013 11:48
av sparaur
Exakt hur kommer det se ut? Nån som har en länk?
Re: Nytt tyg i X60
Postat: torsdag 18 juli 2013 15:19
av Magnus Ahltorp
Hechtwagen skrev:Fast den springande punkten är att dynorna inte behöver bytas bara för att folk suttit på dom om de är klädda med plysch som i X10 istället för i vanligt tyg. Samma erfarenhet kan göras om man studerar SJ AB:s vagnpark och SL:s blå bussar. Hade X60 haft samma tyg på stolarna som de blå bussarna hade detta problem aldrig dykt upp från första början.
Menar du verkligen att dynorna med plyschyta
håller sig renare än dynor med tygyta? Är det inte bara så att de
ser renare ut? I så fall är det väl nästan att betrakta som en fördel om man ser när de är smutsiga.
Om man ska optimera för att de ska hålla sig rena så länge som möjligt ska man väl snarare ha hårda plastytor som i roggek:s bild, eller galonklädsel som vi ju har haft i SL-trafiken förut.
Re: Nytt tyg i X60
Postat: torsdag 18 juli 2013 16:02
av roggek
Då går min fråga över till, varför man aldrig provat "plaststolar" förr. Kan man det på spårvagnar i östeuropa, så kan man det i Sverige med...
Brandriskfaktor eller allmänt okunnande från SLs sida?
Om nu problemet är så stort så kan vi ju införa plaststolar i en del av X60 till "grisarna" som varje dag åker i kollektivtrafiken och slänger upp fötterna på sätet. Gärna med en dekal som redan finns idag men med texten: Mera fötter på sätet, spotta gärna på golvet och sätt en kråka på fönstret....

Re: Nytt tyg i X60
Postat: torsdag 18 juli 2013 17:37
av Hechtwagen
Dom håller sig renare så till vida att smutsen inte tycks fästa på plyschen utan antingen följer med den so
m sätter sig på dynana eller så sjunker den igenom luggen så det ger ett fräscht och rent intryck, ungefär som ett par blå jeans man haft på sig 10 gånger ser renare ut än ett par vita jeans man haft en dag.
Kan man ha plysch i alla nya SL bussar så borde det gå på X60 också?
Som sagt så finns det miljontals kronor att spara årligen!
Fast vad vet jag? Det kanske är plysch dom byter till?
Re: Nytt tyg i X60
Postat: fredag 19 juli 2013 21:23
av Tagbitaren
Hechtwagen skrev:Dom håller sig renare så till vida att smutsen inte tycks fästa på plyschen utan antingen följer med den so
m sätter sig på dynana eller så sjunker den igenom luggen så det ger ett fräscht och rent intryck, ungefär som ett par blå jeans man haft på sig 10 gånger ser renare ut än ett par vita jeans man haft en dag.
Kan man ha plysch i alla nya SL bussar så borde det gå på X60 också?
Som sagt så finns det miljontals kronor att spara årligen!
Fast vad vet jag? Det kanske är plysch dom byter till?
Så du vet alltså inte vilket tyg man byter till?
I A35 är det i alla fall fråga om plyschklädsel, dock inte med Åberg-mönster, eftersom tygmönstret där ingick i ett grafiskt totalkoncept, eller vad man nu säger.
Det syns på sätt och vis tydligare på CAF:s egna interiörbilder, antagligen fotade inuti vagn 451:
http://www.caf.es/upload/productos/6_ca ... ocolmo.jpg
http://www.caf.es/upload/productos/7_ca ... ocolmo.jpg
http://www.caf.es/upload/productos/8_ca ... ocolmo.jpg
(samtliga länkade bilder ovan © 2013 CAF, Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A.)
Var vi överens om att vi inte ville ha sådana här stolar, i varje fall?
(Ovanstående bild är tagen i mockup-en, vilket förklarar Åberg-mönstret på stolarna - utom trästolen, förstås.)
Re: Nytt tyg i X60
Postat: lördag 20 juli 2013 0:08
av Magnus Ahltorp
Tagbitaren skrev:
I A35 är det i alla fall fråga om plyschklädsel, dock inte med Åberg-mönster, eftersom tygmönstret där ingick i ett grafiskt totalkoncept, eller vad man nu säger.
Är det A35 som har ett grafiskt totalkoncept, eller Åberg-mönstret som ingår i ett totalkoncept? Vad är i så fall totalkonceptet?
Tagbitaren skrev:
Som mönster har man alltså en linjekarta som är inaktuell från den dagen vagnarna tas i trafik, och just på grund av att vagnarna tas i trafik? Det måste väl vara någon slags rekord?
Re: Nytt tyg i X60
Postat: lördag 20 juli 2013 10:58
av roggek
Tagbitaren skrev:
(Ovanstående bild är tagen i mockup-en, vilket förklarar Åberg-mönstret på stolarna - utom trästolen, förstås.)
Trästolar skulle vara bra ur smutssynpunkt på X60, bara att torka av...
Re: Nytt tyg i X60
Postat: lördag 20 juli 2013 13:44
av Tagbitaren
Magnus Ahltorp skrev:Tagbitaren skrev:
I A35 är det i alla fall fråga om plyschklädsel, dock inte med Åberg-mönster, eftersom tygmönstret där ingick i ett grafiskt totalkoncept, eller vad man nu säger.
Är det A35 som har ett grafiskt totalkoncept, eller Åberg-mönstret som ingår i ett totalkoncept? Vad är i så fall totalkonceptet?
Som mönster har man alltså en linjekarta som är inaktuell från den dagen vagnarna tas i trafik, och just på grund av att vagnarna tas i trafik? Det måste väl vara någon slags rekord?
Ja, hehe, det blev inte så bra svenska där. Stolklädseln och vagnens färgsättning bildade en helhet, den minnesgode kommer ihåg att det fanns tre olika förslag, som sedan gick till "folkomröstning". Just det här mönstret ska nog uppfattas som en stiliserad tolkning av en linjekarta än linjekartan själv, så vad slags rekord som slås förstår jag inte.
Alltnog, med detta lämnar jag själva mönstret eftersom med var tyget i stolsklädseln som var huvudtemat i tråden. Det finns f.ö. äldre trådar om detta, där den som vill vid behov kan ondgöra sig.