Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Inlägg av Odd »

Jag hittade följande info om planerade stationen Vega i Haninge:
http://www.sll.se/sll/templates/NormalP ... x?id=65266

Men bilden, det ser nästan ut som att det är ett franskt TGV-tåg av äldre modell på stationen...
Genius on call
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Inlägg av spårlasse »

Inge skrev:Vega tror jag blir ett välmotiverat stopp. Andra tänkbara stopp som är mer tveksamma är Länna ocj Fagersjö, här på forumet har till och med Högdalen föreslagits. Men frågan är om man skulle kunna tänka sig fler stopp om tågen förbi Västerhaninge mot Nynäshamm framfördes som skip-stopp tåg.

Om det genomfördes konsekvent och även på nordsidan kanske man till och med kunde beställa snabbare tåg för en linje Nynäshamn-Uppsala eller till och med Nynäshamn-Tierp?
Antalet uppehåll bör definitivt hållas nere på pendeltågen. Särskild som varje uppehåll tar relativt lång tid (närmare 90 sekunder). Men Vega låter rimligt - även om siffrorna verkar något konstiga (800 påstigande bör nog avse maxtimmen).

Skip-stop har väl det problemet att det kräver en relativt hög turtäthet. Att ha halvtimmestrafik för vissa av resenärerna är ju ingen höjdare. Skall man alltså konsekvent ha Skip--stop krävs det relativt hög turtäthet. I annat fall skapar man nästan en sämre lösning. Om det skall vara någon större idé med skip-stop till Nynäshamn, bör man ju helst bara ha uppehåll mellan Farsta strand och Västerhaninge vid Handen. Men är man beredd att satsa på det, så är det förstås bra.

Även i Köpenhamn har man ju börjat frångå skip-stop (har det inte längre på helger) av kostnadsskäl på s-tågen. Det blir också knöligt om man har olika lösningar vid olika tider av dygnet. Helst bör man ha nästan samma trafikupplägg under hela dagen (med möjlighet till ytterligare insatståg under högtrafik). Då blir det relativt dyrt för relativt liten tidsvinst. Hög turtäthet begränsar å andra sidan möjligheterna till skip-stop rätt fort - om mer betydande tidsvinst eftersträvas. Men i grunden är det förstås bra - bara man har råd med att ha en hög turtäthet på banan också.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Inlägg av Stefan Widén »

Härligt med Vega...nästa blir väl att Fagersjö återöppnas och som krona på verket den anrika stationen Högdalen... :D :D

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Lars Stegenius
Inlägg: 1872
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Inlägg av Lars Stegenius »

Stefan Widén skrev:Härligt med Vega...nästa blir väl att Fagersjö återöppnas och som krona på verket den anrika stationen Högdalen... :D :D

Stefan
Men stationen Högdalen finns ju redan! Men bara som krysstation, förstås.....
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Inlägg av M_M »

SL's bild:
http://www.sll.se/upload/Trafikf%C3%B6r ... 2_webb.jpg

Eftersom sidorna på trapphuset tydligen ska se ut som sidan på en Itino-motorvagn, så kunde de väl skoja till det och göra änden på trapphuset så att den ser ut som änden på en Itino-motorvagn? :mrgreen: :mrgreen:

Wikimediabild:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... teborg.JPG


***********

Seriöst: Det vore önskvärt om det för en gångs skull faktiskt i verkligheten kommer att se ut som på illustrationsbilderna.

Olle har visat bild på en spårväg i Spanien där ett par bilder faktiskt ser ut i stort sett som illustrationsbilder fast de är från verkligheten. Kan vi inte för en gångs skull se till att det blir så även här? Jag avser alltså att man verkligen bygger klart allt och ser till att hålla allt i gott skick. Man lämnar inte ett slitet elskåp på sniskan invid den fina torgytan, man låter inte vägen invid ha sned/vind kant på gångvägen o.s.v.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Inlägg av Stefan Widén »

Lars Stegenius skrev:
Stefan Widén skrev:Härligt med Vega...nästa blir väl att Fagersjö återöppnas och som krona på verket den anrika stationen Högdalen... :D :D

Stefan
Men stationen Högdalen finns ju redan! Men bara som krysstation, förstås.....
Uppgradering pratar vi om..... :D och nu drar jag mig till minnes en annan tråd om mötet mellan P och T fast då lär ju lär ju P stationen heta Rågsved...för att inte förvilla. men faktum är att om man förlänger plattformen lite och bygger ett par rulltrappor så är man där......sen om den kommer att göra nytta eller ej är ju en annan femma.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
heasm
Inlägg: 506
Blev medlem: torsdag 09 september 2010 12:20

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Inlägg av heasm »

Lyfter upp den här gamla tråden (främst för att rubriken är relevant).

I reseplaneraren finns Vega med från och med 1/4-2019. Trafikverket har lite bilder på sin sida om projektet och det verkar alltså som om trafiken kommer igång 1/4.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Inlägg av Odd »

Kul med lite nytt blod i pendeltågstrafiken. Det enda större som har hänt på senare år är ju att man öppnat två nya stationer och lagt ner två på ungefär samma sträcka, och dessutom lyckats med konststycket att förlänga restiden....
Nu behöver vi kanske få lite helt nytt tänkande, varför inte en ny pendeltågslinje genom stan, utan att passera T-centralen (ja, jag vet att den kallas för Stockholm City, men det är i praktiken T-centralen spår 11-14, men ingen vill erkänna det). Förslag på sträcka och vilka slutstationerna bör vara?
Varför inte Viks Central-Gurraberg-Slussen-Skärholmen-Färingsö/Munsö
Jag vet att det är politiskt omöjligt, men jag är ju visionär... :-D
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Inlägg av Enceladus »

Det finns ett antal stråk som kan tänkas ha underlag för pendeltåg. I ett planeringsunderlag till ny översiktsplan nämns tunnelbaneförbindelsen Skarpnäck–Älta–Tyresö centrum–Trollbäcken–Brandbergen–Handen (se sidan 62). En sådan förbindelse skulle kunna ersätta mycket av busstrafiken till Gullmarsplan. Som pendeltågslinje skulle den kunna ha sträckningen (Norrtälje–)Solna–Fridhemsplan–Södra station–Gullmarsplan–Skarpnäck–Älta–Tyresö centrum–Trollbäcken–Vendelsö–Brandbergen–Handen–Jordbro–Västerhaninge. Den skulle kunna integreras med Nynäsbanan utan att dubblera någon befintlig eller planerad spårtrafik. På sikt kan även Nynäsbanan behöva avlastas, speciellt om det byggs nya städer i Hemfosa och Segersäng.

Ett annat alternativ är att bygga en regionaltågstunnel med tillhörande sexspårutbyggnad mellan Södertälje och Upplands Väsby. Det finns redan lösa planer på fler spår i dessa två riktningar. Det nya spårparet behöver inte gå parallellt med befintliga. Exempelvis skulle Norra Botkyrka kunna få en regionaltågsstation (jämför Södertörnsbanan). För att avlasta lokaltrafiken behöver regionaltågen ha samma taxa inom samma område. Utmaningen blir att undvika att dubblera tunnelbanan Fridhemsplan–Liljeholmen–Älvsjö. Regionaltågstunneln behöver gå någorlunda centralt och passera flera större knutpunkter för att få ett tillräckligt underlag.

(Nej, jag har inte glömt bort Värmdö. Roslagsbanan ska helst förlängas till en länsdel som saknar koppling till den normalspåriga järnvägen. Det lokala resandet mellan Tyresö och Haninge är rätt stort. Dessutom är det en fördel för Ostsektorn att få hela Roslagsbanans kapacitet, vilken i och för sig kan behövas på grund av blå linjens korta plattformar. Ekerö och Vaxholm får förbli utan spårtrafik tills de växer till sig.)
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Det finns ett antal stråk som kan tänkas ha underlag för pendeltåg. I ett planeringsunderlag till ny översiktsplan nämns tunnelbaneförbindelsen Skarpnäck–Älta–Tyresö centrum–Trollbäcken–Brandbergen–Handen (se sidan 62). En sådan förbindelse skulle kunna ersätta mycket av busstrafiken till Gullmarsplan. Som pendeltågslinje skulle den kunna ha sträckningen (Norrtälje–)Solna–Fridhemsplan–Södra station–Gullmarsplan–Skarpnäck–Älta–Tyresö centrum–Trollbäcken–Vendelsö–Brandbergen–Handen–Jordbro–Västerhaninge. Den skulle kunna integreras med Nynäsbanan utan att dubblera någon befintlig eller planerad spårtrafik. På sikt kan även Nynäsbanan behöva avlastas, speciellt om det byggs nya städer i Hemfosa och Segersäng.
En fördel är dels om man läser datumet på dokument man hänvisar till, dels känner till de lokalpolitiska förutsättningarna i området...

Tyresö har 2017 antagit en översiktsplan där det klart och tydligt framgår att kommunen inte inom överskådlig framtid vill ha någon spårburen kollektivtrafik. Visst har man ritat in stråk för "snabbussar/spårtrafik på längre sikt" men planen innehåller inga bebyggelsekoncentrationer som skulle motivera tung spårtrafik (pendeltåg/tunnelbana).

Så vi får respektera tyresöbornas val att avstå från god kollektivtrafik och istället försöka göra det bästa av situationen!

Fast vad har detta med Vega att göra?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
Enceladus skrev:Det finns ett antal stråk som kan tänkas ha underlag för pendeltåg. I ett planeringsunderlag till ny översiktsplan nämns tunnelbaneförbindelsen Skarpnäck–Älta–Tyresö centrum–Trollbäcken–Brandbergen–Handen (se sidan 62). En sådan förbindelse skulle kunna ersätta mycket av busstrafiken till Gullmarsplan. Som pendeltågslinje skulle den kunna ha sträckningen (Norrtälje–)Solna–Fridhemsplan–Södra station–Gullmarsplan–Skarpnäck–Älta–Tyresö centrum–Trollbäcken–Vendelsö–Brandbergen–Handen–Jordbro–Västerhaninge. Den skulle kunna integreras med Nynäsbanan utan att dubblera någon befintlig eller planerad spårtrafik. På sikt kan även Nynäsbanan behöva avlastas, speciellt om det byggs nya städer i Hemfosa och Segersäng.
En fördel är dels om man läser datumet på dokument man hänvisar till, dels känner till de lokalpolitiska förutsättningarna i området...

Tyresö har 2017 antagit en översiktsplan där det klart och tydligt framgår att kommunen inte inom överskådlig framtid vill ha någon spårburen kollektivtrafik. Visst har man ritat in stråk för "snabbussar/spårtrafik på längre sikt" men planen innehåller inga bebyggelsekoncentrationer som skulle motivera tung spårtrafik (pendeltåg/tunnelbana).

Så vi får respektera tyresöbornas val att avstå från god kollektivtrafik och istället försöka göra det bästa av situationen!
Fast poängen är ju att underlaget redan finns. Denna förbindelse skulle ersätta i princip alla motorvägsbussar från Tyresö och Haninge. Gullmarsplan har 4 800 avstigande bussresenärer i maxtimmen. Runt 3 000 av dessa kommer väl från Tyresö och Haninge. Lägg därtill nya resenärer i Gullmarsplan, Skarpnäck, Handen och söderut. Till skillnad från andra förslag skulle detta leda till restidsvinster för de flesta inblandade. Dessutom skulle SL:s driftskostnader minska enormt. Själva investeringskostnaden skulle dock vara mycket stor, men dessa pengar kommer från en annan pott.

Du verkar ha missat att Tyresös starke man har förlorat posten som kommunstyrelsens ordförande? Tyresöborna vill tydligen se en annan inriktning!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Inlägg av TKO »

Som i så många andra kommuner gick SD starkt framåt - jag antar det är det som signaturen "Enceladus" anspelar på.
Och eftersom Tyresö inte ligger i Skåne kunde inte högeralliansen fortsätta styra med SD:s stöd, utan kommunen fick en ny bred koalition.
Vad jag vet har SD inte utmärkt sej som förespråkare för någon form av kollektivtrafik, och absolut inte dyra spårtrafikslösningar.

Så jag måste tyvärr underkänna den "analys" som signaturen "Enceladus" presenterat!

vänligen
Thomas K Olsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Inlägg av Enceladus »

Jag är fullt medveten om att pendeltåg är paria i stockholmsk politik. Någon ny pendeltågslinje till Tyresö och Haninge blir det inte. Däremot menar jag att det hade varit en väldigt bra lösning. Mitt inlägg var blott ett svar på önskemålet om "nytt tänkande"...

(Vad maktskiftet i Tyresö leder till får vi se!)
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Inlägg av TKO »

Den största satsning som gjorts inom SL-trafiken de senaste decennierna var Citybanan - vad jag vet så är det just pendeltåg som går där. Dessutom förnyades fordonsparken under denna tid.
Paria? Nja...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Den största satsning som gjorts inom SL-trafiken de senaste decennierna var Citybanan - vad jag vet så är det just pendeltåg som går där. Dessutom förnyades fordonsparken under denna tid.
Paria? Nja...
Ja, vi ska vara väldigt tacksamma för att Uppsala, Södermanlands, Östergötlands, Örebro och Västmanlands län betalade för tunneln. Kan det möjligen bero på att Citybanan i första hand inte var en pendeltågssatsning? För vilka tåg ökade kapaciteten nu igen? :roll:

(Om Stockholms län hade haft något som helst intresse för pendeltågstrafiken så hade Odenplan fått två plattformar från början. Det går fortfarande lika många pendeltåg som innan, trots en alarmerande hög beläggning på tågen.)
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Inlägg av kildor »

Visst är det kul att Vega öppnar. Men annars är det mycket konstigheter som skrivs i den här tråden. Som att Citybanan skulle ha förlängt restiderna och inte inneburit någon ökad kapacitet eller förbättringar för pendeltågen, eller att Vega är det största som hänt pendeltågstrafiken de senaste åren. Självklart är inget av detta sant.

Vega blir ett bra tillskott till pendeltågsnätet. Blir spännande att se hur resandet utvecklas. Och kul att se hur området omkring stationen växer för varje gång man passerar!
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev:Visst är det kul att Vega öppnar. Men annars är det mycket konstigheter som skrivs i den här tråden. Som att Citybanan skulle ha förlängt restiderna och inte inneburit någon ökad kapacitet eller förbättringar för pendeltågen, eller att Vega är det största som hänt pendeltågstrafiken de senaste åren. Självklart är inget av detta sant.
Citybanan kan visst upplevas som långsammare! Uppehållet på Stockholm City är lika långt som tidigare, men det händer inte lika mycket där som på Stockholm C.

Den påstådda kapacitetsökningen är ju hittills akademisk. Trafiken har inte utökats där belastningen är som störst. Trängseln är värre än innan Citybanan öppnades.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:---klipp---
(Om Stockholms län hade haft något som helst intresse för pendeltågstrafiken så hade Odenplan fått två plattformar från början. Det går fortfarande lika många pendeltåg som innan, trots en alarmerande hög beläggning på tågen.)
Att det skulle krävas två plattformsspår per riktning för att köra mer än 16 t/h tror jag inte på - det måste i så fall vara ett unikt stockholmsfenomen.
Det är inte bristande investeringar utan den samlade klantigheten hos Ban/Trafikverket och SL/TF som är orsaken till att det går så få tåg. Och att det finns för få trafikdugliga tåg så klart... vilket kan vara en investeringsfråga, men det är inte helt säkert.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2537
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Inlägg av roggek »

heasm skrev:Lyfter upp den här gamla tråden (främst för att rubriken är relevant).

I reseplaneraren finns Vega med från och med 1/4-2019. Trafikverket har lite bilder på sin sida om projektet och det verkar alltså som om trafiken kommer igång 1/4.
Jag vart mest glad att det stod "KONE" på omslagsplasten på rulltrappan.
Då vet vi att ingen Vegabo kommer att åka baklänges, eller mista benen i rulltrappan i framtiden...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
JohanB
Inlägg: 448
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Inlägg av JohanB »

OT: Varför är det Trafikverkets skyltning och inte SL:s som gäller på pendeltågsstationerna? Det är ju SL som har hand om underhållet av dem.
Skriv svar