De flesta pendeltågsstationer har väl "SL" skyltning? Sedan är det ju så att "SL" byter designprogram hela tiden så det spelar ingen roll! Det är ju trafikverket som äger stationerna och i tex Sundbyberg stannar även SJ tågen vid samma plattform, tror Trafikverket önskar en opetatörsneutral skyltning.JohanB skrev:OT: Varför är det Trafikverkets skyltning och inte SL:s som gäller på pendeltågsstationerna? Det är ju SL som har hand om underhållet av dem.
Station Vega (Pendeltågen Stockholm)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Hechtwagen
- Inlägg: 3075
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)
- Hechtwagen
- Inlägg: 3075
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)
Du har rätt! Det är ju bara en plattform för pendeltågen pä Stockholm S och Årstaberg, varför skulle just Odenplan behöva två?TKO skrev:Att det skulle krävas två plattformsspår per riktning för att köra mer än 16 t/h tror jag inte på - det måste i så fall vara ett unikt stockholmsfenomen.Enceladus skrev:---klipp---
(Om Stockholms län hade haft något som helst intresse för pendeltågstrafiken så hade Odenplan fått två plattformar från början. Det går fortfarande lika många pendeltåg som innan, trots en alarmerande hög beläggning på tågen.)
Det är inte bristande investeringar utan den samlade klantigheten hos Ban/Trafikverket och SL/TF som är orsaken till att det går så få tåg. Och att det finns för få trafikdugliga tåg så klart... vilket kan vara en investeringsfråga, men det är inte helt säkert.
/TKO
Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)
Olika stationer kan ju ha olika förutsättningar. Pga sitt läge eller olika val man har gjort vid projekteringen av dem.Hechtwagen skrev:Du har rätt! Det är ju bara en plattform för pendeltågen pä Stockholm S och Årstaberg, varför skulle just Odenplan behöva två?TKO skrev:Att det skulle krävas två plattformsspår per riktning för att köra mer än 16 t/h tror jag inte på - det måste i så fall vara ett unikt stockholmsfenomen.Enceladus skrev:---klipp---
(Om Stockholms län hade haft något som helst intresse för pendeltågstrafiken så hade Odenplan fått två plattformar från början. Det går fortfarande lika många pendeltåg som innan, trots en alarmerande hög beläggning på tågen.)
Det är inte bristande investeringar utan den samlade klantigheten hos Ban/Trafikverket och SL/TF som är orsaken till att det går så få tåg. Och att det finns för få trafikdugliga tåg så klart... vilket kan vara en investeringsfråga, men det är inte helt säkert.
/TKO
1. Först kan man ju fråga sig hur många resenärer respektive station har.
Någon med tillgång till TFs resandestatistik för 2018 kanske kan publicera siffrorna för de aktuella stationerna här? Det börjar kännas som att vi kanske aldrig kommer att få se Fakta om SL och länet 2018. Det går bra att skicka dem i ett PM till mig om man inte vill publicera i eget namn. Hela pendeltågsnätet skulle i så fall vara av intresse.
2. Sedan var det ju det där med plattformsdörrarna på Odenplan.
3. Också styrs ju Odenplan av ett 95-ställverk medan Stockholm S och Årstaberg styrs av Cst ställverk.
Notera också att målet för Citybanan etapp 1 var ju 24 tåg per timme. Det tror jag är omöjligt utan att förse åtminstone Odenplan med två platformar. Det är en felbedömning i utredningarna, helt enkelt.
Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)
Visserligen, men det är Trafikverkets bana och de trafikleder och hanterar (förmedlar) info till SL.JohanB skrev:OT: Varför är det Trafikverkets skyltning och inte SL:s som gäller på pendeltågsstationerna? Det är ju SL som har hand om underhållet av dem.
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)
Jag tycker det är märkligt att det står "Stockholm City" på några av T-centralens skyltar, och att det finns två st vardera av spår 1 till 4. En sådan samordningsmiss tycker jag är väldigt märklig och anstår väl egentligen bara organisationer som är så fyrkantiga att man blir knottrig...
Genius on call
Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)
Vem har påstått att det är en "samordningsmiss"? Troligt ett högst medvetet val då T-Centralen och Stockholm City är två olika stationer även om det finns förbindelsegångar.Odd skrev:Jag tycker det är märkligt att det står "Stockholm City" på några av T-centralens skyltar, och att det finns två st vardera av spår 1 till 4. En sådan samordningsmiss tycker jag är väldigt märklig och anstår väl egentligen bara organisationer som är så fyrkantiga att man blir knottrig...
Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)
Man kan tycka vad man vill om det, men det är en station, hur man än vänder och vrider på det. Samma sak med Odenplan.BSB101 skrev:Vem har påstått att det är en "samordningsmiss"? Troligt ett högst medvetet val då T-Centralen och Stockholm City är två olika stationer även om det finns förbindelsegångar.Odd skrev:Jag tycker det är märkligt att det står "Stockholm City" på några av T-centralens skyltar, och att det finns två st vardera av spår 1 till 4. En sådan samordningsmiss tycker jag är väldigt märklig och anstår väl egentligen bara organisationer som är så fyrkantiga att man blir knottrig...
Genius on call
Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)
Du har helt rätt i att "man" kan tycka vad man vill, precis som du gör. Ditt tyckande eller mitt för den delen gör det dock inte till någon sanning.Odd skrev:Man kan tycka vad man vill om det, men det är en station, hur man än vänder och vrider på det. Samma sak med Odenplan.BSB101 skrev:Vem har påstått att det är en "samordningsmiss"? Troligt ett högst medvetet val då T-Centralen och Stockholm City är två olika stationer även om det finns förbindelsegångar.Odd skrev:Jag tycker det är märkligt att det står "Stockholm City" på några av T-centralens skyltar, och att det finns två st vardera av spår 1 till 4. En sådan samordningsmiss tycker jag är väldigt märklig och anstår väl egentligen bara organisationer som är så fyrkantiga att man blir knottrig...
Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)
Är det någon som har besökt stationen nu när den är i drift?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)
Stationen ger ett positivt intryck. Plattformen är med god marginal tillräckligt bred (till skillnad från exempelvis Årstaberg). Omgivningen är väl upplyst. Stationen har redan en del resenärer. De första boende har börjat flytta in i den nya stadsdelen och det finns några äldre villaområden i närheten som får en rejäl förbättring (det är ju inte utan anledning som det fanns en station här tidigare). Här är en bild på den pulserande solen:twr skrev:Är det någon som har besökt stationen nu när den är i drift?
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)
Kul! Har du fler bilder? Hur ser ev bussangöring ut, och vilka bussslinjer handlar det om i så fall? Finns däer någon samhällelig eller kommersiell service runt stationen?Enceladus skrev:Stationen ger ett positivt intryck. Plattformen är med god marginal tillräckligt bred (till skillnad från exempelvis Årstaberg). Omgivningen är väl upplyst. Stationen har redan en del resenärer. De första boende har börjat flytta in i den nya stadsdelen och det finns några äldre villaområden i närheten som får en rejäl förbättring (det är ju inte utan anledning som det fanns en station här tidigare). Här är en bild på den pulserande solen:twr skrev:Är det någon som har besökt stationen nu när den är i drift?
/Skogås 1977-1995
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)
Just nu fram till 20 juni så är det en pendelbuss (837X) som går mellan Vega och Port 73: https://sl.se/ficktid/vinter/v837X.pdfUlrik Berggren skrev:Hur ser ev bussangöring ut, och vilka bussslinjer handlar det om i så fall? Finns däer någon samhällelig eller kommersiell service runt stationen?
/Skogås 1977-1995
Pressbyrån har en butik i anslutning till stationen...
(Frågan är bara hur länge då Pressbyråkioskerna i både Jordbro och Västerhaninge tidvis utsatts för grova rån under åren...)
https://mitti.se/nyheter/brott/pressbyr ... de=haninge
https://mitti.se/nyheter/brott/pressbyr ... rum-ranad/
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)
Tack för info. Antar att "Port 73" är det fancy namnet på området mellan Nynäsvägen, väg 73 och Gudöbroleden (externt handelsområde med bl a Coop FOrum och Ica Maxi)? Vad är tanken bakom att dra in trafiken på L837x efter 20 juni? MItt minne säger att L837 går/gick mellan "OBS-varuhuset" och Jorbro (börjar bli länge sen jag flyttade från Skogås...)roggek skrev:Just nu fram till 20 juni så är det en pendelbuss (837X) som går mellan Vega och Port 73: https://sl.se/ficktid/vinter/v837X.pdfUlrik Berggren skrev:Hur ser ev bussangöring ut, och vilka bussslinjer handlar det om i så fall? Finns däer någon samhällelig eller kommersiell service runt stationen?
/Skogås 1977-1995
Pressbyrån har en butik i anslutning till stationen...
(Frågan är bara hur länge då Pressbyråkioskerna i både Jordbro och Västerhaninge tidvis utsatts för grova rån under åren...)
https://mitti.se/nyheter/brott/pressbyr ... de=haninge
https://mitti.se/nyheter/brott/pressbyr ... rum-ranad/
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)
Jag har tyvärr inga fler bilder. Jag tänkte göra en mer utförlig dokumentation, men så blev det tydligen inte när jag började utforska området. I stationens omedelbara närhet finns än så länge bara en Pressbyråkiosk, men jag kanske återkommer så länge Pressbyrån har halva priset på glass. En bit väster om stationen finns Wofflans Stenugnsbageri - "Vegas egna café". En bit öster om stationen intill Nynäsvägen finns ett mindre handelsområde med främst möbelbutiker. I närheten finns också den välkända Vegabaren och en antikhandel. Närmast stationen byggs högre bostadshus och i utkanten radhus. Längre ut finns äldre villaområden.Ulrik Berggren skrev:Kul! Har du fler bilder? Hur ser ev bussangöring ut, och vilka bussslinjer handlar det om i så fall? Finns däer någon samhällelig eller kommersiell service runt stationen?
Det finns en mindre bussterminal utanför stationen. Än så länge trafikeras den endast av en busslinje - linje 837X som bland annat stannar vid det tidigare nämnda bageriet. Från och med sommartidtabellen ska det gå fler busslinjer där. Enligt SL-tradition har pendeltågsstationer som inte råkar ligga vid gamla landsvägar ingen nattrafik, utan det är promenad till Gamla Nynäsvägen som gäller (jämför Stuvsta och Huddingevägen).
Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)
Alla är tydligen inte så intresserade av att få en station på platsen. Eller hur ska man tolka detta?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)
Äsch, det där var bara för att ungdomarna i Vendelsö/Brandbergen inte hade något att göra den natten...(Ja, jag vet bakgrunden till VARFÖR?)LÅ1 skrev:Alla är tydligen inte så intresserade av att få en station på platsen. Eller hur ska man tolka detta?
Kreativt, inte mycket, men vi kan tyvärr inte skylla "Vegaborna" för detta tilltag...
Tyvärr kommer nog Vega bli det "nya Jordbro" för de som fått råd att flytta från Jordbro/Brandbergen och Vega är inte så jävla fantastiskt som Haninge kommun vill att det skall bli...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)
Säker på att vandalerna inte var från Skogås?roggek skrev:Äsch, det där är bara för att ungdomarna i Vendelsö/Brandbergen inte hade något att göra den natten...(Ja, jag vet bakgrunden till VARFÖR?)LÅ1 skrev:Alla är tydligen inte så intresserade av att få en station på platsen. Eller hur ska man tolka detta?
Kreativt, inte mycket, men vi kan tyvärr inte skylla Vegaborna för detta tilltag...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)
I samband med sommartidtabellen 21 juni 2019 införs fyra permanenta busslinjer till Vega: linje 832 till Haninge via Vendelsö och Brandbergen, linje 835 till Länna, linje 836 till Norrby och linje 837 till Jordbro via Port 73. Den tillfälliga linjen 837X till Port 73 utgår. Nästa år föreslås linje 709 mellan Huddinge och Länna förlängas till Vega. Jag tycker att det blir ett ganska bra utbud!
Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)
Är detta nya linjer, eller är det linjer som matar till någon annan station i nuläget?Enceladus skrev:I samband med sommartidtabellen 21 juni 2019 införs fyra permanenta busslinjer till Vega: linje 832 till Haninge via Vendelsö och Brandbergen, linje 835 till Länna, linje 836 till Norrby och linje 837 till Jordbro via Port 73. Den tillfälliga linjen 837X till Port 73 utgår. Nästa år föreslås linje 709 mellan Huddinge och Länna förlängas till Vega. Jag tycker att det blir ett ganska bra utbud!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)
Omläggning av befintliga linjer.twr skrev:Är detta nya linjer, eller är det linjer som matar till någon annan station i nuläget?Enceladus skrev:I samband med sommartidtabellen 21 juni 2019 införs fyra permanenta busslinjer till Vega: linje 832 till Haninge via Vendelsö och Brandbergen, linje 835 till Länna, linje 836 till Norrby och linje 837 till Jordbro via Port 73. Den tillfälliga linjen 837X till Port 73 utgår. Nästa år föreslås linje 709 mellan Huddinge och Länna förlängas till Vega. Jag tycker att det blir ett ganska bra utbud!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!