Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Inlägg av Hechtwagen »

JohanB skrev:OT: Varför är det Trafikverkets skyltning och inte SL:s som gäller på pendeltågsstationerna? Det är ju SL som har hand om underhållet av dem.
De flesta pendeltågsstationer har väl "SL" skyltning? Sedan är det ju så att "SL" byter designprogram hela tiden så det spelar ingen roll! Det är ju trafikverket som äger stationerna och i tex Sundbyberg stannar även SJ tågen vid samma plattform, tror Trafikverket önskar en opetatörsneutral skyltning.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Inlägg av Hechtwagen »

TKO skrev:
Enceladus skrev:---klipp---
(Om Stockholms län hade haft något som helst intresse för pendeltågstrafiken så hade Odenplan fått två plattformar från början. Det går fortfarande lika många pendeltåg som innan, trots en alarmerande hög beläggning på tågen.)
Att det skulle krävas två plattformsspår per riktning för att köra mer än 16 t/h tror jag inte på - det måste i så fall vara ett unikt stockholmsfenomen.
Det är inte bristande investeringar utan den samlade klantigheten hos Ban/Trafikverket och SL/TF som är orsaken till att det går så få tåg. Och att det finns för få trafikdugliga tåg så klart... vilket kan vara en investeringsfråga, men det är inte helt säkert.

/TKO
Du har rätt! Det är ju bara en plattform för pendeltågen pä Stockholm S och Årstaberg, varför skulle just Odenplan behöva två?
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 536
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Inlägg av Sio »

Hechtwagen skrev:
TKO skrev:
Enceladus skrev:---klipp---
(Om Stockholms län hade haft något som helst intresse för pendeltågstrafiken så hade Odenplan fått två plattformar från början. Det går fortfarande lika många pendeltåg som innan, trots en alarmerande hög beläggning på tågen.)
Att det skulle krävas två plattformsspår per riktning för att köra mer än 16 t/h tror jag inte på - det måste i så fall vara ett unikt stockholmsfenomen.
Det är inte bristande investeringar utan den samlade klantigheten hos Ban/Trafikverket och SL/TF som är orsaken till att det går så få tåg. Och att det finns för få trafikdugliga tåg så klart... vilket kan vara en investeringsfråga, men det är inte helt säkert.

/TKO
Du har rätt! Det är ju bara en plattform för pendeltågen pä Stockholm S och Årstaberg, varför skulle just Odenplan behöva två?
Olika stationer kan ju ha olika förutsättningar. Pga sitt läge eller olika val man har gjort vid projekteringen av dem.

1. Först kan man ju fråga sig hur många resenärer respektive station har.

Någon med tillgång till TFs resandestatistik för 2018 kanske kan publicera siffrorna för de aktuella stationerna här? Det börjar kännas som att vi kanske aldrig kommer att få se Fakta om SL och länet 2018. Det går bra att skicka dem i ett PM till mig om man inte vill publicera i eget namn. Hela pendeltågsnätet skulle i så fall vara av intresse.

2. Sedan var det ju det där med plattformsdörrarna på Odenplan.

3. Också styrs ju Odenplan av ett 95-ställverk medan Stockholm S och Årstaberg styrs av Cst ställverk.

Notera också att målet för Citybanan etapp 1 var ju 24 tåg per timme. Det tror jag är omöjligt utan att förse åtminstone Odenplan med två platformar. Det är en felbedömning i utredningarna, helt enkelt.
Coppas
Inlägg: 1691
Blev medlem: måndag 02 september 2002 0:12
Ort: Månen, 3 trappor upp

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Inlägg av Coppas »

JohanB skrev:OT: Varför är det Trafikverkets skyltning och inte SL:s som gäller på pendeltågsstationerna? Det är ju SL som har hand om underhållet av dem.
Visserligen, men det är Trafikverkets bana och de trafikleder och hanterar (förmedlar) info till SL.
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Inlägg av Odd »

Jag tycker det är märkligt att det står "Stockholm City" på några av T-centralens skyltar, och att det finns två st vardera av spår 1 till 4. En sådan samordningsmiss tycker jag är väldigt märklig och anstår väl egentligen bara organisationer som är så fyrkantiga att man blir knottrig...
Genius on call
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Inlägg av BSB101 »

Odd skrev:Jag tycker det är märkligt att det står "Stockholm City" på några av T-centralens skyltar, och att det finns två st vardera av spår 1 till 4. En sådan samordningsmiss tycker jag är väldigt märklig och anstår väl egentligen bara organisationer som är så fyrkantiga att man blir knottrig...
Vem har påstått att det är en "samordningsmiss"? Troligt ett högst medvetet val då T-Centralen och Stockholm City är två olika stationer även om det finns förbindelsegångar.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Inlägg av Odd »

BSB101 skrev:
Odd skrev:Jag tycker det är märkligt att det står "Stockholm City" på några av T-centralens skyltar, och att det finns två st vardera av spår 1 till 4. En sådan samordningsmiss tycker jag är väldigt märklig och anstår väl egentligen bara organisationer som är så fyrkantiga att man blir knottrig...
Vem har påstått att det är en "samordningsmiss"? Troligt ett högst medvetet val då T-Centralen och Stockholm City är två olika stationer även om det finns förbindelsegångar.
Man kan tycka vad man vill om det, men det är en station, hur man än vänder och vrider på det. Samma sak med Odenplan.
Genius on call
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Inlägg av BSB101 »

Odd skrev:
BSB101 skrev:
Odd skrev:Jag tycker det är märkligt att det står "Stockholm City" på några av T-centralens skyltar, och att det finns två st vardera av spår 1 till 4. En sådan samordningsmiss tycker jag är väldigt märklig och anstår väl egentligen bara organisationer som är så fyrkantiga att man blir knottrig...
Vem har påstått att det är en "samordningsmiss"? Troligt ett högst medvetet val då T-Centralen och Stockholm City är två olika stationer även om det finns förbindelsegångar.
Man kan tycka vad man vill om det, men det är en station, hur man än vänder och vrider på det. Samma sak med Odenplan.
Du har helt rätt i att "man" kan tycka vad man vill, precis som du gör. Ditt tyckande eller mitt för den delen gör det dock inte till någon sanning.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Inlägg av twr »

Är det någon som har besökt stationen nu när den är i drift?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:Är det någon som har besökt stationen nu när den är i drift?
Stationen ger ett positivt intryck. Plattformen är med god marginal tillräckligt bred (till skillnad från exempelvis Årstaberg). Omgivningen är väl upplyst. Stationen har redan en del resenärer. De första boende har börjat flytta in i den nya stadsdelen och det finns några äldre villaområden i närheten som får en rejäl förbättring (det är ju inte utan anledning som det fanns en station här tidigare). Här är en bild på den pulserande solen:

Bild
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Inlägg av Ulrik Berggren »

Enceladus skrev:
twr skrev:Är det någon som har besökt stationen nu när den är i drift?
Stationen ger ett positivt intryck. Plattformen är med god marginal tillräckligt bred (till skillnad från exempelvis Årstaberg). Omgivningen är väl upplyst. Stationen har redan en del resenärer. De första boende har börjat flytta in i den nya stadsdelen och det finns några äldre villaområden i närheten som får en rejäl förbättring (det är ju inte utan anledning som det fanns en station här tidigare). Här är en bild på den pulserande solen:

Bild
Kul! Har du fler bilder? Hur ser ev bussangöring ut, och vilka bussslinjer handlar det om i så fall? Finns däer någon samhällelig eller kommersiell service runt stationen?

/Skogås 1977-1995
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2537
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Inlägg av roggek »

Ulrik Berggren skrev:Hur ser ev bussangöring ut, och vilka bussslinjer handlar det om i så fall? Finns däer någon samhällelig eller kommersiell service runt stationen?

/Skogås 1977-1995
Just nu fram till 20 juni så är det en pendelbuss (837X) som går mellan Vega och Port 73: https://sl.se/ficktid/vinter/v837X.pdf

Pressbyrån har en butik i anslutning till stationen...
(Frågan är bara hur länge då Pressbyråkioskerna i både Jordbro och Västerhaninge tidvis utsatts för grova rån under åren...)

https://mitti.se/nyheter/brott/pressbyr ... de=haninge
https://mitti.se/nyheter/brott/pressbyr ... rum-ranad/
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Inlägg av Ulrik Berggren »

roggek skrev:
Ulrik Berggren skrev:Hur ser ev bussangöring ut, och vilka bussslinjer handlar det om i så fall? Finns däer någon samhällelig eller kommersiell service runt stationen?

/Skogås 1977-1995
Just nu fram till 20 juni så är det en pendelbuss (837X) som går mellan Vega och Port 73: https://sl.se/ficktid/vinter/v837X.pdf

Pressbyrån har en butik i anslutning till stationen...
(Frågan är bara hur länge då Pressbyråkioskerna i både Jordbro och Västerhaninge tidvis utsatts för grova rån under åren...)

https://mitti.se/nyheter/brott/pressbyr ... de=haninge
https://mitti.se/nyheter/brott/pressbyr ... rum-ranad/
Tack för info. Antar att "Port 73" är det fancy namnet på området mellan Nynäsvägen, väg 73 och Gudöbroleden (externt handelsområde med bl a Coop FOrum och Ica Maxi)? Vad är tanken bakom att dra in trafiken på L837x efter 20 juni? MItt minne säger att L837 går/gick mellan "OBS-varuhuset" och Jorbro (börjar bli länge sen jag flyttade från Skogås...)
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Inlägg av Enceladus »

Ulrik Berggren skrev:Kul! Har du fler bilder? Hur ser ev bussangöring ut, och vilka bussslinjer handlar det om i så fall? Finns däer någon samhällelig eller kommersiell service runt stationen?
Jag har tyvärr inga fler bilder. Jag tänkte göra en mer utförlig dokumentation, men så blev det tydligen inte när jag började utforska området. I stationens omedelbara närhet finns än så länge bara en Pressbyråkiosk, men jag kanske återkommer så länge Pressbyrån har halva priset på glass. En bit väster om stationen finns Wofflans Stenugnsbageri - "Vegas egna café". En bit öster om stationen intill Nynäsvägen finns ett mindre handelsområde med främst möbelbutiker. I närheten finns också den välkända Vegabaren och en antikhandel. Närmast stationen byggs högre bostadshus och i utkanten radhus. Längre ut finns äldre villaområden.

Det finns en mindre bussterminal utanför stationen. Än så länge trafikeras den endast av en busslinje - linje 837X som bland annat stannar vid det tidigare nämnda bageriet. Från och med sommartidtabellen ska det gå fler busslinjer där. Enligt SL-tradition har pendeltågsstationer som inte råkar ligga vid gamla landsvägar ingen nattrafik, utan det är promenad till Gamla Nynäsvägen som gäller (jämför Stuvsta och Huddingevägen).
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Inlägg av LÅ1 »

Alla är tydligen inte så intresserade av att få en station på platsen. Eller hur ska man tolka detta?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2537
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Inlägg av roggek »

LÅ1 skrev:Alla är tydligen inte så intresserade av att få en station på platsen. Eller hur ska man tolka detta?
Äsch, det där var bara för att ungdomarna i Vendelsö/Brandbergen inte hade något att göra den natten...(Ja, jag vet bakgrunden till VARFÖR?)
Kreativt, inte mycket, men vi kan tyvärr inte skylla "Vegaborna" för detta tilltag...

Tyvärr kommer nog Vega bli det "nya Jordbro" för de som fått råd att flytta från Jordbro/Brandbergen och Vega är inte så jävla fantastiskt som Haninge kommun vill att det skall bli...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Inlägg av TKO »

roggek skrev:
LÅ1 skrev:Alla är tydligen inte så intresserade av att få en station på platsen. Eller hur ska man tolka detta?
Äsch, det där är bara för att ungdomarna i Vendelsö/Brandbergen inte hade något att göra den natten...(Ja, jag vet bakgrunden till VARFÖR?)
Kreativt, inte mycket, men vi kan tyvärr inte skylla Vegaborna för detta tilltag...
Säker på att vandalerna inte var från Skogås?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Inlägg av Enceladus »

I samband med sommartidtabellen 21 juni 2019 införs fyra permanenta busslinjer till Vega: linje 832 till Haninge via Vendelsö och Brandbergen, linje 835 till Länna, linje 836 till Norrby och linje 837 till Jordbro via Port 73. Den tillfälliga linjen 837X till Port 73 utgår. Nästa år föreslås linje 709 mellan Huddinge och Länna förlängas till Vega. Jag tycker att det blir ett ganska bra utbud!
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:I samband med sommartidtabellen 21 juni 2019 införs fyra permanenta busslinjer till Vega: linje 832 till Haninge via Vendelsö och Brandbergen, linje 835 till Länna, linje 836 till Norrby och linje 837 till Jordbro via Port 73. Den tillfälliga linjen 837X till Port 73 utgår. Nästa år föreslås linje 709 mellan Huddinge och Länna förlängas till Vega. Jag tycker att det blir ett ganska bra utbud!
Är detta nya linjer, eller är det linjer som matar till någon annan station i nuläget?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Inlägg av TKO »

twr skrev:
Enceladus skrev:I samband med sommartidtabellen 21 juni 2019 införs fyra permanenta busslinjer till Vega: linje 832 till Haninge via Vendelsö och Brandbergen, linje 835 till Länna, linje 836 till Norrby och linje 837 till Jordbro via Port 73. Den tillfälliga linjen 837X till Port 73 utgår. Nästa år föreslås linje 709 mellan Huddinge och Länna förlängas till Vega. Jag tycker att det blir ett ganska bra utbud!
Är detta nya linjer, eller är det linjer som matar till någon annan station i nuläget?
Omläggning av befintliga linjer.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar